• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DetaiLeo stelt zich voor vanuit het mooie Friesland ;)

Ik heb dan wel een andere HD, maar als je Bilt Hamber gebruikt en je wilt 4% PIR aanhouden (wat wordt aanbevolen) dan kan je dat voor je eigen combi simpelweg eenmalig vaststellen door de schuimbeker te vullen met gewoon water (stel = 1 liter inhoud dus 1 liter water) en dan net zo lang spuiten (en opvangen in een emmer met maataanduiding) totdat die 1 liter helemaal leeg is.

Vervolgens zie je dat je bijvoorbeeld in totaal 12 liter in de emmer hebt zitten. Wil je 4% PIR dan reken je dus 0,04 * 12 = 0,48 liter schuim nodig. Je vult dan dus 480 ml Bilt Hamber, vult aan tot 1 liter en gebruikt dat dan.

Die getallen kun je voor dezelfde configuratie (zelfde buitenkraan, aanvoerslang, HD) dan gewoon altijd aanhouden.

Bij minder vervuiling ga je voor 2% PIR en gebruik je dus 240ml ipv 480.

In bovenstaand voorbeeld werd er dus 1 liter uit de schuimbeker gebruikt op 12 liter totaal, dus bij 100% vulling krijg je dan 1/12 = 8,3% PIR. Wellicht kun je met een stelknop op de schuimbeker een instelling vinden waarbij je simpelweg puur Bilt Hamber kan gebruiken en dus helemaal niet meer hoeft te mengen.
Bij mijn schuimlans en HD is volledig open ongeveer 2% en volledig dicht ongeveer 9% PIR
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en DetaiLeo
Je PIR berekenen kan best handig zijn inderdaad en ik werk daardoor alleen nog maar puur, zelfs met Bathe+ foamen. De Lancia 1.0 foamlans doet op mijn HD 0,6% (helemaal naar de +) tot 8,7% (helemaal naar de -). De Lancia 2.0 heb ik nog niet berekend, maar gebruik ik ook puur en op zicht.

Één en ander is wel onderhevig aan de dikte van de vloeistof; hoe stroperiger, hoe moeizamer, hoe lager de PIR.
 
Door het berekenen van de PIR kwam ik er achter dat ik effectief 0,8% foamde :party:

Voorheen mengde ik 1:10 in de fles, lans naar de "-". Na de berekeningen kwam ik er dus achter dat er daardoor 8,7 / 11 = 0,8% effectief op het paneel kwam.

Dit is later ook getest met een handfoamer op 1% en dat gaf inderdaad hetzelfde effect! Mooi toch!!
 
Ik heb de PIR een keer uitgerekend zoals Arno aangaf (de specifieke foam canon zal ook nog wel wat verschil maken, bij mij een MTM PF22) en kwam op >550ml product op 1l totaal. Dat vond ik rijkelijk veel en in de regel gebruik ik eerder 250ml op 750 water. Zeker op een gecoate auto is dat meer dan voldoende in mijn ervaring. Op een niet gecoate auto die heel vies is, bijv als ik een full detail ga doen, dan doe ik wel 500ml en soms ook nog een scheutje Surfex… bij de meeste andere foams doe ik 100ml op 1l (wat meestal ook de aanbevolen hoeveelheid is).
 
laat ik nou exact dezelfde opstelling hebben, MTM PF22 met een Kranzle TST (zoals verkocht bij Obsessed Garage) maar 0,5 op 1 is wel erg royaal dan zou ik slechts 10 keer kunnen wassen met een "flacon" BH...

125 op 325 water zal het dan voor mij eerst worden, of ik ga ook nog een keer een dubbele check doen en de PIR test uitvoeren.

Bedankt voor de feedback .
 
Inderdaad gewoon proberen en goed kijken wat voor jou prettig en effectief werkt. Hangt ook van de bescherming op de auto af en hoe vaak je wast / hoe vies hij is.

Begrijp die laatste alleen niet helemaal, de mtm heeft toch een liter fles? Of heb je net als ik een alternatieve fles die niet zo makkelijk omvalt? Dan nog is 450ml (125+325) aan de kleine kant? En ik kan met een liter fles zeker twee auto’s doen. Als je met 250 ml product toe kan dan kost het je dus 125ml per wasbeurt wat uitkomt op 70 cent per keer. Als je om de week wast dan kan je bovendien bijna twee jaar voort (40 wasbeurten) met je 5 liter BH. En als je een keer per maand wast maar 500ml product gebruikt dan blijft het gemiddeld nog steeds hetzelfde verbruik.
 
@GuidoA zeker die heeft idd een liter fles (ik heb ook nog het oude model) maar wanneer ik deze volledig afvul (dus een liter) dan kan ik de auto ruim twee keer inschuimen, ik wil dus een verhouding hebben waarop ik dit een keer kan doen vandaar de helft. dus 0,5 liter water zou dan gaan met 125 ml product.