• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Detailersprays, hoe en wat ??

JPeG

Detailing rookie
21 mei 2008
240
0
Op het forum lees ik veel over detailersprays, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik dacht dat detailersprays waren om kleine verontreinigingen weg te halen, maar mijn auto is of helemaal schoon of helemaal vies en dan doe ik 'm helemaal wassen. Ook kan ik er niet bij om eventuele lichte verontreiniging met een spray en een microfiber weg te halen, dan zie ik in mijn gedachten al swirls ontstaan.

Verder zijn er sprays die ook gebruikt kunnen worden voor te kleien, maar welke wel en niet.

Zijn er verschillen tussen detailersprays van verschillende merken :weetniet
Wat doet het met een aangebrachte waxlaag als je met een detailler later (birdpoop oid) iets weghaalt.

Al met al een topic waarbij ik vraag of men aan kan geven waar en wanneer men welk product kan gebruiken.

Alvast bedankt ;)

gr.

JP
 
De sprays die geschikt zijn om te kleien die ik gebruik zijn de Meguiar's mist & wipe detailer spray (uit de consumentenlijn) en de Last Touch. Al is de Last Touch een vervanger. (aangezien die in verhouding vele malen goedkoper is)

De Quick Detailers zijn daarnaast ook niet om de hele auto te wassen, maar meer om kleine plekjes aan te pakken, wanneer je naar een meeting gaat, of voor plaatselijke kleine verontreinigingen. Of bijv. als de hele auto af is en je ziet hier en daar nog wat vlekjes.

De Quick Detailer + van Poorboy's bevat weer carnauba, deze geeft dus naast het schoonmaken je waxlaag ook nog een boost.
 
Detailersprays kun je gebruiken om je auto te "wassen", het is niet echt wassen, maar stof verwijderen. Het probleem is alleen dat dat in NL niet echt werkt omdat we hier regen hebben. In de US bijvoorbeeld in de warme en droge staten gebruikt men vaker dit soort sprays. Detailersprays sluiten het vuil als het ware in, dus de kans op swirls is klein.
Ik gebruik detailersprays om kleine stukjes te doen als bijv. een plekje aan moet pakken en niet de hele auto hoef te wassen, of na het wassen van de auto om de laatst watervlekken e.d. weg te werken. De meeste detailersprays halen ook de glans weer op, dus dat is een mooie bonus.
Een detailerspray tast je waxlaag niet aan, anders zou je er niets aan hebben :ja Sommige sprays zoals de M135 of UQD van Meguiar's of de QD+ van Poorboys boosten de waxlaag.
 
Speed Detailer is uit de NXT lijn van Meguiar´s
Quick Detailer Mist & Wipe is de `normale` detailer spray
Ultimate Quick Detailer is uit sinds 2007 en is een vernieuwde en verbeterde detailerspray, deze heeft als extra´s dat het de wax boost en hydrofobische eigenschappen heeft (sterk waterafstotend).

Alleen de Quick Detailer Mist & Wipe is geschikt voor het kleien, maar is duur in gebruik daarvoor, als je vaak een auto doet is Last Touch uit de Detailer lijn van Meguiar´s een veel voordeligere keuze.
UQD heeft sinds kort ook een Pro uitvoering: M135 Synthetic Spray Detailer, is veel goedkoper in gebruik als vaak UQD gebruikt (20,- euro voor een fles UQD van 650 ml tegen 50,- euro voor 3780 ml M135, you do the math :-" )
 
OK thanks :)^

ff zijweggetje inslaan; maar voor kleien kan toch ook Poorboys World Spray and Wipe gebruiken ?
 
JPeG zei:
ff zijweggetje inslaan; maar voor kleien kan toch ook Poorboys World Spray and Wipe gebruiken ?

Werkt zelfs nog iets beter IMO. Heb jaren de Quik Detailer gebruikt, maar de Spray & Wipe is minstens zo goed, en is voordeliger, zeker in de grotere fles. Je kunt 'm zelfs voor het schoonmaken van het interieur gebruiken (op kunststof en gladde oppervlakken).
 
Kun je die Poorboys Spray & Wipe eigenlijk ook verdunnen voor het kleien zoals bij Last Touch ?
 
Volgens dit draadje kan het met 50%-50%:

Zou ik het doen met gedetermineerd water.
49 cent ofzo bij de supermarkt voor 1 liter. Zit geen kalk of chloor in.
Kan beter een US gallon kopen als je het veel gebruikt, dan is het best goedkoop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ladybug zei:
Zou ik het doen met gedetermineerd water.
49 cent ofzo bij de supermarkt voor 1 liter. Zit geen kalk of chloor in.

Ook wel bekend als gedemineraliseerd water . ;)

Wordt in de volksmond ook wel gedestilleerd water genoemd, maar da's in dit verband niet helemaal correct.

Gedemineraliseerd water is trouwens óók handig voor in het ruitensproeierreservoir (met een reiniger uiteraard) i.p.v. kraanwater. Voorkomt kalkaanslag in leidingen en sproeiers, én geeft minder vlekken op je ruit en lak.
 
Mijn Meg' s quick detailer is bijna op (deze zat in het klei pakketje) dus zoek ik een vervanger waarmee ik dus kan kleien én de auto nalopen op vlekken, én evt snel vogelstront verwijderen...Volgens mij kom ik dan het uit op PB Spray and Wipe? Kan dat zo gebruikt worden, of móet dat eerst verdund worden met water? Tnx!
 
Okay, nou heb ik afgelopen weekend m'n wagen helemaal aangepakt ( ja, foto's en verslag volgen vanavond :D )

Nu moet mijn wagen over een kleine twee weken fungeren als trouwauto.
Als ik het goed begrijp kan ik dan gebruik maken van een Quick Detailer om de wax nog even een boost te geven.
( waardoor de wagen weer lekker staat te glimmen.....toch ? )

Dan ga ik er van uit dat Poorboys World QD+ Quick Detailer Plus - voor mij de oplossing is, toch ??
( de wagen is trouwens gedaan met NXT Wax 2.0 )
 
Inderdaad, eerst even wassen en daarna de auto nog even nalopen met een detailerspray :)^ QD+ is een prima keuze.
 
Wassen kan dan gewoon met de Goldclass neem ik aan..... ?
( of zou je eventueel ook gewoon "plat" water kunnen gebruiken dus water zonder shampoo )
 
@EHA: de Gold Class werkt prima. Als je auto goed in de wax staat is een shampoo met veel conditioners uitstekend geschikt.
Ik stond op het punt om NXT aan te schaffen, maar ben door wisselende berichten hierover voor de Gold Class gegaan.

Spot on! De conditioners verminderen zeer tijdelijk het beadingeffect op de auto (water slaat dood zeg maar), hierdoor heb je minder druppelvorming en wordt er al meer water afgevoerd.

Mamnuvo had bij de NXT namelijk last van kalkvlekken. Aan de andere kant heeft hij deel voor deel gewassen en dan zou je denken dat hij ook eerder aan drogen toegekomen zou zijn. Maar goed om dat onderwerp niet opnieuw tot leven te wekken:

Ja, Gold class is prima en verdient zeker de voorkeur boven "plat" water alleen.
 
Yup, Gold Class is een fijne shampoo.

Op een (vrij) schone auto heb je trouwens maar weinig nodig, zeker als je eerst foamed. Zoals al vaker gezegd doe ik een klein scheutje in een emmer heet water, en schuim ik die op met de lans van de HD reiniger. Werkt perfect, en je hebt minder risico op strepen. (Bij teveel shampoo krijg je soms van die sliertjes residu op de lak).

NB: bij een vuile auto is het wel van belang om voldoende shampoo te gebruiken, voor het veilig afvoeren van vuil.
 
even een vraagje over spray and wipe.
ik heb een paar dagen geleden de hele auto gedaan,nu heeft het niet geregend en zit er dus alleen wat lichte stof op de auto.
kan ik dit nu insprayen en afnemen. dit lees ik tenminste op de website van poorboy's.
mij lijkt toch dat je eerst de auto wast. al zeggen ze dat het niet krast.

wat is het verschil tussen de spray and wipe en de Quick Detailer van poorboy's je gebruikt het toch voor het zelfde werk?





groet Romano