• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Doffe ruwe lak op Camaro RS SS 1967

Scream85

Detailing addict
4 aug 2015
82
50
Beste mede detailers,

Ik kreeg een Camaro RS SS 1967 binnen met enkel aan de bovenkant een doffe ruwe lak.

Na kleien en 3 stap polijsten (met verschillende pads en polishes) komt er een heel lichte glans maar de doffe plekken blijven. Als de wagen nat is verdwijnen de doffe plekken maar na opdrogen verschijnen ze terug.

Enig idee of tips?

De wagen is overgekomen per boot van Miama waar hij zijn hele leven heeft vertoeft.

Test spot vooraan op de neus.
 

Bijlagen

  • 20171130_205553.jpg
    20171130_205553.jpg
    183,6 KB · Weergaven: 306
  • 20171130_210353.jpg
    20171130_210353.jpg
    108,3 KB · Weergaven: 295
  • 20171130_205644.jpg
    20171130_205644.jpg
    143,1 KB · Weergaven: 274
  • 20171130_205542.jpg
    20171130_205542.jpg
    165,8 KB · Weergaven: 307
  • 20171130_205636.jpg
    20171130_205636.jpg
    202,5 KB · Weergaven: 369
  • 20171130_210404.jpg
    20171130_210404.jpg
    139,8 KB · Weergaven: 329
  • 20171130_205458.jpg
    20171130_205458.jpg
    191,6 KB · Weergaven: 358
  • 20171130_205509.jpg
    20171130_205509.jpg
    268,7 KB · Weergaven: 276
Klinkt als een clear coat die flink verweerd is of een behoorlijke verkrijte single stage. UW-straling zal in dat gebied flink doorrammen, lijkt mij. ;)

Ik neem aan at de auto ook meerdere respays heeft gezien? Zulke hoge waardes heb ik alleen op oude auto's gemeten die in een hele dikke uni-lak staan. (Veel lagen, veelal oudere Porsches) Maar het lijkt alsof de neus metallic flakes heeft.

Misschien kun je iets meer info geven wat betreft de type lak, gedane werk, etc. ;)
 
Het lijkt erop dat er een blanke lak aanwezig is daar er geen kleur op de pads terecht komt.

Eerst gekleid en daarna enkele hits gedaan met verschillende combo's: foam pads, spider pads, scholl s3, monello, mequiars 105.

Over het type lak kan ik echter niets meer zeggen. Sommige plaatsen meer ik zelfs waarden boven de 1000 maar mss door plamuursel. Wagen heeft verder enkele roestvlekken en kleine deuk maar vooral het dak en de motorkap zien er zo verweerd uit. De zijkanten glanzen ;).
 
Ok dan, waardes van over de 1000. :p Anyways... Dan is de blanke lak op de liggende delen flink aangetast door de zon, lijkt mij. Dat je hier flink voor moet doorrammen wijst dan op de blanke lak (hardheid) én dat het flink diep zit.

Dit is wat mijn idee erbij is, maar misschien zijn er nog andere mensen die hier het fijne van weten.
 
Holly fucking carporn!

Ik zou hier niet gaan wetsanden!

Sowieso met dit soort waardes heb je geen enkele indicatie hoeveel blanke lak er op zit.

Ook al had je dat wel had ik nog niet gaan wetsanden in dit geval. (Ondanks ik dol ben op wetsanden)

Ik zou gewoon vooral met de zwaarste stap langer doorgaan tot je een mooi resultaat heb gehaald. Geduld in een schone zaak, maar in dit geval het zeker waard.
 
Poeff... Ik weet natuurlijk niet wat jij hebt gezien en gevoeld hebt tijdens het polijsten. Ook zou ik opkijken van de wisselende waardes en denken dat er wel het nodige risico aan vast zit dat ik door de clear coat heen ga bij grof polijsten of wetsanden. Je kan je immers aan geen enkel feit vastklampen qat betreft lakdikte.

Het moge duidelijk zijn dat de lak flink is aangetast en dat komt met gevolgen. Dit zou ik sowieso kenbaar maken bij de eigenaar en dan voor jouw eigen veiligheid compounden tot je resultaat boekt.

Als het een originele uni/lak betrof zou ik het wel aandurven om flink wat lak weg te halen omdat deze simpelweg in een dikke lak staan. Maar bij dit zou ik dus de eigenaar even vragen wat hij/zij er mee zou willen en dan de opties voorleggen; Polijsten met een compound tot je toch wel flink wat hits gedaan hebt en het resultaat accepteren, polijsten tot je er bent en het risico voor lief nemen als je er dan misschien doorheen gaat of de eigenaar erkend de staat en dat een respray van de liggende delen waarschijnlijk toch moet gebeuren en dat je dan je gang mag gaan. :p (Mooi meegenomen als er niks verkeerd fout)
 
Beetje overdreven... want de lak die je weg haalt met polijsten is echt heel minimaal.

Een kleine risico loop je altijd wel, ook bij nieuwe auto’s.

Dan zal je bij elke kant een disclaimer onder hun neus moeten schuiven.
 
Alvast bedanlt voor de reacties allemaal.

Zijn er combo van pads en polijst/compound die je kan aanraden te proberen?
 
Daar kan je alleen achter komen door te proberen.

Ik denk sowieso dat niet veel mensen ervaring hebben met autos als deze. Buiten dat heb ik zelfs met merken die ik denk te kennen dat de ene keer merk A beter werkt an de andere keer merk B.
 
Alvast bedankt voor de reacties allemaal.

Ik breng de klant hiervan op de hoogte en hopelijk kiest hij ervoor om het toch te proberen want het lijkt mij een leuke wagen om te doen :).

De klant twijfelt sowieso om hem te laten doen of direct te laten schuren en opnieuw te spuiten naar zijn origineel kleur.

Bedankt iedereen.
 
Schuren en weer spuiten lijkt mij wat rigoureus ,ik zou de auto eerst maar eens met een medium polish polijsten en dan nog eens evalueren wat wijs is om te doen.
 
@Ric325i - Er zijn al meerdere hits met compound gedaan i.c.m. spiderpads en dergelijke. :)

@Scream85 - Als de klant al twijfeld, dan zou je een testspot kunnen doen en kijken wat het kost aan werk om tot het gewenste resulaat te komen.

Misschien ben je er met 3 hits compounden en afschalen,
Misschien met een rotary aan de gang,
Misschien word het duidelijk dat het teveel gaat kosten om middels polijsten er te komen. :)
 
als ie toch denkt aan overspuiten, dan zou ik eens goed doorpolijsten
M105 en sterke cuttingpad...

knappe bak die je bij ons veel te weinig ziet rijden!!
 
Ik ben ook al een tijdje bezig met mijn oldtimer op te knappen en deze heeft ook een sterke verwering. Het is echt nodig om met een zware combinatie erop los te gaan om telkens een klein beetje meer glans te krijgen.
Ik heb de lak wel eerst 'voorbereid' met Meguiars M7, dit gaf er al terug kleur aan en daarna begonnen met te polijsten.

Worden de pads bij u ook na 1 keer direct zwart van de vervuiling?
 
+1 voor starten met voeden. Dat hij op water zo reageert geeft aan dat het poreus is
De handel moet schoon voordat je resultaat kan bereiken
Anders wordt hij wel gladder, maar nooit echt netjes
 
  • Leuk
Reactions: Adrien304
Dit is zonder meer een lastig geval, niet alleen vanwege de dikte, maar ook omdat je geen idee hebt welke laksoorten (ouderwets oplosmiddel en/of watergedragen lak) er allemaal op de auto zitten. Naar mijn idee is het niet onmogelijk dat het echte probleem in één van de diepere laklagen zit, die bijvoorbeeld craquelé kan hebben, en daardoor gaan de laklagen daarboven ook verschijnselen vertonen na verloop van tijd, zeker als een auto regelmatig in de brandende zon staat in een plaats als Miami.
 
Iedereen nogmaals bedankt voor de vele interessante reacties.

Ik heb met de klant afgesproken om de wagen toch eens grondig te reinigen en nogmaals wat hits te proberen.

En inderdaad: hele knappe bak, en dat geluid ;)