• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

CQuartz, wat zijn de juiste stappen voor dit product?

brindo

Detailing trainee
13 jul 2010
17
47
Beste allemaal,

Dit is mijn eerste post/topic hier op het forum en heb al veel info en tips van jullie gelezen.
Nooit geweten dat Detailen zo verslavend kon zijn!

Ik heb het idee om mijn nieuwe Zwarte Polo Bluemotion in de CQuartz te zetten omdat de lak zo snel krast en het topic van Tim's Golf R sprak mij wel aan.
Daarnaast wordt de auto volgende week afgeleverd en heb ik met de dealer afgesproken dat ze de auto niet mogen poetsen. Gisteren heb ik de auto gezien en hij zat nu al helemaal vol met transportkrasjes :(

Het stappenplan wat ik in gedachten had is:

1.Wassen met Meg's shampoo
2.Iron X op de lak spuiten en nogmaals wassen
3.Clayen
4.Lak strak maken met Meg's Swirl X of Ultimate Compound (heb ik beide nog staan)
5.Ontvetten met IPA? waar kan ik dat kopen?
6.In de CQuartz zetten
7.Fohnen en uitpoetsen

Maar hoeveel ml. heb ik hiervoor nodig? Red ik het met 30ml.??

Zou dit zo werken of moet ik het anders doen?

Ik hoor het graag!

Groeten, James
 
Je stappen zijn goed, IPA = Isopropyl Alcohol en er zijn wat shops op het internet die het verkopen. Bij ons is het tijdelijk uitverkocht helaas.

Fohnen is trouwens niet nodig, maar mag wel. Belangrijk is dat je stap 5 (ontvetten dus) goed uitvoert, het liefst eerst met 90% IPA en 10% ontvetter en daarna met 50% IPA 50% water.

Fohnen pas ná het uitpoetsen doen (na aanbrengen C.Quartz, 45 minuten wachten met uitpoetsen.

Succes!

Edit: 30ml is genoeg voor een auto, waarschijnlijk kun je de vlakke delen zelfs nogmaals behandelen.
 
Tim bedankt!

Ik ga eens kijken bij de plaatselijk apotheek voor IPA.

Hoeveel ml Cquartz heb ik nodig om een Polo te kunnen behandelen?

Gr. J
 
brindo zei:
O, ik zie nu pas je edit! Ik ga 30 ml. bestellen !

Voor een Polo kun je twee keer een laag aanbrengen, naar verwachting per laag 15ml nodig!

Jopie zei:
Moet je voor het gebruik van de Iron X de auto trouwens juist wel of niet drogen..

Mag wel, maar hoeft niet, ik zou hem vluchtig drogen, zodat de Iron.X niet teveel verdund raakt.
 
Gisteren voor de eerste keer gebruikt.

Is geen onwerkbaar product, maar toch heb ik een vraagje.

Na 10-15 minuten moest ik hem uitwrijven met een zachte mcrofiber, maar wat me opviel was dat het leek alsof ik last kreeg van hologrammen, ze veranderden ook wanneer ik in een andere richting de MF wreef. Nu een dag laten heb ik inderdaad lichte hologrammen op de auto. Wat heb ik verkeerd gedaan.

De doek lag het niet aan, heb er 3 geprobeerd, en alle drie gaven ze hetzelfde resultaat. Het was een Cobra 530, dus dik genoeg dacht ik zo.

Kan ik ze maskeren met een laagje Limeprime? Of kan ik 1 pass Finale over de C-quartz halen?:roll
 
Ik kan me vergissen, maar volgens mij staat dat niet op het flesje...:roll
 
Op http://www.cquartz.com/files/User-Guide.pdf geven ze inderdaad beide opties. Ik ga het eens proberen.
 
McShine zei:
Na 10-15 minuten moest ik hem uitwrijven met een zachte mcrofiber, maar wat me opviel was dat het leek alsof ik last kreeg van hologrammen, ze veranderden ook wanneer ik in een andere richting de MF wreef. Nu een dag laten heb ik inderdaad lichte hologrammen op de auto. Wat heb ik verkeerd gedaan.

Met deze lage temperaturen heb je zeker 45 minuten nodig voordat je hem uitpoetst.

Het kan zijn dat je het iets te dik hebt aangebracht, je hebt echt maar een heel dunnen laag nodig.

En het klopt dat je beter een microsuede doek kunt gebruiken dan een microvezeldoek. Het mag beiden, maar microsuede geeft een beter resultaat.

Wat ook kan, is dat je niet of niet goed ontvet hebt. dan kan de C.Quartz niet goed hechten en mengt het met residu.

Wat zijn je stappen geweest?
 
Eerst natuurlijk gewassen, gekleid en gepolijst. Daarna afgenomen met IPA. DE auto was toen nagenoeg swirl en hologramvrij. De zon die er op stond was behoorlijk ontmaskerend. Ik denk dat het dan fout is gegaan bij de curetijd, want ik heb gewoon 15 minuten aangehouden. (Werkt de swipetest ook bij CQuartz?).

Dus of langer wachten of gewoon wachten op hogere temperaturen.:roll

Ik heb maar een Swiftje, met 20-25ml doe ik makkelijk de auto, ik heb nu alleen de achterklep,motorkap en 1 zijscherm gedaan en heb nog een heel klein beetje over van de 10ml. Denk dus niet dat ik het echt te dik erop heb gedaan.
 
Te kort laten zitten voor de temperatuur, het droogt ook niet als een wax, als je dus gaat vegen terwijl het eigenlijk niet gezet is lijkt het op polijstolie rondwrijven (op hologrammen dus).
Wanneer het dan droogt blijft het lijken op hologrammen.

Check trouwens even het topic van Dana's golf voor de special IPA mix.
 
Op de Golf R heb ik met 30ml 2 coatings kunnen aanbrengen! En daarna nog denk ik 3 ml over. Dus ik kan je verzekeren dat je het dan te royaal hebt aangebracht. Je ziet C.Quartz bijna niet zitten als je het aangebracht hebt, alleen een paar rechte streken vanuit een bepaalde hoek.

Als je het nu buiten aanbrengt (met dus een graad of 6) dan heb je minimaal 45 minuten droogtijd nodig, mits dun aangebracht en ik denk dat je eerder richting een uur zal gaan.

Een swipetest zou ik niet doen, tenminste niet met je vinger.
 
Bedankt voor het advies! Van het weekend ga ik het proberen corrigeren. :)^
 
Als je lak in de cguartz staat kan je dan na een aantal weken wel bijvoorbeeld er over heen met een QW+ of spray en gloss of Natty's Liquid blue? Of kun je niet anders dan herstellen / vernieuwen of opnieuw met cquartz?
 
Ik snap de 90% IPA en 10% ontvetter ook niet. IPA is toch al een ontvetter? Wat is die 10% ontvetter dan (produkt naam)