• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DAP900 - 2 inch pads

Ciamician

Detailing guru
20 nov 2016
136
123
33
Ik wil binnenkort voor de eerste keer polijsten (met een DAP900), maar stel me wat vragen bij de verschillende backing plates:

Deze komt standaard met 2 backing plates:

  • 5" backing plate = geschikt voor 5.5 of 6 inch pad
  • 3,5" backing plate = geschikt voor 4 inch pads
Ik denk echter ik naast de 5.5 of 6 inch pads (dus op de 5" backing plate), nog kleinere pads ga nodig hebben dan 4 inch. Ik zou eigenlijk ook helemaal geen 4 inch pads aanschaffen. Dit gezien de nogal krappe ruimte op het kofferdeksel, deurlijsten, spiegels, voorbumper etc is dit denk ik geen luxe.

Ik zou er daarom deze 50mm backing plate bijkopen zodat ik 2 inch pads kan gebruiken. Het aanbod van pads is jammer genoeg wel maar beperkt tot 2 soorten (zie aanvullende producten).

Werkt dit "prettig"? Is dit compleet overbodig? Kan ik prima overweg met de standaard backing plates?

Graag jullie meningen!
 
@Istnogferarie

Die iBrid Nano is helaas wat buiten mijn budget :D

Wat is volgens jou dan het beste alternatief? Toch gewoon kiezen voor 4 inch pads? Lijkt me dan wel erg lastig om mee te werken aangezien de pad eigenlijk net iets te groot is om je "doelgebied" lekker te polijjsten..
 
Ik gebruik een 900 met 5,5" pads, een 500 met 4" pads en voor de hele moeilijke plekjes de Handpads van Monello. Ze hebben Oranje, Witte, Zwarte en een Geel/Zwarte.
 
@Zluytr

En dat vond je niet onhandig werken?

Het probleem waar dan wel wat mee worstel is dat ik voor mijn "normale" (5.5 & 6 inch) pads compleet andere pads heb. Namelijk enerzijds Scholl spiderpad & Lake Country orange (nog niet besteld, maar deze zullen het waarschijnlijk wel worden), en dan plots Monello pads voor de 3.5 inch pads.

Misschien ben ik alles nu wat aan het overthinken? :scream:
 
You are overthinking it! :)

Ik heb in mijn eerste jaar van het detailen zo'n 20 auto's gedaan met zelfs alleen de 5,5" Monello pads. Kleine plate had ik wel, maar hey ging allemaal prima. Inmiddels heb ik ook de kleine Monello pads en draai deze op de bijgeleverde kleine plate of de Soft Plate die @Zluytr vermelde. :)

Dit werkt soms een stuk fijner, maar had ook gewoon met de grotere pads gekund. Echt kleine panelen of lastige stukken ga je ook niet met de kleine plate lukken omdat de machine in de weg zit. ;)
 
@Quantoxx

Het zal vast wel lukken, maar ik krijg al koude rillingen als ik nog maar kijk naar de voorbumper of het koffergedeelte van mijn E90.
Die soft plate lijkt me toch wel handig. Hoe kleiner de pads hoe liever.

De kleine stukken zou ik dan kunnen cutten met S3 en de gele Monello pads (equivalent van spider pad), en finishen met S40 en de witte Monello pad (equivalent van LC Oranje pad)..?
 
Gele Monello pads is toch even wat anders dan spiderpads hoor.... Maar Scholl maakt ook pads in die maat, ik gebruik deze ook op de Mini.

Maar er word steeds gepraat over bumpers en klein delen... Maar ook in bepaalde bollingen en vouwen krijg je een beter resultaat als je daar een hit met een kleinere backing plate doet.

Ik gebruik mijn Bigfoot mini (zelfde maat pads) ook bij elke detail op motorkappen en deuren.

Misschien stel ik te hoge eisen, of misschien bak ik er gewoon niks van, maar ik zet mijn vraagtekens als iemand zegt dat ze een hele auto doen met 5,5" pads.
 
Zoals je al aangeeft is dit je eerste keer polijsten. Ik zou of het gewoon met 4" pads proberen. (Dit gaat gewoon goed op de meeste plekken) of, je neemt de BP die @Zluyter aangeeft met de 3,5" pads. Ik denk dat de tweede optie in jou geval dan misschien beter past.
 
+1 @Zluytr
Ik gebruik de rupes mini ook voor de countouren van de auto en niet alleen voor de smalle of kleine stukken, de grote delen overlap ik dan met een duetto of 21. Ik heb het gevoel dat je dan preciezer werkt en meer egale correctie krijgt dan zomaar alles proberen te raken met een grote pad.

Sinds kort plak ik zelfs ieder deel af om de hele focus op dat plaatdeel te leggen en zo de strakste correctie te krijgen per deel...kost wel veel tape :D
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr en m@rio
@Quantoxx
Het zal vast wel lukken, maar ik krijg al koude rillingen als ik nog maar kijk naar de voorbumper of het koffergedeelte van mijn E90.
Die soft plate lijkt me toch wel handig. Hoe kleiner de pads hoe liever.

De kleine stukken zou ik dan kunnen cutten met S3 en de gele Monello pads (equivalent van spider pad), en finishen met S40 en de witte Monello pad (equivalent van LC Oranje pad)..?
-Kofferdeel openen en dan kun je een groot gedeelte gewoon doen.
-Er zit al een kleine bp bij de dap jaag jezelf niet opkosten en gebruik gewoon de 4" pads en je zal zien dat een hoop mogelijk is.
-Sommige kleine delen zijn juist ook makkelijk aan te pakken met die lc hd 6" pads en doordat deze schuin afgesneden zijn en je juist minder risico loopt dat je bp de lak raakt.
-Plastic delen raken minder snel hun warmte kwijt dan metalen delen dus ga niet direct te grof op je bumpers. S3 kan bv best maar niet door blijven harken.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
ik heb die kleine backingplate ook, en ik moet zeggen het werkt wel, maar je moet natuurlijk wel oppassen dat je met de blauwe beschermkom (waar het mechanisme inzit) niet tegen de lak aankomt
 
Blijkbaar nogal wat gemengde meningen...

Qua polijstmiddel wordt het sowieso S3 en S40 (250ml versies). Echter zou ik mijn pad (en eventueel backplate) keuze zo willen afstemmen zodat ik over de gehele wagen overal dezelfde combo kan toepassen. De kleinste versie van de Scholl pads is 3.5", dus die passen niet op de kleinere (standaard) backplate van de DAP900.

  • Pad voor S3 = spider pad, al zou deze hard zijn en nogal moeilijk om mee te werken. Misschien niet ideaal voor een rookie? Deze is er in 3.5 / 5.5 / 6.5 inch.
  • Pad voor S40 = Lake Country, Scholl, Monello,... niet gemakkelijk
 
Waarom niet gewoon de Monello pads die op de standaard plates passen? 5,5" + 4" pads in verschillende gradaties. Daar red je het prima mee. :) Voor hardere lakken een spiderpad erbij.

Als je een halve inch minder pad wilt op je kleine plate, kan je ook die Soft plate erbij nemen en daar een pad bij kiezen.
 
Ik snap dat het logisch klinkt om over de hele auto dezelfde combo te willen gebruiken, maar dat is niet altijd nodig of zelfs wenselijk. Het komt regelmatig voor dat het ene paneel makkelijker te corrigeren is dan een ander, dus het is zonde om dan op elk deel de zwaarste combi te gebruiken. Dan loop je het risico meer lak weg te halen dan nodig. Staar je daar dus niet blind op.
 
@Quantoxx

Geen 2 wagens zijn gelijk, maar het gaat om BMW lak. Als ik kijk naar threads waarin hetzelfde type wagen onder handen wordt genomen komt de S3 + spiderpad combo toch zeer vaak naar voren.

S3: 5.5" spiderpad + 4" gele Monello pad?
S40: 6" lake country oranje pad + 4" oranje / witte Monello pad?

Ik zou van de 5.5" 3 stuks nemen, en van de 4" pads 2 stuks. Zo kan ik sneller doorwerken en moet ik niet constant pads reinigen.
 
Jup, BMW heeft vaak harde lak, zoals de VAG lakken. Het is te doen met de foampads, maar je bent langer bezig. :)

S3 + Spiderpad 135mm voor de meeste vlakke delen.
S3 + Spiderpad 85mm voor de lastigere rondingen/kleine panelen.

Soft Dual Action backingplate is 74 en dus een stukje kleiner als de 85mm pad. Dan zou je nog beter de stadaard DAP-plate van 89 kunnen gebruiken en dan steekt de backingplate iets uit, maar heb je wel gelijkmatige druk op je pad.

Naast de Spiderpads zou je ook de Monello - Geel 5,5" pad kunnen nemen als iets lichtere correctie én dit foam veert meer en kan je rondingen beter aan.

Naast deze grovere stappen, de witte Monello-pads in de maten 5,5" en 4" om te finishen. :)


Meerdere pads is altijd goed; Je kan inderdaad langer doorwerken omdat je sneller een schone kan pakken en je pakt dan ook sneller een schone, wat weer scheelt in de slijtage.
 
Ik snap dat je het in 1 keer goed wilt doen, maar je komt er maar op 1 manier achter wat voor jou op jouw wagen werkt.
Om nu meteen zoveel pads aan te schaffen kan achteraf een beetje zonde zijn.
Uiteindelijk zul je toch pads moeten wassen, dus het enige wat je er nu mee opschiet is het wandelingetje naar de kraan.
Ik adviseer je dus 1 of hooguit 2 pads te bestellen welke je waarschijnlijk zult gaan gebruiken.
Na een paar keer polijsten zul je al een veel beter idee hebben welke jij fijn vindt werken of welke je ook graag eens zou willen proberen. Die koop je dus bij de volgende bestelling

Ik zou dus beginnen met:
1x 5,5 spiderpad
1x 5,5 wol
1x 5,5 geel
1x 5,5 oranje
1x 5,5 wit

1x 4 geel
1x 4 oranje
1x 4 wit
(Eventueel nog een 4" spiderpad, maar ik heb me altijd zonder kunnen redden)
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Die kleine spiderpad gaat perfect op de backingplate die ik aan gaf... ik zou zeker niet met een te grote b/p gaan werken!

Ik zie dat het advies lekker schommelt.. maar ik vind voor de zware stappen Scholl pad echt wel fijner werken.. en als je toch alles aan moet schaffen zou ik daar toch van gaan.

Ik kan niet in iemand zijn portomonee kijken... maar €14 voor een backingplate overleef je wel toch?