• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DIY: Stuurwiel reinigen

McShine

Detailing guru
Tester of Bling
28 nov 2009
2.113
115
45
In de categorie Tip van McShine...:p

Nu het toch regent dacht ik dit even te delen met jullie.

Vrij geregeld zie ik schitterende show-offs voorbij komen van interieurs waarbij het stuurwiel nog steeds blinkt.

Uit eigen ervaring weet ik dat bijv Gliptone Cleaner icm APC een geweldige stap is om lederen zetels te reinigen maar op het stuur heeft het maar weinig effect om de glans te verminderen.

Wat ik in dit geval doe is het stuurwiel nalopen met een zogeheten melamine wonderspons

Ik heb voor jullie enkele 50/50 gemaakt, in tegenstelling tot de buitenkant gaan we hier voor een matte glans. ;)


Ervoor:

e586cef8.jpg


Erna:

aac5baf7.jpg


50/50

67695c32.jpg

11f45373.jpg


Nu wordt de melamine wonderspons al best door veel detailers gebruikt maar wellicht hadden jullie deze toepassing nog niet gezien, vandaar het topic.
 
dat is netjes jonghe ! , ik haat het zelf als het blinkt ,of als het glipperig is , leer moet goed plakken aan je handen dat je grip hebt
 
netjes! haal je daarmee niet de voeding van het leer eruit? voelt het dan nog goed soepel aan?
 
De voeding van het leer als in "huidvet" ?

Dat is ook meteen de reden dat ik het stuurwiel , tenminste de rand, NIET behandel met Gliptone conditioner.
Maar het stuurwiel voelt nu als nieuw aan, met grip. Of het soepel is weet ik niet echt daarvoor zit het te strak om het stuurwiel. Volgens mij krijgt dit leder trouwens niet de kans om uit te drogen, door de natuurlijke vetten van je eigen vingers...:-&
 
Volgens mij heeft een melaminespons een schurende werking (klein beetje) en heb je nu je leer een beetje opgeschuurd.
 
@bs Ik denk dat je gelijk hebt hoor, dit is ook niet iets om iedere week te doen denk ik. Maar eens in het half jaar/ jaar kan geen kwaad, denk ik. Toch denk ik dat het meer reinigt dan schuurt, getuige het feit dat het in de dieper liggende nerven ook niet meer glimt, en er geen echte schuurplekken te zien zijn , zoals je die met fijn schuurpapier bijvoorbeeld wel zou zien.

@Freddyevo2 Ja gewoon water.
 
Super tip! Ik ga het morgen gelijk proberen op het stuur van mijn V70. Deze glimt behoorlijk.
 
net even getest op het lederen stuur van m'n corsa....na 11 jaar terug als nieuw :cool: supertip dus....ik heb niet moeten schuren of zo. Ik heb het sponsje lichtjes bevochtigd en zachtjes over het stuur gewreven. even nagedroogd met een microvzeldoek en voilà : (het is overtrokken met grijs leder)

IMG_0094.JPG

IMG_0095.JPG


het voelt niet plakkerig aan; integendeel net zoals een nieuw stuurwiel aanvoelt.

McShine; super bedankt :heart_eyes:
 
Het is er vandaag niet van gekomen, misschien morgenavond. Ik zal mijn bevingingen posten. De resultaten zijn tot nu veel belovend.
 
Ik heb het stuur ook gedaan zoals jullie aangaven(zag er perfect uit) ,maar bij mij glimt het stuur alweer na een dag rijden.
Heb ik dan toch wat verkeerd gedaan?
gr hans
 
Tja, ik denk dat dat inherent is aan het product. Als ik een dag over een stukje leder wijf is het ook weer vettig. Ik denk dat dat door je eigen huid komt?:weetniet
 
zou dat op je stoelen ook werken?

Mijn bestuurdsstoel blinkt iets meer als ik zou willen, ook na behandelin met gliptone...