Begin deze week ben ik begonnen met het detailen van onze Suzuki Swift. Tijdens de summersale dagen heb ik het een en ander besteld, waaronder de dap900 V3 met het monello pakket. Na lang mee te hebben gekeken op dit forum, dus nu zelf aan de slag gegaan
. Gebruik de foamlans al jaren en ben ook bekend met het 2 emmer systeem, alleen het polijsten deed ik wel eens met de hand, maar dat was geen doen! Foto's invoegen is niet helemaal gegaan zoals ik had gedacht, maar ze zijn wel zichtbaar.
Eerst zijn we begonnen met het schoonmaken van de velgen. Dit heb ik gedaan met alloy devil. Vervolgens ben ik begonnen met het foamen van de auto met de Monello artico magico snowfoam.


Daarna de auto afgespoten met de hogedrukreiniger en begonnen met het wassen met Meguairs gold class shampoo. Ik had nog geen emmers met gritguard, dus deze vorige week besteld. Alle rubbers, plastics en kieren schoongemaakt met APC van poorboys, gecombineerd met een kwast.



Vervolgens ben ik de auto gaan kleien met de meguairs quickdetailer + meguairs klei. Deze had ik nog liggen van het 5 stappenplan, maar is na deze detailbeurt verbruikt. In het vervolg zal ik gebruik gaan maken van de monello klei + poorboys spray&wipe. Hier heb ik geen Foto's van gemaakt.
Na het kleien ben ik begonnen met de motorkap, om te kijken welke combinatie geschikt is voor de swift. In het verleden kon ik met de hand al redelijke correctie krijgen, waarbij dit met de VAG lakken niet lukte. Dus begonnen met de oranje pad en de monello raffini mezzo, hierbij gingen de lichte krassen en de swirls prima uit de lak. Toch wel even "spannend" om voor het eerst machinaal te polijsten.
Uiteindelijk de gehele auto aangepakt, waarbij sommige delen met 2 hits zijn behandeld, andere delen met 3 hits om de krassen te kunnen verwijderen. Vervolgens de vervolgstap gemaakt met de monello raffini finale + witte pad om na te bewerken. Tussentijds met regelmatig de pads schoongemaakt en alles per paneel afgewerkt.
Toen was dag 1 voorbij, volgende dag weer verder gegaan. Hier 2 gedetailleerde foto's van defecten, welke allebei zijn verdwenen na het polijsten.
Voor:
Na:
Na het polijsten heb ik de lak afgenomen met Gyeon Prep om vervolgens met de collonite 845 de auto in de wax te zetten. Dit laatste heb ik handmatig gedaan.
Aangezien het dak gewrapt is, heb ik deze handmatig aangepakt met swirl X van meguairs en foampads. Daarna uiteraard in de wax gezet. Is het polijsten van de wrap eventueel ook mogelijk met de dap?
Vervolgens heb ik de uitlaat sierstukken behandeld met meguairs metal polish, alle rubbers en plastic onderdelen behandeld om deze weer mooi donker te maken. De banden heb ik behandeld met meguairs endurance tire spray.
Foto's van het interieur zal ik jullie besparen, maar ook deze heb ik grondig aangepakt. Dit heb ik gedaan met een kwastje en APC van poorboys. Daarna heb ik het dashboard en alle plastic delen behandeld met meguairs interior detailer. Voor dit laatste wil ik in de toekomst nog andere producten aanschaffen, maar voor als nog werkt dit nog prima.
Ik zal deze week, als de zon schijnt, nog wat eindfoto's maken. Voor de eerste keer ben ik dik tevreden, al met al zo'n 16 uur bezig geweest. De volgende auto gaat de audi worden. Ben benieuwd hoe de harde audi lak gaat worden. Wel wil ik nog kleinere pads bestellen voor de moeilijke delen, zoals kleine oppervlakten en hoeken.
Tips en op- of aanmerkingen zijn altijd welkom
Groeten Tommie
Eerst zijn we begonnen met het schoonmaken van de velgen. Dit heb ik gedaan met alloy devil. Vervolgens ben ik begonnen met het foamen van de auto met de Monello artico magico snowfoam.


Daarna de auto afgespoten met de hogedrukreiniger en begonnen met het wassen met Meguairs gold class shampoo. Ik had nog geen emmers met gritguard, dus deze vorige week besteld. Alle rubbers, plastics en kieren schoongemaakt met APC van poorboys, gecombineerd met een kwast.



Vervolgens ben ik de auto gaan kleien met de meguairs quickdetailer + meguairs klei. Deze had ik nog liggen van het 5 stappenplan, maar is na deze detailbeurt verbruikt. In het vervolg zal ik gebruik gaan maken van de monello klei + poorboys spray&wipe. Hier heb ik geen Foto's van gemaakt.
Na het kleien ben ik begonnen met de motorkap, om te kijken welke combinatie geschikt is voor de swift. In het verleden kon ik met de hand al redelijke correctie krijgen, waarbij dit met de VAG lakken niet lukte. Dus begonnen met de oranje pad en de monello raffini mezzo, hierbij gingen de lichte krassen en de swirls prima uit de lak. Toch wel even "spannend" om voor het eerst machinaal te polijsten.
Uiteindelijk de gehele auto aangepakt, waarbij sommige delen met 2 hits zijn behandeld, andere delen met 3 hits om de krassen te kunnen verwijderen. Vervolgens de vervolgstap gemaakt met de monello raffini finale + witte pad om na te bewerken. Tussentijds met regelmatig de pads schoongemaakt en alles per paneel afgewerkt.

Toen was dag 1 voorbij, volgende dag weer verder gegaan. Hier 2 gedetailleerde foto's van defecten, welke allebei zijn verdwenen na het polijsten.
Voor:
Na:
Na het polijsten heb ik de lak afgenomen met Gyeon Prep om vervolgens met de collonite 845 de auto in de wax te zetten. Dit laatste heb ik handmatig gedaan.
Aangezien het dak gewrapt is, heb ik deze handmatig aangepakt met swirl X van meguairs en foampads. Daarna uiteraard in de wax gezet. Is het polijsten van de wrap eventueel ook mogelijk met de dap?
Vervolgens heb ik de uitlaat sierstukken behandeld met meguairs metal polish, alle rubbers en plastic onderdelen behandeld om deze weer mooi donker te maken. De banden heb ik behandeld met meguairs endurance tire spray.
Foto's van het interieur zal ik jullie besparen, maar ook deze heb ik grondig aangepakt. Dit heb ik gedaan met een kwastje en APC van poorboys. Daarna heb ik het dashboard en alle plastic delen behandeld met meguairs interior detailer. Voor dit laatste wil ik in de toekomst nog andere producten aanschaffen, maar voor als nog werkt dit nog prima.
Ik zal deze week, als de zon schijnt, nog wat eindfoto's maken. Voor de eerste keer ben ik dik tevreden, al met al zo'n 16 uur bezig geweest. De volgende auto gaat de audi worden. Ben benieuwd hoe de harde audi lak gaat worden. Wel wil ik nog kleinere pads bestellen voor de moeilijke delen, zoals kleine oppervlakten en hoeken.
Tips en op- of aanmerkingen zijn altijd welkom
Groeten Tommie
Bijlagen
-
IMG_6379.webp345 KB · Weergaven: 444
-
IMG_6381.webp154,2 KB · Weergaven: 425
-
IMG_6395.webp80 KB · Weergaven: 425
-
IMG_6396.webp167,4 KB · Weergaven: 432
-
IMG_6397.webp67,9 KB · Weergaven: 406
-
IMG_6398.webp162,5 KB · Weergaven: 403
-
IMG_6399.webp326,8 KB · Weergaven: 472
-
IMG_6400.webp183,2 KB · Weergaven: 445
-
IMG_E6417.webp391,1 KB · Weergaven: 547
-
IMG_6421.webp357,7 KB · Weergaven: 589
-
110602-dbcb48391da7a5a0254890a3eb1a3950.webp3,3 KB · Weergaven: 347
-
110601-bb97aceb145cec32b2171338de984521.webp3 KB · Weergaven: 336
-
110600-238123337255aa2e83525b30f87b31ae.webp3,5 KB · Weergaven: 320
-
110599-bf66ea6a02910237d19f5c2889ffcff6.webp1,4 KB · Weergaven: 311
-
110592-28c510d4315697773a48be1ee1551651.webp2,1 KB · Weergaven: 306
-
110598-65d02cf8615283d0cad4c34bd44d9dc1.webp1,7 KB · Weergaven: 277
-
110597-5842f8b3424ef8474f55746cf67add15.webp1,8 KB · Weergaven: 289
-
110593-b918a9e11fe387644dbf687e52badcac.webp3,1 KB · Weergaven: 287
-
110591-63995e3c30691c8a876eaf5f69c198e4.webp3 KB · Weergaven: 301
-
110590-b4cd8ee9f11912e7635619ae863830b0.webp3,1 KB · Weergaven: 291
-
110588-186cf1e512edc2077d44b4df6381eadf.webp2,7 KB · Weergaven: 303
-
110587-d457f9817afcd4e442988900b95770bb.webp3,2 KB · Weergaven: 298
-
110596-d4c5de0c24dfb227f967c7780b6ac902.webp1,6 KB · Weergaven: 310
-
110603-86a995da53f6eecdb4865273cf6489da.webp3,3 KB · Weergaven: 249
Laatst bewerkt: