• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Deze pad versleten?

D!m!tr!

Detailing addict
18 feb 2018
343
68
35
Spijkenisse
Goedemiddag allemaal,

Na 2 wagens en een beetje en 3 keer wassen ziet mijn blauwe rupes pad er zo uit ( foto's ).

Hij is enigzins verkleurd door het wassen maar dit is de blauwe.
Structuur lijkt ruwer en stugger en ruimte tussen vezels is erg veranderd tov nieuwe variant.

Nu snap ik dat een pad slijt, je de slijtage gaat waarnemen en deze na verloop van tijd niet meer bruikbaar is.
Omdat dit mijn eerste setje pads is, wanneer gooien jullie ze weg?

Ps. Zoekfunctie niets duidelijke gevonden & in werkelijkheid ziet pad er belabberde uit dan op foto's.

Bedankt!

Dimitri
 

Bijlagen

  • 20180223_123157.jpg
    20180223_123157.jpg
    222,7 KB · Weergaven: 463
  • 20180223_123122.jpg
    20180223_123122.jpg
    222 KB · Weergaven: 410
Laatst bewerkt:
2 auto's gepolijst en maar 3 keer gewassen? Dat moet wel een misvatting zijn. :p

Ik ken de pads zelf niet, maar ik had wel het idee door gebruikerservaringen van anderen dat ze aardig snel slijten.
 
Haha met 3 keer bedoelde ik in de wasmachine wanneer geheel klaar.
Tussentijds wel uitgeklopt/geborsteld etc etc.

Dat ze snel slijtage vertonen komt inderdaad overal naar voren maar is deze pad nog goed bruikbaar, en wanneer besluiten jullie ze niet meer in te zetten?
 
Het lijkt mij dat ook de Rupes pads na 2 hits met de hand of met een padwasher gewassen moet worden. Uitborstelen of uitkloppen is dan niet voldoende.

Daarbij betwijfel ik ook op deze pads in de wasmachine kunnen. :)

Maar nogmaals... ik ken ze persoonlijk niet. ;)

Wanneer je niet voldoende correctie krijgt uit een pad, dan zijn ze versleten. (Of de stukken pad moeten tijdens het polijsten om de oren vliegen)
 
Dit is een grove pad dus opletten met borstelen want de haren van de borstel grijpen in de openingen
Daarnaast is de wasmachine voor grovere pads geen aanrader, eigenlijk alleen met de hand schoonmaken
De schade aan de rand komt door belasting, tijdens polijsten / borstelen / wassen (samen met doeken waar hij inhaakt)
En het blijft verbruiksmateriaal.
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
Het lijkt mij dat ook de Rupes pads na 2 hits met de hand of met een padwasher gewassen moet worden. Uitborstelen of uitkloppen is dan niet voldoende)

Is dit suggestief of gebeurd dit in realiteit echt ?
Dan heb je enorm aanral pads nodig voor elke stap mocht je de pads tussendoor niet willen wassen.

Ik kan zeggen dat pasta van rupes dusdanig verwerkt dat met uitkloppen/uitborstellen zeker 85 procent van recidu van de pad af valt.
 
Dit is een grove pad dus opletten met borstelen want de haren van de borstel grijpen in de openingen
Daarnaast is de wasmachine voor grovere pads geen aanrader, eigenlijk alleen met de hand schoonmaken
De schade aan de rand komt door belasting, tijdens polijsten / borstelen / wassen (samen met doeken waar hij inhaakt)
En het blijft verbruiksmateriaal.

Bedankt! Goede tips.
Na eerste keer al in de gaten dat borstelen heel voorzichtig dient te gebeuren.
Volgende keer hand wasjes.
 
Ja, het schoonmaken van een pad gebeurt echt regelmatig, haha! :) Een pad raakt vol van polijstmiddel, residue, lak, etc.

Een paar pads genoeg om een aantal panelen te polijsten en dan even de pads te wassen met lauw-warm water en bijv. Dreft.
 
Haha met 3 keer bedoelde ik in de wasmachine wanneer geheel klaar.
Tussentijds wel uitgeklopt/geborsteld etc etc.

Dat ze snel slijtage vertonen komt inderdaad overal naar voren maar is deze pad nog goed bruikbaar, en wanneer besluiten jullie ze niet meer in te zetten?
Wanneer ze bij het velcro ingescheurd zijn of de lijmlaag van het velcro loslaat maar ik ben heel zuinig op mijn pads dus ze gaan best lang mee bij mij.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
Interessant topic toch, want ik zat ook met zo’n vraag.
Ik heb voor m’n laatste detail wat last gehad met één van m’n oranje Scholl pads. Na het uitwassen en droogdraaien, heb ik deze geprimed met voldoende polijstmateriaal. Wanneer ik daarna tijdens het polijsten op stand 5 met de DAP een pas wou doen, voelde deze ineens enorm onrustig aan! Deze pad is nog niet eens de oudste pad die ik heb... deze dan maar aan de kant gelaten en met een andere oudere verder gegaan.
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
De blauwe en groene Rupes pads staan er om bekend dat deze zeer gevoelig zijn voor slijtage. Google maar eens, dan zie je het veel voorbij komen

Omdat de pads een open structuur hebben, hebben de foam 'vezels' veel minder grip aan elkaar. Door de grote slag van de machines, wordt er veel getrokken aan de vezels.

Gebruik ook alleen polijstpasta's die op warerbasis zijn zoals de Rupes. Andere polijstpasta's zijn op olie basis en dot zorgt ervoor dat de pads verzadigd raken, oververhit raken en kunnen imploderen.
Ook de olie kan de structuur van de pad aantasten.

Links een nieuwe pad, rechts 1x gebruikt
20150605_100607.jpg


Overigens niet alleen de Rupes pads zijn flink aan slijtage onderhevig. Dit geldt ook voor de Scholl paarse en blauwe pad.

Alleen gebruikt op de DAP900
1294da61-ee6a-4542-8533-f47012138f89.jpg


Slijtage aan grove en/of compound kun je weinig aan doen maar daarentegen corrigeren ze wel als een malle.

Voor een hobbyist die af en toe een auto doet, is het zuur als een pad na 1 of 2 keer naar de eeuwige jachtvelden is, maar iemand die op regelmatige basis detailen doet, berekent deze gewoon door in de prijs.

Je hoeft niet altijd meteen de pad weg te gooien. Je kan ze in stukken snijden of knippen en bijvoorbeeld handmatig gebruiken voor plekjes waar je met de machine niet bij kan, denk aan tussen de spaken van de velgen of in/rondom logo's
 
Finishing pads die klaar (velcro ingescheurd bv) zijn knip ik ook aan stukken als soort handpad en kleinere stukken gebruik ik om Solution finish of revive aan te brengen.
Andere optie is om stukken te verknippen en als tire aplicator te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: D!m!tr! en Stefan O
Je zei in een ander topic dat je weinig correctie kreeg en vroeg of het aan je werk wijze lag.

Maar als je de pad niet schoonmaakt is dat al 1 punt waarom je correctie niet is wat je wel.

Ik was mijn pad zeker na elke 2 hits.

Als je dan tijd wil besparen moet je of heel veel pads hebben, of een padwasher aanschaffen.

Na het uitwassen en droogdraaien, heb ik deze geprimed met voldoende polijstmateriaal.

Ik vind dat hele primen zo’n kolder. Het kost verschillkelijk veel pasta en ik ben ook van mening dat het te nadelen van je correctie komt.

Je moet je pad nooit droog gebruiken. Maar als je een droge pad een paar spraytjes met een detailer geeft is hij echt voedoende geprimed en hoef je hem ook niet vol te blaffen met polijstpasta.

Als je hem net gewassen en drooggedraaid heb is hij nog licht vochtig. Dan kan je gelijk beginnen met polijsten.

Gebruik ook alleen polijstpasta's die op warerbasis zijn zoals de Rupes. Andere polijstpasta's zijn op olie basis
Welk merk polijstmiddelen zijn op olie basis dan?
 
@Zluytr: fantastische tip! Bedankt! Het is idd een dure aangelegenheid als je dit keer op keer dient te doen. Een nadeel mbt tot correctie heb ik eigenlijk niet ondervonden.
 
Ik had deze gedachte ook, over polijstmiddelen op oliebasis. Zo kocht ik mijn Rupes 21 en gebruikte Scholl Concepts bij een detail, maar toen ik ineens weer ferug moest grijpen naar Monello door sticky paint, dacht ik dat Monello op oliebasis was en dit dus niet zo goed was i.c.m. de uitslag van de 21 en LC pads...

Dennis van CC lachte mij uit aan de telefoon... haha! ;) Monello was ook niet op oliebasis.
 
Niks om over uitgelachen te worden ;)

Maar na mijn kennis zijn alle polijst middelen tegenwoordig op water basis. Sowieso de gene die ik gebruik. (Rupes, Monello en Scholl) van Merguiars weet ik eerlijk gezegd niet zeker, maar was er van onder de indruk dat deze ook op water basis zijn.


Het verschil kan je ook pas merken als je het beide probeert ;)

Als je de pad helemaal vol blaft met pasta loopt hij veel sneller vol wat te kosten gaat van de effectiviteit.
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
@Zluytr: wat je zegt over effectiviteit en veel sneller weer vol lopen, klopt idd wel. Die indruk had ik ook. Bij een vorige detail heb ik ( het primen ) niet op deze manier gedaan, maar mits een detailerspray en toen kon ik langer met een pad aan de gang. Spijtig genoeg waren het 2 verschillende lakken ( harde - zachte ), waardoor ik niet echt een vergelijking kan maken mbt tot correctiekracht.