• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[D&P] Mazda 6: schuursponsincidentje (incl. video)

Dibbuz

Bastard of Bling
Medewerker
Tester of Bling
6 apr 2008
7.495
198
44
DISCLAIMER: Deze write up bevat schokkende foto's!!!

Dit weekend stond er een Mazda 6 op het program voor Dibbuz & Patrick met hier een daar een schuurspons incidentje.

Als je van een afstandje keek en onder bepaald hoeken is er niets aan de hand, prachtige lak zelfs!
mazda604.jpg

mazda605.jpg

mazda612.jpg


Maar als je beter kijkt....
mazda606.jpg

mazda607.jpg

mazda608.jpg

mazda609.jpg

mazda610.jpg

mazda611.jpg

mazda613.jpg

mazda614.jpg

mazda615.jpg

mazda616.jpg

mazda617.jpg

mazda619.jpg

mazda601.jpg

mazda602.jpg


Ja lieve kijkbuiskinderen, de hele is gewassen met een schuursponsje, en dan niet met de zachte kant...
Iemand dacht er goed aan te doen totdat het water opgedroogt was.
De wagen gaat de verkoop in en je begrijpt, deze vorm van "kunst" is niet echt een waardeverhogende factor.

Hoe ga je zoiets aanpakken? Flinke woolpad, zware compound en gaan met die banaan?
Deze keer wouden we het anders aanpakken: machinaal wetsanden.
Met machinaal wetsanden haal je heel egaal lak weg op een effectieve manier.

Met een laser markeerden we 1 exacte plek op de motorkap, dat zou ons ijkpunt worden om te bepalen hoe hard de lak is.
Met een DAP500, tussenschijf en een Abralon 2000grit schuurschijf in de aanslag zijn we aan de gang gegaan.
De 1e keer voorzichtig en vrij kort, even kijken wat het doet. Lak eraf is 1 ding, lak erbij is een heel ander verhaal.

Deze lak bleek uitermate hard, pas na 4 of 5 keer met de machine en 2000 Abralon wou er 5-8 micron van de lak af.
Ons eikpunt had 179 micron en na behandeling 173, deze werd nog nabewerkt met een 4000 Abralon en dan oppolijsten, er gaat dus nog wat vanaf.

En dan moet je een keuze maken, je kan niet alle krasjes weghalen omdat er simpelweg te weinig uren in een dag zitten en aan het eind van de dag moet de auto klaar zijn.
De zijkant waren minder erg dus die deden we met de woolpad, het dak was erg dun 85 tot 97 micron. Helaas meet je dan alles vanaf het metaal af.
Je weet dus niet of het de blanke lak is die dun is of misschien wel de primer. Het risico wil je dus niet nemen dus 1 of 2 hits met wool was het maximul.
De achterklep en motorkap werden dus gesand, dat kostte al erg veel tijd laat staan als je een hele auto moet doen 8o

Plan van aanpak:
-wassen van de auto
-kleien
-sanden van motorkap en achterklep
-polijsten van de hele auto met woolpad en zware compound (M105 en Menzerna)
-polijsten van de hele auto met Monello Kompressor Polishing pad en Monello Mezzo/Menzerna Super Finish
-nabewerken van de hele auto met DAP500 en Monello Finale/Final Finish
-pre-wax met Valet Pro Achilles Prep
-gewaxed met Fuzion
-bandjes met Meguiar's Endurance
-diverse klusjes (kunststof, glaswerk)

Genoeg geluld, foto's!
Eerst maar eens afspuiten:
mazda664.jpg


Gelukkig zat er in de wielkast geen vuil...
mazda603.jpg


Patrick proeft de testklei:
mazda666.jpg


Helaas voor deze auto te zacht, heavy clay was nodig:
mazda620.jpg


Lak na het kleien:
mazda621.jpg

mazda622.jpg

mazda623.jpg

mazda624.jpg

mazda625.jpg

mazda626.jpg

mazda627.jpg

mazda628.jpg


Nog even een leuk testje met Autoglym SRP en Poorboy's Black Hole op deze lak.
mazda629.jpg


SRP:
mazda630.jpg


Black Hole:
mazda631.jpg


Duidelijk dus dat beide deze lak donkerder maakt.



Laserpoint:
mazda632.jpg



Sandingspulletjes:
mazda633.jpg


Voor sanden:
mazda634.jpg

mazda635.jpg


Na het sanden:
mazda636.jpg

mazda637.jpg

mazda638.jpg

mazda639.jpg


Na het oppolijsten:
mazda640.jpg

mazda641.jpg


Alles eruit zou je denken, helaasch. Had het eruit gekund? Waarschijnlijk wel maar dan hadden we veel meer tijd moeten hebben.
mazda642.jpg

mazda644.jpg

mazda645.jpg

mazda646.jpg


Zonnetje erop en de metallic zei: "pop!"
mazda643.jpg

mazda644.jpg

mazda645.jpg

mazda646.jpg

mazda647.jpg

mazda648.jpg

mazda649.jpg

mazda650.jpg

mazda651.jpg

mazda652.jpg

mazda653.jpg

mazda654.jpg

mazda655.jpg

mazda656.jpg

mazda657.jpg

mazda658.jpg

mazda659.jpg

mazda660.jpg

mazda661.jpg

mazda662.jpg

mazda663.jpg


Ook nog diverse filmpjes gemaakt en aan elkaar gemonteerd.
Dit was de eerste keer dat ik een videocamera in mijn handen had dus excuses voor het slechte camerawerk.
Ondanks dat het in het filmpje ook staat:

DISCLAIMER: dit filmpje is NIET educatief bedoeld en ook NIET om te laten zien hoe moet.
Wetsanding is ook voor mij nieuw, ik doe vast dingen niet goed maar het eindresultaat mocht er toch wezen en daar draait het natuurlijk om w^^w

Bedankt voor het lezen/kijken :)^
 
  • Leuk
Reactions: Freude am Fahren
Bij deze Patrick's bijdrage
Vandaag met Dennis een Mazda 6 aangepakt.

Dennis had mijn een tijdje geleden benaderd met de vraag of ik zin had in een klus.

De wagen was gewassen met een schuurspons, nee, niet met de gele kant, maar met de groene kant.
Dat voorspelde weinig goeds.

Plan van aanpak:

wassen 1 emmer methode
drogen
kleien
wetsanden
polijsten
waxen
details nalopen

Gebruiktte spullen:

wetsand schijven korrel 2000, 3000 en 4000
menzerna fast gloss (testsample van menzerna)
meguiars M105
menzerna final finish
monello finale
wolfgang fuzion

Ongetwijfeld zal ik wel het een en ander zijn vergeten
 
Weer een prachtige show off mannen.:)^ Wat een verbetering zeg. Misschien een idee om de Abralon in het assortient te nemen.:grinning: . Petje af jongens.:)^
 
Zo dat was een klus zeg! Maar het resultaat is echt super!

Auto is meteen een klap meer waard geworden lijkt me zo.
 
OMG wat zag die eruit 8-())
Maar jullie hebben er toch een superresultaat van gemaakt zeg, dikke duim :)^
 
Zoals te zien is,

D&P zijn in tegenstelling tot het schuursponsje wel een waardeverhogende factor voor de auto!

Knap werk jongens! Petje weer af!
 
Wowzers, die is even een lekker onder handen genomen.
Hele goede review ( pfiew Patrick, je bent het idd gelukkig niet verleerd ;) ), alles helder in beeld en de juiste tekst en uitleg >>> TOP !
 
Wat een klus en wat een geweldig resultaat.
Dat je alles er niet uitkrijgt op een dag is normaal, daar is het gewoon te veel werk voor.
 
Dank voor de lovende woorden.

Ik heb veel meegemaakt op detailing gebied, maar dit sloeg echt werkelijk alles (in mijn geval dan).

Het wetsanden was voor mij ook de eerste keer. Ik zal niet snel naar de wetsand spullen grijpen, maar in dit geval was het echt nodig.

Dennis, bedankt voor de klus, ik vond het leuk om te doen :)^

Tot de volgende show off
 
Goed werk. Toch een hoop gedaan met z'n tweeen in een dag.

Ik bespeur wel wat nieuwe trends:
Het luisteren naar/confrontatie aangaan met de lak en machinaal wetsanden.
Ik heb nog een hoop te leren. :-b

Kan het trouwens dat het filmpje niet lekker doorkomt? Ik zie hier namelijk niets.
 
Wat een enorme klus. Het ontbreekt er nog aan dat de eigenaar de krassen in een schaakbord patroontje had aangebracht.
Diep respect voor dit resultaat. Wel ff opvoeden die eigenaar of je moet volgend jaar nog zo'n klus willen :weetniet

Hans
 
Die is duidelijk beter verkoopbaar geworden. Mooi resultaat heren.

Toch een kleine opmerking bij wetsanden, de eerste stap zouik liever toch met papier korrel 2000/2500 doen en een rubber schuurblokje doen. Hiermee kun je de lak veel beter uitvlakken en krijg je later een veel mooiere reflectie. Daarna egaliseren met de abralon schijven om een zo regelmatig mogelijk schuurpatroon te krijgen en daardoor makkelijker tot glans te polijsten.
 
@ HLE-99,

Het had helemaal wel uitgemaakt als we met wetsandpapier een een rubber blok lokaal aan de slag waren geweest.

We hebben juist gekozen voor machinaal wetsanden omdat de gehele motorkap en kofferbak onder de schuurspons krassen zaten.

Hierdoor krijg je een egale afname en juist dít is de eerste stap naar de 'perfecte' glans. :ja
 
Dat is weer prachtig ! Jullie hadden niet gelogen over de staat van de lak, maar er is iets geweldigs van gemaakt !!
Mooie write-up ,foto's & video. Thanks :cool:

Dennis, Fast Gloss een nieuw product van Menzerna?