• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dap 900 V3 of Rupes 21ES ?

Daniel092

Detailing addict
19 sep 2011
78
55
Zoals de titel al zegt welke zullen jullie kiezen ?

Ik heb zelf al een roterende machine waar ik zeer tevreden over ben alleen is het nadeel dat je natuurlijk daarna weer met excentrisch moet eindigen.

Nu heb ik hier en daar al gelezen dat de Rupes 21ES zoveel correctie geeft dat het bijna het zelfde als een Rotary machine is. Nu heb ik al een Dap 900 V3 liggen en hier erg tevreden over maar is de Rupes 21ES nou echt beter ?

Graag hoor ik de voor en tegens van jullie

Alvast bedankt :D
 
Als ik jou was zou ik kiezen voor de DAP, dit omdat de rupes bij kleine en smallere delen moeilijker te polijsten is. Overigens is de Rupes zeker geen verkeerde machine. Anders zou ik kijken voor een Rupes met een kleinere uitslag. Verstuurd vanaf mijn HTC One_M8 met Tapatalk
 
En waarom een 15 dan ? Alleen zodat hij kleiner is ?

Bij de 15 is de schuuruitslag dan ook 15mm ? Of blijft deze dan 21mm ?
 
Nee deze heeft een 15 mm uitslag... Maar ik weet niet of je wel eens een pad van een 21 in je handen heb gehad... Maar deze zijn immens groot... Als je heel veel meters gaan maken zou een 21 ideaal zijn maar op een gewone personen vind ik de 15 the way to go..

Als je toch zo'n bedrag wil uitgeven voor een machine kan je het best gewoon naar Berkel rijden en beide machines even vast houden... Ik twijfelde ook welke ik wil... Maar na dag Dennis mij beide machines heeft laten zien.. Ben ik er van overtuigd geraakt dat de 15 de machine voor mij is!
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover
Als je een rotary hebt kan je al meters maken en hoef je geen 21 te hebben. Ik gebruik zelf ook 99% rotary en mijn Flex DA erbij. Voor de kleine stukken kan je ook voor de 75mini gaan.
 
Ik doe normaal gesproken eerst de hele auto met mijn Rotary als deze stap klaar is doe ik vaak met ( nu nog mijn DAP900 V3 ) de auto nog een keer met een medium polijstmiddel om zo de eventuele polijst banen die ontstaan zijn i.i.g voor 100% weg te krijgen.

Nu is mij verteld dat de rupes 21ES bijna het werk overneemt van een Rotary omdat deze natuurlijk meer correctie geeft maar is dat in de praktijk ook zo ?

Hoe zit het eigelijk met het trillen ? Ik heb gemerkt als ik de hele auto met de DAP900 doe dat ik daarna best wel last heb van mijn handen vanwege het trillen. Is dit probleem ook nog steeds aanwezig bij de Rupes of is dit nog maar minimaal ?
 
Hey Daniel,

Ik denk, en hoop, dat Ric325i en/of Jos Kuiper ook zullen reageren op je topic. Ik geloof dat Ric325i ook de Rupes (BigFoot) met 21mm uitslag gebruikt en daar aardig mee overweg kan. Ook heeft hij een Mini. Hij behaalt behoorlijk wat correctie, zelfs op de hardere lakken, en komt tot een mooie finish.
Jos Kuiper werkt bijvoorbeeld weer met een Rotary, schaalt af en finished met een DA. Enzovoorts...

Ik ben van mening dat de manier waarop je polijst, zoals jij het grove werk met een Rotary doet en de afwerking met een DA of alles met een DA met grotere uitslag, ook veel te maken kan hebben met waar je voorkeur ligt. Eveneens de combinatie van bepaalde machines / pads / compounds / etc.

Zo ben ik ook van plan om een tweede machine aan te schaffen. Ik weet inmiddels dat ik met de DAP900 wel wat kan doen, maar de hardere lakken mij altijd een doorn in het oog zullen blijven. Zo kan ik dus kiezen voor een Flex Rotary of de Bigfoot 21 en mijn DAP gebruiken voor het kleinere werk of om de Rotary na te lopen. Wanneer de financiën weer ruimte bieden, zal dit mijn volgende stap zijn.



Greetz
 
Correctie kan je het beste halen met je rotary.,,. En afwerken gaat prima met een DAP...

Is een Bigfoot een betere machine? Ja dat is het! De machine is gewoon van een betere kwaliteit en werkt rustiger....

Hoe vaak zal je de machine gebruiken? Doe je het heel af en toe... Dan is de DAP hier meer dan prima voor... Verdien je er je boterham mee... Dan zal ik zeker voor een Bigfoot gaan.

Maar aan de andere kant... Ik wil er ook niet mijn werk van maken... Ik heb zelf een Bigfoot mini.., een Rupes Rotary en een DAP900... En ondanks dat het prima gaat... Ga ik ook de 15 kopen... Al is het alleen om mijn Rupes verzameling compleet te maken ;)
 
Ik denk ook dat die Rupes beter is dan die DAP900, maar als het kan zou ik die eens gaan proberen?
Ik heb lange tijd met rotary gewerkt tot ik een DA machine getest had, ik heb al een tijdje die DAS-21E met microvezel pads en daarnaast een Rupes Mini met 3" microvezel pads.
werkt even goed als rotary, maar met veel minder moeite en tijd.
Van de trillingen geen last, aan het lawaai moest ik wel even wennen...
 
Ik haal mooie resultaten met de DA, mijn rotary ligt al tijdje in de kast.
Ik weet dat er detailers zijn die bij een rotary zweren, maar ik kan alleen mijn ervaring delen ivm DA...
Je moet geen vlieg afknallen met een bazooka, dus de DA voldoet in bijna alle van de werken die ik doe.
Ik win minstens anderhalf uur per wagen sinds ik met mijn 2 DA machines werk.
En ik hoef geen polijstbanen meer te corrigeren (wel die van anderen soms :-D )
 
Hahah dat is ook mijn voornaamste reden. Als bedrijf zijnde wil je graag het beste resultaat zo snel mogelijk behalen. Natuurlijk ook ik weet met alleen tijd bereik je perfectie maar soms wilt de klant natuurlijk zo min mogelijk betalen. Dus als ik dit met een rupes wel kan behalen in korte tijd is dit natuurlijk mooi meegenomen.
 
Heya Peeps,

Toch blijf ik het nog steeds een onduidelijke situatie vinden.

De één geeft aan te zijn begonnen met een DAP en krijgt alles prima gedaan.
De ander geeft aan met een DAP te zijn begonnen, maar wegens de snellere én betere correctie een Rotary gebruikt.
De één gebruikt een Rotary en werkt alleen af met een DAP,
De ander gebruikt een DA (grotere uitslag) en krijgt alles prima gedaan.
De één gebruikt een DA (grotere uitlag) en werkt alleen af met een DAP.

...en er word altijd een mooie finish behaald...


De één geeft aan dat er met een DA (grotere uitslag) enorm veel tijd word bespaard, maar zelfde resultaat als Rotary.
De ander geeft aan met een Rotary veel tijd te besparen en af te werken met een DAP.


Zoals ik zelf al eerder aangaf, gaat het hier ook om de voorkeur van de gebruiker. In mijn geval wil ik veel ervaring opdoen en dus zal ik behoorlijk wat meters moeten maken. Tot op heden krijg ik inderdaad wel wat gedaan met mijn DAP900, maar de hardere lakken blijven hiermee een lange klus. DUS; Een tweede machine erbij nemen om meer/sneller/betere correctie te krijgen en af te werken met mijn DAP?

En dan sta je voor bovenstaand dilemma...

Rotary aanschaffen, hiermee snel en goede correctie, meer risico als DA, afwerken met mijn DAP...?
DA met grotere uitslag aanschaffen, ook snel en goede correctie, minder risico als Rotary, geen afwerking nodig...?

En dan nog de verschillende combinaties van type pads en compunds die de werking van een type machine kunnen verbeteren.
(DAP900 met spiderpad/MF pad i.p.v. Foam + Scholl S3 i.p.v. Monello Veloce. = Voorbeeld)

Zoals ik in een eerder topic aangaf, was ik verbaasd dat een Rotary zo snel en veel correctie gaf. Zorgt ook voor twijfel.
Daarnaast ben ik met mijn DAP900 toch wel zo'n 10 uur bezig op een grote auto. OK, ik loop dan ook niet te rennen voor een baas, maar heb dan nog niet eens afgewerkt met een lichtere combinatie. (Geel/Veloce --> Wit/Finale) Als je uitrekent wat je kosten zijn aan product/materiaal en hoelang je bezig bent, verdien je per uur ook nog maar een paar knaken... Hobby of werk, rendabel is anders.



Effe een machine van een paar honderd euro aanschaffen doe ik ook niet op mijn gemak dan, zeg maar. :confused:


Greetz
 
Quantoxx ik snap je helemaal zo heb ik voorheen ook gestaan van wat is nou beter en tijd besparend. Ik denk dat dit voor iedereen anders is. Ik zelf doe mijn meeste auto's altijd met een rotary en finish ik met me dap om zo de eventuele hollogrammen weg te halen. Een vriend van mij (tevens ook autodetailer) doet alles met een rupes. En krijgt het zelfde resultaat en is eerder klaar. Het grootste nadeel aan een DA machine is dat hij soms niet krachtig genoeg is voor bijvoorbeeld een mercedes of een bmw lak aangezien die soms kneiter hard zijn. Vaak als hij een bmw o.i.d binnen krijgt vraagt hij mijn rotary omdat hij anders veelste lang bezig is.

Natuurlijk zou je met een exentrische machine ook een bmw aankunnen maar dsn moet je precies de juiste pad met de juiste hoeveelheid polijst middel gebruiken voor die auto. Aangezien niet iedereen van plan is om voor elke auto verschillende pads of polijstmiddelen te kopen is het vaak met een rotary makkelijker omdat deze dan op een bmw lak snellere correctie geeft (correct me if im wrong)

Daarom denk ik dat het ook persoonlijk is met welke apparaat je wilt werken. Ga je voor de veilige kant of ga je voor het snelle werk ? Dit is helemaal aan jou.

Daarom was mijn vraag ook hoe dat nou zit met de rupes omdat deze exentrisch is en bijna net zoveel correctie geeft als een roterende.
 
Daniel092 en @Quantoxx,
Na de aanschaf van mijn BMW kocht ik een DAP900 en samen met een Forumlid gingen wij aan de slag resultaat.
Meer glans dat wel maar 1 dag werk en geen swirl verdwenen. Ik langs CC met dat verhaal en naar huis met plan van aanpak en wollen pads nog maar eens aangepakt . Resultaat iets meer glans/verbetering maar de swirls zaten er nog na 1 dag werk.
Ff ingelezen/nagedacht en een BF21 aangeschaft met een stapeltje pads.
1 voor meer correctie
2 om tijd te besparen
Resultaat was na 1 keer met de BF21 significant beter als voorgaande keren en nog steeds ben ik blij met de machine.
Hij kan erg goed corrigeren en een erg goede finish afleveren je leert er mee werken en je kan er vrij veel delen mee doen echter voor bv bumpers zul je een 2e machine nodig hebben.
Een Rotary kan alleen goed corrigeren (ik vermoed beter dan de BF modellen) echter de finish zal minder mooi zijn dus nabewerking is vaak verplicht.

Ik ben van mening dat een BF bv veelzijdiger inzetbaar is dan een Rotary.
Een Rotary kan voor bv een bedrijf welke veel auto's onderhanden heeft ook zijn meerwaarde hebben maar voor mij persoonlijk (nog) niet.
Just an opinion...
 
Dat met een rotary de finish minder mooi zal zij ben ik het niet mee eens. Je kunt met een rotary ook goed finishen, daar heb je dan wel ervaring voor nodig en daarom zal naar mijn mening een Rupes dus een betere keuze zijn. Zoals eerder aangegeven kun je volgens mij ook beter eerst naar Carclean rijden om ze zelf uit te proberen.
 
Pter;n427845 zei:
Dat met een rotary de finish minder mooi zal zij ben ik het niet mee eens. Je kunt met een rotary ook goed finishen, daar heb je dan wel ervaring voor nodig en daarom zal naar mijn mening een Rupes dus een betere keuze zijn. Zoals eerder aangegeven kun je volgens mij ook beter eerst naar Carclean rijden om ze zelf uit te proberen.

Daar heb je helemaal gelijk in. Het is de ervaring en de kwaliteit van de Rotary of je hem hollogram vrij kan afleveren. Maar om dat resultaat te krijgen heb je wel wat meer uurtjes nodig denk ik ? Neem aan als je hem helemaal netjes hollogram vrij wilt krijgen dat je hem niet binnen 8 a 10 uur af heb ? of wel ?
 
Pter Sowieso ga ik vrijdag ff langs bij Carclean om te kijken en aan te voelen wat ik het lekkerste vind werken. Ik weet alleen niet of ze beide apparaten daar tot hun beschikking hebben om te testen ? en of deze op voorraad zijn mocht ik het meteen mee willen nemen maar dat zien we dan wel.