• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Collinite + stof

wiem

Detailing chief
14 mrt 2021
52
95
Beste poetsers

Het valt me op dat mijn auto precies meer stof aantrekt na een verse waxbeurt. I
s dat toeval of zorgt wax voor een statisch effect waardoor stofdeeltjes gemakkelijker blijven liggen op de lak?
De gebruikte wax is Collinite 845, ik heb deze machinaal aangebracht met een rode monello-pad en daarna afgenomen met de Monello Peluche verde
 
De meeste (al dan niet alle) waxen trekken inderdaad meer en/of sneller vuil aan, dit is ook mijn ervaring. Het voordeel is wel dat de vervuiling makkelijker loslaat bij een wasbeurt, mits een kwalitatieve wax, welke de 845 onder andere ook is.
 
Ik denk dat het ook wel aannemelijk is dat er statische lading is net na het waxen
En Collinite wordt (getuige de opdruk op de oude fles) gebruikt als isolatie voor transformatoren
Dus die statische lading kan niet makkelijk weg, ook niet als die tijdens het rijden is ontstaan
 
Zelfs zonder statisch effect houdt een gewaxte auto meer stof vast: waar het bij een 'kale' lak vrij makkelijk weer van de auto waait, blijft het net wat makkelijker plakken in een waxlaag. Voordeel is wel dat een auto met een waxlaag bij wassen veel makkelijker schoon wordt.
 
Klopt, hier ook zeer herkenbaar. maar zoals hierboven genoemd is het met wassen een verademing hoe makkelijk alles weer schoon wordt. Maar ook het argument dat je het beter ziet als die mooi staat te glimmen klopt wel. zelf een zwarte waar je alles op ziet, maar vriendin heeft een gele auto, die lijkt na het wassen eerst vies te worden, om vervolgens een egaal laagje vuil aan te trekken waarbij het veel minder opvalt weer als dit is gebeurd :joy: deze wil ik in tegenstelling tot mijn zwarte ook nog wel is even snel ''afspuiten'' of bijv. foamen en afspuiten alleen (droog hem bij alleen foamen/spuiten uiteraard niet vanwege potentieel krassen en omdat je de kalkvlekken toch niet ziet. doe dit wel bij een volledige handwas) 'i.p.v. gelijk weer een handwas zoals bij de zwarte. Maar als je de stof zo snel ziet zal jij ook wel een donkere kleur hebben denk ik?
 
Zo donker is de wagen niet vind ik :)
Ik dacht eens goed vlot door te rijden om het stof er af te laten waaien, maar met de huidige benzineprijzen doe ik dat maar niet :eek:o_O


IMG_20220223_211658.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die gaat er na thuiskomst van de wintersport meteen terug af. Moet zeggen dat er maar 1l/100km extra verbruik was met dakkoffer. Had erger verwacht!
 
  • Leuk
Reactions: Epicurean en Fellow