• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Doffe plekken (na polijsten)?

Gillé

Detailing trainee
28 feb 2021
10
32
Hallo, eerst en vooral ik ben maar een leek in dit soort dingen. Ik houd graag mijn auto netjes, maar ben dus geen echte detailer. Maar is een tweedehandsauto en heeft wat swirls die ik graag weg wou hebben. Bij deze heb ik een fles turtle wax renew polish gekocht en een pad. Na het polijsten (met de hand) zijn er eigenlijk niet veel swirls verdwenen en in de zon zie ik enkele doffe plekken. Ik vraag mij dus af wat ik fout doe. Zet ik misschien niet genoeg druk op het pad of moet ik er vaker overgaan? Maar aangezien ik doffe plekken durf ik ook niet goed meer aan de slag gaan.
 
Wat is het voor merk en type auto? (Picture?)
Foto van de vervuiling/doffe plek?
Wat heb je als voorbereiding gedaan?
Heb je bv een ontijzermiddel gebruikt?
Heb je bv teer spetters/plekken verwijderd?
Iets van pre wash gebruikt voor je ging wassen?
heb je met clay gewerkt?

Dit zijn nogal wat vragen maar hebben eigenlijk allemaal met de voorbereiding te maken voordat je kan/gaat polijsten.
 
Betreft een volvo c30, foto van de doffe plekken heb ik niet maar zal zo even kijken of ik er eentje kan van maken.

Als voorbereiding heb ik gewoon de auto gekuist (wel met 2 emmer methode) met zeep van autoglym. Daarna gewoon drooggemaakt en dan begonnen met polijsten. Dus geen pre-wash of speciale producten gebruikt.

Heb ook geen hoge druk thuis, ik werk gewoon met de tuinslang, geen idee of dit er ook toe doet.
 
Ik weet niet hoe het met de c30 is, maar veel Volvo's hebben erg harde lak. Met een handpad zal je in zo'n geval flink wat arbeid voor moeten verzetten en spierballen kweken om tot een goed resultaat te komen.
Zelf in het verleden bij een harde VAG lak eens met een handpad geprobeerd op de motorkap en na een aantal keren polijsten en een lamme arm verder kon ik eigenlijk (bijna) geen verschil zien en zaten de swirls er nog volop in.
Wat voor pad heb je gebruikt?
 
oke ontijzeren en teer verwijderen is een pre maar is niet “verplicht” wel is het zo dat hoe schoner de auto voordat je begint met polijsten des te makkelijker verloopt het proces naar het eindresultaat.
Ik zou altijd clayen voordat je gaat polijsten want anders sta je evt harde deeltjes over je lak te wrijven en blijf je krasjes houden/er meer aanbrengen.
Dan wat de schildpad jongens zelf over het product zeggen:
Turtle Wax Renew Polish is een lakhersteller met een geavanceerde samenstelling die fijne krasjes verwijdert.
Turtlewax Renew Polish zorgt voor dieptereiniging en geeft glans aan oude, doffe of verweerde lak.
Ultrafijne schuur- en reinigingsmiddelen verwijderen vuil en oxidatie zonder het oppervlak te beschadigen.
Verwijdert micro-krassen en verwering, herstelt de glans en kleur.

Dit is wat ik een “alles in 1” product noem. Beetje cleaner ,licht polijstkorreltje ,fillers en een Wax component en het punt is dat ie waarschijnlijk geen van deze stappen echt goed doet.
Zoals eerder gezegd heeft Volvo waarschijnlijk een harde lak om wat verbetering te krijgen zou ik minimaal:
Wassen
Clayen
Polijsten met Monello Mezzo en een handpad de lak zal verbeteren maar verwacht geen wonderen want dan kun je beter een machine kopen
Dan de Turte gebruiken of een duurzamere Wax zoals bv collinite 845

Dit is zo’n beetje het minimale wat je kan doen om resultaat te verkrijgen.
 
Wat ArnoP & Ric325i zeggen... je hebt met de hand de polish ingewerkt maar ik vrees dat je meer kwaad dan goed hebt gedaan. Heb je de handleiding gelezen? Nergens wordt gezegd dat je een handpad moet gebruiken. CarClean verkoopt dit product niet, das al een teken aan de wand vermoed ik.
Hopelijk heb je tijd om je in te lezen op het forum of vind je iemand in je buurt die je kan helpen.
 
Ik weet niet hoe het met de c30 is, maar veel Volvo's hebben erg harde lak. Met een handpad zal je in zo'n geval flink wat arbeid voor moeten verzetten en spierballen kweken om tot een goed resultaat te komen.
Zelf in het verleden bij een harde VAG lak eens met een handpad geprobeerd op de motorkap en na een aantal keren polijsten en een lamme arm verder kon ik eigenlijk (bijna) geen verschil zien en zaten de swirls er nog volop in.
Wat voor pad heb je gebruikt?
Heb de protecton polijstpad 3 in 1 gebruikt
 
Dus als ik het allemaal een beetje goed begrijp, omdat volvo een harde lak is best een product gebruiken dat wat efficienter is in het polijsten zelf? Is een tweedehandsauto en ben ook niet echt van plan om hem er volledig als nieuw uit te laten zien omdat ik ook geen idee heb hoelang ik hem houd. Heb hem gewoon graag netjes.
 
Aangezien voorafgaand aan het polijsten de auto alleen gewassen is en er geen decontaminatie is gedaan (zoals bijvoorbeeld ontijzeren, teerverwijderaar of kleien) , vermoed ik dat de waas misschien wel door nog aanwezige verontreiniging op de lak veroorzaakt kan zijn. Ik snap dat voor de meeste nieuwelingen die ook niet echt van plan zijn om een volledig stappenplan op de auto los te laten, zaken als kleien of ontijzeren een brug te ver zijn. Toch wil je voor het polijsten de lak wel grondig schoon hebben om te voorkomen dat je nieuwe krasjes introduceert tijdens het polijsten. Voor polijsten wil je de lak wel echt goed schoon hebben. In zo'n geval zou ik toch (net als @RoCo ) in ieder geval een chemische cleaner adviseren of inderdaad een zogenaamd all-in-one (AIO) product waar ook een chemische cleaner in zit.