• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Damian's VW Up turbo & BMW E46 330CI -> Nieuw stuur in de bimmer!

Proficiat @damianw31 ! De e46 is mijn eerste grote liefde geweest. Ik had een unilak zwarte, verder helemaal dezelfde uitvoering maar dan in het beige ipv zwart binnen. Zeer leuke wagen, geniet er van!
 
  • Leuk
Reactions: damianw31
Dat is zeker een leuke auto voor erbij. De e46 blijft een mooi en tijdloos model in mijn ogen, zelf de M3 cabrio van gehad. Je zou alles van Gyeon kunnen nemen voor het onderhoud van het leer. Subframe ophanging ook nog goed achter?? Dat is een grote kwaal van deze model vooral van de meer vermogende.
Wat er allemaal aan deze auto gedaan/verbeterd is is te veel om op te noemen. Het Subframe is in 2018 versterkt bij Hardeman motorsport, ook zijn alle ophangingsrubbers vervangen door Strongflex sport exemplaren. Ik heb bij de auto een flinke map met facturen van onderhoud en upgrades vanaf nieuw tot aan augustus 2022. Op kenteken is het een 325i, er ligt een m54b30 blok in sinds 2019 met aantoonbaar 225.000km. Daarvan zijn ook alle pakkingen e.d. toen vervangen.
 
  • Leuk
Reactions: schaef
Een twee weken geleden heb ik het exterieur van de BMW aangepakt, maar dat kwam al voorbij in een ander topic:


664D00FF-4E43-4FF9-A9ED-478167E87F6B.jpeg


Het leer:

Gisteravond heb ik het leer van de bmw gereinigd en weer gevoed met de producten van Gliptone. De cleaner werkte super, het leer is niet meer glimmend op de stoelen. De conditioner is ook geweldig, gisteravond een eerste keer gevoed en nu net nog een tweede keer de voorstoelen gedaan, het voelt super aan! Ook de geur moet je ding zijn maar dat bevalt me wel. Dat kun je alleen beide niet voelen door je scherm ;) Op de foto’s geen heel groot verschil maar ik ben er blij mee! Het stuur (en het plastic) worden binnenkort vervangen dus had eigenlijk niet schoon gehoeven, toch wel meegepakt :)


250B6E30-0276-43DC-9EEC-26A88C42BDA6.jpeg
FC8B0E99-6591-4EA4-8CB8-0AABA5BCD3CB.jpeg
A7B9394E-8139-4930-A9E5-117132A23E8C.jpeg
52710F87-7A33-4AB0-BC7F-EB11E64EA4F8.jpeg

F6E6F3EE-7139-4465-9DED-AF68F1A3B95D.jpeg

3DD229E5-7D5A-45D2-B540-B81DFED1BD3B.jpeg
5DF9E8A5-8A76-4CBD-8CF6-C556B1703119.jpeg
 

Bijlagen

  • 1E31608E-166D-40C4-B4CD-A1D57BB2AB60.jpeg
    1E31608E-166D-40C4-B4CD-A1D57BB2AB60.jpeg
    222,5 KB · Weergaven: 35
  • 8F2FB339-3F20-430C-8444-DA2499300280.jpeg
    8F2FB339-3F20-430C-8444-DA2499300280.jpeg
    198,6 KB · Weergaven: 33
Late reactie maar... Die auto ken ik nog wel! Die heb ik ook 2 jaar gereden en zelfs een keer teruggekocht omdat ik geen afscheid kon nemen. Hoeveel kilometer staat er nu op? En rijdt hij nog in zuid-west Nederland?

Gaaf om te zien dat hij, op de velgen na, nog exact hetzelfde is als hoe ik 'm destijds verkocht had. Ik had van de vorige eigenaar al vernomen dat er een M54b30 in ligt. Inmiddels ben ik wat ouder (daar zal het aan liggen) maar ik vond 'm op "mijn" velgen en verder helemaal origineel toch sjieker. o_O


IMG_3838.JPG
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en damianw31
@straight-sixes

Erg leuk om wat van een vorige eigenaar te horen en vooral ook te zien! Van wanneer tot wanneer heb je hem gehad? En wat heb je er in die periode aan laten doen? Toen de eigenaar voor mij hem in 2016 kocht zaten er 19 inch imitatie CSL velgen op, mooi maar reed niet fijn. Die zijn destijds geruild tegen deze 18 inch originele BBS CH Motorsport velgen. Ik heb de auto uit Hoog Zwaluwe opgehaald en hij rijdt nu rond in het oosten van het land. Ik heb hem vorig weekend naast de volledig originele 325 lci van een vriend van mij gezet, vind ik die van mij toch een stuk gaver ;)
EDFC7F9C-87F4-4837-90C0-5DA2146C695F.jpeg
 
Ik heb de 325ci in augustus 2013 met 172.000 gekocht, in oktober 2015 nog een maandje "geruild" voor een E87 PFL 130i maar ik kon niet wennen aan die auto. Die motor in zo'n pakketje was natuurlijk super, maar de uitrusting en uitstraling van het interieur van die auto was iets waar ik niet aan kon wennen. Daarom de 325ci dus weer van oktober 2015 tot mei 2016 gereden, waarna ik overgestapt ben naar een E90 330i, kilometerstand toen +/- 225.000. Inmiddels een 330d E90 LCI, een F36 420i GC LCI en een M140i LCI gehad, en momenteel een F31 335d LCI Individual. De 325ci is de enige auto van de 9 die ik hiervoor gehad heb die ik soms nog "mis" en enigszins spijt heb van de verkoop. Het hele plaatje klopte gewoon en dat was nog echt autorijden. Ik zit stiekem af en toe nog eens naar zoiets te kijken, maar misschien dat dat een Z4 met de 3 liter en handbak gaat worden. Dat zal echter volgend jaar worden en kan ook niet uitsluiten of dat een E85 of E89 gaat worden. Een Z4 E89 sDrive35is DCT is ook heel leuk namelijk. En zo gek veel met een zeer nette originele 330ci handbak met minder dan 100.000km schelen die ook niet qua prijs. o_O

Ik heb destijds een hoop aan de auto laten doen en gedaan. Cosmetisch heb ik de velgen hersteld, het leer was destijds een stuk netter eigenlijk (zie foto), dus jouw foto schrik ik wel van! Verder heb ik de wagen voorzien van de B12 set toen de achterveren gebroken waren (kwaaltje) en veel onderhoud en reparaties gehad. Dynamo, accu, stuurpomp, VANOS, Disa, koppeling en nog wat zaken die ik zo snel niet kan herinneren, dan zal je even op de facturen van die periode moeten kijken. Daarnaast heb ik een K&N 57i luchtfilter kit en de Eisenmann x-pipe geplaatst, voor net een wat leuker geluid. Interieur heb ik voorzien van een nieuw bakje voor de versnellingspook, een nieuwe pook, een bekerhouder en als je onder de speakers achterin kijkt zul je misschien nog wel wat isolatiemateriaal zitten. Die hoedenplank trilde als een gek namelijk haha. Ik heb de wagen overigens in 2016 verkocht met OEM 18" Styling 32 velgen op winterbanden (zie tweede foto). De CSL velgen die erop zaten waar je het over hebt heb ik zelf gehouden en los verkocht namelijk, die hebben ook nog even op mijn E90 330i gezeten maar bevielen mij niet meer.

Ik heb in 2018 nog kort een 330ci (weliswaar cabrio en automaat) gehad en die klonk vanaf fabriek toch een stuk beter, maar de 325ci destijds mocht er ook zeer zeker zijn. Wat ik zei, is toch een auto die ik niet vergeten ben. ;)

IMG_0073.JPG

IMG_0978.JPG

IMG_5384.JPG
 
Laatst bewerkt:
@straight-sixes
Zo dat is een mooi lijstje met auto's! Bijzonder dat de E46 dan toch zo is blijven hangen, zegt genoeg over hoe iconisch de E46 wel niet is. Een E46 met lage km stand en met handbak (ongeacht motortype) is schier onbetaalbaar geworden afgelopen jaren. De m54b30 is overigens wel een echte verbetering, de zwarte e46 op de foto's is een volledig originele e46 LCI 325 maar is veel langzamer. M.n. de 50nm extra merk je overal.
Echt geweldig om te zien en te lezen, mooi stukje geschiedenis van de auto buiten de facturen om! Ik heb op autoweek ook een oude review gevonden van de auto, dat moet jij dan zijn geweest denk ik zo. Ik was vooral benieuwd of jij ook de wielkasten hebt laten spuiten in jouw bezit, de deuren zijn namelijk net een iets andere tint zilver dan de rest van de auto en ben benieuwd naar het verhaal daarachter. Ook schijnt het differentieel gereviseerd te zijn, daar heb ik alleen geen factuur van in de geschiedenis. Gek dat velgen verhaal, maar goed ik ben zeer tevreden met de BBS'en. Nu ik de foto's zie van hoe jouw interieur er toen nog uitzag schrik ik ook wel, jeetje wat was het leer netjes toen nog. Dat 55.000km zo'n achteruitgang teweeg heeft gebracht. Het stuur moet je overigens niet naar kijken, die is inmiddels weggebracht voor herbekleding in nappa leer met M stiksels. Ook heb ik een nieuw plastic inzetstuk wat op de foto's kaal aan het worden is, dan ziet het interieur alweer heel anders uit. Verder moet ik in de toekomst een roestpunt op de kofferbak laten bijwerken en een klein puntje aan de dorpel, dan is hij weer helemaal strak. Oja en een rondje polijsten ;)
 
De linker voordeur is inderdaad overgespoten geweest. De auto had aan de onderkant van de deur (in het midden ongeveer) een klein blaasje wat door ging roesten. Ik denk simpelweg dat de eigenaar voor mij een keer wat geraakt heeft en dan is het bij eigenlijk iedere auto snel raak, zeker bij een E46. Overigens was het bij mij destijds alleen op de foto's te zien dat de deur overgespoten was, als ik jouw foto's zie lijkt er inderdaad wat meer spuitwerk op te zitten nu. Als je mijn eerste foto en jouw laatste foto goed bekijkt zie je goed het verschil, al is zilver daar extreem gevoelig voor en is het op foto's altijd een heel stuk erger. Ik ben behoorlijk kritisch en heb oog voor detail maar mij heeft het destijds in ieder geval niet gestoord.

Aan de wielkassen heb ik niks gedaan, de typische E46 wielkas-roest had ik bij deze auto geen last van. Differentieel revisie weet ik niks van, dat zal dan bij de volgende eigenaar geweest zijn. Ik twijfel overigens of ik bij de 325ci of bij mijn 330i de differentieel rubbers heb laten vervangen, wegens het bonken tijdens het schakelen. De E90 330i heeft namelijk wel wat werk aan de aandrijflijn gehad, dus ik kan even niet meer plaatsen of die rubbers bij deze of bij de 330i gedaan zijn.

Dat nieuwe stuur, onderhouden leer en wat kleine spulletjes vervangen zal zeker een verschil maken. Ik had destijds ook her en der wat krasjes en plekjes in het interieur en ik heb alles wat ik kon vervangen vervangen. Maakt het toch allemaal wat frisser!

Verder herken ik helemaal wat je zegt mbt de 325ci en 330ci. Wat ik bij de 325ci wel leuker vond is dat het verschil tussen felheid onder en bovenin veel groter is als bij de 330ci. De 330ci heeft meer koppel wat je zegt, maar een 325ci uitwringen is toch ook wel heel tof. Laatst nog in een E85 Z4 2.5i met dezelfde motor gereden en die was toch lekker lichtvoetig en kwam goed mee. Goed, die weegt natuurlijk ook weer een stuk minder.
 
  • Leuk
Reactions: damianw31
@straight-sixes
Kijk aan dank voor de verheldering! Toen ik voor de proefrit kwam en later bij het ophalen heb ik het kleurverschil helemaal niet gezien, pas later bij foto's maken dacht ik ineens he de passagiersdeur is een iets andere tint dan de rest, en nu blijf ik het zien ;). Verschil van de bestuurdersdeur t.o.v. de rest is veel minder, als het al aanwezig is. De motorkap en voorbumper schijnen ooit ook gespoten te zijn i.v.m. steenslag. Heb jij overigens ook de lci achterlichten erin (laten) zetten? Ze doen het goed maar het ziet er in de kofferruimte een beetje vreemd uit qua installatie. Het lijkt net of er 2 kappen missen die het binnenwerk van de lichten onzichtbaar maken.
Een e85 heb ik nooit gereden maar kan me voorstellen dat het geweldig rijdt, zelfde setup maar dan 300kg lichter geloof ik. Komende vanuit een turbo 3 cilinder is de 330 al prachtig lineair en je merkt de vanos enorm. Halfgas in de eerste versnelling voorbij de 3500 toeren zet de auto ineens een stap vermogen erbij merkte ik laatst in de file.
D0B50A75-5BEE-4DEA-AD05-90D4354A5898.jpeg
CBE8B39D-EB86-4C78-B403-6AB6D884CE5E.jpeg
 
De voorkant heb ik niet laten spuiten. Ik heb wel een keer de bumper opnieuw laten ophangen omdat deze rechtsvoor wat gezakt was. Dat ziet er bij jou al een stuk beter uit, al zou hij voor het mooie nog wel bij de voorkant wat aangepast kunnen worden.

Ik heb de auto gekocht met de LCI achterlichten, echter waren deze niet origineel maar van het merk DEPO. Verder exact dezelfde looks als origineel. Ik heb een tijdje met de originele achterlichten van de PFL rondgereden en ik vond dit een stuk minder fris staan. Als ik het goed heb is de kap aan de binnenkant een soort zeshoek. Bij mij zaten die er zeker weten nog op. Ik weet namelijk nog dat je twee of drie clips ingedrukt moest houden om het binnenwerk los te maken. En dat dit een behoorlijk gepriegel was om ze goed terug te krijgen. :laughing:

Wat ben je overigens van plan met de zijknipperlichten? De originele witte passen namelijk veel beter bij de heldere knipperlichten achter en de heldere knipperlichten voorop. :D
 
  • Leuk
Reactions: damianw31
Aha daarom zullen die kappen nu dan ook wel weg zijn.
Nog niks qua knipperlichten of verdere cosmetische dingen besloten. Als aller eerste dat vreselijke kaal wordende plastic kapje op het stuur besteld want die stoorde enorm, 80 euro :O en het stuur zelf opnieuw laten bekleden. Op het moment moet ik even een keuze gaan maken wat ik als eerst verder wil gaan aanpakken, niets is goedkoop helaas. Toen ik hem kocht heb ik eerst de spaarpot voor mechanische dingen/tegenvallers achter de hand gehouden i.p.v. cosmetisch. Die is aardig in tact gebleven na 2 maanden rijden, enkel het volledige koelsysteem qua koelslangen, waterpomp en thermostaat is preventief vervangen samen met 2 spoorstangen + uitlijnen. In augustus heeft ie pas weer klein onderhoud nodig. Nu heb ik de keuze uit 4 velgen opknappen want stoeprandschade op een paar velgen, de beginnende roest op de dorpel en een klein puntje op de kofferbak aanpakken of de auto volledig laten polijsten. Oja en mogelijk een keer een nieuw deurslot mechanisme of iets, dat 'stokje' van de deurvergrendeling komt soms niet omhoog bij automatische ontgrendeling van de auto.