• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Collinite 915

Maarten86

Detailing rookie
13 okt 2014
9
12
Graag zou ik hier wat advies willen inwinnen hoe jullie dit doen of mij zouden adviseren,
Ik wil graag 915 gaan smeren op mijn grijzen Volvo maar hoe zou ik dat het beste kunnen doen met welke pad of misschien een micro doek?
 
Ik gebruik een padje. Pad keer in het blik vegen zodat er een klein beetje op komt. Stempel op de voorbereide lak zodat je wax al verdeelt gaat worden(ca. 50x50). Dan lekker uitsmeren en herhalen. Belangrijk is wel dat het echt heeel erg dun er op komt en dat je niet te lang gaat wachten voordat je af neemt. Veeg een keer met je vinger na ca. 10min om te zien of de wax op die plek weg gaat. Neem dan met schone, zachte doek(lange vezels) het residue af. Auto klaar, dan doe ik de auto nog eens afnemen maar dan met korte vezels van doek.
 
https://www.youtube.com/watch?v=vULa_6eFzvo
filmpje dan maar, op het forum vind je veel info hierover.. zie https://forum.Carclean.com/#handleidingen-tutorials-reviews-en-tests.34/288-howto-dibbuz-carwash-wax
en zie https://forum.Carclean.com/#handleidingen-tutorials-reviews-en-tests.34/3521-how-to-de-swipetest (plaatjes doen het niet)
 
En heel dun aanbrengen (soort van vettig waasje is het enige wat je moet zien)... Doe je het te dik is een bezoek aan de sportschool niet meer nodig :)
 
Dat van tevoren 'stempelen' deed ik ook altijd, totdat ik dat een keer op een zwarte wagen deed en ik van die vlekken op die plekken kreeg. 'Patching'.
Was op zich wel weer vrij eenvoudig weg te krijgen met wat Professional Polish, maar ik ben sindsdien wat voorzichtiger met stempelen.
 
Oke duidelijk is dus wel dat je het echt dun moet opbrengen, maar met een pad? En welke is hier dan handig voor foam of juist niet?

Andere vraag kan 915 over ex of ex-p als winterjas
 
vind zelf persoonlijk de fingermitts hier uitermate geschikt voor. Zijn wel iets duurder, maar zoveel gemakkelijker.

https://www.Carclean.com/product/Dodo_Juice/Basics_of_Bling_Wax_Applicator_BBWA1PC_102523
 
Vorige week de 915 voor het eerst gebruikt na vele goede recensies gelezen te hebben.

Alleen heb ik de wax dus wat te royaal aangebracht waardoor het uitwrijven nogal een klus was
Verder super waxje en de volgende keer wat dunner aanbrengen
 
Ik zou nog wel even in willen haken over de cure tijd van de 915. Ik heb hem (of haar :p) nu meerdere malen gebruikt en ook met verschillende weersomstandigheden. Als ik de gemiddelde cure tijd van +/- 10 min aan houd, dan wordt dit een redelijke spierbal training. Meestal is die bij ma na ongeveer 2 a 3 minuten wel droog (swipetest) . Doe ik dan toch iets verkeerd ?
 
Ik kijk naar wat de swipetest aangeeft en dan pas kijk ik naar de klok.
Als je 915 echt dun smeert is ie supereasy ,10 tegen 1 dat je em toch nog te dik opzet.
 
Alle Collinites zijn zelfs bij lang curen nog simpel af te nemen. Dun opzetten is het belangrijkste! :)

Smeren en alles raken, zonder druk dan nog dun nawrijven met je pad.
 
Ik kijk naar wat de swipetest aangeeft en dan pas kijk ik naar de klok.
Als je 915 echt dun smeert is ie supereasy ,10 tegen 1 dat je em toch nog te dik opzet.
Niet elke wax is geschikt voor een swipe test. Daarnaast kan er ook weer stof e.d. op landen met een swipe test maak je dan weer marring met je vinger.
Dep met je vinger op de wax, voelt deze droog aan dan kan je hem afnemen. Er zijn zeer weinig producten die langer dan 15 minuten moeten drogen. Als dat zo is dan staat dat echt ergens bij de gebruiksaanwijzing.
 
Je vinger is iets anders dan een microvezeldoek natuurlijk qua oppervlak. Uiteraard moet je wachten afnemen maar ik zou ook geen wax aanbrengen als het waait en je woont in een nieuwbouw wijk met veel zand. Dat is gewoon niet handig.

Je kan ook prima voelen met je vinger maar dan met een deppende beweging i.p.v. een slepende beweging. Op zilver niet zo spannend maar op lak zwart is natuurlijk sneller te zien. Niks mis mee als je toch wilt swipen, doe waar je je fijn bij voelt. Ik deed het vroeger ook maar na een tip van PJ van Dodo Juice ben ik van techniek veranderd.
 
  • Leuk
Reactions: 350Z
Niet elke wax is geschikt voor een swipe test. Daarnaast kan er ook weer stof e.d. op landen met een swipe test maak je dan weer marring met je vinger.
Dep met je vinger op de wax, voelt deze droog aan dan kan je hem afnemen. Er zijn zeer weinig producten die langer dan 15 minuten moeten drogen. Als dat zo is dan staat dat echt ergens bij de gebruiksaanwijzing.
Maw jij kijkt ook niet naar de klok?
Zelf wel eens meegemaakt dat ik met zeer zachte doeken al marring veroorzaakte op een superzachte Porsche lak bij het afnemen van polijstmiddel. Wat dan weer niet gebeurde bij het afnemen van (in dat geval) 915. Vond dat toen wel opvallend.
 
Ligt aan de wax en of ik weet hoe lastig die is.
Als het bijvoorbeeld Collinite 845 is dan zou de hele auto kunnen waxen en dan afnemen. Dan heb je echt wel lang genoeg gewacht om af te nemen.

Porsche lak is altijd lastig. Daar zou ik een wax kiezen die zo makkelijk mogelijk is af te nemen. Polijstmiddel bevat natuurlijk schurende elementen die niet in de 845 zitten. Maar ook het type doek is van belang voor marring. Een gesloten microvezeldoek zoals een Monello Senza Bordi/Nanolex doek/Gyeon Bald Wipe/Meguiar's Ultimate Wipe is dan de oplossing.