• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Detailing: Heb ik overal aan gedacht?

Marky

Detailing rookie
21 mrt 2011
27
0
De eerste vragen zijn beantwoord
In deze post heb ik aan de hand van de gelezen suggesties een lijstje gemaakt
 
Veel, heel veel lezen op het forum. Neem er de tijd voor.
Tim heeft een topic gemaakt van een 5-stappen plan. Kan er nu niet naar verwijzen, omdat ik nu met mijn ipodtouch surf.
 
Het laten doen door een poetsbedrijf raad ik je af.Kan je beter hier even kijken , kan je zien welke detailer er bij jou in de buurt zit die mischien bereid is om je te helpen om een begin te maken.

En anders een keer een clinic bij CC volgen in Berkel & Rodenrijs;) .


En natuurlijk veel , maar dan ook veel lezen hier op het forum.Het meeste is al wel aan bod geweest hier;)
 
Als je "ons" vraagt of het beter is om zelf aan de slag te gaan of een bedrijf in te schakelen, krijg je met grote zekerheid het advies zelf aan de slag te gaan. Dit is een forum met liefhebbers van het detailen van je auto en dat betekend niet uitbesteden aan een bedrijf. Kortom, schaf de Super Slick & Suds, de washmitt, de miracle dryer, de klei, de polijstmiddelen, de DAP, de wax, de sealant, de Wolfgang Black Diamond, de APC, de Natural Look, de Trim Restorer enz enz enz enz.............aan en gaan de slag. We zien de foto´s graag verschijnen.
 
Danielle zei:
Veel, heel veel lezen op het forum. Neem er de tijd voor.
Tim heeft een topic gemaakt van een 5-stappen plan. Kan er nu niet naar verwijzen, omdat ik nu met mijn ipodtouch surf.

Dank je wel, ik zal het topic van Tim proberen te vinden.

RST-Smurf zei:
Het laten doen door een poetsbedrijf raad ik je af.Kan je beter hier even kijken , kan je zien welke detailer er bij jou in de buurt zit die mischien bereid is om je te helpen om een begin te maken.

En anders een keer een clinic bij CC volgen in Berkel & Rodenrijs;) .


En natuurlijk veel , maar dan ook veel lezen hier op het forum.Het meeste is al wel aan bod geweest hier;)

Helaas niemand in een redelijke straal in de buurt, ik woon zelf in Hengelo dus ben ook wel een eindje verwijderd van B&R

LB zei:
Als je "ons" vraagt of het beter is om zelf aan de slag te gaan of een bedrijf in te schakelen, krijg je met grote zekerheid het advies zelf aan de slag te gaan. Dit is een forum met liefhebbers van het detailen van je auto en dat betekend niet uitbesteden aan een bedrijf. Kortom, schaf de Super Slick & Suds, de washmitt, de miracle dryer, de klei, de polijstmiddelen, de DAP, de wax, de sealant, de Wolfgang Black Diamond, de APC, de Natural Look, de Trim Restorer enz enz enz enz.............aan en gaan de slag. We zien de foto´s graag verschijnen.

Ja stomme vraag was het ook eigenlijk, het antwoord had ik ook zelf wel kunnen bedenken ;) Onzekerheid over waar te beginnen zal het wel zijn. Wil het uiteraard zo goed mogelijk voorbereiden dus alle tips zijn welkom
 
Stap 1; was de auto met de twee emmer methode met een autoshampoo, geen afwasmiddel of een universele alles reiniger. Gebruik bijvoorbeeld de PoorboysnSuper Slick & Syds. Prima autoshampoo voor een prima prijs. Een wat uitgebreidere behandeling is een foam behandeling, maar dan moet je wel beschikken over een hoge druk spuit. Tijdens het wassen kun je ook de scharnieren en sponningen wassen met een Alle Purpose Cleaner (APC). Een veel gebruikt APC is die van Meguiars. Zelf gebruikt voor het aanbrengen van de APC op de scharnieren en sponningen de Meguiar's Professional All Purpose Cleaner Spuitfles icm met de Meguiar's Professional Foaming Sprayer. Om het vuil los te werken gebruik ik de Meguiars Slide Lock Detail Brush.

Stap 2; voor het droogmaken van de auto gebruikt een detailer geen zeem. Een detailer gebruikt bijvoorbeeld de Miracle Dryer van Chemical Guys. Een flinke MF doek met een enorm absorbtie vermogen. Wat mij betreft een echte aanrader.

Stap 3; Na het wassen en drogen van de auto kun je de lak gaan kleien. Met klei verwijder je de vastzittende vervuiling wat zich in de tijd aan de lak heeft kunnen hechten. Al lijkt de lak schoon, je zal er verstelt van staan wat er met klei van vanaf komt. Een veel gebruikt klei is de Poorboys Elastic Clay. Welke klei je kiest is een kwestei van persoonlijke voorkeur. Een droge auto kleien met een droog stuk klei gaat niet werken. Je hebt een glijmiddel nodig. Een veel gebruikt middel is de Poorboys Spray & Wipe.

Stap 4; De auto is nu schoon en de lak is gekleid. Nu is het tijd voor een grondige inspectie van de lak. Zijn er lakdefecten waar actie op nodig is. Maak een plan van hoe je deze defecten aan gaat pakken. De meest voor de hand liggende oplossing is veelal polijsten. Een vergaande oplossing is wetsanden, maar bewaar dit voor als je meer ervaring hebt. Er zijn drie manieren voor het polijsten van de lak. In volgorde van de meest lichte manier naar de meest zware voor de expert is, handmatig, machinaal extrentrisch en machinaal roterend. Heb je geen ervaring met machinaal polijsten, begin dan met een excentrische machine zoals de DAP900. De cuttingfactor stel je samen met de pad en het polijstmiddel. De combi van een wollen pad met Inizio Forze is een extreem hoge cuttingfactor (meestal niet nodig) en een zeer lichte combi is een zwarte pad met Monello Finale. Er zijn drie soorten pad:
- Cuttingpad (Monello Kompressor Cutting Pad - 6inch - Geel), voor herstel werk
- Polijstpad (Monello Kompressor Polishing Pad - 6.5inch - Wit), voor het glanzend maken van de lak
- Finishingpad (Monello Kompressor Finessing Pad - 6inch - Zwart), voor het verkrijgen van de diepe wetlook
Zelf polijst ik met de polijstmiddelen van Monelle en de SSR serie van Poorboys. Welke je kiest hangt af van je persoonlijke voorkeur. De Finale, de Mezzo en de Inizio van Monello zijn echte aanraders. Het idee van polijsten is het verwijderen van een heel dun laagje blanke lak. In dit laagje zitten de lakdeffecten. Ook kan dit laagje wat geoxideerd zijn wat een doffe uitstraling geeft. Dit laagje verwijder je met het polijsten. Natuurlijk kun je direct aan de slag met de meest grove combi van pad en polijstmiddel, maar je zal dan meer lak verwijderen dan noodzakelijk. Daar komt bij dat je altijd je cuttingfactor af moeten bouwen voor het beste resultaat. Begin je hoog, dan zul je met meerder stappen af moeten bouwen wat erg veel tijd kost. Daar komt bij dat de dikte van je lak laag eindig is. Hoe grof je begint hang in grote mate af van de hardheid van je lak. Begin bijvoorbeeld met de combi een witte pad met mezzo. Werkt dit na twee hits niet, dan zou je inizio kunnen proberen. Bouw de cuttingfactor af en eindig met bijvoorbeeld een zwarte pad icm finale. Om te voorkomen dat er polijstmiddel op de trims komt, worden de trims vaak afgeplakt met een tape.

Stap 5; de polijstkorrel wordt gedragen door onder andere een olie. Deze olie laat na het verwerken van het polijstmiddel een vettige residu achter op je lak. Deze vettigheid maskeert eventuele krasjes, swirls en plekjes. Zolang de vettige residu op de lak zit kun je je polijstwerk niet controleren. Vergelijk het met een natte auto, die glimmen ook en het water dekt de krassen mooi af. Echter is de auto droog, dan worden de lakdeffecten weer zichtbaar. Voor een grondige controle van je polijstwerk kun je het vettige laagje met IPA verwijderen.

Stap 6; de lak is nu hersteld en kan beschermd gaan worden. Je kan hiervoor kiezen uit een sealant en/of een wax. Een sealant geeft meer bescherming en heeft een langer standtijd, maar de glans kan wat minder zijn. Een wax vaak uit meer natuurlijke producten en geeft een mooie glans. Een combinatie van een sealant en een wax kan ook. Na het opbrengen en uitbuffen van de sealant kun je deze laag toppen met een wax. Zo combineer je voordeelen van de sealant en een wax. Een voor mij perfecte sealant is de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0. Nadeel van dit product is dat de auto na een behandeling 12 uur droog moet blijven. Als wax ben ik een grote fan van de swissvax producten, maar dat is meer een gevoelskwestie dan gebaseerd op feiten. De waxen van Dodo Juice, maar zeker ook de Natty´s van Poorboys zijn ook prima.

Stap 7; de lak is weer stralend en het is tijd voor het behandelen van de trims. De trims zijn de ongespoten kunstof delen van het exterieur van de auto. De trims worden door het weer vaak grijs en vlekkerig. Dit komt door uitdroging. De oplossing is dus invetten. Gebruik hiervoor Black WOW Exterior Trim Restorer of Poorboys World Trim Restorer. Net zoals voor de lak heb je ook een sealant voor de trims. Dit is de Dodo Juice Supernatural Gloss Trim Sealant Kit. Deze is wel wat duurder en is lastig aan te brengen, maar oh oh wat een goed spul. Het heeft een lange standtijd en een prachtige afwerking. Breng de producten op met bijvoorbeeld de Carclean.com Hi-Tech Foam Applicator.

Stap 8; Reinig de ramen met bijvoorbeeld de Spray en Wipe wat je ook gebruikt hebt als glijmiddel bij het kleine.

Stap 9; het weer donker maken van de banden en ook voor de zijde glans kun je gebruik maken van Wolfgang Black Diamond Tire Gel


Zo nu ben ik het typen zat. Voor meer info, klik op de zoekknop en ga aan het lezen. Succes!!
 
Oke, erg bedankt voor de moeite om te antwoorden. Ik zal me iets verder verdiepen in de spullen die ik moet kopen (sommige onderdelen zijn niet meer te krijgen) maar dit gaat mij vast lukken.

Thanks!
 
Op advies wat meer gaan lezen en producten samen gesteld:

De volgende producten staan in mijn bestellijstje. Graag hoor ik van jullie op en aanmerkingen om straks mijn auto is goed te verwennen.

Wassen
Middelen
---- Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash - 946ml € 17,99
---- Meguiar's Professional - All Purpose Cleaner (APC) - 3780ml € 23,99
Applicators
---- Meguiars - Ultimate Wipe Wash Mitt (Super Thick Microfiber) € 17,99 (voor het wassen van de auto)
---- Meguiar's Professional - All Purpose Cleaner Spuitfles (APC) - leeg - 945ml € 5,95
---- Meguiar's Professional - Foaming Sprayer € 11,50
Drogen/Afnemen
---- Poorboys World - Waffle Weave Drying Towel - 60x90cm € 13,99

Kleien
Middelen
---- Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit) € 27,99
Drogen/Afnemen
---- Meguiars - Gold Class Supreme Shine Microfiber - 3 Pack € 26,99
---- Er word gezegd dat de bijgeleverde doek aan de kleine kant was. Dit een goed alternatief??

Reinigen
Middelen
---- Mothers Wax - California Gold Pre-Wax Cleaner - Ultimate Wax System - Step 1 - 473ml € 11,00
Applicators
---- Monello - White Polishing CCS Round Foam Hand Applicator € 3,49
Drogen/Afnemen
---- Mothers Wax - Polishing Cloth - 40,6x40,6cm € 10,50

Voeden
Middelen
---- Mothers Wax - California Gold Sealer & Glaze - Ultimate Wax System - Step 2 - 473ml € 11,49
Applicators
---- Monello - Red Soft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator € 3,49
Drogen/Afnemen
---- Dodo Juice - Fantastic Fur - 3 pack € 19,49

Waxen
Middelen
---- Mothers Wax - California Gold Pure Carnauba Wax Paste- Ultimate Wax System Step 3 - 340gr € 27,99
Applicators
---- Monello - Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator € 3,49
Drogen/Afnemen
---- Zelfde als bij het voeden, 1 van de 3 doeken.

Mijn lijst is nu samengesteld uit het topic van Dibbuz en het antwoord van LB in dit topic.
Op of aanmerkingen?


*Edit: Ik zie net dat ik banden/velgen en ramen ben vergeten. Dit moet ik nog uitzoeken.
 
Je hebt een Volvo s40, ik denk niet dat je met de hand enige correctie kan aanbrengen. We hebben zelf een v50 en die lak is knetterhard. Zelfs met de dap500 en 4 hits met een oranje pad en mezzo is er pas enig resultaat te zien. Maar misschien is jouw auto nog nooit door de wasstraat geweest.
 
Ik had inderdaad wel wat gelezen over lak hardheid maar zag toen in een tabel terug dat volvo als middelmatig stond (gevoelsmatig is de lag ook behoorlijk hard maar dat baseerde ik op het niet tot nauwelijks aanwezig zijn van steenslag)
Wellicht is het voor mij dan verstandiger om niet zoveel geld uit te geven aan de handmatige reiniging/voeding en waxen van mijn auto maar dit geld te reserveren voor een DAP.

Wanneer ik deze stap uitstel. Hoe zou ik mijn auto dan het beste kunnen "afmaken" op het moment dat ik de hele auto heb gekleid?
 
Ik zou sparen voor de DAP met het monello starterspakket. Je moet zelf even kijken welke combi je nodig hebt. Eerst dus een testspot.
Wellicht dat je met kleien de teerplekjes niet wegkrijgt, schaf dan een teerverwijderaar aan. Ook handig om teervlekken op de velgen te verwijderen.
Nadat de lak gekleid en gepolijst is, ga dan de lak voeden met een glaze. Ik heb 4 verschillende. De ClearKote red moose machine glaze is lekker vettig en laat een flinke glans achter. Deze kun je met de hand of met de DAP aanbrengen. Je kunt daarna kiezen voor een sealant en/of wax. Ik ben heel tevreden over de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant. Zeer lange standtijd en superglans. Toppen kun je met een wax, hoeft niet perse.
Hoe oud is je auto en in welke staat is de lak?
 
Om te beginnen:

Shampoo
Was Mitt
2 emmers
Kleisetje Meg. bijvoorbeeld
4-6 poorboys doeken of vergelijkbaar
Glaze, pb blackhole of white diamond, naargelang je lakkleur.
Potje wax naar keuze (Poorboys heeft een prima qual/prix verhouding)
DAP starterspakket Monello.
Handpadje voor de wax.

Daar kun je wel ff mee vooruit.

De rest komt wel.