• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De (on)zin van conditioner op leer

Volvorijdertje

Detailing chief
7 jun 2009
218
85
45
Ik lees op diverse fora dat het gebruik van leer conditioner op de meeste leersoorten (voorzien van een coating) onzinnig is, het zou alleen op premium leer soorten nuttig zijn? De gangbare (moderne) lederen interieurs zouden voorzien zijn van een plastic coating waardoor het niet diep in het leer trekt, maar slechts opdroogt aan de oppervlakte.

Nu heb ik zelf in mijn Bmw F30 Dakota leer zitten en vraag mij nu af of dat een conditioner nu zin heeft of dat ik beter regelmatig een lakverzegeling kan toepassen om het leer te beschermen / onderhouden.

Iemand ervaring hiermee?
 
Anders contact opnemen met een bedrijf als Colourlock, die hebben veel meer kennis en ervaring met leer dan de doorsnee detailer.
 
Het heeft wel zin, omdat autoleder nooit voor 100% afgesloten is, maar altijd een zekere mate van poreusheid / absorptie heeft.

Maar wat voor lakverzegeling heb je het over? Je hebt leercoatings, die kun je prima gebruiken natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
ben wel benieuwd of je meer info hebt over je dakota zwart leder.

vandaag de finese hide cleaner en conditioner besteld. Benieuwd of dat voldoende/goed is voor het dakota leder
 
Bij leer heb ik altijd in mijn hoofd dat het ''leeft''. Goed reinigen en daarna weer voeden, dat is toch wel het minste wat je moet doen. In mijn ervaring met een paar lederen interieurs die dagelijks door gezinnen gebruikt word, is dit voldoende om er voorlopig weer tegenaan te kunnen.



Greetz
 
De Gyeon leather sealant zit er nu op, maar helaas doet dat niet zoveel qua ledergeur.
Na lang zoeken heb ik in de UK een flesje LTT leather essence / leather aroma besteld (na behoorlijk veel goede reviews gelezen te hebben).

En wow! wat een lekker leder geur komt daar uit, en heeft naar mijn mening een nog betere geur van leder dan Gliptone.
 
Jammer dat leer niet meer word gelooid zoals ze dat vroeger deden. (plantaardig) Mijn ervaring op een ouder leer-interieur met de Mothers-lijn, die dus niet naar leer ruikt, is dat het leer weer zó lekker schoon en verzorgd is, dat het weer kan ademen. De lucht die er dan na verloop weer ontstaat, is de natuurlijke leergeur.

Tegenwoordig word leer gelooid met van alles en zal de typerende leergeur al snel vervangen worden door muffe geuren en zelfs visgeuren. :p

Na lang zoeken heb ik in de UK een flesje LTT leather essence / leather aroma besteld (na behoorlijk veel goede reviews gelezen te hebben).

ColourLock heeft ook een Leather Essence. :D
 
Die van Colourlock heb ik al eens geprobeerd en vond ik zelf tegenvallen, is daarnaast ook behoorlijk prijzig.