• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Diepe deuk in motorkap, twijfel tussen laten herstellen bij merkdealer of gerenommeerd carrossier.

Tom Witters

Detailing addict
14 aug 2020
47
50
Hoi iedereen,

Vanochtend gemerkt dat er een diepe deuk/put in mijn motorkap zat. Naast de auto lag een kei, dus 1 + 1… Poolshoogte gaan nemen bij een bedrijf hier in de buurt, gespecialiseerd in carrosserie (‘Crijns’) en volgens hen is de lak gebroken > Deuk/put herstellen en volledige motorkap herspuiten. Hun offerte van €450 + BTW viel me al bij al nog mee, maar de vraag waar ik nu mee worstel is of eender welke degelijke schadehersteller hetzelfde resultaat kan behalen als de afdeling carrosserie van een merkdealer (in mijn geval Mercedes). De lak op zich zal geen probleem zijn, maar wat met de clear coat? Ik lees hier zaken over ‘harde’ en ‘zachte’ lakken, wat naar ik meen op de clear coat slaat. Is het noodzakelijk dat bij het herspuiten exact dezelfde clear coat wordt gebruikt als in de autofabriek om geen verschil in glans, kleurintensiteit oid te krijgen of maakt dit uiteindelijk weinig verschil? Heb nog geen offerte bij Mercedes gevraagd, dit staat voor morgen op de agenda, maar iets zegt me dat deze een pak duurder zal uitvallen. Ik betaal graag iets meer voor een quasi perfect resultaat (technisch en visueel), al denk ik dat eerder te bekomen bij een gespecialiseerde firma.

Graag advies van de kenners op dit forum. Zijn er ook bepaalde belangrijke vragen die ik kan stellen aan een hersteller?

Alvast bedankt!
 
Ga voor een carrosserie bedrijf dikwijls doen dealer ze ook gewoon naar een ander bedrijf. Voor een ganse opbouw bv dak,voor- of achterzijde. Kan je nog overwegen om een dealer te laten doen alhoewel een echt carrosserie bedrijf ook wel de tools heeft.
 
@Oldie Ik neig naar een gespecialiseerd carrosseriebedrijf wat de uitvoering betreft, maar twijfel dus of zij wel precies dezelfde lakken zullen gebruiken als de fabrikant. Over de kleur maak ik me geen zorgen, wel over de soort/kwaliteit clear coat die volgens mij het uiteindelijke visuele resultaat bepaalt.
 
Volgens mij is het geen zekerheid dat de dealer met hetzelfde merk lak spuit als de fabriek (in tegenstelling tot het gebruik van onderdelen welke in de werkplaats van een dealer gebruikt worden) wellicht weet @AndyVR dit?
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Cordoba
Ik dacht ook al aan Andy net als Riez. Wat de hardheid van de clearcoat betreft: geen enkele schadehersteller krijgt dat gelijk aan de fabriek. In de fabriek wordt gespoten door robots, alle omstandigheden onder controle, en uitgebreide apparatuur om de lak onder de juiste omstandigheden te laten drogen, terwijl er nog allerlei (soms tere) componenten niet geplaatst zijn, en een schadehersteller kan niet alles demonteren. Bij een motorkap is dat nog simpel te doen, maar als het om een dak en dergelijke gaat is demontage onmogelijk.

Buiten het gebruik van de juiste lak (kleurlak en blanke lak) is het ook nog zo dat de kleur en glans van een auto in de loop der tijd verandert onder invloed van het licht en de weersomstandigheden. Van rode en gele lak is bekend dat deze na verloop van jaren vaak flink opbleken, maar ook van andere kleuren zie je veroudering. Dat is bijvoorbeeld 'mooi' zichtbaar bij voormalige bedrijfsauto's waar dan de stickers met logo/naam afgehaald worden, zelfs op een witte auto kun je dan de bedrijfsnaam vaak nog teruglezen.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Riez
@Cordoba haalt enkele zeer goede punten aan.
Vele merken waaronder MB lakken in de fabriek met een soort poeder, dus geen gewone lak. Ja zal dus niemand vinden die de schade lakt zoals ze in de fabriek doen.

Echter betekent dit niet dat het daarom van mindere kwaliteit is als je deze laat herstellen door een carrosseriebedrijf. Zulke bedrijven krijgen erkenningen en dienen zich te houden aan richtlijnen die binnen bepaalde merken/verdelers van toepassing zijn.

Een blanke lak van bv. Sikkens, glasurit of Standox zal dus zeker niet slecht zijn al hebben veel spuiters een voorkeur voor een bepaald merk naargelang gebruiksgemak, kleur, dikte,... Dit kan tal van redenen zijn. Ook de korting en prijs speelt vaak een rol in de keuze voor een bepaald merk.

In ieder geval, net zoals met veel zaken heb je ook hier goede en slechte bedrijven of medewerkers...
Lees wat reviews en luister naar jouw gevoel als je bij ze langsgaat zou ik zeggen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Riez
Bedankt voor de reacties. Bij gebrek aan technische kennis zal ik me inderdaad door m’n gevoel moeten laten leiden. Morgen sowieso even langsgaan bij MB en zorgen dat ik iemand van de carrosserie te spreken (en vooral aan het praten…) krijg.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Cordoba
Je bent bij Crijns langsgeweest? Dan ben je wonende in België?
In welke regio woon je ergens? Misschien dat ik wel een adres in jouw buurt ken.
 
Crijns heeft ook een vestiging in Hasselt daarmee dat ik het vroeg, ik ben meer bekend in de regio Limburg.

Crijns is relatief jong en zijn nog volop aan het groeien maar ik heb er nog geen slechte dingen over gehoord. Ik denk wel dat je bij hun goed zit.
 
Crijns heeft ook een vestiging in Hasselt daarmee dat ik het vroeg, ik ben meer bekend in de regio Limburg.

Crijns is relatief jong en zijn nog volop aan het groeien maar ik heb er nog geen slechte dingen over gehoord. Ik denk wel dat je bij hun goed zit.
Ja, heb de gok maar genomen en een afspraak voor herstelling gemaakt. De vriendelijke dame aan het onthaal ‘stak haar hand in het vuur’ dat het resultaat perfect zou zijn en ik ook geen kleurverschil zou merken. Naast m’n arendsoog neem ik voor alle zekerheid ook maar een tube Flamazine mee wanneer ik de auto ophaal…
 
Die tube Flamazine heb ik toch echt moeten googlen Tom :cool: Bang dat de auto niet uitgekuisd wordt na het schadeherstel? Of ben je ervan overtuigd dat je kleurverschil gaat zien?

De vriendelijke dame van de receptie zal het best zo bedoeld hebben, maar hoe minder mensen weten waar ze over praten hoe stelliger ze zijn met hun conclusies.