Tijdens het schoonmaken van mijn kookplaat ergerde ik mij er flink aan dat het vuil niet meteen wegging met een doekje en aan de lelijke plekken op de branderdeksels, de branderkelk en de pannendragers.
Aangezien wij onze detailproducten ook regelmatig in huis gebruiken ben ik de detailkisten maar eens ingedoken om de kookplaatonderdelen wat extra bescherming te geven....en zo te zorgen dat het schoonmaken makkelijker zou worden
Ik heb helaas geen foto's van voor het detailen, maar jullie kunnen je vast wel een voorstelling maken
Allereerst heb ik de glazen kookplaat gewoon schoongemaakt met water en dreft.
Daarna nog eens extra ontvet met APC 20%. Hierdoor was de kookplaat helemaal vetvrij en ontdaan van alle vervuiling. Daarna heb ik de kookplaat in de Collinite Liquid Insulator Wax No. 845 gezet.
Toen waren de branderdeksels en de pannendragers aan de beurt. Deze heb ik eerst op dezelfde wijze schoongemaakt als de kookplaat. Daarna was een beetje Monello Finale genoeg om de vervuiling die nog aanwezig was te verwijderen. Voordat ook deze onderdelen in de Collinites gezet werd, zijn ze eerst nog even afgenomen met de APC 20%.
Als laatste heb ik de branderkelken schoongemaakt. Hier was het vuil /de roest een stuk vaster als op de andere onderdelen.
Met metaalreiniger uit het keukenkastje en een schuursponsje heb ik dit schoongekregen (dat spul moest toch eens op) waren na enig poetsen de meeste plekken weg. Daarna heb ik ze nabehandeld met achtereenvolgens SSR 2,5 , SSR 2 en SSR 1 om de poetskrassen te verwijderen. Door de agressieviteit van de metaalreiniger lukte dit niet helemaal, maar ze zijn wel netjes genoeg geworden
Ook de branderkelken zijn daarna voorzien van een laagje Collinites.
Nu kon ik meteen beginnen met het uitpoetsen van de Collinites op de eerste onderdelen
^
Daarna was het tijd voor wat 'na-foto's'. Dus bij deze het resultaat:
De branderkelken, branderdeksels en pannendragers na het uitpoetsen:
(zoals je kunt zien zijn ze niet helemaal als nieuw, dat kan ook niet na 4 jaar intensief gebruik, maar zien ze er weer goed genoeg uit)
Een close-up van een branderkelk:
en een branderdeksel:
De kookplaat weer compleet:
En nog even de keuken als geheel :cheer
de koelkast is trouwens binnenkort weer aan de beurt voor zijn half jaarlijkse polijst- en waxbeurt.
Aangezien wij onze detailproducten ook regelmatig in huis gebruiken ben ik de detailkisten maar eens ingedoken om de kookplaatonderdelen wat extra bescherming te geven....en zo te zorgen dat het schoonmaken makkelijker zou worden
Ik heb helaas geen foto's van voor het detailen, maar jullie kunnen je vast wel een voorstelling maken
Allereerst heb ik de glazen kookplaat gewoon schoongemaakt met water en dreft.
Daarna nog eens extra ontvet met APC 20%. Hierdoor was de kookplaat helemaal vetvrij en ontdaan van alle vervuiling. Daarna heb ik de kookplaat in de Collinite Liquid Insulator Wax No. 845 gezet.
Toen waren de branderdeksels en de pannendragers aan de beurt. Deze heb ik eerst op dezelfde wijze schoongemaakt als de kookplaat. Daarna was een beetje Monello Finale genoeg om de vervuiling die nog aanwezig was te verwijderen. Voordat ook deze onderdelen in de Collinites gezet werd, zijn ze eerst nog even afgenomen met de APC 20%.
Als laatste heb ik de branderkelken schoongemaakt. Hier was het vuil /de roest een stuk vaster als op de andere onderdelen.
Ook de branderkelken zijn daarna voorzien van een laagje Collinites.
Nu kon ik meteen beginnen met het uitpoetsen van de Collinites op de eerste onderdelen
Daarna was het tijd voor wat 'na-foto's'. Dus bij deze het resultaat:
De branderkelken, branderdeksels en pannendragers na het uitpoetsen:
(zoals je kunt zien zijn ze niet helemaal als nieuw, dat kan ook niet na 4 jaar intensief gebruik, maar zien ze er weer goed genoeg uit)
Een close-up van een branderkelk:
en een branderdeksel:
De kookplaat weer compleet:
En nog even de keuken als geheel :cheer
de koelkast is trouwens binnenkort weer aan de beurt voor zijn half jaarlijkse polijst- en waxbeurt.