• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Detailerspray, waarvoor dient het en hoe te gebruiken?

JanBE

Detailing trainee
28 jun 2020
12
25
Dag allemaal,

ik ben me nog steeds aan het verdiepen in de deze wereld en heb denk ik al veel opgestoken inmiddels. Tot op heden ook heel tevreden met de behaalde resultaten, waarbij jullie moeten denken aan het goed en grondig met de hand wassen van mijn 4 maanden oude auto. Hij glimt telkens weer als nieuw :)

Nu kom ik in meerdere topics vaak de term detailspray tegen (of finisher). Ook bij het drogen bv. Waar gebruiken jullie dit product nu precies voor en hoe moet je het gebruiken. Als ik bij de webshop kijk naar de omschrijving van de Poorboys Worls Spray & Wipe, dan wordt deze ook gebruikt om waterless te wassen? Ik weet niet wat ik me daarbij kan voorstellen? Of tussendoor kleine vuiltjes weghalen: krast dat niet?

In ieder geval, ik ben nieuwsgierig naar dit (wonder)middel en leer er graag meer over
 
@JanBE ,ik gebruik spray&wipe een beetje voor van alles. Even snel wat afnemen bij een schone auto kan wel (denk aan dorpels enz) maar waterless wash begin ik niet aan. Ik gebruik em ook als drooghulp en bv om mijn Polijstpads te bevochtigen. stoffige interieur plastic delen kun je er ook mee afnemen bv.
Spray&Wipe = erg veelzijdig.
Staat je auto al in de wax? Gebruik dan na het wassen eens Dodo juice Red mist echtook een aanrader buiten het beetje extra glans voeg je ook wat bescherming toe.
 
  • Leuk
Reactions: JanBE
Ik gebruik spray&wipe 1:1 verdund met water om te helpen met het drogen van auto's die niet in bescherming staan. Mijn eigen auto blaas ik het water met de maestro er gewoon vanaf maar als er geen bescherming aanwezig is gebruik ik hem als drooghulp zodat het drogen wat makkelijker/minder stroef gaat.

Ook gebruik ik hem als ik ergens een druppeltje water ben vergeten wat is opgedroogd.
 
  • Leuk
Reactions: JanBE
Nu kom ik in meerdere topics vaak de term detailspray tegen (of finisher). Ook bij het drogen bv. Waar gebruiken jullie dit product nu precies voor en hoe moet je het gebruiken.

Een ''detailingspray'' wordt veelal 'verward' met een spray welke glans en bescherming geeft, meestal over bestaande bescherming heen. Dit is in mijn opinie dan eerder een spraywax o.i.d. ;)

Persoonlijk zie ik een product zoals Poorboys World - Spray & Wipe als een 'echte' detailingspray omdat dit veilig over vele materialen gebruikt kan worden. Het bevat geen toevoegingen zoals wax of andere glansversterkers of beschermende middelen. Spray & Wipe is dus enorm veelzijdig te gebruiken, zoals; detailspray / klei-glijmiddel / drooghulp / waterless wash / bevochtingen van verschillende pads / etc.

Er zijn ook vele detailsprays met toevoegingen, welke dus een glansversterkend en/of beschermend effect hebben, maar dit is niet altijd gewenst. Denk bijv. aan het afnemen van beeldschermen waar je geen wax o.i.d. in/op wilt hebben, een dashbaord wat je gewoon schoon wilt en geen toevoegingen op wilt, etc.
Deze sprays lijken in mijn opinie dus veel op spraywaxen-sealants.


Als voorbeeld:

Spray & Wipe verdun ik 1:1 met (demi)water en gebruikt 'm voornamelijk als drooghulp. (Na het wassen en afspoelen, 1-2 sprays per paneel en je droogt streeploos). Ook gebruik ik 'm als ''spray om alles na te lopen'', zoals even het exterieur lekker nalopen, interieur opfrissen/afstoffen en dergelijke, ramen schoonmaken en meer. Dit is dus wat ik versta onder een ''Detailspray''. Een product om de details mee na te lopen.

Een detailspray mét toevoegingen, zoals bijv. Gyeon - Cure / Mother's Wax - Showtime / Dodo Juice - Red Mist / en vele anderen, gebruik ik hoofdzakelijk op de lak. De toevoegingen kunnen glans versterken en eventueel een bescherming achterlaten. Ik zou hier bijv. niet het dashboard mee behandelen.
 
  • Leuk
Reactions: Schuurfonds