• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Corolla E12 - Heldere koplampen (Wetsanding)

SkyBuMp

Detailing guru
Tester of Bling
19 mei 2008
1.625
140
Onlangs hebben jullie waarschijnlijk mijn Xenon inbouw topic langs zien komen ;). Daaruit is het volgende projectje ontstaan. Ik ben van Halogeen verlichting overgestapt naar Xenon. Door deze overstap kon ik alle putjes en steenslagen tellen die er in de heldere koplampen zaten. Dit was geen gezicht, je zag een wolk met dofheid eigenlijk. We hebben allereerst de linker koplamp aangepakt en daarna de rechter. Hierdoor kun je het behaalde resultaat nog beter aanschouwen.

Je kunt dit zelf constateren op de volgende foto, let op de putjes en wolkachtige effect waar het pijltje staat;

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Stappenplan:
Om dus de looks en feel terug te geven aan de heldere koplampen, besloten Tim en ik om er het beste van te maken. We hebben de volgende stappen aangehouden:
* Kleien met medium grade klei en PB spray and wipe
* Koplamp behuizingen aftapen met 3M tape
* Inspayen met PB spray and wipe
* 1200 grid schuurpapier er over
* 2500 grid schuurpapier er over
* De behuizingen weer netjes afnemen
* Wolfgang Step 1 Lens cleaner + LC orange / flex rotery
* Wolfgang Step 2 Lens glaze + LC black / flex rotery
* Wolfgang Step 3 Plastik surface sealent


Conclusie:
Ik ben erg tevreden met het behaalde resultaat, het doel was om het wolkje van putjes weg te krijgen. Dit bleek voor 80% mogelijk, aangezien er putjes van steenslagen in zaten die echt diep waren! Een leuke bijkomstigheid, iets wat ik zeker niet verwacht had, dat de helderheid van de koplampen zo sterk zou toenemen. Ik had de koplampen hiervoor met Plast-X van meguiars al behandeld, zowel met de hand als machinaal! Ik ben erg te vreden met dit resultaat, ook snachts zie je bijna geen wolk meer, natuurlijk zie je de diepere putjes nog wel. Dit zou eventueel opgelost kunnen worden door nog meer te polijsten. Dit resultaat hebben we in ongeveer 1,5 uur kunnen realiseren!

Dank aan Tim voor zijn tijd, gastvrijheid en uiteraard de moeite ;)
 
Dat ziet er goed uit zeg! Dat polijsten, is dat ook te doen met de hand, of zou dat alleen machinaal effect hebben? het ziet er namelijk wel erg goed uit, en ik bedenk mij dat dit voor mij ook wel eens een idee zou kunnen zijn om te doen. Zou je in plaats van de wolfgang ook bv plastx kunnen gebruiken? En wat gebruik je voor het echte wetsanden? grit finishing paper snap ik, maar wat zit er in dat flesje...:)
 
Ja de koplampjes zijn flink opgeknapt.

Enne we gaan niet meer ruiken aan de Wolfgang Plastik Series, want daar zitten duidelijk weekmakertjes in om het kunststof makkelijk te polijsten. 8o

En graag gedaan! :star
 
dovdmeer zei:
Dat ziet er goed uit zeg! Dat polijsten, is dat ook te doen met de hand, of zou dat alleen machinaal effect hebben? het ziet er namelijk wel erg goed uit, en ik bedenk mij dat dit voor mij ook wel eens een idee zou kunnen zijn om te doen. Zou je in plaats van de wolfgang ook bv plastx kunnen gebruiken?

Je ziet op de foto's goed wat PlastX met de hand doet. Dat is namelijk de door mij onbehandelde koplamp. Het verbeterde zeker met de hand, maar het verschil met Wolfgang + machinaal is wel erg duidelijk zichtbaar.

Ik durf niet te zeggen of de PlastX voldoende capaciteit heeft om 2500 sandingmarks eruit te krijgen. Het blijft primair een product om met de hand te doen. :weetniet

Wolfgang kan trouwens ook met de hand! :ja

Oh in het flesje zit Spray & Wipe, dat gebruik ik altijd om de boel mee nat te houden, werkt uitstekend om mee te sanden! :)^
 
Dat kan zeker, Plast-X heb ik ook machinaal aangebracht en toen zag ik ook een verbetering en gladheid en helderheid. Dit was wel zonder te wetsanden. Het wetsanden heeft er voor gezorgd dat de meeste putjes verdwenen zijn en de helderheid flink toegenomen is.

Er zat wel een vlekken op de kap, maar dit komt waarschijnlijk door de manier waarop de kunstof koplampen gegoten zijn of er zat een bepaalde coating over de kap heen. Dit is echter helemaal strak geworden naar het herhalen van een wetsand pass of polijst pass met de orange LC pad! :)
 
Waarschijnlijk was het de oude UV coating, dus nu de koplampjes bijhouden met de Wolfgang Plastik Lens Sealant en klaar!

De Plastik Surface Sealant beschermt transparant kunststof tegen UV straling, vervuiling en vocht.

Het voorkomt het troebel worden van koplampen en behoudt de helderheid van de koplamp. De sealant beschermt het plastic 2 tot 3 maanden tegen invloeden van buitenaf. Wanneer het oppervlak niet meer waterafstotend is, is het tijd om het product opnieuw aan te brengen.

Tenzij de auto nieuw is, zijn de Step 1 Cleaner en de Step 2 Glaze aan te raden om voor het gebruik van de Sealant toe te passen! Nieuwe auto's kunnen direct in de Sealant gezet worden om verkleuring door UV invloeden te voorkomen!
 
Tim zei:
Je ziet op de foto's goed wat PlastX met de hand doet. Dat is namelijk de door mij onbehandelde koplamp. Het verbeterde zeker met de hand, maar het verschil met Wolfgang + machinaal is wel erg duidelijk zichtbaar.

Ik durf niet te zeggen of de PlastX voldoende capaciteit heeft om 2500 sandingmarks eruit te krijgen. Het blijft primair een product om met de hand te doen. :weetniet

zo, dat is dan inderdaad een enorm verschil...maar die rechterkap is zonder wetsanden toch? Of is daar voor het behandelen met plastX ook ge-wetsand?

Zou je bijvoorbeeld kunnen wetsanden zoals je hier ook hebt gedaan, en daarna behandelen met plastx? En eventueel erna nog iets van een sealant ofzo (ik weet alleen niet welke buiten wolfgang ook mogelijk is...:) )

(xcuse me voor de vele vragen...:) )
 
Nee die rechter kap is alleen machinaal en handmatig met Plast-X behandeld, zonder te wetsanden! Bij Tim hebben we Wolfgang gebruikt en dat ging beter (icm met wetsanding dus).
 
Ziet er weer goed uit... Zijn er zeker van opgeknapt!
Hij heeft daarna toch wel direct even je voorbumper gewassen he??? :p
 
haha.. de Corolla zag er huilend uit .. met tranen over de voor bumper :D

Onder de motorkap zat er ook een hoop spetters.. dus toen ik weer thuis was, even de quick detailers en de PB trim restorer er over. De motorkap had ik even met de 2 emmer methode strak schoon gewassen. Ziet er weer netjes uit ;).
 
Hey Tim, dat ziet er weer strak uit hoor!
En ook nog wel redelijk snel geklaard. 1,5 uur.
Super.

Joost
 
dovdmeer zei:
zo, dat is dan inderdaad een enorm verschil...maar die rechterkap is zonder wetsanden toch?

Als ik het goed begrepen heb is de 'before' foto (met licht aan) met PlastX behandeld en zijn ze daarna beiden gewetsand en behandeld met Wolfgang.

Interessant om te zien dit. Ik ga het binnenkort ook proberen. Hopelijk lukt het met de excenter ook... :! (Tim, roep NU even wat als dit NIET kan...) :!

Heb ze met de SSR's overigens al wat bijgekregen, maar helemaal 100% zijn ze nog niet.
 
Even een vraagje m.b.t het wetsanden van koplampen. Ik ben dit gister ook eens gaan uitproberen maar tot mijn verbazing boekte ik totaal geen resultaat. Na een tijdje te wetsanden en de koplamp droog gemaakt te hebben zag ik de lamp totaal niet 'dof' worden zoals op de foto's hierboven. Ik heb grid 2500 en 1500 gebruikt. Enig idee waar dit aan zou kunnen liggen Tim??
 
Als het de originele lampen van de Golf III betreft niet: de kappen zijn van redelijk dik glas. Ik heb met m'n eerste auto (ook Golf III) een keer een aanrijding gehad, waarbij o.a. de koplampen kapot waren. Ik heb me er nog aan gesneden en weet dus zeker dat het glas is. Pas bij de Golf IV is men begonnen met kunststof.