• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De stappen naar de meest glanzende grijze auto van de straat

jazzway

Detailing addict
9 feb 2016
124
63
Na mijn voorsteltopic begin vorige maand komt hier het stappenplan wat ik voor ogen heb en in het voorjaar wil gaan uitvoeren.

Vorige week heb ik alleen twee kleine steenslagplekjes ontdekt en ik denk dat het beter is die eerst aan te pakken alvorens aan het stappenplan te beginnen. Er moet wellicht een tijdje (?) tussen zitten en hoewel ik baal geeft dit voldoende tijd om de stappen van de juiste producten te voorzien.

Alles wordt met de hand gedaan omdat ik niet in het bezit ben van machines voor polijsten e.d. Ook wil ik de motorkap dichtlaten omdat ik werkelijk geen idee heb hoe ik dat veilig schoon moet maken. :no_mouth:

1: Auto afspoelen, wassen, 2-emmersysteem. Te beginnen bij de wielen en wielkasten (3e emmer ;))
- Dodo Juice Born to be Mild (heb ik al in mijn bezit van Carclean)
- Washmitts (heb er twee)
- Velgenborstel (heb ik tot nu toe gedaan met een HaRa microvezel handschoen)
- Monello Non Ferro
* Ik ga voor het eerst aan de gang met Non Ferro. Gebruik ik dit over de hele auto (inclusief velgen) en wanneer, en op droge of natte onderdelen en hoelang?

2: Kleien
- Dodo Juice - Supernatural Fine Detailing Clay
- Dodo Juice - Born Slippy clay lube refill concentrate
(Allebei al in bezit van Carclean)
* Toen ik december de auto gekleid heb voor het eerst in m'n leven, heb ik daarna de auto opnieuw gewassen met een iets meer verdunde oplossing van Dodo Juice born to be mild omdat ik de auto na het kleien wat vlekkerig vond. Daarna de auto weer afgespoeld en toen gedroogd. Deed ik iets verkeerd of is dit normaal bij deze claylube?

4: Drogen
- Monello Senza Acqua Drying Towel 70x80
(Reeds in bezit van Carclean)

3: Paintclean, Polish... *
- Ik had er twee op m'n lijst staan; Autoglym Super Resin Polish of Poorboys Professional Polish, met een voorkeur naar Autoglym SRP vanwege de vullende eigenschap.
Ik kan hierna direct door naar de Glaze, toch, zonder spoelen, e.d.?

4: Poorboys White Diamond Glaze

*Polish en PB Diamond White glaze - Ik zie op onze auto geen een swirls of hologrammen, maar dat zegt natuurlijk niks zonder het juiste licht. Door alles handmatig te doen verander ik daar ook weinig aan al zouden ze er zijn. Dus heb ik gekozen voor een polish die naast schoonmaken ook eventuele oneffenheden opvult. Maar ik las dat de PB glaze ook vult. Daarom mijn vraag of 2 producten die vullen geen 'overkill' is en ik misschien beter een andere cleaner of polish kan kiezen?

5: Finish Kare 1000P Hi-Temp wax/sealant*

*Wax - Nadat de door de vorige eigenaar achtergelaten Collinite #845 onze auto de winter heeft doorgeholpen en @Kees-sw en @Vlerk twee andere waxen voorstelden (Collinite Marque d Elegance no.915 en Meguiar's NXT Generation Tech Wax 2.0) in mijn voorsteltopic, heb ik heel wat afgewaxt op internet om een keuze te maken. Maar toen kwam er vorige week ineens een pakketje uit Engeland van onze schoonzoon. "The ultimate silver car wax!" had hij op de kaart erbij geschreven. Er zat een blikje Finish Kare 1000P wax/sealant plus een sprayfles detailer spray van hetzelfde merk in. Toen moest ik natuurlijk weer het internet afschuimen om alles over die wax te vinden. o_O De foto's die ik tegenkwam waren geweldig, maar hier-en-daar kwam ik wel wat opmerkingen tegen dat de glans wat vlak was (zeg ik dat goed?) Om meer diepte te krijgen gebruikte ze Poorboys White Diamond (of Black Hole voor donkere lak) met een werkelijk prachtig resultaat.
Omdat je een gegeven paard niet in de bek mag kijken en het familie is, ga ik 'm gewoon proberen. Heeft het niet het gewenste resultaat, of is het een 'crime' om mee te werken (heb ik ook gelezen) dan is het er (hopelijk) zo af.
Ik heb hier en in mijn zoektocht geleerd dat alles valt of staat met eeb goede voorbereiding, en een wax of sealant is, naast bescherming, de kers op de taart. Maar dat is bij alles zo, ga maar eens een huis opknappen en het meeste werk zit in hetgeen je niet meer ziet. ;) Ik ben me wel bewust dat ik alles handmatig moet doen en daardoor misschien niet die 'kers' helemaal zal zien, maar we gaan het proberen. :grinning:

5a: Ramen behandelen met Turtle Wax Clearvue Rain Kleer
5b: Raamstijlen, grill, alles op onderstaande foto met iets... 303 Aerospace Protectant??

https://forum.Carclean.com/media/kunststof-onderdelen.165/full


Nog bestellen:
- Velgenborstel
- Monello Non Ferro
- een polish/cleaner
- Poorboys White Diamond Glaze
- Turtle Wax - Clearvue Rain Kleer
- 303 - Aerospace Protectant
- Handpads voor polish, glaze en wax (geen idee welke)
- extra doeken om e.e.a. af te nemen en uit te wrijven (Monello - Peluche Verde ?)
- ???

Alvast bedankt voor het lezen van dit enorme verhaal!!
 
Lijkt me een goed plan dat je daar hebt. Paar dingen waar je op kan letten:

1. Let er op dat je velgenborstel tussen de remschijf en velg en remklauw en velg kan. Ik had een medium wheel woolie gekocht, maar omdat ik niet van die grote velgen heb, moest ik later ook nog een EZ Detail Brush mini kopen.

2. 303 heb ik ook wel eens voor het kunststof aan de buitenkant gebruikt, maar daar werd ik niet echt wild van. Geen probleem als je het elke paar weken wilt doen, maar als je gelijk voor een hele lange tijd klaar wilt zijn zou ik Gyeon Trim kopen.

3. Je kan nooit genoeg doeken hebben.
 
  • Leuk
Reactions: jazzway
@Jansen Ik zal de verschillende velgenborstels bij CC even vergelijken voordat ik er een aanschaf, of misschien beter gelijk de mini kopen. ;)
De 303 is dus voornamelijk geschikt voor kunststof e.d. van de binnenkant?
Eens over de doeken!

@tembaco Er staan toch verschillende vragen tussen. ;) Heel. Machinaal is me nog een stap te ver denk ik, maar ik zeg nooit nooit, haha.

Niemand een idee over welke polish? En welke handspads?
 
Wauw, dat is inderdaad een hele lap tekst.

Nu snap ik waarom ze mij hier op het Forum zo pesten!


Ik zie dat er nog niemand gereageerd heeft sinds gisteren, en ik zal er strak thuis even voor gaan zitten.


Greetz


Dit was het bericht dat nog in de editor stond, maar heb 'm nooit geplaatst.. :S
 
  • Leuk
Reactions: jazzway
* Ik ga voor het eerst aan de gang met Non Ferro. Gebruik ik dit over de hele auto (inclusief velgen) en wanneer, en op droge of natte onderdelen en hoelang?
De Non-Ferro breng ik grotendeels alleen op velgen aan. Enkele sprays op een reeds schoongemaakte velg (foamen/Hogedru/etc) Ik laat de Non-Ferro enkele minuten inwerken en het product zal paars gaan kleuren wanneer het met oxiderend ijzer in contact komt en deze oplost. Na het inweken pak ik een emmer water/waterslang en maak de velgenborstel/washandschoen nat en boen de velg. De Non-Ferro zal nu gaan schuimen en ik boen de velg tot alle zichtbare vervuiling weg is en ondertussen kan het nog inwerken op resterende oxidatie. Vervolgens spuit ik de velg goed af met een HD.

Wanneer ik vermoed, want je kan het niet altijd zien, dat er op het lakwerk ook ijzerdeeltjes zitten, geef ik per paneel een aantal sprays en verdeel dit een beetje over het paneel. (Met de hand, raad ik je niet aan, of met een washandschoen) Ook dit laat ik inwerken en als er oxiderend ijzer aanwezig is, zal dit ook paars kleuren. Opnieuw pak ik water erbij en/of een natte washandschoen en verdeel het product opnieuw. Vervolgens weer goed afspuiten met de HD.

auto na het kleien wat vlekkerig vond. Daarna de auto weer afgespoeld en toen gedroogd. Deed ik iets verkeerd of is dit normaal bij deze claylube?
Ik heb vaker vernomen dat deze claylube inderdaad vettig/vlekkerig achterblijft. Een oplossing kan zijn om per paneel te kleien en af te nemen, of de hele auto doen en opnieuw wassen.

Raamstijlen, grill, alles op onderstaande foto met iets... 303 Aerospace Protectant??
Voor ongelakt kunststof aan het exterieur kies ik altijd voor Gyeon - Trim. Hier kan geen enkele dressing tegen op qua standtijd en eigenschappen. Soms is het budget niet toereikend en moet ik wel een dressing gebruiken.

3: Paintclean, Polish... *
- Ik had er twee op m'n lijst staan; Autoglym Super Resin Polish of Poorboys Professional Polish, met een voorkeur naar Autoglym SRP vanwege de vullende eigenschap.
Ik kan hierna direct door naar de Glaze, toch, zonder spoelen, e.d.?
Die vullende eigenschap is doordat er olien in het product zitten die krasjes kan verdoezelen. Een 2-in-1 product dus. De Pro Polish is een pure cleaner, als ik dat goed herinner. Hierna kun je dan een glaze, al dan niet met een cleaner of wax erin, aanbrengen.

ik las dat de PB glaze ook vult. Daarom mijn vraag of 2 producten die vullen geen 'overkill' is en ik misschien beter een andere cleaner of polish kan kiezen?
Zie bovenstaande verhaal. :p

Wax - Nadat de door de vorige eigenaar achtergelaten Collinite #845 onze auto de winter heeft doorgeholpen en @Kees-sw en @Vlerk twee andere waxen voorstelden (Collinite Marque d Elegance no.915 en Meguiar's NXT Generation Tech Wax 2.0)
Het merk wat jij opnoemde, van je neef, is mij totaal onbekend. Echter de waxen van Collinite niet en deze zijn bovengemiddeld goed voor een lage prijs.

De 845 die je opnoemt heeft jou blijkbaar de winter door geholpen. Een flesje kost 2 tientjes en daarmee kun je onnozel vaak je auto inwaxen. :p

Een andere wax van Collinite, de 476S, is de wax die ik heb gekozen als ''winterwax'' en toevallig heb ik gisteren een auto gewassen van familie die ik begint september 2 lagen heb gegeven en gister dus nog steeds bescherming had. Deze auto is om de 2-3 weken gewassen met een simpel shampootje... :p
(Stond er van te kijken dat na mijn wasbeurt de beading en sheeting nog aanwezig waren, al dan niet op z'n laatste adem)

Handpads voor polish, glaze en wax (geen idee welke)
Hier ben ik jammer genoeg niet al te bekend mee. Ikzelf heb momenteel alternatieven, maar ik zoek eigenlijk ook nog goede applicators. Voor met name de waxen. Hier kan iemand anders je zeker mee helpen. (En mij ook :p)

extra doeken om e.e.a. af te nemen en uit te wrijven (Monello - Peluche Verde ?)
De Peluche verder zijn uitstekende all-rounders. Liever teveel als te weinig, zeg ik zelf. Ik heb er nu een stuk of 10 en daar kan ik mij prima mee redden.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: jazzway
Handaplicators zou ik van Meguiars pakken. Die gele foam versie. Ze zijn wat duurder, maar werken heerlijk om product mee aan te brengen en in te werken. Tevens gaan ze eeuwig mee en nemen ze niet te veel product op. Ik heb mijn eerste nog steeds, die zijn al tig keer uitgewassen, dus opzich is het dan niet zo erg als ze een paar euro duurder zijn.
 
  • Leuk
Reactions: jazzway
Ik verschillende pads om te waxen
https://www.Carclean.com/product/Monello/Disco_Rosso_Foam_Applicator_102640
Die disco Rosso heeft mijn voorkeur en kan gewassen worden (mf wasmiddel) in de wasmachine.
 
  • Leuk
Reactions: jazzway
Vind die pads van bv Meguiar's beetje link voor de lak met zo'n scherpe pers rand. Gebruikt die alleen nog voor bepaalde dressings.

Die Ric noemt zijn erg fijn. Mede dankzij de dikte.
 
  • Leuk
Reactions: jazzway
+1 voor Ric en Tembaco.

Die pad van Meguiars heeft inderdaad zo'n scherpe persnaad. Een zelfde pad, echter zonder Meguiars logo, zit ook bij de Mothers LeatherTech.

Die Disco Rosso pad vond ik erg fijn. Lekker stevig foam. Helaas zijn ze al een tijdje niet leverbaar.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: jazzway
Wauw, dat is inderdaad een hele lap tekst.

Nu snap ik waarom ze mij hier op het Forum zo pesten!
Errug hè o_O Ik dacht ik geef zoveel mogelijk info over wat ik in gedachten heb en dan schieten ze me hier wel lek. :grinning:

Iedereen bedankt voor de reacties zo ver!!
Omdat de auto 5 jaar is, is het misschien wel een keer slim om met Non Ferro de hele auto te behandelen. Dat is dus dan auto wassen en drogen, en daarna non-ferro?
Het wordt 303 voor kunststof/leder binnenkant en Gyeon Trim voor ongelakt kunstof aan de buitenkant. Al denk ik dat het glanzende kunststof op de achterklep gelakt is en misschien hetzelfde behandeld kan worden als de lak.???
Edit: Die Gyeon Trim is echt aan de prijs. Zijn er nog alternatieven die ook jullie goedkeuring hebben en een iets vriendelijker prijsje hebben?

Jullie favoriete pad is inderdaad niet leverbaar, maar nu heb ik nog even tijd omdat eerst de steenslag aangepakt moet worden.
Wat wijsheid is met de polish ben ik nog niet uit. Er zitten waarschijnlijk swirls op een 5 jaar oude auto, dus iets vullend zou wel handig zijn. Dat doet de Autoglym SRP, maar ook de PB White Diamond glaze die ik wil gebruiken. Is PB Pro Polish (alleen cleaner) misschien beter?
 
Laatst bewerkt:
Als iets in de buurt komt van Trim qua standtijd dan zal het misschien Black WOW zijn. Ik wil het zelf ook al een tijdje kopen, maar het is al lange tijd uitverkocht.
 
  • Leuk
Reactions: jazzway
Dat is dus dan auto wassen en drogen, en daarna non-ferro?
Ik laat zelf de auto gewoon effe staan drogen nadat ik hem met een tuinslang heb afgespoeld. (Juiste manier gebruiken, blijft er niet veel geen water liggen)
Dan vernevel ik de Non-Ferro en laat dit inwerken. Daarna was ik hem opnieuw.

Het wordt 303 voor kunststof/leder binnenkant en Gyeon Trim voor ongelakt kunstof aan de buitenkant. Al denk ik dat het glanzende kunststof op de achterklep gelakt is en misschien hetzelfde behandeld kan worden als de lak.???
Edit: Die Gyeon Trim is echt aan de prijs.
emoji6.png
Zijn er nog alternatieven die ook jullie goedkeuring hebben en een iets vriendelijker prijsje hebben?
Het kunststof op de achterklep heeft inderdaad een blanke lak. Dit kun je dus met beleid hetzelfde behandelen als lak.

Gyeon Trim is inderdaad aan de prijs. Maar, dit maak je niet in één keer op, hoor. :p Met een paar druppels kom je al een eind. Een alternatief voor deze coating..? Uuuumm, die is er denk ik niet. Mijn idee is dat er een groot gat zit tussen een dressing en de Gyeon Trim. Deze hard uit omdat het een coating is en zal je er ook niet zomaar even af kunnen poetsen.

Als je jouw kunststof ermee behandeld, hoef je daar de komende maanden (in mijn ervaring 1 jaar +) niet druk over te maken.

Er zitten waarschijnlijk swirls op een 5 jaar oude auto, dus iets vullend zou wel handig zijn. Dat doet de Autoglym SRP, maar ook de PB White Diamond glaze die ik wil gebruiken. Is PB Pro Polish (alleen cleaner) misschien beter?

De AutoGlym SRP is een All-in-One product. Deze zal dus Cleanen, Glazen én waxen. De PB White Diamond is een Glaze met, ik dacht, een cleaner erin. De Pro Polish is inderdaad een pure cleaner.

Een mogelijkheid is ook nog het gebruik van een Glaze met een cleaner en korrel erin. Ik gebruik dit nooit omdat ik polijst, maar een voorbeeld hiervan is de DDJ - Lime Prime of Lime Prime Lite of Lime Prime Plus.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: jazzway
@Quantoxx Weer superbedankt voor je uitgebreide antwoord!!
Iets met een korrel erin... hmmmz... Ik heb nog nooit zo'n product gebruikt en wat ik begrepen heb is dat Honda een zachte lak heeft. Ik wil er geen krassen inpoetsen natuurlijk.

Ik heb even het rijtje opnieuw samengevat (kort!) en wat opties voor de polish opgesomd.

1: Wassen -- DDJ Born to be Mild*
-- afspoelen, drogen, Monello Non Ferro
-- goed afspoelen
2: Kleien -- DDJ Supernatural Fine Detailing Clay* + DDJ Born Slippy Clay Lube*
-- wassen en drogen
3: Polish/Cleaner - wordt handmatig gedaan!
-- DDJ Supernatural Micro Prime -of
-- DDJ Basics of Bling Prep Polish -of
-- PB Professional Polish -of
-- AG Super Resin Polish (bevat fillers)
4: Voeden -- PB White Diamond Glaze
5: Sealant -- FK1000P*

* heb ik al
 
Hmmm.. Ik weet het niet meer zeker, omdat ik het niet gebruik, maar ik dacht dat een sealant direct op de schone lak aangebracht "moet" worden?


Greetz