• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Cruise control op excentrische polijstmachine

jelle

Detailing chief
30 apr 2016
306
88
38
Cruise control op een excentrische polijstmachine heeft dat voordelen, of toegevoegde waarde ?
 
Harder drukken?! Wil je dat? En je mij mijn Flex VRG doet dat zeker. Mijn rotary ook. Althans een wat "duurdere" machine dus de Flex of Festool weet ik dat die dat doen. Maar dan wel de rotary's en niet de D/A's maar dat is nu juist de hele bedoeling van de D/A die geen geforceerde aandrijving hebben.
 
En als ik meer correctie kracht wil dan de dap900v3 welke machine kan ik het beste er dan bij kopen tot max 300 euro

Is alleen hobby matig gebruik
 
Laatst bewerkt:
Ik raad je aan om je wat beter in te lezen.

https://forum.carclean.com/threads/dual-action-machines-polijstpads-klei-lakditemeters.19351/

https://forum.carclean.com/threads/forced-das.19418/

https://forum.carclean.com/threads/flex-xfe7-15-ervaringen.16649/

Ook raad ik je aan in te lezen hoe de machines werken, wat tembaco al zegt, met een dual action wil je juist GEEN druk zetten, maar de machine zijn werk laten doen.

Met €300,- kom je natuurlijk nergens voor een nieuwe machine, maar dat had je zelf ook al kunnen weten. Tenzij je tweedehands gaat kopen.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en m@rio
Als je meer correctie wilt kan je ook eens andere pads en/of polijst middel combinaties proberen.

Anders zou je er echt minimaal €100,- bij moeten doen voor een bv Rupes of Flex als je dat wilt.

Maar je bent niet tevreden naar het resultaat wat je behaalt of juist niet behaalt?
 
Niet tevreden met het behaalde resultaat wat ik haal.

Ik werk met scholl en wolfs chemicals polijstmiddel en monello pads
 
Ik heb al eens meegemaakt, zeg niet dat jij dit ook hebt he. Dat iemand aan het polijsten was met Veloce van Monello en nog niet het gewenste resultaat behaalde. Na een korte polijst "Cursus/uitleg" bleek het te liggen aan pad stalling. Oftewel, de pad stond meer stil dan dat er gecorrigeerd werd. Na dat te verbeterd lukte het met Mezzo en oranje pad van Monello om de auto stak te krijgen. Het was dus een fout in de polijst techniek. Nogmaals, ik zeg niet dat dit bij jou ook eens maar sluit dit eens uit.
 
@jelle - Op wat voor een auto/lak heb je gewerkt? Misschien kunnen we dan even met je meedenken. :)

In mijn ervaring kan je met een DAP900, een compound als Veloce en de Monello foampads harde lakken corrigeren in 2 hits, maar soms is een lak gewoon bikkelhard en red ik het met een Rupes 21 ook amper. :)

Zo heb ik Audi's/Volkswagens gedaan (VAG-lak) waar ik met 2 hits al kon afschalen. Maar soms kom je deze lakken tegen en is het bikkelen als een malle. :)

Nog een voorbeeld; Porsches 911 uit hetzelfde bouwjaar en originele lak, maar de ene moest ik volgas met meerdere hits op compounden en de ander liet zich prima kietelen met 1 hit. ;) (verschillende kleur)
 
  • Leuk
Reactions: mk-us
@tembaco ik heb op de backingplate een brede zwarte streep gezet om dat te controleren.
Zal de volgende keer er beter op letten.

@Quantoxx ik heb ford, mazda, peugot gehad.

De mazda was ik het minst tevreden over.
 
Mezzo op wit corrigeert als een malle op mijn Mazda. Mazda is nu wel het laatste merk waar ik aan denk als iemand een krachtigere machine nodig heeft.
Volgens mij gebruik je veel te zware combinaties en trek je de swirls erin in plaats van ze eruit te polijsten.
 
@jelle - Hmmm.... Die merken hebben veelal niet een keiharde lak. (Meestal). Je zou met Veloce + Geel toch wel een eind moeten komen. Hard drukken op de machine resulteert niet in een enorme verbetering in je correctie. Wél slijt de pad onnodig hard en breekt je korrel sneller af. Dit resulteert in minder correctie omdat de korrel sneller afbreekt van grof naar een fijnere korrel die zorgt voor hoogglans. :p

Nu ik er even bij stil sta, heb ik (denk ik) nog nooit een Mazda gepolijst. :p Ik verwacht wel dat dit een zachtere lak zal zijn. (Aziatisch)

Om nou meteen te gaan zoeken naar een ''zwaardere'' machine is nogal impulsief. :p Vergelijk dit met het schuren van en houten balk;
''Met korrel 240 schiet het allemaal niet op en de balk wordt niet lekker glad, dus pak ik korrel 60 en ben dan sneller klaar''
Echter zal de balk vol zitten met schuurkrassen en is zeker niet zo glad als dat je hem zou kunnen krijgen. Leer dus eerst eens op de juiste manier schuren met die korrel 240 en maak later een keer de keuze om met die korrel 60 aan de gang te gaan. Die balk wordt vanzelf een keer swaffelbaar :p
 
En bijkomstig, bij de twee mazda's die ik in mijn bezit had/heb, de lak is dun! Geen idee of dit bij alle Mazda's is, maar op vele plaatsen minder dan 100 micron (gewichtsbesparing hehe). Zelf kies ik er voor om geen zware combo's te gebruiken op die tere Mazdalak.
 
@Quantoxx als ik jou goed begrijp eerst goed leren om te gaan met finish en medium polijstmiddel ?
Mischien handig om langs een andere forumlid te gaan of hij/zij bij mij langs komt in zeeland om mee te kijken wat il verkeerd doe
 
@jelle - Dat was meer een metafoor. :) De lakken die je opnoemde zijn vermoedelijke niet heel erg hard, maar toch krijg je geen goed resultaat met de DAP. Dan lijkt het erop dat er iets niet helemaal goed gaat en dan is de oplossing niet om naar een zwaardere machine te kijken. ;)
 
Andere machine begin ik voorlopig niet aan.
Dan maar is gaan kijken voor een cursus bij cc of een forumlid moet het leuk vinden om mij te leren polijsten.