• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Diep zwart terug na polijsten?

VWVariant

Detailing addict
10 apr 2009
53
55
66
Utrecht
:| Ik hem mijn auto laten polijsten omdat ie onder de wasstraatkrassen zat toen ik hem kocht. Na behandeling (Swisstec) zijn nog wel kleine krasjes zichtbaar, maar de lak (zwart metallic) is weer strak en voelt superglad. Maar het zwart metallic is niet meer zo zwart als voorheen lijkt het. En het metallic effect lijkt versterkt te zijn. Echt diepe glans ontbreekt, misschien doordat de blanke lak eraf is?
Welke stappen zou ik kunnen nemen om als eerste weer een diepe zwarte kleur terug te krijgen? Daarna wil ik graag een superspiegelend ‘wetlook’ effect. Ik poets met de hand en gebruikte tot nu toe Meguiars NXT Generation Tech Wax 2.0 vloeibaar.

Ik heb op dit forum veel gelezen (vijf stappen plan en diverse foto's van zwarte auto's) maar nog niet kunnen achterhalen of iemand na het polijsten ook een minder diepe kleur heeft ervaren en dat heeft kunnen oplossen.
 
Kan van alles zijn. Misschien moet je zelf nog nabewerken met bijv. SSR 1 en een witte pad op een excenter....

Je kan maskeren en glans ophalen met een voedende glaze zoals Black Hole, daarna meer glans ophalen en beschermen met een sealant zoals EX-P en daarna het voordeel van carnauba pakken met een duurzame wax, zoals Natty's of iets vergelijkends.

Wil je ultiem dan bijvoorbeeld, Wolfgang Swirl Remover 3.0 op een witte pad 1 of 2 passes nabewerken. Daarna Wolfgang Finishing Glaze op een zwarte pad, Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant voor de synthetische bescherming en een goede wax zoals Wolfgang Fuzion of Dodo Juice Super Natural 2.0 voor de glans, beading en extra bescherming.
 
Ik heb helaas geen ervaring met het poetsen met een machine, dus daar begin ik maar niet aan. Dan kan ik SSR 1 niet gebruiken en Wolfgang Finishing glaze is er dus ook alleen voor de machine.

Die Wolfgang Sealant belooft wel wat. Is die te gebruiken in plaats van bijvoorbeeld de EX-P? Of zal dat niet veel uitmaken omdat de merken op elkaar afgestemd zijn en de eigenschappen van Finishing Glaze als stap na de Black Hole toch niet naar voren komen.
Dodo Juice Supernatural zou ik kunnen proberen omdat die in een kleine verpakking te krijgen is en dat is als test nog betaalbaar. De Wolfgang Fuzion heeft gelijk een veel hoger prijskaartje.
 
De SSR1 is ook gewoon met de hand te bewerken hoor. En je ziet het echt wel als de blanke lak eraf is dan is de lak gewoon dof. Het is gewoon zeer lastig te oordelen op afstand of er meer in zit of niet.
 
Nou echt dof is de lak niet, want er is daarna een beschermlaagje opgezet met Teflon erin. Daar is overheen te poetsen en dat zou een prima basis kunnen zijn (glanst en is superglad). Maar ik weet niet of de poetsmiddelen zich goed hechten aan zo'n heel gladde laag. Wellicht poets je dat laagje er ook zo weer af bij het opbrengen van de eerste stap.
 
Teflon hecht pas bij 300 graden dus daar zou ik niet al teveel waarde aan hechten... en ja dat poets je er inderdaad (grotendeels) weer af met de eerste stap maar ik zeg altijd dat je het beter zelf kan doen dan weet je zeker dat er goed zit.
 
Ik denk dat nabewerken met de hand je niet echt een beter resultaat zal geven. Je hebt een VAG lak en die staan er om bekend dat ze hard zijn. Zowel de SSR serie als de Swirl Remover van Wolfgang doen het het beste op een excenter.

Lijkt me gewoon beter om met de Black hole, EX-P en Natty's je lak weer te laten glimmen. Wordt echt wel super. Tenzij er echt geen goede nabewerking heeft plaats gevonden, dan zou ik eens terug gaan naar dat Swistec.
 
Ik meen hier eens gelezen te hebben dat de NXT wax een (kleine hoeveelheid) cleaner bevat? Zou het niet kunnen dat je op die manier de beschermlaag hebt verwijderd?





meuh
 
Nee, het is na het polijsten ontstaan. Er moest natuurlijk wel flink wat van de blanke lak af want de lak was echt mishandeld door de wasstraat-borstels. Hij is er na het polijsten veel beter onder vandaan gekomen. De blanke lak was helemaal dof geworden door de vele kleine (en grote) krasjes. Maar nu oogt het soms wat schraal (niet zwart, maar blauwig). Dus nu moet er eigenlijk op de coating die is aangebracht (van Swistec) een eerste onderlaag die zorgt voor een diepe zwarte kleur. Daar overheen kan dan een laag of een aantal lagen om de glans dieper te maken.
 
nxt heeft een klein 'cleanertje', en zal denk ik de onderlaag iets verwijderen.

De 'blauwige' kleur op zwarte lak na het polijsten duidt erop dat de combinatie redelijk grof is geweest, en eigenlijk nabehandeling met een fijnere combinatie nodig heeft. Als je dit niet doet, zal geen enkele stap hierna dit rechtzetten en de resultaten zijn minder mooi.

Om je auto weer mooi diep en nat zwart te krijgen zijn de 'standaard' stappen en producten zoals SSR en Blackhole perfect. Afwerken met een mooie wax :heart_eyes:
 
Is de Swisstec-laag na het polijsten (opnieuw) aangebracht of ervoor?
Anders heb je toch wel deze laag eraf gehaald met polijsten, denk ik...

(ken persoonlijk deze behandeling niet, maar het lijkt me een lakpantser of zo iets, klopt dat?)

De doffe, blauwige kleur komt m.i. ook doordat er met een te grove combi gewerkt is, en niet nabewerkt met een fijnere pad en mildere polish/glaze. Als je deze nabewerking zou doen, moet er weer een mooie zwarte kleur tevoorschijn komen.
Zeker op VAG lakken, aangezien deze bekend staan als hard.



meuh
 
Het polijsten is niet door mijzelf gedaan maar door het bedrijf dat de Swistec heeft aangebracht. Het is inderdaad een lakpantser en dus na het polijsten aangebracht. Je verhaal over een te grove combi zou wel eens kunnen kloppen. Er is gezegd dat er eerst grof gepolijst is en daarna met een fijnere. Misschien is die tweede niet fijn genoeg geweest. Ik heb zelf geen ervaring in het poetsen met de machine, dus ik zou het met een handmatige polish/glaze kunnen proberen beter te krijgen.:weetniet
 
Daarna wil ik graag een superspiegelend ‘wetlook’ effect.

Een "wetlook" effect is niet alleen afhankelijk van de wax of lakpantser in dit geval, maar ook in grote mate de lak. Een lak heeft altijd een vorm van sinaasappel effect in zich. Hoe meer je dit effect hebt, hoe lastiger het is om de wetlook te krijgen.
Het van grof naar fijn polijsten is een normale gang van zaken, eerst grof om de diepere krasjes te verwijderen en daarna fijner om te finishen. Met welke producten dat gedaan is, is gissen. De glans en diepte van de glans is in grote mate afhankelijk van de voorbereidingen voordat een wax of lakpantser is aangebracht. Is de voorbereiding niet optimaal, dan is het eindresultaat ook niet optimaal.

Ik hoor steeds vaker mensen die een lakpantser nemen, en dan geven ze als reden op dat ze hun auto zo mooi mogelijk willen houden, maar poetsen vinden ze ook leuk om te doen. Dat zijn 2 tegenovergestelde zaken (in mijn ogen) Een lakpantser moet je nemen als je lui bent en je auto niet wilt poetsen, als je wilt poetsen dan neem je juist geen lakpantser omdat zo'n pantser je ernstig belemmerd in je poetsmogelijkheden, in principe kun je alleen je auto waxen, meer niet. :p

Dat het metallic effect versterkt is, dat kan wel kloppen, althans het is niet versterkt, maar werd gemaskeerd door de waskrasjes die eerder aanwezig waren. Voor wat betreft de blanke laklaag die verdwenen zou zijn? Nee dat denk ik niet, aangezien de metallic deeltjes meestal in de blanke lak zitten. Maar 100% zekerheid kan ik je daar niet over geven, enig uitsluitsel zou een lakdikte meting kunnen geven. Dan weet je ook of er een te grove combi gebruikt is.
 
Maar waar niemand hier op reageert is dat je auto door een poets bedrijf is gepolijst en gepantserd.

Zou je dan niet gewoon ff terug gaan en zeggen "van hey jongens ik heb hier $$$ neer gelegd voor een doffe auto" ]-0 ]-0
Fixen die zooi of me geld terug.

Het is zo als je zelf ga behandelen haal je je dure pantser laag zowie zo weg.
 
Ja dat lakpantser is een wat dubbel verhaal. Omdat ik graag mijn auto poets hoeft zoiets voor mij niet. Het ging mij erom dat de auto ontdaan zou worden van zijn doffe (blanke) laklaag door polijsten. De afwerking gebeurt echter met het lakpantser dat dan voor een jaar zou houden maar waar ook overheen gepoetst kan worden (de lak wordt geïmpregneerd met o.a. Teflon is me verteld). Het is dan ook meer bedoeld als een afwerking na het polijsten (voelt wel ongelooflijk glad aan trouwens). Het originele lakpantser heeft een garantie van drie jaar. Dus ik zou hieroverheen gewoon met alle middelen kunnen poetsen.:weetniet
 
Dat is dus gel*l... ;) Een cleaner haalt gewoon de lakpantser weg. Een lakpantser is niets anders dan een leuke marketingtool, het is gewoon een sealant. En er zal best teflon in zitten, maar teflon wordt aangebracht onder een temperatuur van minimaal 300 graden celsius. Dus aan de lak hechten doet het niet, er zal iets aan de lak hechten van teflon in zich heeft, that's all.
Als je je auto met het 5 stappen plan doet, voelt je auto net zo glad aan, geloof me! :ja

Even kleien en cleanen en weg is de "pantserlaag" :-"

Wat ze er misschien niet bijverteld hebben is dat als je een garantie van 3 jaar wilt hebben, dat je ieder jaar moet terugkomen voor "controle", en wat doen ze tijdens een controle? Het goedje weer even aanbrengen.
 
Mijn boodschappenlijstje is klaar. Gaat nog heel wat geld kosten:sob:
Maar ja, je moet er een keer mee beginnen. Misschien heeft er nog iemand een waardevolle aanvulling die ik over het hoofd heb gezien? De meeste dingen heb ik op jullie aanraden geselecteerd en een aantal heb ik gekozen omdat er een goede review op het forum stond.

Boodschappenlijstje
Meguiars Gold Class Car Wash - 473ml

Meguiars Water Magnet Microfiber Drying Towel en Wash Mitt heb ik al

Pinnacle Ultra PolyClay Bar - 113g. In tegenstelling tot de claybars waarbij wordt aangeraden deze maar 1 a 2 keer per jaar te gebruiken, kun je de Pinnacle Ultra PolyClay Bar zonder problemen elke maand gebruiken. Ideaal voor lokale behandelingen voor het verwijderen van insectjes, teer en andere lokale vervuiling, maar de klei is ook geschikt voor een gehele kleibeurt! Het verschil met andere claybars zit hem in de fijnere, zachter samenstelling.

Dodo Juice Born Slippy clay lube - Spray 500ml
Deze speciale kleispray is klaar voor gebruik en hoeft niet meer verdund te worden! De glijmiddelen zijn uitzonderlijk en zorgen ervoor dat het oppervlak zeer glad wordt. Zo kan je nog veiliger je auto kleien dan met een normale detailerspray. Wordt geleverd inclusief sprayer.

Meguiars Gold Class High Tech Applicator Pad (Soft Foam) - 2 Pack.
Deze pads zijn ultra-zacht en hebben een dichte celstructuur waardoor producten op diverse oppervlakken gelijkmatig aangebracht kunnen worden. Machine wasbaar.

Poorboys World Deluxe Mega-Mega Towel - Groen - 40x68cm, Heb ik er al een paar van, maar nooit genoeg.
1.
Poorboys World SSR1 Light Abrasive Swirl Remover - 473ml
Licht schurende werking. Verwijdert: lichte swirls, Oxidatie, kleine krasjes en “Over-Spray”
2.
Poorboy’s Black Hole Show Glaze is speciaal samengesteld voor zwarte en donker gekleurde auto’s. De glaze reinigt en vult lichte swirls en geeft een briljante showglans. Black Hole kan op elk moment worden aangebracht om kleine imperfecties te verbergen en de glans te verhogen! Black Hole is een product wat je aanbrengt, laat drogen en opwrijft. Aanbrengen met de hand met een zachte, schone foam applicator. Inwrijven tot de glans tevoorschijn begint te komen. Laten opdrogen tot een waas, en dan afnemen met een schone microvezeldoek, zoals Poorboy’s Deluxe Mega Towel of Mega Plush doeken.

3.
Poorboy’s EX-P is een pure Sealer die met gemak het briljante en de helderheid van zowel nieuwe als goed onderhouden voertuigen naar boven brengt. EX-P is amino functioneel en dat houdt in dat het in meerdere lagen gebruikt kan worden (ook bovenop andere producten)! De EX-P combineert enorm gebruikersgemak, een onverslaanbare bescherming en glans. Houdt maar liefst 2 tot 3 keer zo lang als een traditionele Carnaubawax.

4.
Poorboys World Natty's Paste Wax Blue - 225gr
Een iets andere samenstelling van de gewone Natty’s, gemaakt om donker gekleurde auto’s een extra opleving in diepte en glans te geven. Het is nog steeds de makkelijkste wax pasta om aan te brengen en te verwijderen.


Voor de fijngespaakte wieldoppen:
Poorboys World Wheel Sealant - 236ml
Langdurige bescherming voor je velgen tegen weersinvloeden en remstof. Zorgt er voor dat het reinigen van uw velgen een fluitje van een cent wordt, zelfs voor de moeilijkste velgen. Je velgen blijven langer schoon en zijn zeer gemakkelijk schoon te maken! Te gebruiken op iedere soort velg, ook op gepolijste velgen!

Lake Country Foam on a Stick, voor het schoonmken van de dunne spaken

Voor de rubbers die steeds wit uitslaan (advies van Tim):
Schoonmaken met:
Poorboys World Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser - 946ml
En borsteltje:
Cobra Professionele detailing borstels - 3 Pack
Daarna behandelen met:
Poorboys World Trim Restorer - 473ml

Dat was het, na veel zoekwerk en advies wil ik hiermee mijn Passat binnenkort te lijf gaan. Kijken wat er dan onder vandaan komt.:ja
 
De klei die bedoeld wordt is de Medium grade klei daar wordt je lak namelijk dof van (marring zoals dat mooi heet). Je kan prima de Poorboy's, Meg's consumentenklei gebruiken hoor geen probleem.
Uitaard is de Pinnacle natuurlijk ook een uitstekende keuze. Neem aan dat je het wel weet maar als de Lube leeg is hoeft je geen nieuwe kant en klare versie te kopen maar een concentraat die je zelf kan verdunnen, scheelt weer in de centen!
Ik zou voor de SSR1 een Lake Countru pad gebruiken: https://www.Carclean.com/product/La...S_Euro_Foam_Hand_Applicator_EUR-APP-WH_100981
Deze houdt wat makkelijker vast, handig als je heel de auto ermee moet doen, voorkom je kramp in je vingers en je hebt een beter resultaat.

Voor de rest ziet het er top uit!