• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

detail van een Cessna 172S

Merivawim

Detailing chief
1 nov 2009
1.629
85
53
Dag medepoetsers,
Even geleden, dus tijd voor een nieuwe detail. Deze keer eens iets anders dan gebruikelijk...geen auto maar een vliegtuig(je)!
Ik werd een tijdje geleden gecontacteerd door Tim. Hij is een mededetailer die het virus van me heeft overgenomen. In het verleden heb ik z'n roze Opel Combo eens mee rood gemaakt :)
Hij is in z'n vrije tijd ook werkzaam als trainer op een vliegsimulator in een vliegschool (http://www.europilotcenter.be/) gevestigd op de Antwerpse regionale luchthaven (Deurne) Omdat hij ook een vliegbrevet heeft en hiervoor jaarlijks verplicht is om een aantal vlieguren te halen, wou hij in ruil één van hun lesvliegtuigjes eens detailen.
Omdat dit een helse job is om alleen te doen, vroeg hij me of ik geen zin had hem hierbij te helpen....dit liet ik geen twee keer zeggen :-"

genoeg geluld...tijd voor het echte werk :)

Onderwerp van dienst: Cessna 172S Skyhawk D-EKAA uit 2009.

Omdat deze gestald staat in een grote loods waren we weersonafhankelijk om te werken...een geruststelling dezer dagen.
Het vliegtuig was een tijdje niet meer gewassen en was dus vuil...vettige strepen, insectenenlijken,...

foto's voor (zeggen genoeg) :

IMG_0123.JPG

IMG_0127.JPG

IMG_0128.JPG

IMG_0129.JPG

IMG_0137.JPG

IMG_0142.JPG

DSC_5822.JPG

DSC_5813.JPG


plan van aanpak:

We begonnen met het vliegtuigje even naar buiten te rijden en eens goed te foamen en te wassen. Foamen met Magnifoam en wassen met water met een flinke scheut APC.

IMG_0153.JPG


en ja wassen ook met een borstel...voor één keer mocht dit...we gingen namelijk nog detailen. Een borstel werkt ook beter tussen al de naden van de platen met klinknagels :D

IMG_0154.JPG


Daarna goed afgespoeld met de hogedrukreiniger :

IMG_0158.JPG


Tim had raad gevraagd bij carclean en daar had men hem Collinite - Fleetwax Liquid No. 870 ( https://www.Carclean.com/product/Collinite/Fleetwax_Liquid_No_870_473ml_C_870_101451 ) aangeraden om de lak grondig te cleanen vooraleer te gaan waxen.
De delen waar we goed aan konden werken hebben we eerst gekleid (gaf weinig resultaat)...blijkbaar speciale bikkelharde lak op aluminium.

Daarna was het tijd om van start te gaan met de fleetwax. Wegens de grote oppervlakken (bijvoorbeeld vleugels met spanwijdte 11m) verkozen we dit met de DAP te doen op witte pad. Al vlug bleek dit een topprodukt te zijn dat zich erg prettig laat verwerken. Enkel op de plaatsen met diepere krassen en moeilijke "vegen" hebbern we gepolierd met MezzoInizio op wol.

nog wat foto's :

DSC_5826.JPG

IMG_0168.JPG


de neus van de propellor werd behandeld met Mothers alu poets en de plexi ruitjes met poorboys professional polish op een oranje pad.

Omdat we toch wat extra bescherming wilden geven, werd het volledige vliegtuig nog voorzien van een waxlaag met Collinite 845 (natuurlijk machinaal aangebracht)

Nu de foto's na :

DSC_5835.JPG

DSC_5843.JPG

DSC_5846.JPG

DSC_5854.JPG

DSC_5788.JPG

DSC_5855.JPG

DSC_5881.JPG

DSC_5891.JPG

DSC_5859.JPG

DSC_5889.JPG


Zo dat was het weer; het was een erg leuke en unieke team-up met Tim.
Wat eigenlijk opmerkelijk was vond ik, dat de lak hierop gebruikt van erg goede en bikkelharde kwaliteit is...we vonden hierin amper swirls. Volgens Tim wordt dit lestoestel nochtans niet gespaard (vele vlieguren).
In de toekomst gaan we het interieur nog eens aanpakken...beige leder met een ongewild tintje...
Voor de geïnteresseerden ons jullie...een fotootje van het "dashboard" in de cockpit ...

IMG_0126.JPG



groetjes, Wim
 
Super gaaf dit soort projecten en super resultaat!
Hoelang zijn jullie hiermee bezig geweest ;)
 
Geweldig leuk om eens wat anders te zien, mijn handen jeuken ...
Je hebt een behoorlijk visitekaartje gegeven, en er staan er nog een paar zie ik ;)
 
Hahaha geweldig dit !

Het vliegtuigje heeft nu in ieder geval geen bakenverlichting meer nodig, je ziet hem nu zo ook wel van ver aankomen ;)
 
Dat wax een beste klus. Leuk om een vliegtuig voorbij te zien komen hier. Mooi resultaat!
 
In ieder geval weer eens wat anders, ik vind het echt een gave detail.
M'n complimenten heren. :)^
 
Netjes! Hoe zijn de voorbereidingen geweest m.b.t. veiligheid? Afplakken van pitot buis en statische poorten bijvoorbeeld? Daarnaast ook flaps verzet om te reinigen?
 
Is weer iets anders........:)^

Moest er toevallig geen proefritje ( of proefvlucht ) gemaakt worden :D

Jetseal............kon zeker hoor , is achter onze hoek en ik heb deze nog altijd in mijn bezit en deze komt nog van cc ( 2011)

Gaan ze nu meten hoeveel minder brandstof er verbruikt wordt :-" ..........dan staan er nog klusjes te wachten vermoed ik .
 
dennisfrl;349349 zei:
Netjes! Hoe zijn de voorbereidingen geweest m.b.t. veiligheid? Afplakken van pitot buis en statische poorten bijvoorbeeld? Daarnaast ook flaps verzet om te reinigen?

Afgeplakt hebben we eigenlijk niet...er is niet in de pitotbuis gespoten en de flaps van de staart werden losgezet zodat ze bewogen konden worden. De flaps van de vleugels werden voorzichtig bewogen om te kunnen poetsen.
De statische poort(en) (het gaatje op de zijkant links vooraan dacht ik), daar heb ik niet ingespoten.
Voor de technische uitleg moet je trouwens bij Tim zijn...ik ken er niks van.

Het alu van de pitotbuis werd trouwens opgepoetst; daar heb ik een foto van :

DSC_5883.JPG
 
Nog eens heel erg bedankt aan Wim voor de geweldige hulp!
Er zit toch een dikke 20 manuren in de buitenkant alleen... dus een aardige klus!
Zeker wetende dat er na het wassen maar 1 pass cleaner en 1 pass wax gezet is. Met een auto kom je toch al snel op een 2-3 passen polieren, dan nog een glaze, sealant, wax,...

De pitotbuis en de static heb ik zelf voor mijn rekening genomen. Ze werden niet afgeplakt, maar dat leek me ook niet meteen nodig. Er werd niets ingespoten of ingewreven.
Onder de static port hing een stickertje "keep clean", dus bij deze... :grinning:
De ailerons hebben we, zoals Wim vertelde, met de had in een "werkbare" positie gezet zodat alles meegenomen werd
De flaps werden in de up-position meegenomen. Deze heb ik niet laten zakken, dus dat deeltje van de scharnieren zal niet meegenomen zijn.

Achteraf gezien misschien een vergeten detail, voor een volgende gaan we daar zeker aan denken ;)

De bedoeling was naast het proper maken van het toestel, ook zorgen dat de waxlaag een bescherming biedt tegen het aanhechten van vervuiling. Dit zou tussentijdse wash-overs makkelijk moeten maken.

Bijkomend voordeel is dat de wax ook het water afstoot. Dit zou de zichtbaarheid in regen moeten verbeteren, en vooral ook het gevaar op icing moeten verminderen (ijsafzetting op de vleugels). Verder zou het zeker een laminaire luchtstroom moeten bevorderen (gladde huid). Dus naar veiligheid toe heeft waxen imo zeker enkele voordelen!
Of het ook een brandstofbesparing/snelheidsverhoging oplevert zal blijken! Ik ben er ook benieuwd naar! Het toestel verbruikt zo'n 9 gallon avgas 100LL per uur, bij een cruise van 110 knopen, dus al wat er vanaf kan is goed :p

De wash-overs voorzie ik met een borstel (mja... euhm...) of, als ik dat kan vinden een washmitt op een steel. Ik denk eraan hiervoor ook een fles Poorboys wintershampoo te kopen (die met wat wax erbij) zodat de huidige lagen steeds aangevuld worden. Ik ga ook een sprayer spray & wipe in het toestel leggen, zodat men dit kan gebruiken om de ruit proper te maken en andere vervuiling even weg te nemen. Ik heb nog geweten dat men hiervoor water en papier van zo'n handrol nam! (krassen verzekerd denk ik dan :-s)

Het is een lestoestel, dus wordt het vrij intensief gebruikt (2500 uren sinds de aanschaf in 2009). Het bakje ziet dan ook wel af. Buiten een wash-over bij de onderhoudsbeurten heeft het nooit veel liefde gekregen, tot dit weekend dus :) De bedoeling is dan ook dat ik dit in ere ga houden. Wanneer het iets warmer is komt het interieur ook nog wel eens uitgebreid aan bod. Dus verwacht nog maar een verslagje in 2014 ;)
 
Bedankt Tim voor je technische inbreng. Het was erg leuk om te doen...een nieuwe wereld ging voor me open...de techniek van een vliegtuig boeit me ook sterk.

Om af te sluiten nog een leuk fotootje...het " sneeuwde " namelijk even....Iedereen bij deze een goed jaareinde gewenst en een "poetsvol" 2014 :D

IMG_0158-SNOW.gif
 
Ik zie dat dennisfrl zo'n beetje dezelfde vragen had, als ik en deze inmiddels beantwoord zijn.

De punt van de pitot is hopelijk alleen met cleaner gedaan, en niet met echt polijstmiddel: als de vorm/bolling van de punt veranderd meet je de verkeerde statische druk, met alle gevolgen.

Wel een mooi resultaat, maar ik vraag me wel af: hoeveelheid product die je gebruikt is dat vergelijkbaar met 4-5 auto's die je eenzelfde behandeling geeft? Overigens dit is met 4-cilinder boxer? Ik zie wel dat de neus een stukje korter is dan de kisten waar ik als para mee omhoog ben geweest (o.a. de 178 geloof ik dat het was met turboprop).