• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Div vragen over polijsten, wassen van pads ect en leer schoonmaken

Thijsflip1997

Detailing rookie
25 okt 2018
12
15
26
Hallo allemaal,

Ik heb met de summersupersale een machine gekocht de dap900 sss kit. Ik gebruik van te voren born te be mild shampoo of Q2M Bathe+ in 2emmer systeem. Daarna droog ik de auto af met de Q2M slik dryer xl. Daarna gebruik ik Supernatural medium grade clay samen met born slippy om te kleien. Daarna maak ik de auto uiteraard weer schoon. Gaat allemaal perfect tot hier. Als ik de auto polijst plak ik hem eerst af met de groene tape. Ik heb bij de sss dap900 kit de Mezzo icm Polishig pad groen en Finale icm polischingpad wit gekregen. Werkt fijn hoor maar als ik hem aan het eind in de was zet en ik kijk onder een lamp over de lak zie ik vaak nog allemaal kleine krasjes. De lak ik spekglad maar toch blijf ik die krasjes allemaal zien. Heel erg jammer.. Ik gebruik als wax Poorboys 100% Carnauba wax en die breng ik aan met een Detailing finishing hand pad black.

Nou zijn mijn vragen,

1: Hoe krijg ik mijn hand pad schoon? Want dit gaat natuurlijk niet met water.
2: Kunnen mijn pads bij de microvezeldoeken in de was? Ik gebruik voor de doeken Q2M towelwash.
3: Hoe krijg ik die krasjes toch weg? Groffere pads en pasta?
4: Hoe krijg ik mijn zwarte leer weer mooi matt? Hij glimt als een gek en er zitten een paar hele inniminnie droogtescheurtjes in.

Ik hoor graag tips en tricks over hoe ik mijn problemen moet oplossen of dingen beter kan doen. Het maakt mij ook niet uit als ik andere dingen moet bestellen!!

Fijne zondag ! Alvast bedankt voor de reacties. :)

Groetjes Thijs

p.s. ik weet dat er vast al wel topics zijn over mijn ragen maar er zijn er zoveel dat ik nog niet veel wijzer worden en ik door de bomen het bos nietmeer zie...
 
Hallo Thijs :D

1) Schoonmaken met iets simpels als Dreft of een specifieke pad-cleaner. (Tornado Pad Cleaner, bijv)
2) Pads maak je met de hand schoon, niet in de machine. (Zelfde als hierboven)
3) Polijsttechniek doet een hoop, maar als deze goed is dan zal je inderdaad moeten opschalen naar een grovere combi.
4) Leer leeft, zeg ik altijd. Dus, reinigen en voeden is belangrijk. Hiervoor heb je verschillende merken en producten. Als er reparaties nodig zijn, dan moet je jezelf hier even in verdiepen.


Wat mij ook nog opviel;

*
Wassen met Bathe+ (Shampoo met toevoegingen) als je daarna nog gaat kleien en/of polijsten is zonder van deze shampoo. Je verwijderd zijn beschermende werking toch weer. Daarbij heb je ook kans dat tape niet meer lekker wil kleven aan kunststof/rubbers/etc.

* Tijdens het polijsten is het belangrijk dat je je werk goed controleert. Goede verlichting om de auto of een inspectielampje zoals de Monello - Faro is dan dus wel noodzakelijk. Op deze manier weet je of je klaar bent met polijsten en later dus niet in de zon nog rare fratsen tegen gaat komen. ;)

* Je hebt een Audi? Dan heb ik stiekem het vooroordeel dat je een vrij harde lak hebt en dan zal een medium of fijne combi (Mezzo - Groen / Finale - Wit) je wat meer hoogglans geven en de lak spekglad maken, maar niet echt corrigeren.
 
  • Leuk
Reactions: Thijsflip1997
Dankjewel Quantoxx,

Probleem 1&2 thanks! Wat als de doeken en polijstpads een keer samen erin zijn geweest? Weggooien of dat niet?

Vraag 3 ging niet specifiek over mijn audi. ik heb dit idd bij mijn audi maar ook laatst bij een Suzuki en ook gister bij een jaguar. Vandaar de vraag of ik groffer moet en jou antwoord dus een ja. Ik koop die lamp en wat voor schijf en pasta kan ik he beste gebruiken dan?

En over vraag 4, wat voor middelen zijn ideaal om je leer weer als niet te krijgen? (bedoel ik niet de reparaties mee)

Over je tips, ik gebruik dus geen bathe+ meer vanaf nu. born to be mild is wel een goede?

Nu heb ik alleen nog op het lijstje de Tornado Pad Cleaner en de monello faro.
Wat voor het leer en het groffere poetsen?

Nogmaals heel erg bedankt voor je snelle reactie!
 
Polijstpads zitten vol rommel. Denk aan vuil en dergelijke, maar met name het polijstmiddel. Dit wil je niet in je doeken krijgen. Andersom net zo; Doeken waarmee je vette dingen en/of wax mee afneemt, die wil je niet samen wassen met bijv. je glasdoeken. :)

Als dit toch al een keer gebeurd is, dan simpelweg even checken hoe schoon de doeken geworden zijn. Merk je dingen op, zoals doeken die niet meer zo lekker werken o.i.d, dan de boel opnieuw wassen (afzonderlijk) en opnieuw checken.


Nogmaals, de polijsttechniek zegt vaak meer dan de combinatie van pad + polijstmiddel. Daarbij komt ook de hardheid van een lak om de hoek kijken en de mate van defecten.
Je kan beginnen met het aanschaffen van de grove-producten van Monello; Veloce + Gele pad. Zo heb je 3 basis-gradaties van Monello. :D


Voor je leder zijn er genoeg merken en producten. Zo heb ik bij zowel de Mothers - LeatherTech set als de Gliptone producten goede ervaringen. Ik meen te herinneren dat de Leathertech-set mooi compleet is met een reiniger/conditioner/doeken/borstel.


Born to be Mild is een prima pH=neutrale shampoo. Bathe+ kan je ook gewoon gebruiken, maar dan als onderhoud en niet wanneer je daarna toch weer gaat kleien/polijsten.
 
Polijstpads zitten vol rommel.
Dan denk ik meteen: niet volledig gewassen en gekleid! ;)

@Thijsflip1997
maak je de pad ook tussentijds schoon, of gebruik je de pad zonder tussentijds schoon te maken over de gehele wagen?
Ter aanname dat jou Audi een harde lak heeft (testspot zal dit uitwijzen) kun je opschalen naar de eerder genoemde Monello gele pad / Veloce of naar Scholl S3 met een paarse of spiderpad.
 
Pads kunnen prima in de wasmachine, maar dan wel van tevoren heel goed schoonmaken met de hand met afwasmiddel zonder verzachters voor de handen zoals Palmolive/olijfolie/creme/etc onder een warme kraan.

Niet de doeken en de pads tegelijk. Los van wederzijdse vervuiling gaan de doeken vastzitten met de multifibre haren aan het klittenband van de pads en trekken de pads soms kapot.

Ook niet samen in de droger daarom.
 
Ipv maar een nieuw topic te openen voor een simpele vraag stel ik hem maar even hier…

Mijn Poorboys Tornado leek last te hebbe gehad van een soort diaree..? Haha!
Geen idee hoe dit kan. Wellicht omdat ik de sprayer er gewoon in laat zitten? En ook niet schoonmaak?

De sprayer doet het overigens nog prima. Maar waarom deze nou zo gelekt heeft…? Over mn EX-P fles heen, de kringen willen niet helemaal weg… : unamused:
 

Bijlagen

  • IMG_2916.jpeg
    IMG_2916.jpeg
    152 KB · Weergaven: 29
  • IMG_2917.jpeg
    IMG_2917.jpeg
    234,7 KB · Weergaven: 33
  • IMG_2915.jpeg
    IMG_2915.jpeg
    184,2 KB · Weergaven: 32
  • IMG_2914.jpeg
    IMG_2914.jpeg
    174,1 KB · Weergaven: 27
@Disaster-Master - Hey enige wat ik kan bedenken, is dat er product in de slang + sprayer heeft gezeten. Je zet het weg en misschien door warmte (of het product zelf heeft een reactie) ontstaat er druk. Product sijpelt dan uit de sprayer?

Ik heb ook wel eens sprayflessen weggezet en toen ik ze weer wilde gebruiken en de nozzle opendraaide, was er ook druk opgebouwd.

Warmte, wisseling tussen temperaturen, type product... Er is vast wel iemand die hier het fijne van weet.
 
Bij sommige producten (vooral de dure zoals Gyeon Fabric) maak ik de sprayer na afloop los
en dan spuit ik m leeg in de fles

Helpt niet tegen laten vallen van de fles, die dan heel langzaam leegloopt ;)