• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Diverse vragen

Arbi

Detailing trainee
22 jan 2017
35
30
36
Ha mannen,

Inmiddels ben ik ook gegrepen door het detail-virus. Het is bijna een feestje als m'n auto viezig is geworden. Iets wat ik dacht dat niet zou gebeuren :p.

Om nu een stap verder te gaan, wil ik ook de motor(ruimte) schoon gaan maken. Via het forum heb ik al wat producten gevonden: https://www.Carclean.com/product/Autoglym/Engine_Cleaner_1_Liter_10590_100133 en https://www.Carclean.com/product/Autoglym/Vinyl_Rubber_Care_500ml_10587_100130. Mijn motor (BMW 530i uit 2002) lijkt niet heel kwetsbaar, dus ik zal alleen de dynamo inpakken met celefaanfolie. Mijn vraag: na de motor gewassen te hebben, is het dan beter om de motor eerst te laten drogen alvorens V&RC erop te sprayen of moet het juist op een natte motor? Ik las dat veel mensen het direct na het wassen op de nog natte motor sprayen.

Daarnaast wil ik ook de "fijne" plastic op de buitenkant behandelen. Denk aan de deurlijsten en de plekken op de zijspiegels. In eerste instantie wilde ik daar een plastic trim voor kopen, maar ik las dat mensen daar ook V&RC voor gebruiken. Kan dit? En zo ja, wat is het verschil?

Ook merk ik al een tijdje dat mijn ruiten redelijk waterafstotend zijn. Als het regent en ik rijd op de snelweg hoef ik mijn ruitenwissers niet te gebruiken. Als ik mijn ruitenwissers gebruik, zie je voor 1 seconde een waas/strepen op de ruit, maar de ruitenwisser gaat erg soepel over de ruit. Ook op de zijruiten rollen de druppels er zo van af. Sinds ik de auto heb (2 maanden) heb ik nooit iets met de ruiten gedaan (zoals Rain X) behalve meerdere keren gewassen. Kan het zijn dat mijn ruiten standaard (uit de fabriek) een laagje er op hebben? Hoe dan ook, ik vind dit erg fijn en zit er over na te denken om Rain X te kopen. Toch lees ik goede en slechte ervaringen. Is er een beter alternatief? Trouwens, er zit een barst in mijn voorruit, dus hij moet vervangen moeten. Ik vraag mij dus af of BMW er al een laag over heeft zitten en ik daar rekening mee moet houden bij het vervangen?

Tot slot wil ik ook het interieur van mijn auto nu een keer doen. Ook hier heb ik Poorboy's Natural Look Dressing voor geselecteerd. Kan ik hier ook de V&RC voor gebruiken?

Nou, dat waren mijn vragen voor deze keer weer. Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden. Hoop na jullie antwoorden snel te kunnen bestellen, zodat ik dit weekend lekker aan de slag kan. Het belooft goed weer te worden! :grinning:

Groet,

Otto
 
Je kan inderdaad de ValetPro V&RC na het afpoelen, dus op een nog natte motor opspuiten. Motorkap dicht doen en na een tijdje kan je er eens met een oude MF doek overheen gaan om eventueel wat teveel aan product weg te halen.

Je kan het uiteraard ook op de buitenzijde van de trims gebruiken. Ik zou wel adviseren om eerst een pufje op bv een foam pad te sprayen en dan op de te behandelen kunststof smeren. Op dese manier zit niet de hele auto onder.

Het verschil met een kunststof coating of dressing is behalve het prijs verschil dat een coating veel langer blijft zitten.

Wat betreft je voorruit, er zit standaard GEEN coating of ander water afstotend laagje op je raam. Wellicht dat de vorige eigenaar/garage er iets heet opgedaan of simpel weg van een wasstraat of wasbox "de hot wax" kuch kuch.

Er zijn erg goede alternatieve kwa Rain-X. Bv deze: https://www.carclean.com/nl/product/Turtle_Wax/Clearvue_Rain_Kleer_300ml_100269?o=pgMTAwNDk1

Of een volwaardige coating zoals Gyeon, Nanolex of Dodjuice. Even kijken in de shop van CC wat jou voorkeur heeft kwa aanbrengen.

Voor je interieur zou ik de V&RC zelf niet kiezen. Glimt teveel. Voor een motorruimte kan het wel uiteraard maar het is het net niet voor mij. Smeer er anders eens je instaplijsten onderaan dd deur ermee in. Dan kan je beslissen of je je dashboard er volledig mee wilt doen. Ik zou gewoon kiezen voor de Natural Look Dressing.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
AutoGlym - Vinyl & Rubber Care gebruiken op een nat oppervlak? Dat zou niet mijn eerste gedachte zijn.

De motorruimte kan je inderdaad reinigen met de Engine Cleaner. Echter zou ik je adviseren om bijv. Poorboys World - APC+D te kiezen omdat dit een veelzijdig product is die je voor veel dingen kan gebruiken. (Ik ben het al kwijt aan mijn vrouw, die maakt er mee schoon!) De naam staat voor; All Purpose Cleaner + Degreaser.

Motorruimte schoonmaken met de APC, afnemen met een natte doek of net beleid afspoelen, laten drogen of drogej met doeken/luchtdruk.
V&RC lekker alles insprayen en sluit de motorkap. Laat maar lekker intrekken en enige tijd later nalopen met een schone, droge doek.

Voor trims aan het exterieur gebruik ik geen V&RC omdat het ondanks goed afnemen toch vaak nog vlekt. Een beter alternatief zou zijn AutoFinesse - Revive. (<-- Kan je ook in de motorruimte gebruiken!) Een nóg beter alternatief is uiteraard een coating. :)

Voor het interieur gebruik ik ook Natural Look. Blijft mooi mat en dus ook veilig voor dashboards. Stiekem doe ik het veelal voor de verslavende geur, haha!