• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Drogen met mf handdoek of car dryer?

Jenny2

Detailing rookie
12 mrt 2023
15
15
Wat gebruik jij om je auto te drogen? En waarom?

Ik wil graag achterhalen wat nu de beste manier is om de auto te drogen na het wassen.
Ik heb inmiddels instructie gekregen over drogen met een microvezel handdoek. Werkt met de juiste doek qua drogen goed natuurlijk. Kiertjes kunnen nabewerkt worden met een kleine blazer. Maar ik heb ook vernomen dat met zo'n handdoek alsnog de kans bestaat dat ik krasjes maak. Daarom zou volledig drogen met een elektrisch apparaat zoals https://www.carclean.com/nl/monello-maestro-car-dryer.html beter zijn.

Overigens heeft mijn auto vorig weekend een ceramische coating gekregen (voor- en nafoto's volgen).

Laatst bewerkt:

Cloudie

Detailing chief
25 sep 2021
85
75
Meestal een combinatie van. Begin meestal met een droogdoek om de auto grotendeels goed droog te krijgen en ik gebruik vervolgens de maestro om alle hoekjes en velgen te drogen. Alleen de maestro gebruiken duurt mij te lang ondanks een goed beschermde lak en een topper zoals bathe+ aan het einde ... maar het hele droogproces duurt bij mij ook altijd vele malen langer dan dat ik wil :')
Krasjes met een droogdoek kan je eventueel minimaliseren door een quick detailer te gebruiken bij het drogen. Dan is er wat minder frictie door de droogdoek.

• Leuk
Reactions: Jenny2

Smotske

Detailing trainee
5 mrt 2023
33
30
Ik weet niet of je een tuin en/of beplanting bij je thuis hebt, maar ik gebruik mijn Stihl (BGA57) accu bladblazer. Omdat m'n auto nu wel lekker glad is rollen de druppels er zo af. (90%) Dan met een droogdoek en spraytje nadrogen.

Een maatje van mij gebruikte een Makita DUB185Z maar is pas geleden vanwege gebrek aan geduld geupgrade naar een DUB184Z. Ze zijn er zelfs met dubbele accu.

• Leuk
Reactions: Zrobb en Jenny2

The Joy Of Detailing

Abraham of Bling
8 jul 2016
3.488
193
53
Someren (Noord-Brabant)
Ik heb ook de Maestro blower aangeschaft met het idee om daar (altijd) de hele auto contactloos mee te drogen, maar ik vind dit in de praktijk ook veel te lang duren. Ik droog dus nog altijd gewoon met een goede droogdoek (meestal met een paar pufjes detailspray als drooghulp). De Maestro gebruik ik alleen nog om de kiertjes goed te drogen voordat ik bijvoorbeeld ga polijsten of een wax aanbrengen.
Verdiep je ook even in de "open slang methode" om voordat je de auto gaat drogen eerst zoveel mogelijk water van de panelen af te laten lopen. Aangezien je auto in een coating staat zou dit goed moeten werken. Dit scheelt een hoop droogwerk.

Cordoba

Detailing guru
6 jul 2012
4.023
193
61
Kans op krasjes is ook sterk afhankelijk van hoe gevoelig de lak is, of ie eventueel een kwartscoating heeft (kwarts is veel harder dan zachte lak), maar ook hoe je de doek gebruikt. Sommigen 'vegen' niet met de doek, maar deppen, dat kost meer tijd, maar nog minder kans op swirls.

Overigens gebruik ik soms (bijvoorbeeld als ik nog een laag wil aanbrengen op de lak) voor kieren, spiegels enz. een kleine blower: Air Force Blaster Sidekick
rid.com%2Fimages%2Fmetrovac%2Fitems%2F103-142034-2.jpg

• Leuk

MTyn

Detailing guru
29 aug 2010
331
150
Meeste water gaat eraf dmv sheeting met open slang, verder met kleine droogdoek.
Ben van de Monello Maestro overgestapt op een Makita DUB362. Gebruik hem enkel voor de velgen, grille en de kleine randjes. (en voor bladeren, sneeuw en sopwater verplaatsen)

• Leuk

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.233
193
33
Leersum (Utrecht)
+1 voor het ''drogen met water''. ;)

Als een auto in een bescherming staat, kan je 90% van het water laten aflopen door goed af te spoelen. Al zou je de beste droogdoek ter wereld hebben of een blower die je auto op z'n kant kan blazen; Het is eigenlijk niet nodig.

Hieronder wat filmpjes die ik al vaker heb gepost, maar gebruikmaken van 'sheeting' is hier goed te zien.
Let wel, dit betreft een coating met bizar goede sheeting en beading, maar hetzelfde principe kan je toepassen op een smerige auto of onbeschermde auto.

• Leuk
Reactions: TJ-Brnk en Jenny2