• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Compounden: met of zonder wetsanden?

musje83

Detailing addict
16 sep 2011
18
60
Beste forumleden,

Mijn huidige project is een heftige. Twee panelen (spatborden voor en een stuk deur) zijn met de hand overgespoten, waarschijnlijk om krassen weg te halen, en daarna overspoten met blanke lak (3 lagen begreep ik). :-/

De blanke lak is helaas dof opgedroogd (+ spuitnevel) en hier moet weer wat glans in terugkomen. In nieuwstaat kan die lak toch nooit meer komen maar die doffe waas moet er ook gewoon afkunnen. Toch? :-b

Afijn, mijn plan is nu als volgt:

Plan A

- Wetsanden (1500/2000) tot de blanke lak mooi egaal is
- Polijsten met Commandant (3 of 4)
- 'Standaard' nabehandelingen zoals Meguiar’s Gold Class Carnauba Plus

Plan B

- Polijsten (hand of DAP) met Commandant (3 of 4) of Meguiar's Ultimate Compound, direct op doffe blanke lak (dus niet wetsanden)
- 'Standaard' nabehandelingen zoals Meguiar’s Gold Class Carnauba Plus

Waarmee krijg ik het beste resultaat, denken jullie?
Nogmaals, nieuwstaat gaat nooit meer lukken, maar de glans moet weer een beetje terug. Het gaat overigens om een VAG lak, donkergroen metallic, van 15 jaar oud.

Alvast bedankt voor jullie (snelle) reacties! :jippie
 
Ik zou starten met plan B.
Met een DAP en dan met de minst groffe commandant.( op een witte pad en eventueel opschalen naar oranje of een wolletje)
En als dat geen resultaat geeft dan opschalen naar zwaarder.( op een witte pad en eventueel opschalen naar oranje of een wolletje)

Als laatste redmiddel pas wetsanden.
 
Beginnen met polijsten met DAP en Ultimate Compound op wit. Zoals MennoGTI noemt, eventueel opschalen indien nodig.
 
Zou eerst met de DAP aan de gang gaan ( maar dan niet met commandant maar met de Monello-lijn ( Forza/Mezzo/Finale ).
Zoals Ivo aangeeft: wetsanden kan altijd nog, eerst maar eens koekegluren waar nu het schip strand .... voor zelfde geld niet nodig en haal je een 'vak apart' op je hals
 
Heb je misschien foto's van de betreffende oppervlakken?

Als de dofheid is ontstaan door sinaasappelvorming, is schuren onvermijdelijk. Maar schuren is weer erg specialistisch en de kans op lakschade is groot.

In ieder geval op verse lakken niet met Commandant aan de slag, dat zal zeker niet het resultaat geven dat je voor ogen hebt. Zoals MK-US zegt is de Monello lijn beter geschikt en wellicht bij heel zachte lak, de SSR lijn van Poorboy's World.

Als je het sinaasappeleffect met de DAP wilt verminderen, maak je alleen wat kans met Inizio Forza in combinatie met een Foamed Woolpad en dan op hoge snelheid (stand 6), Er zal op de toppen van de lak meer weerstand onstaan, waardoor de lak wat verbetert. Maar in de dalen zal ook noemenswaardig gepolijst worden. Met een rotary kun je nog wat beter sinaasappeleffect optimaliseren, maar nooit zo goed en efficient als met wetsanding.

Als je foto's hebt, dan kunnen we een betere inschatting maken.
 
Heren, bedankt voor de antwoorden tot dusver!

Ga denk ik eens aan de slag met een DAP, mits ik er eentje kan vinden voor dit weekend ( https://forum.Carclean.com/cc_postst13720/DAP-te-leenkoop-gevraagd.aspx )
:-/

@Tim
De foto's geven een aardig beeld van het 'probleem':

http://s16.postimage.org/55cyvfcp1/Polo_doffe_lak_1.jpg

http://s15.postimage.org/ughobul97/Polo_doffe_lak_2.jpg

http://s15.postimage.org/3wtonga3f/Polo_doffe_lak_3.jpg

:weetniet
 
Yep, is hoogglans blanke lak, spuitbus ligt nog in de kofferbak. Heb het opgezocht en is vrij normaal, om dit te voorkomen moet je van heel dichtbij spuiten (5/7cm), waarmee je één 'dikke' laag creëert. Nadeel daarvan is dat de kans op 'druipers' veel groter is.
 
Ik verwacht dat je het deel redelijk op kunt halen, maar je zal denk ik wel wat glansverschil blijven zien. Maar niet geschoten is in ieder geval mis.

Post nog even wat foto's als je het deel behandeld hebt!
 
Het kan ook dat je te snel teveel gespoten hebt of te snel een 2e laag hebt eengebracht waardoor er vocht in je lak is blijven hangen, Anders was dit echt wel groener geweest.