• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Display navigatie vergald na reinigen

Frontysco

Detailing chief
6 mei 2018
98
93
36
Bemmel
Dag Poetselfjes!
Hele fijne dagen gewenst!

Vandaag het interieur onderhandel genomen voor de eerste keer.

Helaas heb ik na het reinigen van het infotainment display vreemde vlekken die ik niet meer weg krijg. Het lijkt alsof er iets aangevreten is, maar je voelt geen hoogte verschil.

Ik heb gebruik gemaakt van de Nanolex Interior cleaner en een zachte kwast.
https://www.carclean.com/nl/interior-cleaner-750ml.html

Ik heb geprobeerd de vlekken na te reinigen met APC+D 1:10 maar dat doet helemaal niets.

Wie heeft de verlossende tip, baal er flink van!
 

Bijlagen

  • B343D1B4-F3B0-48D0-8B03-3F750E7E8556.jpeg
    B343D1B4-F3B0-48D0-8B03-3F750E7E8556.jpeg
    131,7 KB · Weergaven: 1.924
Als ik het zo zie, zijn het geen vlekken maar is het display beschadigd. Het kan zijn dat het display aan de buitenkant een TCO heeft, om bijvoorbeeld statische lading af te voeren, en dat dit TCO is aangevreten door het schoonmaakmiddel in combinatie met mechanische krachten van het reinigen (met doek? zo te zien).

TCO= Transparant Conductive Oxyde
 
Dat zou niet tof zijn. Ik heb geen kracht gebruikt. Gesprayd, in gekwast en afgenomen met MF doek.

Ik kan mij bijna niet voorstellen dat een milde cleaner als nanolex dit kan veroorzaken :-(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vergeet niet dat je hier met een stuk electronica te maken hebt, en dat het waarschijnlijk om een touchscreen gaat, waardoor het scherm dus ook niet stevig ingepakt kan worden in/achter een beschermende laag. Coatings zoals een TCO zijn altijd in enige mate poreus, waardoor middelen dus ook in de laag kunnen dringen, je hebt dus helemaal geen kracht nodig, een ongelukkige combinatie van cleaner en coating kan al veel kwaad doen. Als een materiaal bijvoorbeeld onder invloed van een alcohol (tijdelijk) zacht wordt, en je veegt er overheen met een doek, kan dit al veel kwaad doen. Displays/touchscreens, zou ik ook nooit met een middel behandelen, gewoon met een droge doek, of als er echt vlekken op zitten zachtjes deppen/afvegen met een vochtig (water) doekje.

Ik heb niet op het label mijn eigen exemplaar van de Nanolex interior cleaner gekeken, maar vaak wordt ook aangegeven dat dergelijke middelen alleen voor kunststofdelen bedoeld zijn, maar niet voor displays. Je kunt even het label checken, en gewoon een dagje afwachten of het wegtrekt: als je geluk hebt zit er wat in de poriën van de toplaag, en verdampt dat langzaam en verdwijnen de vlekken/strepen.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Door temperatuur duurt het natuurlijk ook langer on te verdampen e.d. Ik wacht even een paar dagen af. Het scherm is overigens geen touch. Ik zal vanavond eens op t label van de fles kijken.

Eerst even die kalkoen naar binnen duwen! Thanks so far
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Anders met alcohol gehele laag verwijderen en opnieuw aanbrengen (zijn kitjes voor)
Maar vooral de japanse/koreaanse schermen, met zo’n antiek flubberfolie tft schermje zijn een ramp.
 
Zou het geen beschermfolie op het scherm kunnen zijn, die gedeeltelijk losgelaten is. Ik heb het scherm in mijn lexus (ls600h met touchscreen) ook wel eens gereinigd met een glasreiniger, maar dat heeft geen schade opgeleverd.

edit:
Ik denk dat de lexussen zonder touchscreens een ander scherm gebruiken wat veel gevoeliger is, zie: https://www.clublexus.com/forums/is...95199-help-scratches-on-nav-lcd-screen-2.html
 
Laatst bewerkt:
Lijkt sterk op lamineren, laag laat los of lijkt juist aan elkaar te plakken door vocht
APC en alcohol zijn geen vrienden van statisch of conductief materiaal
Ik heb ooit een vingerafdrukscanner van een laptop gedood met alcohol
En dat was echt maar een vleugje
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
ziet er niet goed uit... hopelijk is het inderdaad een beschermlaagje.
de dealer van mijn ouders hun Lexus raadde van het begin al aan om er af te blijven met reinigingsproducten. Had blijkbaar bij andere mensen met soortgelijke schermen al problemen gegeven.
 
Zou het geen beschermfolie op het scherm kunnen zijn, die gedeeltelijk losgelaten is. Ik heb het scherm in mijn lexus (ls600h met touchscreen) ook wel eens gereinigd met een glasreiniger, maar dat heeft geen schade opgeleverd.

edit:
Ik denk dat de lexussen zonder touchscreens een ander scherm gebruiken wat veel gevoeliger is, zie: https://www.clublexus.com/forums/is...95199-help-scratches-on-nav-lcd-screen-2.html
ik denk dat jij het winnende antwoord hebt... helaas...

Zo te zien zijn er een paar keuze:

Laten zitten (geen optie)
De rest van de coating verwijderen met alcohol en beschermen met een screenprotector oid
Kunstoft gedeelte vervangen (kosten 150 euro?)

Ik ga er nog even over nadenken. Wellicht bel ik Lexus nog even voor advies. Het vervangen lukt mij zelf nog wel, mocht het verwijderen met alcohol geen succes zijn dan kan ik dat nog proberen.

Thanks allen, hoop dit niet meer tegen te komen :(
 
  • Leuk
Reactions: BlueRaccoon en RoyR
Je hebt setjes van nog geen 20€ voor het aanbrengen van nieuwe beschermlaag, weglaten kan ook, alleen dan is je scherm gloss en niet meer anti glare.
 
Kleine update: Buiten alle reacties heb ik ook contact met de eigenaar van Nanolex (doorgestuurd via CC HQ) en we zijn samen aan het kijken wat er gebeurd is.
Updates komen zsm :)
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
@RedCat - Ik meen dat er met de Interior Cleaner gereinigd is en dat dit voor de problemen zorgde, niet de APC :p Maar inderdaad, APC wordt snel gepakt voor allerlei dingen en daarbij ook met flinke verhoudingen. ;)