• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DRuw's 325

DRuw

Detailing trainee
13 aug 2018
89
30
zo, na een adviesvraagje in het glascoating draadje en uiteraard een berichtje in het voorstel topic nu een topicje voor mijn project.
ik heb goed gebruik gemaakt van de sss en afgelopen weekend ben ik begonnen met mijn auto en hierbij mijn ervaringen.

allereerst moet ik even vermelden dat ik echt grandioze hulp heb gehad van medeforumlid jansen die geheel uit vrije wil een end is komen rijden met zo goed als alles wat hij had en mij overal mee geholpen heeft.
jan, nogmaals super bedankt vent!!!

eerst een fototje van het begin (okee, was het vergeten en dit is na het nat maken...)
bgso0l.jpg

ik heb de monello snow foam aangesloten en het laten sneeuwen:
zvtwm0.jpg

in alle eerlijkheid, dat viel me ietwat tegen.
het schuim kwam er mooi uit (nadat ik het doorzichtige buisje in de fles had gedaan want die zat onderin de verpakking en miste ik eerst...) maar het bleef niet dik op de auto zitten.
dat kan komen doordat ik de auto eerst nat had gemaakt maar tips zijn welkom:)
ja ik heb redelijk hard water hier in hoofddorp en ja ik heb warm water in de fles gedaan.
hierna kleien en dat ging behoorlijk snel moet ik zeggen.
jan was er op dat moment ook bij dus we konden met zn 2en mooi aan beide kanten tegelijk werken met nog wat tar-remover erbij voor de onderkant.
2w4bvib.jpg

23h6k4o.jpg

met verwijderde typeaanduiding en mn haaistickertje is ook weggezwommen:)

vervolgens ging de auto nose-first de garage in en pakte jan zn auto uit.... lampen, tassen, tonnen met van alles en nogwat kwamen de garage binnen en de handschoentjes gingen aan en schort ging om:)
ik had mijn dap900 en hij had er ook een met nog een rupes mini en een compleet assortiment aan pads en compounds. na het een en ander aan testen was op mijn voorkant uiteindelijk de rupes mini met blue wool coarse pad de beste combi, met als enige nadeel dat het nu dus een mini was.
op mijn dap900 ging de gele pad er nog redelijk op, alles tezamen met de monello veloce.
het afronden met monello mezzo op een witte pad en de monello finish op een groene pad (dit zijn dus de spullen uit mijn sss set) en na ongeveer 3.5 uur............. was de motorkap klaar.
okidoki, iets meer tijd dan ik had gedacht maar man wat is dat ding glad! het lijkt wel of er een vloeibare laag op ligt.
zover ik kan zien is het wel het "zwaarst beschadigde" deel van de auto en uiteraard ga ik niets aan de steenslag veranderen helaas maar dit is wel heel glad:)
savonds na het eten heb ikzelf de gyeon pure op de motorkap gedaan wat nog best een lastig dingetje was.
niet zozeer dat het spul moeilijk is maar op een spekgladde zilvere auto is het bijna niet te zien waar je het spul smeert...
daarnaast is de hoeveelheid die je aanbrengt niet goed te merken want je moet het "ruim" aanbrengen zonder dat je een idee hebt hoeveel dat is...
ik besloot met het flesje (het pipetje kun je weggooien want er zit een druppelaar op het flesje zelf) een soort lijntje van het spul in de breedte van de pad te doen en deze horizontaal/verticaal aangebracht en dit heel lang uitgewreven om maar zeker te zijn dat ik overal geweest was... zien deed je het namelijk niet...
vandaag met een andere auto naar mijn werk en net voor het eten de cure erop gedaan, bijna 24hr na aanbrengen.
hier nog een actiefoto en ik moet nog een foto maken in het licht na de coating maar dat is niet meer gelukt.
29uezr.jpg

fotos volgen maar dit gaat nog wel een process worden.
ik heb net de monello veloce ook gekocht met de monello faro lamp (ik red het niet met mijn tl verlichting) en de blue wool pads van rupes in maat 50/65 en 80/90 met de 50 en 74 backing plates voor mijn dap900.
op deze manier kan ik met de blue wool pads de rest polijsten en met de gele en witte pads mijn mezzo en finish aanbrengen.
tips en reacties welkom!!!
 
erg graag gedaan! zoals gezegd: dan worden die spullen die ik heb ook nog eens gebruikt ;) enneh, je had m'n hoofd niet hoeven blurren hoor, volgens mij staat er ook nog ergens een foto van mij in het smoelenboektopic. of zat m'n haar zo slecht?

dit was voor mij de eerste keer dat ik de blauwe wolpad van rupes heb gebruikt en ik was zeeer aangenaam verrast. de wolpads op de dap werken bij mij niet zo lekker, maar dit werkte echt fantastisch! we waren begonnen met veloce en een paarse schollpad op de mini en dat deed al heel wat, totdat ik bij een stuk kwam met een paar hele diepe krassen, die niet echt minder werden na enkele hits met voornoemde combinatie. toen maar het wolpadje gepakt en na 2 hits was vrijwel alles eruit. ik bestel er nog een paar voor de mini en ook nog wat grotere voor de dap.

de oplettende kijker zal trouwens ook zien dat ik op de foto met een flex rotary en paarse wolpad van monello aan de gang ben. die hebben we er later bijgepakt om enkele delen te doen.
 
Okidoki, tijd voor een update:)
Afgelopen vrijdag vrij genomen om de auto af te maken... dat viel ietwat tegen.
Donderdag mijn bestelling van CC binnen gekregen met nieuwe backplates en de Blue Course wool pads en Faro lamp.
MAN WAT IS DIE LAMP FEL!
Vrijdag begonnen met polijsten van het dak en de rechterkant.
Dak was relatief eenvoudig maar de zijkant viel goed tegen. Ergens wel logisch gezien het gewicht van de machine meewerkt bij een horizontaal deel en je je armen moe werkt op de zijkanten.
Na 2 hits met wol, een met mezzo en finale gedaan en nog niet tevreden met de zijkant. Nogmaals een hit met wol en Veloce, ook nog een met een gele monello pad en veloce, daarna gele pad met mezzo en witte pad met finale en toen was hij wel netjes.
De zijkant had ik ook een aantal dunne strips boven mijn deur bijvoorbeeld en hiervoor had ik een wol 50mm padje met backplate en ook dat ging prima.
Het leek ook net alsof alles wat ook maar een beetje horizontaal was, inclusief gebogen oppervlakken weinig tot geen schade had of relatief simpel weg te polijsten was.
De pad zelf daarintegen had ik blijkbaar niet vaak genoeg schoongemaakt en op stand 6 van mijn DAP900 gehad en ze oorspronkelijk voor een rupes 500W gemaakt zijn.... die heb ik dus verrot gedraaid helaas.
Ik heb het werk wat ik er echt mee wilde doen wel afgekregen dus ik kon door:)
De zaterdag heb ik de linker zijkant gedaan met 1 hit wol met veloce, 1 hit gele monello pad veloce, 1 hit gele pad met mezzo en 1 hit finale.
Dit ging prima al moet ik zeggen dat ik inderdaad (iig op de plaatdelen) echt keiharde lak heb waar ik al bang voor was...
Ik heb een 90mm pad gebruikt om wat preciezer te kunnen werken en wat meer druk te kunnen zetten zonder al te veel moeite.
Ik denk dat ik 80 a 90% heb weg gekregen van hetgeen dat haalbaar was en gezien ik wel een deadline had heb ik het daarbij gehouden.
Voor en achterbumper waren relatief simpel. Aan de ene kant doordat de lak er wat zachter was denk ik en aan de andere kant omdat vooral mijn voorbumper dermate vol zat met steenslag dat daar weinig meer aan te doen was. de oppervlaktekrasjes zijn eruit in ieder geval.
Ik had een afspraak om 9:30 om weg te gaan zondag dus ik MOEST mijn auto zaterdagavond af hebben.
Ik heb uiteindelijk savonds in de regen mijn auto nog gewassen met vershoudfolie op mijn motorkap (gezien dus vorig weekend al gedaan was en je die niet mag wassen de eerste tijd).
Snachts kon hij drogen en ik had mijn vader zo gek gekregen om mij zondagochtend te helpen met de Pure coating.
Bedacht ik me alleen snachts dat ik de motorkap nooit met pure had behandeld... en hij wel nat geworden was (ook wel gedroogd maar toch...).
Blijkbaar hoef je niet perse die cure te gebruiken als je hem een week niet gebruikt... althans dat is dus bij mij het geval geweest:)
Eerst ontvetten met zn 2en en daarna is hij met de applicatiepad en de coating aan de gang gegaan en ik direct er achteraan met uitwrijven.
Met het zweet op de rug en voorhoofd hadden we in een uur tijd de gehele auto voorzien van een laag pure, excl de motorkap dus!
Vanochtend (maandag) net voor mn werk heb ik de cure eroverheen gedaan inclusief toch maar de motorkap met de softwipe en ik kon naar mijn werk met een volledig gepolijste en gecoate auto:):)
Qua glans moet je het even van dichtbij zien om het (duidelijke) verschil met de andere schone autos te zien... tot het regent:)
hierbij de fotos:
ta5wqs.jpg

723t40.jpg

2dweu61.jpg

33djfwg.jpg

fx5443.jpg

1fycyu.jpg

2vnnrz5.jpg

200qvzq.jpg


Leerpunten:
NEEM DE TIJD maar het is wel slim om een doel voor ogen te hebben. Dit kan een realistisch resultaat zijn maar ook tijd. In mijn geval beiden:)
Die coating is super simpel op een zilveren auto, behalve dat je het niet super goed kan zien waar je gebleven bent dus wel goed opletten. daarintegen zie je door de kleur bijna geen plekken van slecht uitwrijven t.o.v. een zwarte auto kan ik me zo voorstellen... of ik heb hem ECHT goed uitgewreven...
Ik heb voor mijn 3serie station ongeveer een half flesje van 50ml pure gebruikt dus ook een 30ml had ik waarschijnlijk net voldoende aan gehad, zelfde geldt voor de cure.
Denk eraan dat als je pads van een andere machine gebruikt je ook wel rekening moet houden met het daarbij behorende vermogen (in mijn geval de DAP900 en de Rupes 500w)
Die groene tap plakt echt idioot goed... ook op mijn geplasticoate dakrails.... en dermate goed dat ik die opnieuw moet plastidippen dus... had ik wel verwacht hoor maar toch...
Denk aan de ergonomie. Het zou ideaal zijn als je de zijkanten van de auto kunt doen terwijl je de auto op een brug hebt zodat je op een goede hoogte bezig bent. Nee ik ben geen watje, ja ik heb spierpijn.
Heb genoeg MF doeken standby (amazone.de is your friend)
Als je gaat coaten, doe dat als laatste en niet in delen polijsten->coaten->volgende paneel.... dat werk niet.
Een hele auto coaten is ABSOLUUT aan te raden om met 2 personen te doen. Een kan aanbrengen en dit achter elkaar door blijven doen en de ander gaat er als een gek met een baldwipe achteraan om het goed uit te werken.
 
Laatst bewerkt:
Was serieus benieuwd naar deze detail. De wagen ziet er wel fantastisch uit. Het zilvergrijze is natuurlijk altijd wel moeilijker om er voldoende glans uit te halen.
Zie ik goed dat je een panoramisch dak hebt? Heb je deze en de ruiten ook met iets behandeld? Velgen in de wax of coating gezet? Doe je nog iets met het interieur?
Beading shots met de Syncro worden wel vet denk ik.

Onderhoud de coating en de wagen maar goed! ;)
 
Dank voor de complimenten. Op de foto is het lastig vast te leggen maar de glans is er zeker wel. Nu wat minder gezien ik tegenover een enorme zandbult werk en die, in combinatie met de regen, over mijn auto is gewaaid dinsdag.
Na de coating mag je hem minimaal 7 dagen niet wassen dus ik rij even met een relatief vieze auto:(
Ik heb inderdaad een panoramisch dak als een van de vele opties (leve de import!) en ik heb momenteel nog niets met de ramen gedaan.
De velgen hoef ik heel weinig aan te doen maar heb ik in een laag meg. wax gezet en niet uitgepoetst en dat werkt prima.
heb wel het e.e.a. aan stoeprandschade dus ik twijfel een beetje wat ik ermee ga doen. Sowieso ben ik gek op deze velgen dus wellicht (laten) herstellen maar daar ben ik over aan het nadenken..
Interieur is erg onderhoudsvriendelijk alcantara en ik heb voor alle spullen wel de autoglym vinyl & rubber care wat ik erop ga doen tzt.
Ik laat nu de coating uitharden en daarna wassen en de dakrails opnieuw spuiten en dan de trim en spiegels doen.
Interieur is daarna maar dat gaat lang niet zon intensieve klus worden als de buitenkant was!
Ook moet ik de skirt extenders en de front diffusers nog monteren dus ik heb nog wat kleine klusjes voor de boeg:)
 
Wel eventjes opletten met alcantara. Gevoelig materiaal en vereist dat je je toch eventjes inleest voor je erop los gaat met allerhande produkten.
 
Mede daarom doe ik dat niet veel aan;)
Tnx for the warning though!