Dag medepoetsers,
Even geleden, dus tijd voor een nieuwe detail. Deze keer eens iets anders dan gebruikelijk...geen auto maar een vliegtuig(je)!
Ik werd een tijdje geleden gecontacteerd door Tim. Hij is een mededetailer die het virus van me heeft overgenomen. In het verleden heb ik z'n roze Opel Combo eens mee rood gemaakt
Hij is in z'n vrije tijd ook werkzaam als trainer op een vliegsimulator in een vliegschool (http://www.europilotcenter.be/) gevestigd op de Antwerpse regionale luchthaven (Deurne) Omdat hij ook een vliegbrevet heeft en hiervoor jaarlijks verplicht is om een aantal vlieguren te halen, wou hij in ruil één van hun lesvliegtuigjes eens detailen.
Omdat dit een helse job is om alleen te doen, vroeg hij me of ik geen zin had hem hierbij te helpen....dit liet ik geen twee keer zeggen :-"
genoeg geluld...tijd voor het echte werk
Onderwerp van dienst: Cessna 172S Skyhawk D-EKAA uit 2009.
Omdat deze gestald staat in een grote loods waren we weersonafhankelijk om te werken...een geruststelling dezer dagen.
Het vliegtuig was een tijdje niet meer gewassen en was dus vuil...vettige strepen, insectenenlijken,...
foto's voor (zeggen genoeg) :
plan van aanpak:
We begonnen met het vliegtuigje even naar buiten te rijden en eens goed te foamen en te wassen. Foamen met Magnifoam en wassen met water met een flinke scheut APC.
en ja wassen ook met een borstel...voor één keer mocht dit...we gingen namelijk nog detailen. Een borstel werkt ook beter tussen al de naden van de platen met klinknagels
Daarna goed afgespoeld met de hogedrukreiniger :
Tim had raad gevraagd bij carclean en daar had men hem Collinite - Fleetwax Liquid No. 870 ( https://www.Carclean.com/product/Collinite/Fleetwax_Liquid_No_870_473ml_C_870_101451 ) aangeraden om de lak grondig te cleanen vooraleer te gaan waxen.
De delen waar we goed aan konden werken hebben we eerst gekleid (gaf weinig resultaat)...blijkbaar speciale bikkelharde lak op aluminium.
Daarna was het tijd om van start te gaan met de fleetwax. Wegens de grote oppervlakken (bijvoorbeeld vleugels met spanwijdte 11m) verkozen we dit met de DAP te doen op witte pad. Al vlug bleek dit een topprodukt te zijn dat zich erg prettig laat verwerken. Enkel op de plaatsen met diepere krassen en moeilijke "vegen" hebbern we gepolierd met MezzoInizio op wol.
nog wat foto's :
de neus van de propellor werd behandeld met Mothers alu poets en de plexi ruitjes met poorboys professional polish op een oranje pad.
Omdat we toch wat extra bescherming wilden geven, werd het volledige vliegtuig nog voorzien van een waxlaag met Collinite 845 (natuurlijk machinaal aangebracht)
Nu de foto's na :
Zo dat was het weer; het was een erg leuke en unieke team-up met Tim.
Wat eigenlijk opmerkelijk was vond ik, dat de lak hierop gebruikt van erg goede en bikkelharde kwaliteit is...we vonden hierin amper swirls. Volgens Tim wordt dit lestoestel nochtans niet gespaard (vele vlieguren).
In de toekomst gaan we het interieur nog eens aanpakken...beige leder met een ongewild tintje...
Voor de geïnteresseerden ons jullie...een fotootje van het "dashboard" in de cockpit ...
groetjes, Wim
Even geleden, dus tijd voor een nieuwe detail. Deze keer eens iets anders dan gebruikelijk...geen auto maar een vliegtuig(je)!
Ik werd een tijdje geleden gecontacteerd door Tim. Hij is een mededetailer die het virus van me heeft overgenomen. In het verleden heb ik z'n roze Opel Combo eens mee rood gemaakt
Hij is in z'n vrije tijd ook werkzaam als trainer op een vliegsimulator in een vliegschool (http://www.europilotcenter.be/) gevestigd op de Antwerpse regionale luchthaven (Deurne) Omdat hij ook een vliegbrevet heeft en hiervoor jaarlijks verplicht is om een aantal vlieguren te halen, wou hij in ruil één van hun lesvliegtuigjes eens detailen.
Omdat dit een helse job is om alleen te doen, vroeg hij me of ik geen zin had hem hierbij te helpen....dit liet ik geen twee keer zeggen :-"
genoeg geluld...tijd voor het echte werk
Onderwerp van dienst: Cessna 172S Skyhawk D-EKAA uit 2009.
Omdat deze gestald staat in een grote loods waren we weersonafhankelijk om te werken...een geruststelling dezer dagen.
Het vliegtuig was een tijdje niet meer gewassen en was dus vuil...vettige strepen, insectenenlijken,...
foto's voor (zeggen genoeg) :
plan van aanpak:
We begonnen met het vliegtuigje even naar buiten te rijden en eens goed te foamen en te wassen. Foamen met Magnifoam en wassen met water met een flinke scheut APC.
en ja wassen ook met een borstel...voor één keer mocht dit...we gingen namelijk nog detailen. Een borstel werkt ook beter tussen al de naden van de platen met klinknagels
Daarna goed afgespoeld met de hogedrukreiniger :
Tim had raad gevraagd bij carclean en daar had men hem Collinite - Fleetwax Liquid No. 870 ( https://www.Carclean.com/product/Collinite/Fleetwax_Liquid_No_870_473ml_C_870_101451 ) aangeraden om de lak grondig te cleanen vooraleer te gaan waxen.
De delen waar we goed aan konden werken hebben we eerst gekleid (gaf weinig resultaat)...blijkbaar speciale bikkelharde lak op aluminium.
Daarna was het tijd om van start te gaan met de fleetwax. Wegens de grote oppervlakken (bijvoorbeeld vleugels met spanwijdte 11m) verkozen we dit met de DAP te doen op witte pad. Al vlug bleek dit een topprodukt te zijn dat zich erg prettig laat verwerken. Enkel op de plaatsen met diepere krassen en moeilijke "vegen" hebbern we gepolierd met MezzoInizio op wol.
nog wat foto's :
de neus van de propellor werd behandeld met Mothers alu poets en de plexi ruitjes met poorboys professional polish op een oranje pad.
Omdat we toch wat extra bescherming wilden geven, werd het volledige vliegtuig nog voorzien van een waxlaag met Collinite 845 (natuurlijk machinaal aangebracht)
Nu de foto's na :
Zo dat was het weer; het was een erg leuke en unieke team-up met Tim.
Wat eigenlijk opmerkelijk was vond ik, dat de lak hierop gebruikt van erg goede en bikkelharde kwaliteit is...we vonden hierin amper swirls. Volgens Tim wordt dit lestoestel nochtans niet gespaard (vele vlieguren).
In de toekomst gaan we het interieur nog eens aanpakken...beige leder met een ongewild tintje...
Voor de geïnteresseerden ons jullie...een fotootje van het "dashboard" in de cockpit ...
groetjes, Wim