• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dit is mijn wasplan voor mijn auto, doe ik het goed?

FarAlley

Detailing addict
19 mrt 2018
70
60
1131 Volendam
Geachte forumleden,

Zoals ik bij "even voorstellen" had gemeld ben ik compleet nieuw (vooral onwetend) en heb ik enkele artikelen gekocht en (jawel) gekregen. Heb nu een plan gemaakt om aan de eerste klus te beginnen.

Graag op "losschieten" of dit hout snijdt of dat ik de plank volkomen mis sla.

· De (knalrode) auto met de hoge druk reiniger schoonspuiten

· Daarna wassen met de twee emmer (beiden grit guard) methode (shampoo Gyeon Q2M Bathe) met een wash mitt.

· Van boven naar beneden werken en dan de velgen (aparte wash mitt) als laatste.

· Weer de auto met de hoge druk reiniger schoonspuiten

· Auto drogen met de CSF Delirium Orange Drying Towel

· Velgen drogen met microvezel droogdoek

· Velgen inspuiten met Dodo Juice Wipe Out APC of 303 Aerospace Protectant (welke?) uitwrijven

· Auto waxen (dun laagje) met Dodo Juice Orange Crush en uitwrijven deel voor deel.

· Zwarte kuntstof delen buitenkant met 303 Aerospace Protectant in/uitwrijven

· Interieur kunststof (zwart) met 303 Aerospace Protectant of Dodo Juice Wipe Out APC (welke?)

· Ramen met Autoglym Glass Polish in/uitwrijven

Vraag verder kan ik één van de bovengenoemde producten ook voor de deurrubbers en banden gebruiken of heb ik daarvoor toch andere producten nodig (welke?)

Bij voorbaat dank
 
-Ik zou na de hoge drukreiniger starten met de velgen. Om daarna de auto te gaan wassen.
Waarom zou je je velgen achteraf met APC of earospace 303?
Beter vooraf inspuiten met gyeon iron en achteraf dan inwrijven met Gyeon cure (voor tussen de wasbeurten door).
Of je geeft ze een keer een laagje gyeon Rim echter is dat wel veel meer werk.
Kunstof buitendeln tja earospace ken ik niet maar autofinesse revive is oke en poor boys natural look voor het interieur. Apc is om vooraf die delen schoon te maken.
 
  • Leuk
Reactions: FarAlley
Als ik even in je plank mag snijden: :p

- Ik zou beginnen met de velgen maar met een wasemmer met sop en daarna voor het wassen van de auto weer een verse emmer met sop. Naast een "dedicated" washmitt is een borstel misschien ook handig om ook het velgbed te poetsen. De Wipe Out of 303 zou ik beide niet op de velgen gebruiken. Voor nieuwe velgen zou alleen een sopje voldoende zijn en voor eventueel meer hardnekkige vervuiling zou ik toch even een specifieke velgenreiniger uitzoeken.
- De APC (All Purpose Cleaner oftwel allesreiniger) is een schoonmaakmiddel (in een sterkere verdunning te gebruiken voor motorruimtes, deursponningen, wielkuipen, banden en sterker verdund eventueel voor het interieur) terwijl de 303 Aerospace Protectant een soort dressing dus een voedend en beschermend middel (voor kunststof) is. Beide zijn dus (in die volgorde) voor het kunststof in het interieur te gebruiken. Een APC (in een slappe verdunning - 1:10 - 1:20) om te reinigen en daarna een dressing. APC kan ook gebruikt worden om de banden te reinigen. Of de 303 bedoeld is om banden te dressen, durf ik niet te zeggen... Anders een aparte bandendressing zoeken. Op de velgen hebben ze beide niks te zoeken.
- Wat wil je doen met de deurrubbers en banden? Schoonmaken? Voeden?

Voor de rest ben je al heel aardig op weg :)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: FarAlley
303 Aerospace Protectant kan je op het plastic en de rubbers aan de buitenkant gebruiken, maar dat houdt niet zo lang stand en het gaat hoogstwaarschijnlijk vlekken. Voor het interieur vind ik het wel uitermate geschikt.
 
  • Leuk
Reactions: FarAlley
+1 zover voor bovenstaande reacties.

1. Wat al gezegd is, een borstel voor de velgen zou nog handig zijn. Tevens een ijzerverwijderaar zoals monello non ferro, als het nieuwe velgen zijn voldoet een sopje.

2. Voor de banden en rubbers, ik heb goede ervaringen met nanolex tire en rubber restorer. Verder hoor ik goede dingen over gyeon tyre.
 
  • Leuk
Reactions: FarAlley
In aanvulling op alle goede tips hierboven:

Als je echt voorzichtig wilt zijn (wat je waarschijnlijk bent, gezien je netjes met twee emmers met gritguard wast), zou je nog een derde mitt of spons voor 'onder je lijsten' kunnen gebruiken. Vaak zie je dat dat gedeelte het smerigste is (zand). Minder kans op achterblijvend zand in je mitt die gebruikt wordt voor 'zichtdelen'.
 
  • Leuk
Reactions: FarAlley
Als ik even in je plank mag snijden: :p


- Wat wil je doen met de deurrubbers en banden? Schoonmaken? Voeden?

Voor de rest ben je al heel aardig op weg :)

Dank voor je respons,

Welke producten moet ik gebruiken om deurrubbers toe voeden en/of te schoonmaken?

Welke producten moet ik gebruiken om de banden te voeden en/of te schoonmaken?
(Ik vind een wetlook op de banden erg mooi staan)

m.v.g.
 
In aanvulling op alle goede tips hierboven:

Als je echt voorzichtig wilt zijn (wat je waarschijnlijk bent, gezien je netjes met twee emmers met gritguard wast), zou je nog een derde mitt of spons voor 'onder je lijsten' kunnen gebruiken. Vaak zie je dat dat gedeelte het smerigste is (zand). Minder kans op achterblijvend zand in je mitt die gebruikt wordt voor 'zichtdelen'.

Bedankt voor je respons,

Goede tip, ga een derde mitt aanschaffen

m.v.g.
 
Dank voor je respons,
Welke producten moet ik gebruiken om deurrubbers toe voeden en/of te schoonmaken?
Welke producten moet ik gebruiken om de banden te voeden en/of te schoonmaken?
(Ik vind een wetlook op de banden erg mooi staan)
m.v.g.
Deurrubbers = bv Autofinesse revive
Deurrubbers schoonmaken= Apc (reguliere verhouding)
Banden schoonmaken= Apc (wat sterkere verhouding)
Banden voeden = Gyeon Tire
 
Hele stappenplan gevolgd?
Heb ik nou de foto gemist?

IMG_20180324_161309804.jpg
 
Paix Dieu ken ik niet. Die 6 is niet verkeerd, maar voor mij dicht bij de categorie 'pils', ook de 6 van andere trappisten, of die van Bernardus.
Vanavond maar gewoon een Vlaamse bruine gepakt (Bachus).

maar back on topic, het ging over wassen niet over drinken.
 
  • Leuk
Reactions: FarAlley
Net klaar, wist niet dat dit zo verslavend was. Wat een eer van je werk heb je :innocent:, ik ga mezelf nu op een Rochefort 6 tracteren en genieten van die glimmende bak. Nogmaals allemaal dank voor de geweldige adviezen :)

Leuk om het verschil te zien hé? Ik krijg regelmatig complimenten hoe netjes mijn auto erbij staat, dat krijg je over het algemeen niet als je 'm door de krasstraat trekt :)
 
  • Leuk
Reactions: FarAlley
Leuk om het verschil te zien hé? Ik krijg regelmatig complimenten hoe netjes mijn auto erbij staat, dat krijg je over het algemeen niet als je 'm door de krasstraat trekt :)

Helemaal eens, (de buren gingen in enen ook hun auto wassen) wel veel werk maar de voldoening is gigantisch. Ga volgende keer de banden/velgen er afhalen en in z'n geheel schoonmaken en behandelen. Kom er ook achter dat je gerust ergens lang over mag doen i.p.v. dit moet in een uurtje af. Als ik alles een keer gedaan heb zou ik mijn auto met een DAP willen waxen. Maar dan moet er eerst DAP geld voor zijn (en een cursus volgen daarin)
 
Vandaag voor de tweede keer de auto gewassen,moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over Gyeon Q2 Bathe.De autoshampoo wederom gebruikt maar voldoet boven mijn verwachtingen. Woensdag ga ik de rubbers APCen en in de Autofinesse revive zetten.
 
Heb nu tweemaal de auto met Gyeon Bathe (incl. velgen) goed gewassen (met HD reiniger en met 2 emmer/grit guard methode) daarna de auto gedroogd. Ben hier zeer tevreden over.

Ik wil nu een stapje verder gaan om na het bovengenoemde te gaan kleien met Dodo Juice Supernatural Fine Detailing Clay i.c.m. Dodo Juice Born Slippy clay lube Spray en daarna de Orange Crush Juice wax te gebruiken.

Toch ben ik na meerdere draadjes lezen een beetje in verwarring geraakt en zou graag nog een aantal dingen willen weten (bevestigd zien) voordat ik tot een bestelling over ga.

Als ik het goed begrijp kan ik na het wassen (zonder de auto te drogen) direct beginnen met het kleien maar moet ik waarschijnlijk na het kleien de auto weer met een HD afspuiten en drogen voordat ik met de Orange Crush Juice wax begin (lijkt me wel)

Is het nodig (verstandig) voordat ik de Orange Crush Juice wax nog de Dodo Juice Lime Prime (of light versie?) moet/kan gebruiken ?

Gaarne advies, ik moet helaas (nog geen geld voor een DAP) alles met de hand doen en het betreft hier een knalrode auto.

Bij voorbaat dank
 
Volgens mij heb je prima ideen. Voor wat betreft het kleien Kun je zeker direct door na het wassen. Werk je echter in de volle zon dan moet je oppassen dat het water niet opdroogt en vlekken veroorzaakt. In dat geval is het slimmer te drogen denk ik en paneel voor paneel te werken.

DDJ geeft aan dat lime prime de Standtijd van de wax zou verbeteren. Ik heb zelf nog geen ervaring met het product maar ik denk dat je met een schone (olie/vetvrije) lak ook al een heel eind komt.

Zelf ook de orange crush op onze rode Ibiza gebruikt en glimt als een malle!
 
  • Leuk
Reactions: FarAlley