• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Douchewand, kalk, zeep, corrosie?

fuske

Detailing trainee
19 aug 2014
30
27
Onlangs verhuisd naar een nieuwe woning en helaas is hier de glazen douchewand in een slechte staat..

Op de gehele wand zit veel kalkaanslag en/of zeepresten en het lijkt erop dat het er echt ingevreten zit.

Ik heb al met allerlei middeltjes geprobeerd, antikalk, schoonmaakazijn, HG etc.. zonder ook maar enkel resultaat!
Toen eens de DAP erbij gepakt maar met de gele pad en Veloce krijg ik ook geen resultaat, al kan ik niet heel veel druk zetten op het glas.

Hebben jullie nog tips voor het glas nog enigszins schoon te krijgen? Een bepaalde pad of polish of ander middeltje?
 
Als er kalk en zeep resten op zitten ,die je met normaal schoonmaken niet weg krijgt
Moet je een reiniger nemen met zuur oplossing.
Maar pas wel op als je bijvoorbeeld natuurstenen tegels hebt ,
Wantdit gaat niet samen met een zuur.
Een voorbeeld is glastex maar er is tegenwoordig ook een soort pasta in de handel.
Moet je maar even googelen naar verweerd glas.
 
Hoogstwaarschijnlijk gaat het niet om kalk, maar om kalkzeepresten. Deze verwijder je niet met een zure reiniger, maar juist met een alkalische reiniger. Een goede kalkzeepverwijderaar is bijvoorbeeld de Sani Amed van Diversey. (Verkrijgbaar bij de groothandel.) Mocht je toevallig in het noorden van het land wonen, dan heb ik nog wel een fles voor je staan
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover
Hij schrijft over kalk en zeepresten,e n water geeft kalkaanslag.
En kalk ga je niet wegkrijgen met een alkalische reiniger.
En kalk verwijderbaar zit een zuur in .
Bij de een wat meer als de ander en dat is het probleem
 
Bedankt voor de tips.
Ik heb intussen de Flexipad glass polish pad en de nanolex glass polish besteld.

Van het weekend eens uitproberen! Ik zal een update posten!
 
@marco01 : vaak worden kalkzeepresten aangezien voor kalk. Maar best mogelijk dat het kalk is. Kalkzeep is de geel/lichtoranje aanslag die je vaak in sanitairs ziet. Is de aanslag echt wit, dan is het inderdaad kalk.

Kalk verwijder je met een zure reiniger, kalkzeep met een alkalische reiniger
 
  • Leuk
Reactions: ivo's
@marco01 : vaak worden kalkzeepresten aangezien voor kalk. Maar best mogelijk dat het kalk is. Kalkzeep is de geel/lichtoranje aanslag die je vaak in sanitairs ziet. Is de aanslag echt wit, dan is het inderdaad kalk.

Kalk verwijder je met een zure reiniger, kalkzeep met een alkalische reiniger
Daar heb je volkomen gelijk in,maar hij had het over kalk.
Heb jarenlang kalk en cement sluier van ramen verwijderd en deden dit altijd met een zuur
Tegenwoordig kun je dit ook polijsten of met een pasta weghalen.
Daarom moet je zeker weten wat het is want je gebruikt of een zuur of en alkalische reiniger
 
Eenmaal schoon, wat zouden jullie dan aanraden om de wand mee te beschermen?
Voornaamste voor de douchewand is dat het er vooral lang op blijft zitten en goed tegen vuil/kalk beschermt, het op hoge snelheid de druppels goed laten verwijderen is iets minder relevant :)
 
Het beste is natuurlijkt iets dat niet wordt aangetast als er zeep of shampoo overheen komt. Ik vind de glassealant van Nanolex heel goed. Ik denk dat die een aantal jaar perfect blijft werken.
 
  • Leuk
Reactions: ivo's
Zoals beloofd nog een update.
Het heeft ietsjes geholpen met de Nanolex Glass Polish en de Glass polish pad.
Na +- 3 hits met de DAP900 is er verschil te zien maar nog niet helemaal 100%.

Ik heb al enkele agressieve schoonmaakmiddelen voor kalk geprobeerd maar deze deden niets..

binnenkort nogmaals met de DAP aan de gang en kijken of we nog wat beter resultaat kunnen bereiken.
 
Als je eenmaal glascorrosie vlekken hebt dan krijg je dat eigenlijk niet meer weg
Zeker niet met grove schoonmaakmiddelen, die maken het hoogstens erger
 
Een goedkoop en probaat middel is om azijn te verwarmen en deze in een spuitfles te doen. De ramen van de douch e.d.spuiten en even laten intrekken, daarna verder schoonmaken.
Gebruik wel beschermingsmiddelen het is en blijft azijn = zuur!
 
Zoals al gezegd kalk krijg je zonder agressief middel niet weg.
Kijk eens op internet bij verweerde ramen.
Heb ze jarenlang schoongemaakt met glastex (een zuur).
Er schijnt tegenwoordig ook een pasta vorm te zijn
 

Vergelijkbare onderwerpen