• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Collinite 845 & Aquafobia

Mr.K.

Detailing trainee
8 jul 2016
19
35
Beide heb ik nu in de kast staan. Sinds kort de Aquafobia, mooi spul, erg makkelijk.
Nu gebruik ik soms het ene soms het andere. Hebben jullie ervaring of tips voor de combinatie van beide?
Vandaag bijv. de Aquafobia op mn wintervelgen gedaan, omdat ik geen tijd had voor Collonite.
Is er een ideale volgorde? Welke eerst en welke erbovenop? Welke is beter voor de lak?
Ik heb idee dat Aquafobia dat betere beading heeft en een langere standstijd.
Ik ben benieuwd naar wat jullie vinden.
Thnx!
 
Het beste is om een wax, zoals in jou geval collinite 845. Op een schone ondergrond / lak aan te brengen.

Dus eerst kleien, polijsten / cleanen / ontvetten en waxen.
Dan blijft een wax het langst zitten.

1x in de zoveel weken gebruik je de Monello Acquafobia om je wax een boost / extra bescherming te geven.
 
  • Leuk
Reactions: Mr.K.
Het beste is om een wax, zoals in jou geval collinite 845. Op een schone ondergrond / lak aan te brengen.

Dus eerst kleien, polijsten / cleanen / ontvetten en waxen.
Dan blijft een wax het langst zitten.

1x in de zoveel weken gebruik je de Monello Acquafobia om je wax een boost / extra bescherming te geven.

Ik dacht dat Aquafobia (net zoals wetcoat) geen bescherming biedt, maar gewoon de hydrofobische eigenschappen boost? Klopt dit?
 
Alles wat je erop smeert/spuit/likt of legt geeft bescherming..
Echter de standtijd van dergelijke producten is korter dan een gemiddelde wax
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Wat versta je onder bescherming? :) Alles wat vuil minder goed/snel laat hechten en wassen dus veiliger maakt, vind ik al bescherming.

Wetcoat als standalone of als booster van een bestaande LSP. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407
Bescherming voor zonlicht (UV) vind ik erg belangrijk.
Ik smeer mijn wax bijvoorbeeld ook op mijn koplampen om vergeling en dofheid tegen te gaan.
Een carnauba wax biedt dit. Daarom wil ik altijd als basis iets met UV bescherming op mijn auto hebben.
 
@Quantoxx: ook, zeker!:)
Maar niet alle synthetische zoals Aquafobia.

Emile waarop baseer je dat Aquafobia UV-licht niet blokkeert? Ik neem aan dat je het niet gemeten hebt met spectrometer. Er zijn maar heel weinig stoffen die UV-licht doorlaten, één van de weinige materialen die UV doorlaat is kwarts. Dus een SiO2 coating voor je koplampen blokkeert het UV-licht niet!!

In mijn eerste vaste baan toevallig heel veel stoffen onder een spectrometer gehad, om de effectiviteit van een aan te schaffen laser in UV-golflengte te voorspellen bij het lasersnijden van materialen. Vrijwel alle materialen reflecteren óf absorberen UV-licht, maar een enkel materiaal laat het ook door.
 
Ik meen het gelezen te hebben Gert.
Interessant verhaal hierboven, zeker het stuk over kwarts.

Wellicht kunnen de heren van Carclean duidelijkheid geven.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ergens in mijn achterhoofd zegt een stemmetje dat vrijwel elke LSP een vorm van UV-bescherming heeft. Deze straling is een grote boosdoener en zou toch bijna prio #1 moeten zijn bij het ontwikkelen van een LSP. :p
 
@Cordoba Intressant verhaal wat betreft kwarts en uv, maar kun jij dan verklaren waarom gyeon trim wel goed werkt?

Q2 Trim is een mengsel van SiO2 en een bindmiddel speciaal ontworpen voor kunststof. Het herstelt sierlijsten permanent en zorgt voor een uitstekende bescherming. Het belangrijkste doel is de bescherming tegen UV-straling en oxidatie. Het zorgt ervoor dat de sierlijsten heel lang die bijzondere ‘net uit de fabriek’ uitstraling behouden.
 
@mdlange - Ik ben geen expert, maar denk met je mee... Wil niet PopieJopie doen ofso, vond het gewoon interessant. ;)

Als ik even Google kom ik al snel tot de conclusie dat er verschillende Uv-stralingen zijn. (UVA / UVB / UVC)

UVA kan de huid beschadigen en genetische taferelen veroorzaken die leiden tot bijv. kanker.
UVB kan je huid verbranden.
UVC word door de ozon gefilterd.

Normaal glas zoals in je huis/auto/etc. zal het meeste van de UVB absorberen.
UVA zal grotendeels (75%) nog steeds door dit glas heen komen. Dingen als zonnebrillen, autoraamfolie en dergelijke worden extra gecoat om meer van deze straling te ''blocken'', zo noem ik het maar even.
Glas van silica laat nog veel meer door van alles. :p

Ik neem dus aan dat een silica-product zoals coatings/waxen zijn opgebouwd uit silica en zo hun eigenschappen krijgen, maar ook toegevoegde ingrediënten hebben om Uv-straling te blocken?
 
Laatst bewerkt:
@Cordoba Intressant verhaal wat betreft kwarts en uv, maar kun jij dan verklaren waarom gyeon trim wel goed werkt?

Q2 Trim is een mengsel van SiO2 en een bindmiddel speciaal ontworpen voor kunststof. Het herstelt sierlijsten permanent en zorgt voor een uitstekende bescherming. Het belangrijkste doel is de bescherming tegen UV-straling en oxidatie. Het zorgt ervoor dat de sierlijsten heel lang die bijzondere ‘net uit de fabriek’ uitstraling behouden.

Ik weet onvoldoende van Q2 Trim om dat met zekerheid te zeggen, voor de duidelijkheid: ik zeg dat de kwartsdeeltjes zelf niet werken om UV tegen te houden, de rest van het middel waar de kwartsdeeltjes ingebed liggen, kan UV waarschijnlijk wel tegenhouden. Het wel werken van zo'n coating kan op verschillende manieren werken:
- dat kan door dat de kwartsdeeltjes die mechanisch beschermen ingebed zijn in een bindmiddel dat wel het UV stopt. Vergelijk het met pindakaas met stukjes noot, waarbij de stukjes noot dan de kwartsdeeltjes zijn, en de pindakaas het bindmiddel voorstelt.
- een andere optie dat het kan werken is niet zozeer het stoppen van het UV-licht, maar het afdekken van het oppervlak met de coating, waardoor lucht (zuurstof), en water enzovoort niet meer kan reageren met het kunststof oppervlak, omdat het oppervlak gewoon onbereikbaar is.
- dan is er nog een vrij lastige manier om het UV-licht te blokken: hierbij zorg je dat de stukjes kwarts een vorm en afmeting hebben waarbij UV-licht wordt gereflecteerd. Dit kun je doen door te zorgen dat je platte stukjes kwarts hebt, waarbij de dikte van het kwarts zo is, dat juist UV-licht gereflecteerd wordt, of door te zorgen dat de stukjes kwarts een bepaalde hoek hebben, waardoor het licht intern in het kwarts wordt gereflecteerd.

Samenvattend: SiO2 (kwarts) laat in principe UV-licht door, maar dat zegt niet dat een coating met SiO2 dat UV-licht niet kan tegenhouden, of degradatie van het oppervlak niet kan stoppen.