• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De eerste keer...

Vrije Rijder

Detailing addict
25 mrt 2017
144
70
Kerkrade
Zoals al reeds eerder aangekondigd wil ik voor het eerst aan de slag gaan met een machinale polijstmachine.
De volgende spullen heb ik (deels onlangs) aangeschaft:
  • DAP900 V3.
  • Scholl Concepts S3 Gold XXL 250gram.
  • Scholl Concepts S30+ Nano Compound 250gram.
  • Monello Raffini Yellow Cutting Pad 5,5".
  • Monello Raffini White Polishing Pad 5,5".
  • Monello Raffini Red Finishing Pad 5.5"
  • Monello Bianco Trio microvezeldoeken.
  • Colad Aqua Dynamic 19mm.
  • Quik Clay Detailing System 473 ml met 50gr Clay Bar
  • Collinite 845
  • EXP Pure Sealant
De stappenplannen heb ik aandachtig doorgelezen en filmpjes bekeken, maar ik wil natuurlijk op zeker gaan en niet mijn eerste proefproject (een Corolla uit 2002 behoorlijk doffe lak en swirls) niet meteen verkloten. Daarna wil ik aan de slag gaan met een Civic uit 2012, die eigenlijk nog prima in de lak zit en slechts wat lichte krasjes heeft (wasstraat), maar eigenlijk ook maar minimaal.
Ik heb nog een paar vragen:
  1. Klopt het dat de lakken van de Jappen over het algemeen vrij zacht zijn?
  2. Als ik de verweerde lak eerst met S3 wil behandelen om daarna met S30+ te behandelen, welke pads kan ik dan het best gebruiken?
  3. Heeft die EXP eigenlijk nog toegevoegde waarde op de Collinite of is het dubbelop?
Verdere tips zijn natuurlijk ook van harte welkom en natuurlijk volgen voor en na foto's....
 
Klopt het dat de lakken van de Jappen over het algemeen vrij zacht zijn?
Dit is in mijn beetje ervaring wel iets wat opvalt, inderdaad. Maar zoals altijd; Testspot! :D Eerst kijken wat voor een vlees je in de kuip hebt.

Als ik de verweerde lak eerst met S3 wil behandelen om daarna met S30+ te behandelen, welke pads kan ik dan het best gebruiken?
Dit ligt natuurlijk aan de hardheid van de lak, maar in de basis als je naar een grof polijstmiddel grijpt zoals S3; Gele Pad. Wil je finishen met de S30; Witte Pad.

Aangezien je alleen een grof polijstmiddel heb en een fijne (niks er tussenin) is het zaak om middels een Testspot te kijken of je niet hele zachte lak hebt. Je begint namelijk grof en bij de S3 wil je wel de korrel goed af laten breken (dus vrij lang doorpolijsten) om zo al met dit grove middel een mooi resultaat te boeken en je vervolgens met de S30 kan nabewerken tot hoogglans. Wanneer je lak dus zacht is en helemaal niet zo'n grof middel vereist, dan is het zonde om met dit middel te beginnen en ''veel / onnodig'' lak te verwijderen. Een tussenstap zou dan zijn de Scholl S17 of S20, gevolgd door de kers op de taart; S30.

Denk aan een houten balk met splinters en knoesten. Als je deze glad wilt schuren met korrel 40, kan je al vrij snel een gladdere balk hebben. De splinters en knoesten zijn al weg, je bent dus klaar, maar helaas zie je nu overal diepe schuurkrassen en deze moet je eerst nog schuren met een fijnere korrel 180 en daarna nog spekglad schuren met een hele fijne korrel 320. (Moet je dus meer hout wegschuren dan nodig is!)
Het geluk is dat de S3, dus de ''korrel 40'', grof kan schuren en hoe langer jij doorgaat met dit stukje schuurpapier, hoe fijner de korrel word en je dus al schuurt met korrel 180. Je kan hierna dus de Korrel 180 overslaan en meteen een nieuw stukje 320 pakken. :p

Heeft die EXP eigenlijk nog toegevoegde waarde op de Collinite of is het dubbelop?
Een sealant leg je bij voorkeur op de brandschone lak. Dit is typerend voor een sealant omdat deze goed wilt hechten en dan is zijn standtijd vele malen beter. Hier overheen kan je dan nog een wax aanbrengen.
 
  • Leuk
Reactions: Rémon
1= ja vaak hebben Jappen wat zachtere lak (daarom testspot) S3 zal overkill zijn dus haal ook een medium polish als Mezzo/S20 in huis. Voor sommige Japanners zal S30 al een hoop doen.
2=S3 is te gebruiken op bv Scholl paars of een spiderpad of desnoods de Gele Monello pad.
S20/Mezzo kun je bv op een Monello oranje of Scholl blauwe of paarse pad gebruiken
S30 is te gebruiken op Scholl oranje of Monello wit
3 Exp en 845 is dubbelop en kan wel maar ik zou het bij 845 houden (zelf heb ik niks met Exp).
 
Bedankt alvast voor jullie antwoorden! :)
In de reviews las ik iets van de korte standtijd van EXP. Als ik die als eerste zou aanbrengen zoals @Quantoxx beschrijft, heeft dat dan geen invloed op de standtijd van de Collinite, die ik juist gekocht heb vanwege de lange standtijd?
Is er trouwens een topic (ik heb het niet gevonden) waarop een overzicht is van alle termen die hier gebruikt worden, eventueel met een voorbeeldfoto erbij? Voor een beginneling als ik, zie je soms door de bomen het bos niet meer...:)
 
Thanks, de eerste link werkt helaas niet en de tweede geeft een productlijn, ga nog maar eens verder DuckDucken... ;)

Als beginneling loop je eigenlijk tegen zoveel vragen aan, dat ik de hele dag wel het forum van vol spammen... :D
De laatste dan, in deze threat:
Bij de DAP900 heb ik "gladde pads" geleverd gekregen, is dat vanwege het feit dat "relief pads" (zoals bijvoorbeeld een spiderpad) niet geschikt is voor een DA machine?
 
Ik zou ook de exp lekker in de kast laten staan.

Bij de waxen van PoorBoys heeft de EXP wel een meerwaarde omdat het de standtijd verlengt, maar dat is bij 845 niet nodig.
 
Tja, daar zit je dan met je EXP... :joy: Maar goed, dan blijft die voorlopig in de kast staan. De poetsbeurt zal toch nog even moeten wachten ivm de tropische temperaturen, al beschik ik over een garage waarin ik zou kunnen werken.
 
Als ik de S17 zou bestellen, moet ik daarbij dan ook de S40 gebruiken? Dat kan ik beter vooraf weten, anders bij ik PostNL sponsoren... De bezorger kent mij inmiddels al bijna bij naam en stopt al bijna automatisch als hij hier langs rijdt... :yum
 
Hoi, zoals bovenin te lezen heb je al s30, dus na een behaalde correctie van de s17 zou je nog een rondje met s30 kunnen doen om te finishen.

En je kunt altijd meer bestellen in 1x, er valt genoeg te kopen bij cc, heb ik ook altijd, koop meestal meer dan nodig :innocent:.

Maar das weer goed voor de verzameling :cool:.

Greetzzz Danny
 
En de s40/s30 verschilt niet zo heel veel van elkaar,
Het verschil is minimaal alleen echte detail zeikerds(zoals wij) zien het verschil:p
Een beetje
 
@Vrije Rijder Exp met daarover een laagje 845 is vooral ideaal voor de winterperiode: je haalt dan makkelijk het voorjaar met een beschermlaag. (Mits je niet de wasstraat in gaat, en in die winterperiode de 845 boost door af en toe met een shampoo met toegevoegde wax te wassen)
 
  • Leuk
Reactions: Micha D.
Om, als ik er aan ga beginnen iig alles wat ik nodig zou kunnen hebben in huis te hebben, zal ik maar weer een bestelling plaatsen (CC lacht zich kapot). ;)
Als ik dan toch de -voorlopig laatste- bestelling plaats, lijkt het mij handig om ook maar meteen wat extra pads te bestellen, omdat ik natuurlijk ook meteen wil kunnen doorwerken met de Collinite. Welke (2 of 3) extra pads kan ik dan het beste nemen? Ik heb nu het set van Monello erbij, maar ik zou ook wel eens wafel- of spiderpads willen proberen als dat raadzaam is of als die beter zijn.
 
Ik moet zelf ook nog extra polijst pads hebben en wax breng ik altijd handmatig op geeft me een beter gevoel maar dat is persoonlijk,maar over de monello pads ben ik zeer tevreden over de andere pads zou ik niets zinnigs kunnen zeggen.
Ik zou zeggen doe er nog een tweede set monello bij oranje en wit en dan in jouw geval een rode of zwarte ivm het opbrengen van een wax
 
handig om ook maar meteen wat extra pads te bestellen, omdat ik natuurlijk ook meteen wil kunnen doorwerken met de Collinite
Huh, je bedoeld ''polijsten'' toch? :D

Welke (2 of 3) extra pads kan ik dan het beste nemen? Ik heb nu het set van Monello erbij, maar ik zou ook wel eens wafel- of spiderpads willen proberen als dat raadzaam is of als die beter zijn.

Ik moest even teruglezen...

Je hebt vermoedelijk een vrij zachte lak en gaat hiervoor een medium-polijstmiddel erbij aanschaffen (S3 --> S17/20 <-- S30). Deze kan je verwerken op een medium-grove pad zoals de Monello - Oranje. Vervolgens ga je als kers op de taart de lak finishen met de S30 op een Monello - Wit.

Als je het voorlopig alleen bij deze auto houd, dan zou ik buiten de pads in de set om, nog 2-3 Oranje en 2-3 Witte nemen. Puur om even te kunnen polijsten, schone pads pakken en wanneer je allemaal ''verbruikt'' zijn alles in één keer te wassen. (In totaal dus 4 van elk)

Spiderpads of Wafelpads zullen op een vrij zachte lak niet nodig zijn. De structuur zorgt voor meer product op/in je pad + meer wrijving en dat is dus meer slijpkracht. Maar dat is hoogstwaarschijnlijk overkill. :D

Extra wax-pads is niet nodig.



Greeeetz
 
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan gewoon vlakke pads. In het verleden ooit een aantal pads van Chemical Guys gekocht, omdat de Monello pads een poos niet leverbaar waren. Die CG-pads hebben een honingraatpatroon (hex) op het oppervlak, en dat was bij mij precies de reden dat ze snel aftakelden: door een minimaal spleetje tussen merklogo en de lak op de achterklep, werd bij het polijsten steeds materiaal van de pad weggesneden bij de randen van die honingraat. Na een paar keer gebruik had die pad het oppervlak van een maanlandschap, waar ik bij gladde pads makkelijk 15-20 polijstbeurten kan doen.

cg-quantum-yellow.jpg