• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Detailwerk in huis: de kookplaat

Wilma

Detailing addict
15 feb 2009
485
65
Tijdens het schoonmaken van mijn kookplaat ergerde ik mij er flink aan dat het vuil niet meteen wegging met een doekje en aan de lelijke plekken op de branderdeksels, de branderkelk en de pannendragers.
Aangezien wij onze detailproducten ook regelmatig in huis gebruiken ben ik de detailkisten maar eens ingedoken om de kookplaatonderdelen wat extra bescherming te geven....en zo te zorgen dat het schoonmaken makkelijker zou worden :jippie

Ik heb helaas geen foto's van voor het detailen, maar jullie kunnen je vast wel een voorstelling maken :lol
Allereerst heb ik de glazen kookplaat gewoon schoongemaakt met water en dreft.
Daarna nog eens extra ontvet met APC 20%. Hierdoor was de kookplaat helemaal vetvrij en ontdaan van alle vervuiling. Daarna heb ik de kookplaat in de Collinite Liquid Insulator Wax No. 845 gezet.

Toen waren de branderdeksels en de pannendragers aan de beurt. Deze heb ik eerst op dezelfde wijze schoongemaakt als de kookplaat. Daarna was een beetje Monello Finale genoeg om de vervuiling die nog aanwezig was te verwijderen. Voordat ook deze onderdelen in de Collinites gezet werd, zijn ze eerst nog even afgenomen met de APC 20%.

Als laatste heb ik de branderkelken schoongemaakt. Hier was het vuil /de roest een stuk vaster als op de andere onderdelen. :( Met metaalreiniger uit het keukenkastje en een schuursponsje heb ik dit schoongekregen (dat spul moest toch eens op) waren na enig poetsen de meeste plekken weg. Daarna heb ik ze nabehandeld met achtereenvolgens SSR 2,5 , SSR 2 en SSR 1 om de poetskrassen te verwijderen. Door de agressieviteit van de metaalreiniger lukte dit niet helemaal, maar ze zijn wel netjes genoeg geworden :-d
Ook de branderkelken zijn daarna voorzien van een laagje Collinites.

Nu kon ik meteen beginnen met het uitpoetsen van de Collinites op de eerste onderdelen :-)^
Daarna was het tijd voor wat 'na-foto's'. Dus bij deze het resultaat:

De branderkelken, branderdeksels en pannendragers na het uitpoetsen:
(zoals je kunt zien zijn ze niet helemaal als nieuw, dat kan ook niet na 4 jaar intensief gebruik, maar zien ze er weer goed genoeg uit)
P1100963.webp

Een close-up van een branderkelk:
P1100964.webp

en een branderdeksel:
P1100965.webp

De kookplaat weer compleet:
P1100966.webp

P1100967.webp

P1100968.webp

En nog even de keuken als geheel :cheer
de koelkast is trouwens binnenkort weer aan de beurt voor zijn half jaarlijkse polijst- en waxbeurt.

P1100970.webp

P1100972.webp

P1100973.webp

Ik zeg: trek die campagne fles die op de foto's staat maar open :-b
Dat heb je wel verdiend :cool
Wel een vraagje: alles rondom die branders word natuurlijk verschrikkelijk heet. Zijn de middelen die je hebt gebruikt daar wel geschikt voor :weetniet

Aangezien die was ook gebruikt wordt voor hoogspanningskabels enzo durfde ik dat wel aan
wel heb ik de eerste keer heeeel voorzichtig het gas aangedaan;)
Maar tot nu toe geen enkel probleem
en heerlijk schoonmaken
alleen een doekje met water en dan met een droge doek nalopen en klaar ben ik:love

Mooi resultaat hoor Wilma. Grappig om te zien dat de detailmiddelen steeds meer toepassingen vinden. De keramische plaat behandel ik ook regelmatig met de rotary, de badwand gaat in de Pro-Vision, de polyester badkuip wordt met de DAP aangepakt etc.
Oh ja, met de extractor zuig ik de natuurstenen vloer droog na het dweilen.

Heel mooi resultaat Wilma :-)^
Ook hier wordt met name de kookplaat (en al het andere rvs) regelmatig behandeld.
Na het koken even nalopen met een mf-doek en spray & wipe en hij blijft netjes!

Branderkelken doe ik meestal met een werkbankslijper, voorzien van een polijstschijf. Daarmee kun je duidelijk veel meer kracht ontwikkelen en gaat razendsnel. Ik garandeer je dat je ze met zo een machine in mooier dan nieuwstaat krijgt.

Onze kookplaat is van geschuurd roestvaststaal. Een kolere ding om mooi te houden. Derhalve wordt die na gebruik altijd door ondergetekende gereinigd en daarvoor gebruik ik dus een schilderskwast, redelijk veel water en Dreft Afwasmiddel. Met de kwast verdeel ik het water en het Dreft Afwasmiddel en laat dat even een tijdje inwerken. Daarna voorzichtig afnemen met een goedkope Action Microvezeldoek. De eerste droog-gang doe ik eigenlijk het water inclusief verontreinigingen -zeg maar- optillen van het oppervlak. Wanneer alle vuil weg is, dan drogen met een microvezeldoek.

+1

De kelken gooi ik ook zo af en toe langs de schijf, eerst met een schuurspons de zwarte prut eraf krabben, daarna een beetje blauwe pasta voor het hoogglans en glimmen als nieuw.
Het RVS maak ik schoon met een oplossing van 90 ml. APC Plus en 90 ml. Super Degreaser, afgevuld met water. Easy on easy off, hierna afwerken met RVS spray en een MF-doek.
(De Concours Metal sealant van Wolfgang krijgt het niet voor elkaar, vlekken, strepen, 1 brok ellende. De RVS spray is een beetje olie/vettig laagje die egaal 'indroogt')

Geborsteld RVS dat schoon is krijgt van mij een laagje HG voor RVS
Is een dunne siliconenolie, houdt hechting van vuil tegen en was je er zo weer af

Hans