• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Deed ik het goed?

DetroitV8

Detailing trainee
20 aug 2019
7
25
Ha allemaal!

Dit is mijn eerste post. Ben al een poosje bezig om mijn eigen bolides en enkele van vrienden in goede conditie te houden.
Voorstelrondje komt nog ;)

Toen we onze nieuwe auto vorige jaar gekocht hadden heb ik deze direct in de Soft99 Fusso Coat 12 Months Wax gezet.
Nu, ongeveer anderhalf jaar verder en in het bezit van DAP500 Dual Action heb ik mezelf aan Gyeon Mohs gewaagd.
Ondanks ik supertevreden met het resultaat ben, heb ik over de voorbereiding mijn twijfels.

Eind juli begonnen. Het idee was om het werk te klaren op de dag dat we op vakantie gingen. Zo kon de auto de komende periode bijkomen in een droge ruimte zonder buiten te staan.
Ik begon met (1) afspuiten, (2) snow foam, (3) handwas, (4) de-ironizer, (5) tar remover, (6) kleien en als laatste stap polijsten.
Uiteraard compleet misrekend in tijd. Na het polijsten en ontvetten met Gyeon Prep was het tijd om het vliegtuig te pakken. Ik heb de auto uiteindelijk niet met finishing polish bewerkt!

Afgelopen weekend ben ik verder gegaan. Goed ontvet met afwasmiddel en daarna de Gyeon Mohs (Syncro) voorzien.
Ik ben erg blij met het eind resultaat. Toch heb ik mijn twijfels over de werkwijze. Heb ik de voorbereiding niet te rigoureus aangepakt?

Omdat het polijstwerk al een goede maand geleden is weet ik niet meer welke producten ik gebruikt heb.
Ik vermoed een gele Monello Raffini cutting foam pad met Monello Raffini Veloce Premium Compound. De DAP500 stond op maximimaal standje 4.
Let op: de auto heeft nooit een wasstraat gezien en was absoluut krasvrij en had nergens swirls.
Heb ik met deze methode te veel blanke lak eraf gehaald? Of zijn nieuwe Ford lakken hard genoeg en moet ik me geen zorgen maken?

Thomas

VOOR
IMG_8157.jpg


NA
IMG_9460.jpg

IMG_9541.jpg

IMG_9611.jpg
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
Hey Tomas! :D

* Ik begon met (1) afspuiten, (2) snow foam, (3) handwas, (4) de-ironizer, (5) tar remover, (6) kleien en als laatste stap polijsten.
* Na het polijsten en ontvetten met Gyeon Prep
* Ik heb de auto uiteindelijk niet met finishing polish bewerkt!

Goed ontvet met afwasmiddel en daarna de Gyeon Mohs (Syncro)

Toch heb ik mijn twijfels over de werkwijze. Heb ik de voorbereiding niet te rigoureus aangepakt?

Gele Foampad + Veloce. De DAP500 stond op max standje 4.
Let op: de auto heeft nooit een wasstraat gezien en was absoluut krasvrij en had nergens swirls.
Heb ik met deze methode te veel blanke lak eraf gehaald? Of zijn nieuwe Ford lakken hard genoeg en moet ik me geen zorgen maken?

* De voorbereiding qua reinigen lijkt mij in orde. Ik zou alleen niet eerst afspuiten voordat je gaat foamen. Zo ga je het doel van een ''voorwas'' voorbij als je vóór het wassen alsnog de de boel afspuit.
Té veel reinigen is beter dan te weinig. ;) (Nogmaals, duurzame bescherming, etc...)

* Het valt het mij op dat je een grove combi van pad + polijstmiddel hebt gebruikt op een lak die in goede staat was en vermoedelijk ook niet hard. Vervolgens heb je ook niet afgeschaald.
Zeker wanneer je iets duurzaams als een coating gaat aanbrengen wil je dat de lak in topstaat is. Als je de Veloce niet goed doorwerkt zal je een waas krijgen die je met een inspectielamp of de zon zeker gaat zien. Bij voorkeur ga je ná een grove combi op zijn minst met een fijne combi aan de gang om de hoogglans te verbeteren.
Zeker als de lak al in goede staat is en vermoedelijk niet al te hard, was waarschijnlijk een medium of zelfs fijne combi al genoeg geweest.
Je zal niet een lading blanke lak verwijderd hebben, maar ik zou voortaan een testspot doen om te kijken welke combi je nodig hebt en niet met het grofste beginnen. Zonde van de lak, ook al verwijder je niet veel.

* Wassen met afwasmiddel is goed om te ontvetten, maar vervangt in mijn opinie niet het ontvetten zoals we doen als laatste ronde. (Middel Gyeon - Prep / Nanolex - EX / etc)
Zeker wanneer je een duurder afwasmiddel gebruikt zal je de boel volladen met glans-en-spoelmiddelen.
Na het polijsten wassen, dan ontvetten, dan de coating aanbrengen.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en DetroitV8
Hey Tomas! :D
* Het valt het mij op dat je een grove combi van pad + polijstmiddel hebt gebruikt op een lak die in goede staat was en vermoedelijk ook niet hard. Vervolgens heb je ook niet afgeschaald.
Zeker wanneer je iets duurzaams als een coating gaat aanbrengen wil je dat de lak in topstaat is. Als je de Veloce niet goed doorwerkt zal je een waas krijgen die je met een inspectielamp of de zon zeker gaat zien. Bij voorkeur ga je ná een grove combi op zijn minst met een fijne combi aan de gang om de hoogglans te verbeteren.
Zeker als de lak al in goede staat is en vermoedelijk niet al te hard, was waarschijnlijk een medium of zelfs fijne combi al genoeg geweest.
Je zal niet een lading blanke lak verwijderd hebben, maar ik zou voortaan een testspot doen om te kijken welke combi je nodig hebt en niet met het grofste beginnen. Zonde van de lak, ook al verwijder je niet veel.

* Wassen met afwasmiddel is goed om te ontvetten, maar vervangt in mijn opinie niet het ontvetten zoals we doen als laatste ronde. (Middel Gyeon - Prep / Nanolex - EX / etc)
Zeker wanneer je een duurder afwasmiddel gebruikt zal je de boel volladen met glans-en-spoelmiddelen.
Na het polijsten wassen, dan ontvetten, dan de coating aanbrengen.

Ha Quantoxx,
Super bedankt voor je snelle reply. Had dit forum niet eerder gevonden, ondanks mijn koopdrang bij Carclean zelf :joy:. Leuk om te zien dat het een actief forum is.

Wat betreft het polijstwerk. Dat is exact het antwoord wat ik verwachtte. Het lastige is doordat er abrupt een stop in mijn werkzaamheden moest plaatsvinden weet ik nu niet meer exact welke middelen ik bij de polijstwerkzaamheden heb gebruikt. Dat ik het niet afgewerkt hebt is puur vergeten...
Ik kan me niet voorstellen dat ik een zware cutting pad gebruikt heb (geel is ook nog eens mijn zwaarste), maar ik vermoed het -helaas- wel.
Het belangrijkste vind ik je vermoeden dat er niet veel blanke lak weg is, gelukkig maar. De waas lijkt namelijk niet aan de orde, de reflecties zijn echt super hard. Nu scheelt het natuurlijk ook dat het een champagne kleurige auto is.

> wat betreft afwasmiddel. Dit was een C-merk. Daarna heb ik ook de Gyeon Prep nog een keer gebruikt. Dus dat moet goed gegaan zijn. De coating zelf hecht echt heel mooi en vol diepe glans.
 
Laatst bewerkt: