• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Diepe krassen wegpolijsten

drekkie

Detailing rookie
30 aug 2017
17
2
52
Ik ben in het bezit van een rode BMW Z3. De auto zit vol krassen, swirls en hologrammen. Volgens mij keiharde lak.

Nu heb ik een poging gedaan om diepe krassen uit de motorkap te krijgen met 2 hits Veloce op stand 6 met gele pad (met een DAP900). De swirls zijn verdwenen maar de diepe krassen zijn nog steeds zichtbaar.

Ik ben niet verder gegaan met het afbouwen met Mezzo op oranje pad en stand 5 en Finale op wit en stand 4 omdat ik in de veronderstelling ben dat deze stappen juist voor de fijnere krassen zijn.

Kan ik beter Scholl Concepts S3 Gold gebruiken voor deze auto in plaats van Monello Veloce?
 

Bijlagen

  • 20170724_211954.jpg
    20170724_211954.jpg
    222,6 KB · Weergaven: 897
  • 20170724_212655.jpg
    20170724_212655.jpg
    77 KB · Weergaven: 885
  • 20170725_105305.jpg
    20170725_105305.jpg
    330,9 KB · Weergaven: 842
Dat ziet er niet best uit. Waar is de auto mee gewassen? Braamstruiken?

Zonder gein, dit zijn heel veel lange, diepe krassen. Weet je hoe deze krassen zijn ontstaan?
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
S3 icm Scholl sandwich spiderpad is een beproefde combinatie.
https://www.carclean.com/nl/product..._Foam_Polishing_Pad_135mm_102858?o=pbMTAwMDk3
Ook de kleine variant is een aanrader (3,5") doordat de pad wat hard is kom je met deze maat weg op een dap.
Op alle vlakken beter dan Veloce vind ik.
Andere optie zou zijn om Microfiber cutting pads te gebruiken bv van Buff&Shine.
https://www.carclean.com/nl/product...crofiber_Cutting_Pad_5_5__103719?o=pbMTAwMTE1
https://www.carclean.com/nl/product...Microfiber_Cutting_Pad_4__103720?o=pbMTAwMTE1
De buff&shine pads zijn wat zachter waardoor de pad beter de contouren kan volgen van een paneel wat mij op een Z3 wel handig lijkt.
 
  • Leuk
Reactions: drekkie
Zolang je er niet met je nagel in kan, oftewel je door de lak bent, kun je ze wegpolijsten. Alleen zal het waarschijnlijk niet met een hit weg zijn, soms zijn gewoon meerdere hits nodig. Met een dap duurt het wat langer dan met een rotary, maar rotary heeft andere "bijwerkingen".
Switchen naar Scholl kan, maar in principe is werking hetzelfde als Monello.

Mijn tip: Geduld...is een schone zaak.
 
  • Leuk
Reactions: drekkie
Welkom op het forum.

Het zou netjes zijn om jezelf eerst even voor te stellen in een Voorstel-Topic. :)

Een harde lak zal ook bij lichtere defecten om een grof polijstmiddel vragen. Je moet immers nog steeds een harde blanke lak wegslijpen. :) Afschalen naar een lichtere combi van pad + polijstmiddel doe je om richting hoogglans te gaan en bij een grofe combi zal je ook ook lochte "schade" maken (waas) die je dan ook weer weghaalt.

Ik denk persoonlijk dat het verschil in correctie tussen Veloce en S3 niet heel groot is. Je zal beter af zijn met meerdere hits maken of een grovere pad nemen, zoals bijv. een Spiderpad. :)

De overgebleven krassen zijn blijkbaar dieper als verwacht.
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie
Dat ziet er niet best uit. Waar is de auto mee gewassen? Braamstruiken?

Zonder gein, dit zijn heel veel lange, diepe krassen. Weet je hoe deze krassen zijn ontstaan?

Geen idee, ik ben pas 2 maanden in het bezit van deze auto. Hij was zwaar verwaarloost van binnen en buiten maar daar was de prijs ook naar :) Na een grondige wasbeurt zag ik pas echt hoe de lak er aan toe was. Het zijpaneel is volgens mij met een schuursponsje gedaan, daar kan ik nog wel foto's van posten.
 
Zolang je er niet met je nagel in kan, oftewel je door de lak bent, kun je ze wegpolijsten. Alleen zal het waarschijnlijk niet met een hit weg zijn, soms zijn gewoon meerdere hits nodig. Met een dap duurt het wat langer dan met een rotary, maar rotary heeft andere "bijwerkingen".
Switchen naar Scholl kan, maar in principe is werking hetzelfde als Monello.

Mijn tip: Geduld...is een schone zaak.

Geduld is er zeker, echter streef ik wel naar een bepaald doel. Ik heb al 2 hits gemaakt en de lak is niet oneindig dik en kan zelf geen lakmeting doen. Hoeveel hits moet je maken....dat is de vraag. Misschien kun je beter switchen naar een ander product en pad, zodat je dat doel behaald?
 
Mijn simpele mening; Ja, je weet nooit precies hoeveel lak je nog over hebt. (Tenzij een meting voor een globaal idee) Maar met enkele hits met een grove combi (Geel + Veloce) haal je niet heel veel weg. :)

Als je in jouw geval na nóg 1-2 hits met dezelfde combi weinig verbetering ziet op die overgebleven krassen, dan zal je een stuk dieper moeten en dan word het risico wel groter omdat je dan wat drastischer aan de gang moet. :)

Voel je de krassen nu al duidelijk zitten, dan zou ik persoonlijk alles meten en dergelijke, maar 99/100 gevallen neem ik de krassen dan voor lief. ;)
 
Waar moet ik dan ongeveer aan denken bij het polijsten met 1 hit veloce op geel, is dat een 10e millimeter? Hoe dik is de lak zo ongeveer globaal genomen?
 
Als je de krassen eruit wilt hebben en snelheid is geen issue dan kan je ook gewoon blijven doen wat je nu doet. Of je met product X nou de lak verwijdert in 30 minuten of met product Y in 15 min, je zal toch evenveel lak moeten verwijderen. Als je toch te veel weghaalt en door de blanke lak gaat dan gaat het Y alleen wat sneller.

De vraag is dus: wat is je doel?
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Mijn doel is om de lak weer krasvrij te krijgen, maar heb er geen haast mee. De auto staat de gehele winter in de stalling en heb er tijd genoeg voor.
 
Waar moet ik dan ongeveer aan denken bij het polijsten met 1 hit veloce op geel, is dat een 10e millimeter? Hoe dik is de lak zo ongeveer globaal genomen?

Ik vind dit zelf altijd een lastig puntje. Hier kunnen anderen meer over zeggen. :) Ik heb ergens in mijn achterhoofd staan dat er twee forumleden waren die veel gewetsand hadden en ook flink gepolijst met een rotary en afsluitend met een D/A, en toen hadden zij 8mu weggehaald. (Dit kunnen andere vast wel weerleggen)
 
Waar moet ik dan ongeveer aan denken bij het polijsten met 1 hit veloce op geel, is dat een 10e millimeter? Hoe dik is de lak zo ongeveer globaal genomen?
Audi/VW =120/130 micron gemiddeld en vaak harde lak
Mijn E92= motorkap/dak 170 tot 180 micron en zijkanten 140/150 micron en keihard
Veel lakken zullen tussen de 100/120 micron zitten.
Ik heb mijn BMW ondertussen al echt meermalen met compound te grazen genomen (zeker in het begin) met minieme lakafname en ik verwacht bij jouw type BMW hetzelfde.
Jouw lak is blijkbaar hard dus compounden zal niet gauw een issue opleveren
Ik heb wel eens de lakdikte van de Z3 van @Emi opgemeten en er staat mij bij dat die een heel gezonde lakdikte had. Zegt natuurlijk niet alles maar jij kan em echt wel een paar keer zonder problemen compounden.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dit zelf altijd een lastig puntje. Hier kunnen anderen meer over zeggen. :) Ik heb ergens in mijn achterhoofd staan dat er twee forumleden waren die veel gewetsand hadden en ook flink gepolijst met een rotary en afsluitend met een D/A, en toen hadden zij 8mu weggehaald. (Dit kunnen andere vast wel weerleggen)
Wetsanden kost je al gauw 7/10 micron idd.
Compounden met S3 is niet eens altijd te meten. Ook beetje afhankelijk van de lak.
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie
Ik volg AMMO NYC op youtube al een tijdje en zie hem altijd driftig een lakmeting doen....
Lak meting is leuk maar gezien de staat van je auto wat is dan de kans dat iemand tot vervelens toe met een rotary op de lak heeft zitten harken? Of überhaupt al een polijstmachine heeft gebruikt op de auto?
Ik acht de kans groter dat de Z3 met enige regelmaat in de krasstraat is geweest.