• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DAP advies nodig

stephandel

Detailing rookie
14 jun 2013
22
0
Beste Mensen,

Aangezien ik de laatste tijd veel bezig ben met het detailen van drie auto's, ben ik nu opzoek naar een goede machine.
Wat is nu een goede machine om te kopen om dit te bewerkstelligen, of is er een goede starterskit?
Ik ben zelf in het bezit van alle spullen om te polijsten ( raffini mezzo ) glaze ( blackhole ) wax ( collinite )
Nu vraag ik me af wat je allemaal moet aanschaffen wil je het degelijk met een machine doen.

En zoals al eerder aangegeven is het lastig aan te leren, en hoeveel gaat het kosten?

ALvast bedankt

Heb je mezzo al als polijstmiddel? Want ik zou zelf sowieso finale er bij nemen. Als je vaak auto's detail met een harde lak (voornamelijk Duitse auto's) zou ik er ook een compound zoals Veloce bij nemen.
Daarnaast moet je natuurlijk de polijstmachine zelf hebben. Persoonlijk zou ik een dap 900 nemen. Die is net wat krachtiger als de 500.
Daarnaast heb je nog polijstpads en afplak tape nodig.

Je zou het beste voor een starterskit kunnen gaan. Hier zit alles in wat je nodig hebt (behalve doeken, maar ik neem aan dat je die al hebt?).

Welke machine je moet aanschaffen hangt erg af van wat je ermee wil doen.

Als het alleen is om je eigen auto en die van directe kennissen te doen dan zou je aan een excentrische machine zoals een DAP500 of DAP900 genoeg hebben.
Wil je structureel veel auto's gaan doen (zeg 1 per week) dan is een roterende machine zoals een PRO900 een welkome aanvulling op een excentrische.

Voordeel van een roterende is dat je er heel snel mee kan werken. Daar zit ook gelijk het gevaar in want het kan ook heel snel fout gaan.
Een excentrische machine is in dat opzicht eigenlijk 100% veilig om mee te werken.

Ook hangt veel af van je lak. Heb je een zachte lak zoals een Alfa of Renault dan heb je aan een DAP500 genoeg. Heb je een BMW of Volvo dan kom je vaak mij een DAP al niet meer uit de voeten en zul je een zwaardere machine moeten kiezen.

Wat ik persoonlijk een hele fijne machine vindt is de DAP900. Deze is net even sterker dan de DAP500 en corrigeert net even wat makkelijker zonder dat je risico's loopt zoals met een PRO900.

Naast de machine heb je ook pads nodig. Ook dit hangt weer af van de type lak en de hoeveelheid swirls die je hebt.
Normaliter heb je aan een licht groene, een witte en een oranje pad genoeg (ik ga dan even van kompressor pads uit).
De polijstmiddelen had je al al mis ik daar eigenlijk nog wel de Monello Finale bij.

Voor de glaze zou je een zwarte pad kunnen kiezen zodat je die machinaal kan aanbrengen, voor de wax zou je dan ook een zwarte of rode pad kunnen kiezen zodat je die dan ook machinaal kan opbrengen.

Verder zouden wat extra doeken een hele mooie aanvulling zijn met een product zoals Eraser of Gyeon - Q²M Prep om de lak na het polijsten goed te ontvetten.

Wat een hele mooie starters set is is bijvoorbeeld deze :
https://www.Carclean.com/product/Polishing_Power/DAP900_V2_Raffini_Starterskit_Lite_Edition_101803

Of deze :
https://www.Carclean.com/product/Polishing_Power/DAP900_V2_Raffini_Kompressor_Starterskit_Lite_Edition_102006

Mocht je een en anders eens in het echt willen zien en proberen dan ben je van harte welkom in Harderwijk.
Zaterdag staat onze eigen Astra op het programma, bij interesse moet je maar een berichtje sturen.

Gr. Arjan

Tomas;343461 zei:
Heb je mezzo al als polijstmiddel? Want ik zou zelf sowieso finale er bij nemen. Als je vaak auto's detail met een harde lak (voornamelijk Duitse auto's) zou ik er ook een compound zoals Veloce bij nemen.
Daarnaast moet je natuurlijk de polijstmachine zelf hebben. Persoonlijk zou ik een dap 900 nemen. Die is net wat krachtiger als de 500.
Daarnaast heb je nog polijstpads en afplak tape nodig.

Je zou het beste voor een starterskit kunnen gaan. Hier zit alles in wat je nodig hebt (behalve doeken, maar ik neem aan dat je die al hebt?).

Je doelt dan op de starterskit van 190 euro, in combinatie met de dap-900?
Ik heb de mezzo, en daar had ik de autos mee gepolijst, maar niet de finale gebruikt want deze heb ik niet...
Afplak tape heb ik wel. Wat bedoel je precies met die compound veloce?

Wat ik heb gedaan is :
- Auto foamen
- Auto wassen ( woolmitt and juicy world )
- Auto kleien ( monello clay icm spray )
- Auto polijsten met de hand ( oranje monello handpad en de mezzo )
- Auto glazen ( black hole met de hand )
- Auto waxen ( met de collinite )

Heb al aardig wat spullen en een stuk of 12 doeken.

Die bedoel ik ja.

Een compound is een zwaar polijstmiddel, waarmee je veel correctie op de lak mee uitvoert. Deze zit volgens mij niet in die starterskit.
Finale zit wel in deze starterskit. Hiermee polijst je de auto nogmaals nadat je hem met Mezzo hebt gepolijst.

Op wat voor auto's wil je de producten voornamelijk gaan gebruiken?

Je stappenplan ziet er goed uit.

Met 12 doeken kom je al een heel eind denk ik zo. Maarja doeken heb je eigenlijk nooit genoeg haha!

Je bent bij mij in Tiel ook welkom om een keertje de dap 900 te testen.

Ondanks dat ik ook een rookie ben, sluit ik me aan bij bovenstaande posters.

Lastig aanleren valt enorm mee. Ik heb enkele weken geleden de DAP-clinic gevolgd en ik vond die zeer waardevol. Heb veel geleerd over hoe naar de lak te kijken, welke middelen te gebruiken en hoe een DAP te hanteren. Ik kan je zo'n clinic van harte aanbevelen dus wellicht is het een optie om de 19e oktober deel te nemen aan deze clinic?

Ik ben gisteren begonnen met de DAP op mijn MX-5 en dat gaat prima waarbij ik veel heb aan het tijdens de clinic geleerde (en op dit forum geschrevene uiteraard :))

Valt er ergens ook een filmpje te vinden over het gebruiken van een DAP 900?
Ik vraag me dus af wanneer je de pads moet vervangen of kan je makkelijk met een pad een auto doen, zonder deze te wassen?

Kijk eens op youtube , daar staan genoeg filmpjes op.

Zoek op dap 500 of dap 900

Komen er vast wel een paar filmpjes uit:-)^