• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Droogspray

EJ2NH503P

Detailing guru
14 jan 2016
671
148
35
Ik heb even jullie expertise nodig...

Op dit moment is mijn was-routine als volgt:
-Foamen met Monello Snow Foam
-Wassen met 2 emmers, gritguard, wasbord etc en 2 Monello thickmitts. 1 mitt enkel voor de delen boven de wielkasten/bumpers, de andere voor het "vuilere" werk. Als Shampoo gebruik ik BtbM van Dodo Juice (35ml op een volle Gritguard emmer, volgens voorschrift). Wassen vanaf het dak naar beneden.
-Afspoelen
-Drogen met Gyeon Silk Dryer/Waxaddict droogdoek

Doeken en mitts worden machinaal gewassen met Nanolex MF-wash na gebruik. Voor de velgen en sluitkanten worden andere dingen gebruikt die niet aan de lak komen.

Je zou zeggen: goed bezig om zo krasvrij mogelijk te wassen.
Helaas zitten op mijn Lexus toch alweer de nodige swirls. De auto is 3 a 4 maanden geleden helemaal gepolijst en was toen echt 95% swirlvrij. Wel is de lak echt Japans zacht (lees boter) en donker van kleur (antraciet).

Aan het wassen kan het amper nog liggen. Het enige waar misschien nog wat te halen is is het drogen. Nu zie je links en rechts nog wel eens droogsprays. Opzich klinkt het natuurlijk goed om niet droog over de lak te wrijven, maar met wat smering.

Gebruiken jullie droogsprays? Zo ja, welke? Kan ik hier ook QD/spray+gloss/spraywax o.i.d. voor gebruiken?
 
Ik gebruik niet altijd een drooghulp omdat ik dit vaak vergeet en geen boterzachte lak heb maar als ik iets gebruik is het Time to Dry of Detailing Spray van DJ. Voor mijn gevoel doet het niet veel maar misschien in jouw geval wel. Spray & Wipe hoor ik ook vaak als drooghulp.
 
Ik gebruik Spray&Wipe als drooghulp, maar ik heb eigenlijk geen idee of het werkt. Meer volgens het 'baat het niet dan schaadt het niet'-principe.

Misschien dat het ook nog kan zoeken in de prewash-fase. Monello Artico doet wel iets, maar in jouw situatie met een donkere, zachte lak zou ik de voorkeur geven aan iets sterkers.
 
Ik denk even hardop mee:
- spuit je de auto af voor het foamen?
- spuit je de auto af na het foamen?
- worden alle doeken en mitts na iedere wasbeurt gewassen of eens in de zoveel tijd?
- worden mitts na het spoelen in de spoel-emmer goed uitgeknepen? (in een nog natte mitt zit nog vervuild water...)
- spuit je de auto al zoveel mogelijk droog met open slang?
- hoe droog je met de doeken? wrijf of sleep je over de lak? (wellicht eens alleen deppen proberen...)
 
Misschien zorgen dat je kalkvrij water krijgt. En de auto gewoon droog blaast met lucht en de rest van het water laat opdrogen.
 
@Jansen: waar denk je dan aan qua pre-wash?

@The Joy Of Detailing
- spuit je de auto af voor het foamen? Nee
- spuit je de auto af na het foamen? Ja
- worden alle doeken en mitts na iedere wasbeurt gewassen of eens in de zoveel tijd? na elke wasbeurt
- worden mitts na het spoelen in de spoel-emmer goed uitgeknepen? (in een nog natte mitt zit nog vervuild water...) Ja, knijp ze uit. In de sop emmer zit na het wassen ook geen (zichtbaar) zand.
- spuit je de auto al zoveel mogelijk droog met open slang? Ja
- hoe droog je met de doeken? wrijf of sleep je over de lak? (wellicht eens alleen deppen proberen...)
Sleep de droogdoek erover zonder druk te zetten.

Ik zie dat jij precies dezelfde auto hebt in dezelfde kleur. Heb jij geen last van makkelijk krassen?
 
Hm, alles goed beantwoord ;)
Onze auto's lijken inderdaad verdacht veel op elkaar :cool: Ik heb niet het idee dat ik echt last heb van makkelijk krassen. Maar ik heb ook weer niet de illusie dat hij swirl-vrij blijft.
Ik denk overigens ook dat er niet veel originele lak meer op mijn auto zit (op diverse panelen zijn stofdeeltjes te ontdekken) dus of het helemaal te vergelijken is?
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Autoglym Multiwash TFR is mijn favoriet. Heb je mijn test langs zien komen waarin ik verschillende prewashes vergelijk?

Het is in elk geval niet zo sterk dat je wax in enkele keren gestript is, maar het reinigt wel goed.

Qua foams vind ik Avalanche vooralsnog het beste, maar ik weet niet hoe vriendelijk die is voor wax, maar ook daarmee is je wax niet in 1 keer weg.
 
Elke aanraking, hoe zacht ook, zorgt voor swirls. Hieraan ontkom je niet aan, zeker niet op (zeer) zachte lak.

Als je auto goed in de bescherming staat, hoef je je auto niet te drogen, wel is het verstandig om er een filter tussen te zetten zodat kalk eruit gefilterd wordt. Dan kun je het gewoon laten opdrogen.

Gebruik deze dan ook alleen voor het afspoelen.

https://www.carclean.com/nl/brand/Aqua_Gleam
 
Al zou je helemaal niet wassen, swirls en andere defecten krijg je sowieso door het gebruik van de auto. Reken daar zachte lak bij op en je ontkomt er sowieso niet meer aan. :)

Ik gebruik zelf regelmatig Spray&Wipe 1:1 als drooghulp. Dit gebruik ik niet om wrijving of iets dergelijks te verminderen, maar om letterlijk beter te drogen. Spray maar eens een paneel in waar nog druppels op liggen/hangen. Je zal zien dat het water meteen begint weg te lopen en wanneer je er dan met een droogdoek overheen gaat, trekt de S&W zichzelf weg en droogt het mooi op.(+ het werkt goed als detailer)
 
Voor wat het waard is doe ik precies hetzelfde, maar heb na een paar maanden de thick mitt vervangen door microfiber madness wash pads. Ik had het idee dat de thick mitt swirls gaf op mijn Nissan.

En ik weet niet hoe vaak je je mitt spoelt, maar mij hielp het om elk half paneel de mitt te spoelen.

Uiteindelijk ontkom je er niet aan, zeker als je veel rijdt, maar op deze manier kwam ik er mee weg om ruim een half jaar (zo'n 6000 km) niet te hoeven polijsten.
 
Terug OT: ik gebruik ook een detailer als droogspray, maar of dit echt helpt tegen swirls weet ik niet? Het zal imho eerder afhangen van de manier van drogen. En dan bedoel ik droop deppen ipv vegen.
 
Moraal van het verhaal... swirls voorkom je niet.

Swirls krijg je bij het aanraken van de auto. En vooral door wassen en drogen.

Elke auto moet je voor het mooie jaarlijks polijsten.

Ik denk dat je wel weet hoe je een auto moet wassen. 1 ding wat je niet veel leest is d'r hoeveelheid water dat er gebruikt word.

Ik lees vaak dat mensen het "makkelijk" redden met een emmer water. Ik persoonlijk red het niet met een 19 liter emmer. Ik gebruik liever te veel water dan te weinig.

Ik spoel altijd halve wegen mijn rinse emmer om, en neem dan ook een nieuwe emmer sop.

Ik werk uiteraard van boven naar beneden, maar vlak voor het omspoelen van de emmers, doe ik wel altijd even de onderste rand van de auto.. (met een mitt die ik alleen daarvoor gebruik)

En wat drogen betreft.. ik weet niet of een drooghulp echt werk... als ik logisch nadenk zou ik zeggen dat hoe gladder de lak is, de minder kans je op swirls hebben.

Misschien is een airforce blaster/ master blaster het overwegen waard?!? Het is natuurlijk een investering, maar elke aanraking die je kan voorkomen hoef je niet te genezen ;)
 
Dat je swirls niet voorkomt wist ik, maar ik vond gewoon dat het er redelijk wat waren na 3 maanden geleden polijsten. Wat dat betreft stelt de opmerking van @350Z me gerust. Ik doe ruim 20.000km per jaar en de auto wordt vrijwel wekelijks gewassen. Waarschijnlijk valt het ook gewoon extra op omdat de auto echt zo goed als vrij van swirls was na polijsten. Dan zie je ook alles op je lak.

Twijfelde gewoon een beetje of ik alles goed genoeg doe om ze zoveel mogelijk te voorkomen, maar waarschijnlijk zit ik dus best al goed.
Ga wel nog even kijken naar een andere foam zoals aangeraden door @Jansen . Tevens vind ik de tip van @Zluytr wel een goeie om de spoel emmer tussendoor even opnieuw te vullen. Ik ga spray en wipe eens proberen tijdens het drogen. Die heb ik toch staan, baat het niet dan schaadt het niet.

Voor de rest dus gewoon 1 a 2x per jaar polijsten. Voordeel van die boterlak is dat je hem ook zo weer strak hebt. Anders misschien toch een keer over een mohs-coating denken...
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Nog een kleine aanvulling van iemand die ook een wagen met zachte lak heeft en ook in het verleden had.

Zoals je zelf aangeeft is het voordeel dat je ze snel en makkelijk strak gepolijst krijgt!

Echter, ik heb nooit voorgehad dat ik na 3 maanden al teleurgesteld swirls zat te spotten ondanks dat mijn auto geen garage queen is.
Mijn tip is om na polijsten zeker een inspectiespray te gebruiken. Ik weet niet of je dit gebruikt hebt?
De olieën in polijstmiddelen + een vers waxje kunnen swirls wel een tijdje maskeren.