• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Corsa B motorruimte

Tiporon

Detailing addict
15 mrt 2009
685
68
62
Van de week het motorcompartiment even onder handen genomen.
Is nog geen 100% maar al toch veel beter........
voor:
corsamotorvoor.webp

na:
corsanadetailbeurtdec2009.webp

Ik blijf een beetje huiverig voor het grondig schoonmaken van de motorruimte vanwege de electrische delen. Hoe en waarmee heb je het gedaan?

+1, ik vind het ook heel mooi om te zien, zo'n schone motorruimte, maar durf t zelf eigenlijk niet aan.......

Flink opgeknapt. Blijf ook wel terughoudend met het grondig reinigen van mijn motorruimte en het blok. Ik heb het vaak gedaan in het verleden, maar dan met de beschikking over een compressor voor het zorgvuldig droogblazen van met name de electronica. Ik begin er niet aan zonder over de juiste middelen te beschikken. Wel reinig ik zo nu en dan om het blok heen. Daarbij let ik er goed op dat de electronica droogblijft. Zo te zien ben je grondig te werk gegaan. het blok is nog aan het dampen. Of zie ik dat niet goed?

Ik beperk me tot de zichtbare delen van het schutbord de spatborden en het gedeelte dat direkt achter de grille zit.

de motor en aggregaten die daar aan zitten laat ik lekker met rust. Vind het ook een vrij zinloze operatie om veel tijd daar in te steken. Bovendien heb ik nog nooit een auto gehad waarvan het motorblok echt vies of vet was geworden

Veel te bang dat ik wat beschadig of dat mn kostbare electronica teveel te drinken krijgt.

Het valt allemaal best mee, je hoeft er niet huiverig voor te zijn, zolang je maar niet met een hogedrukreiniger in de motorruimte dicht op de electrische delen gaat spuiten.
Heb het vaker aangegeven hoe dit kan aanpakken zondar al te veel risico:

- Pak (als je echt bang bent) bepaalde electrische onderdelen in, in plastic, zelf doe ik het niet.
- Sproei met de tuinslang/broes de boel nat/vochtig
- Breng een APC/Degreaser of een speciale motorreiniger aan op alle delen
- Ga met een borstel/kwast alle delen langs en werk het schoonmaakmiddel goed in
- Sproei alles weer af op dezelfde manier al de eerste maal
- Droog alles zoveel mogelijk af
- Behandel alle rubber en plastic delen met een dressing

Klaar! Desnoods laat je na de laatste spoelbeurt de motor even lopen.
Een motorblok hangt echt niet waterdicht in de motorruimte, als je door een flinke plas rijdt dan kan de boel daar ook behoorlijk nat worden, alle aansluitingen e.d. onder de motorkap zijn daar echt wel op berekend, zolang je maar niet rechtstreek en met een harde straal in electrische onderdelen gaat spuiten!

Met alle wagens die ik gedaan heb is er nooit iets gebeurd.

Ik neem meestal een licht vochtige oude doek die ik langs de bereikbare plaatsen haal. Liever een niet geheel cleane motorruimte dan een bak electronische ellende.

Eigenlijk valt dit werkje wel mee hoor.
Ik heb Dasty aangelengd met water (50/50) en met een drukverstuiver overal tussen gespoten.
Dan even laten in werken en met een zachte borstel het vuil los gemaakt.
Daarna met de lans zonder spuitstuk(niet op volle druk)alles afgespoeld.
Eventueel enkele keren herhalen.
Daar na op de koetswekdelen(na dat ze droog zijn)met Meguiars NXT Generation Tech Wax Spray lichtjes innevelen .
Beetje oppoetsen met een microvezeldoek en klaar is kees
Gebruik hier je minder goede microvezeldoekjes want hier en daar zitten er scherpe kanten die je doek kan beschadigen(en niet allen je doek:bad )
Ik heb dit al dikwijls gedaan met nog nooit technische problemen.

Ik ben ook van plan om mijn motorruimte eens goed onder handen te nemen. Maar wat zou ik eventueel af moeten dekken?

Ik begin vast, vul me gerust aan.

* Dynamo (die zie ik zitten en die ziet er heel stroom-achtig uit:-b
* Accu(polen)

Thnx!:-)^

Accu en Alternator is al goed.
Eventuele elektrische kabels waar connectors zitten vermijden.
Maar als je niet met een volle straal spuit kan een motor compartiment veel hebben.
Luchtfilterhuis ook niet met volle straal bewerken.

Toppie !
Zoals je zelf aangaf, je kan uiteraard verder gaan, maar dit is al een hele grote verbetering.
Nu is kwestie van bijhouden en onderdeeltje voor onderdeeltje apart aanpakken ;)

Inderdaad!
De buitenkant is dit weekend ook onder handen genomen(met hulp van Corsawim waar voor dank:cool )
Kompleet 5-stappenplan toe gepast en hij heeft een verjongingskuur ondergaan....
Van 11 jaar oud naar +/- 6jaar jong.$$)
foto's volgen

Geen dank Ron, het was een goede leerschool.
Ik kan bijna niet meer wachten om aan m'n eigen "swirlparadijzen" te starten:roll