• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

collinite 845/velgenwax

Ric325i

Detailing guru
20 aug 2013
4.771
193
Beste autoliefhebbers,

Gaarne niet afschieten mocht de vraag wat stom wezen maar:

-Kun je Collinite 845 ook niet gebruiken om je velgen in de was te zetten?
Voordelen zouden zijn:
-Goedkoper als bv PB wheelsealent
-Zou een standtijd op de lak van 5/6 maanden moeten hebben dus waarom niet op velgen.

Mocht dit nou niet kunnen of zo waarom dan niet?
Ik hoop dat iemand het antwoord heeft.
 
Kan wel degelijk ;). Ik seal velgen ook wel eens met EX-P. Het enige nadeel is is dat het er sinpelweg niet voor is gemaakt. Wheel sealant is speciaal gemaak om beter tegen remstof en hitte te kunnen deze eigenschappen heeft de colli niet. Daarom denk ik ook dat de standtijd korter is.

Mijn raad: probeer het is. Standtijd proefje zegt alles ;). Wie wert werkt het heel goed! EX-P viel niet tegen iig.
 
Wellicht probeer ik dat dan eens uit op mijn winterset is wel een leuk experiment.
Wellicht dat de remstof van invloed is op de colli 845 maar hitte denk ik niet want in de zomer aan het strand word zo'n zwarte motorkap ook flink warm toch?
Ex-p zal ik eens onthouden.
 
Collinite 845 kan prima op een velg(dop)
Moet je de verpakking maar eens lezen waar het voor gebruikt kan worden
Veel gekker ga je niet meemaken ;-)
 
Gebruik zelf de 476S op de velgen ben er tevreden over en inbranden en last van de hitte geen last van.
Voordeel zit er de gehele winter op en ben zo klaar met schoonmaken.
Schiet me maar lek maar is een blijvertje.

Heb er ook wel eens rejex opgezet werkte ook goed alleen 24 uur droog laten was een nadeel als hij altijd buiten staat, maar was ook van dezelfde kwaliteit.
 
RedCat;345579 zei:
Collinite 845 kan prima op een velg(dop)
Moet je de verpakking maar eens lezen waar het voor gebruikt kan worden
Veel gekker ga je niet meemaken ;-)

Ik zal die verpakking is lezen idd ,maar blijkbaar kun je het gebruiken op je velgen maar ik lees er weinig over das wel raar als je bv de kosten meeneemt in het verhaal.
Theoretisch vergelijk:
-PB wheel sealent 20e voor 235ml (nu in de aanbieding) met 2 maanden standtijd dacht ik.
-Collinite 845 op lak 5/6 maanden standtijd en 18e voor 473ml.
 
j.lipsch;345593 zei:
Gebruik zelf de 476S op de velgen ben er tevreden over en inbranden en last van de hitte geen last van.
Voordeel zit er de gehele winter op en ben zo klaar met schoonmaken.
Schiet me maar lek maar is een blijvertje.

Heb er ook wel eens rejex opgezet werkte ook goed alleen 24 uur droog laten was een nadeel als hij altijd buiten staat, maar was ook van dezelfde kwaliteit.

Conclusie uit bovenstaande ervaring zou betekenen dat de standtijd van in dit geval de 476s ook nog eens langer zou zijn.
Ikzelf heb alleen de 845 en die verwerkt erg makkelijk maar die 476s is een harde was ?
Wat voor voordelen zou die hebben in vergelijk met de 845?

Rejex ken ik niet maar ik draai ook nog niet zo lang mee..
 
Wat de standtijd van 845 op een velg betreft: temperatuur bij flink remmen kan veel hoger oplopen, zeker bij sportief rijden (temp in vergelijking met donkere lak in de zomer), bovendien is er nog een verschil: je velg draait tijdens het rijden, dus de wax die door temperatuur wat dunner wordt, wordt ook nog eens naar de buitenrand van de velg 'gecentrifugeerd'.

Praktijktest zal uitwijzen hoe goed of slecht Collinite het gaat doen.
 
In het begin had ik niet eens een aparte wax voor wielen en gebruikte dan gewoon een sealant ofzo.

De 845 heeft ook polymeren aan boord en dat maakt hem een ideale allrounder.
Ik heb hem zelf al met succes op van alles en nog wat geprobeerd, tot boten aan toe.
Op wielen geeft hij een goede bescherming met een degelijke standtijd.

In the summer, Insulator Wax stands up to the heat and UV rays better than most carnauba waxes. You can even use 845 on boats to guard the hull against salt water oxidation. Now that’s a tough wax!
 
Bovenstaande posts zijn voor mij reden om op de V70 maar eens wat te gaan testen. Binnenkort gaan de andere velgen met winterbanden eronder en dan zal ik eens de proef op de som nemen aangezien ik toch de Colli 845 en van PB de wheelsealant en de EX-P heb liggen. Uiteraard zal ik de voorbereiding identiek doen met Iron-x, klei, Finale op zwart, ontvetten en vervolgens de verschillende producten aanbrengen.
RV - PB Wheelsealant
LV - Colli 845
RA - PB wheelsealant
LA - PB EX-P

Ben zelf ook wel benieuwd wat de verschillen zijn.
 
Ik zou pb EX-P vervangen voor colli 476s als je die in huis hebt. Die houd het zeker langer uit!
 
Ric325i;345598 zei:
Conclusie uit bovenstaande ervaring zou betekenen dat de standtijd van in dit geval de 476s ook nog eens langer zou zijn.
Ikzelf heb alleen de 845 en die verwerkt erg makkelijk maar die 476s is een harde was ?
Wat voor voordelen zou die hebben in vergelijk met de 845?

Rejex ken ik niet maar ik draai ook nog niet zo lang mee..

Rejex is een sealant met dezelfde houdbaarheid als de 845 kijk hier maar eens Rejex
En idd de 476 is een harde wax maar dun aangebracht een mooie wax en makkelijk te verwerken en lange standtijd.
 
@pakkie; heb de colli 476s liggen. Ga mijn auto er ook mee behandelen. Misschien een reden voor een meet and greet? Kan je de colli testen ;-) Stuur maar een pb
 
Cordoba;345609 zei:
Wat de standtijd van 845 op een velg betreft: temperatuur bij flink remmen kan veel hoger oplopen, zeker bij sportief rijden (temp in vergelijking met donkere lak in de zomer), bovendien is er nog een verschil: je velg draait tijdens het rijden, dus de wax die door temperatuur wat dunner wordt, wordt ook nog eens naar de buitenrand van de velg 'gecentrifugeerd'.

Praktijktest zal uitwijzen hoe goed of slecht Collinite het gaat doen.

Korte update.
De collinite zit er nu een aantal maanden op en bij deze mijn ervaringen:
- hoge drukspuit verwijderd al 90% van het vuil en met wassen merk je dat dat een stuk makkelijker gaat.
- ik merk nog steeds de voordelen dus de standtijd is wel oke.
- centrifugeren van de wax heb ik nog niet kunnen constateren.

- ik wil wel opmerken dat er weinig "zelfreinigende werking" te bespeuren valt maw de remstof ligt er op en het is dus niet zo dat ze langer relatief schoon blijven.
In het kort word dus net zo snel vies maar schoonmaken gaat wel makkelijker.

Als de velgen eraf gaan na de winter heb ik wellicht nog wat te melden maar dit zijn tot nu toe mijn bevindingen.
Wellicht interessant voor diegene die een goedkope oplossing zoeken of nog geen velgenwax hebben.
 
Ric325i;351969 zei:
... - centrifugeren van de wax heb ik nog niet kunnen constateren. ... .
De hoeveelheid die na uitbuffen overblijft is dermate klein dat dit soort effecten niet op kunnen treden
Heb je dat wel, dan heb je extreem teveel wax gebruikt
 
Cordoba;345609 zei:
Wat de standtijd van 845 op een velg betreft: temperatuur bij flink remmen kan veel hoger oplopen, zeker bij sportief rijden (temp in vergelijking met donkere lak in de zomer), bovendien is er nog een verschil: je velg draait tijdens het rijden, dus de wax die door temperatuur wat dunner wordt, wordt ook nog eens naar de buitenrand van de velg 'gecentrifugeerd'.

Praktijktest zal uitwijzen hoe goed of slecht Collinite het gaat doen.

Als je velgen bij sportief rijden net zo warm worden als een zwarte motorkap in de zon in de zomer, zou ik e.e.a. eens laten checken. In het verleden vaak erg sportief bergpassen op en af gereden maar dan waren de velgen flink warm (en de schijven erg heet) en zeker niet extreem heet. De temperatuur van de velgen zou per definitie het probleem niet zijn. De temperatuur van de remstofdeeltjes echter wel. Daar kan een product gericht op ontwikkeld zijn. Marketingtechnisch zal een producent een product voor een bepaald doeleind in de markt willen zetten. In dit geval de velgen. Of dat ook specifiek beter is, laat ik in het midden. Er zijn genoeg voorbeelden dat men met een ander product betere of vergelijkbare resultaten behaald.

Ook kan ik me geen voorstelling maken dat de minieme laag bescherming, vloeibaar wordt en wordt weggeslingerd. Dit is mijns inziens niet realistisch.

OT: ik heb al een aantal sealants of waxen specifiek voor velgen geprobeerd maar de 476s doet het wel heel erg goed altijd. Eerst deed ik nog een basis met EXP en dan de 476S erover of gewoon twee lagen 476s. De werking kan ook variëren met de vorm van je velgen. Wat bij de een goed uitpakt, kan bij de ander matig zijn.

Probeer het gewoon eens uit en als het je bevalt, heb je jouw beste keuze te pakken!
 
Ik gebruik de 845 al een tijdje op de velgen en werkt perfect. Gemiddeld gaat het bij mij zo'n 3 a 4 maanden mee wat toch behoorlijk lang is.( rij zo'n 70.000km per jaar) Even met de HD afspuiten en ze zijn zo goed als schoon.