• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dinitrol behandeling

Amber

Detailing addict
5 mei 2015
8
50
63
Op dit forum vind ik heel veel informatie over het juiste onderhoud van de lak en het verzorgen van het interieur. Maar hoe zit het met de onderkant van de auto en met het chassis. Ik wil mijn auto graag beschermen tegen roest en ben van plan om mijn auto met dinitrol te laten behandelen. Ik vraag me af of hier forumleden zijn die ervaring hebben met dit product.
 
Interessante tests uit Duitsland. De plekken 1 t/m 5 worden ingenomen door vetten. Die werken echter minder goed op blank, niet geroest staal en zijn vooral bedoeld voor gebruik in holle ruimtes. Op plek nr 6 staat de eerste wax: dinitrol. Volgens de testen dus een goed product. Veel van de geteste producten werken overigens nauwelijks. Ik overweeg om mijn nieuwe auto preventief met dinitrol te gaan beschermen. Ik ben nog benieuwd of hier forumleden zijn die er ervaring mee hebben.
 
Heb eens even zitten kijken maar ze vragen nog al bedragen zeg... Het begint bij ongeveer €600.- voor een kleine auto...
Heeft iemand ervaringen met dergelijke ... Zit al enige tijd te denken om het te laten doen maar "hik "toch tegen de hoge prijs aan...
Zit zelf in de buurt van Enschede
 
Ik heb een jaartje of 3 geleden mijn classic Mini welke net gerestaureerd en gespoten was een Dinitrol behandeling laten geven.

Was de auto 3 dagen kwijt, eerste dag schoonmaken en goed drogen onderzijde, tweede dag het Dinitrol gespoten en laten drogen de derde dag, had wel gezegd doe het maar goed maakt niet uit hoe lang 't duurt.
Als het goed gedaan is zit het spul overal en komt het ieder naadje en kiertje lopen....een teken dat het echt overal zit.
Het overige spul is overigens makkelijk weg te halen met een doekje zonder dat het de lak aantast.

Of ik tevreden was, sja heb de jaren erna geen plekje roest meer gezien ( best bijzonder voor een Mini) , en de kosten was toen 650 euro kwijt voor een auto die in zeer goede staat aangeleverd was, moet men eerst roetsplekken behandelen/weghalen zal dat meer tijd-geld kosten.
 
Voor mijn nieuwe Nissan Qashqai kost een Dinitrol behandeling 900,- en dan ben ik hem 5 dagen kwijt. Er worden dan wel verschillende lagen op gespoten en verschillend materiaal gebruikt voor balken en voor bodem. Een doe het zelf setje kost ook al ruim 200,- maar dan moet je het dus zelf doen, heb je ook een brug nodig, compressor etc. Het lijkt me een smerig werkje om zelf te doen. Ik twijfel nog een beetje omdat ik nog niet weet hoe lang ik in de nieuwe auto ga rijden. Als ik er 15 jaar in ga rijden is het de moeite waard om te doen, maar als ik de auto na 6 of 7 jaar weer weg doe heb ik het werk voor de tweede eigenaar gedaan. In de eerste jaren verwacht ik in ieder geval geen roestproblemen. Ik vraag me ook nog af of er geen problemen met bedrading en/of electronica te verwachten zijn. Wat ik verder aan info heb gevonden is dat het voor klassiekers veel gebruikt wordt en in mindere mate voor nieuwe auto's. Van de nieuwe auto's schijnen af fabriek de Duitse een betere anti-roest behandeling te krijgen dan de Japanse of Franse merken.
 
Ik heb de knoop doorgehakt en mijn Nissan Qashqai op zaterdag 3 december weggebracht naar Sjaak van Aalst in Alphen aan den Rijn. Hij is daar de hele week om behandeld te worden met dinitrol. Eerst wordt hij schoongemaakt, wielen e.d. verwijderd, na het drogen ingespoten met een antiroestmiddel, daarna een waxbehandeling en dan krijgt de bodem nog een beschermende coating. Dan kan die er weer een paar winters tegen tot de volgende controlebeurt. Volgende week zaterdag kan ik hem weer op halen. Interessant is het natuurlijk om te horen hoe de auto er over 10 of 15 jaar uitziet.
 
Het is maar net hoe lang je er mee wilt doen

Galvaniseren helpt ook alleen als er geen enkele beschadiging optreedt
Een keer verkeerd opkrikken of een steun op de brug fout zetten en de naad van de dorpel staat open
Idem met indringend vuil / vocht en vorst, dat gaat werken

Beperking van een laag extra is dat je niet meer ziet wat er gebeurt
Dus als je het aanbrengt, vooral dun en jaarlijks controleren
Niets zo vervelend als roest onder de "bescherming"
En dat geldt dan ook weer voor binnenkuipen in wielkasten
 
Galvaniseren helpt ook alleen als er geen enkele beschadiging optreedt
Ja dat klopt wel, maar wat is nu de kans dat die beschadiging optreedt bij moderne auto's en beschermt Dinitrol wel tegen verkeerd opkrikken / schades enzovoorts? Ik denk dat je dan alsnog hetzelfde probleem zal krijgen.

Maar wellicht als je 15 jaar of meer met je auto wil gaan doen? Wij hebben genoeg moderne auto's hier op de brug ook natuurlijk oudere modellen, maar wij hebben eigenlijk nooit roestproblemen gezien op moderne auto's.

Wel soms aluminiumcorrosie, maar dat probleem beperkt zich meestal toch kleine plekjes.
 
Ik ben zelf ooit er ook achter aangegaan,... Maar vond voor wat ze zouden uitvoeren tegenover het geld wat je moest betalen, het absoluut niet waard. Die auto was van '98 en op dat moment vier jaar oud, had ik deze net in bezit. En ben er nooit meer achteraan gegaan. Verder ook geen laswerkzaamhedem hoeven uitvoeren wegens roest of iets,...

De volgende auto werd eentje van '02, en was drie jaar toen ik deze kocht. Eenmaal bodem check gedaan. En vond ik het ook zeker niet meet nodig voor de huidige auto's. Sindsdien nooit meer gezocht.

Daarnaast is vijf jaar of langer in mijn ogen echt een eeuwigheid om met een auto dagelijks te gaan rijden :joy:
Mijn vorige heb ik in totaal 5,5 jaar gehad, dat laatste half jaar was echt nagels bijten zo begon ik me te ergeren, dan rijdt je er gewoon veelste lang in vind ik, dat terwijl die technisch gewoon goed was en alleen hier en daar een paar kleine roestplekjes. Maar ja drie ton en acht jaar oud, dan mocht dat ook wel :p
 
Ik heb een nieuwe Mazda cx 3 en die is nauwelijks beschermd tegen roest dus heb ik hem zelf behandeld,had de beschikking over een brug.
 
Wat ik zie is dat naden (dorpels) gevoelig blijven voor schade of werking (spanning door torsie)
Daar helpt alleen een middel dat vloeibaar blijft, of (weer) wordt als het warm is (in de zomer)
De testen geven daar betere resultaten voor vetten, juist door de capillaire werking

Aan de buitenkant zie ik het nut van een extra preventieve laag ook niet
Hoogstens tegen steenslag, maar daar heb je vaak de kunststof binnenkuipen voor

Gewoon jaarlijks nalopen en eventuele beginnende roest inspuiten met een omzetter
Zelfs die van de Action doet zijn werk
 
  • Leuk
Reactions: mk-us