• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

E30 detail

mdlange

Detailing guru
19 mrt 2015
784
150
Noordoostpolder
Deze week heb ik een leuke klus afgerond, namelijk een detail van een klassieke bmw e30.

IMG_2242.jpg




De eigenaar is een echte liefhebber en de auto wordt dus ook erg goed verzorgd. Maar na ruim 30 jaar kan de lak natuurlijk wel wat aandacht gebruiken en die mocht ik geven.

Begonnen met het wassen van de wielen met Bilthamber iron remover en gyeon tire cleaner.
(Op de foto rechtsonder is ook al gyeon tire aangebracht en na gewreven)

IMG_2261.JPG




Daarna de auto gewassen en een paar spraytjes iron remover op verschillende plekken lieten zien dat er toch wel veel vliegroest op de hele auto zat.
Toen dus de hele auto ingesprayd, voorzichtig ingewerkt en weer afgespoten.
tempImageNw5ihw.jpg


tempImage8ryiJx.jpg


De auto toen naar binnen gereden om te kleien. Hiervoor heb ik Monello klei gebruikt en dodo juice Born slippy als glijmiddel.
Met name de liggende panelen waren erg vies.
tempImageBlQ5QN.jpg


tempImageBEmahK.jpg



Meestal begin ik met de motorkap, omdat ik die zowel als testspot als ijkpunt voor de rest van de auto gebruik.
Vooraf ziet hij er helemaal niet slecht uit. Uiteraard veel waskrassen en helaas een paar kleine plekjes waar de blanke lak mist. (Vlakbij het logo)

tempImage3pyfMP.jpg



Een poosje geleden had ik ook al een zelfde e30 gedaan die prima te corrigeren was met een medium combi, dus daar begon ik nu weer mee.
Petzoldts medium op een blauwe lake country pad.
Deze lak was echter harder of de krassen zaten dieper, maar ik vermoed toch het eerste.
tempImaged5Xw20.jpg



Dit was niet goed genoeg, dus opgeschaald naar menzerna 400 op lake country microvezel pad en daarna weer Petzoldts reinigungs politur (medium) op blauw.
Petzoldts wordt overigens ook door menzerna gemaakt, maar voor de zwaarste stap heb ik toch voorkeur voor Menzerna 400.
Voor de medium stap is de Petzoldts echt een feestje om mee te werken omdat hij een beetje de vettigheid (en kleur) heeft van een finish/monello finale en dus heerlijk doorwerkt, maar wel de correctie van een medium-plus polijst pasta.

tempImageEWQrOM.jpg


tempImageDQHNbY.jpg



Helaas heeft de auto 1 deur die slecht is gespoten. Hierdoor kleurverschil en loslatende blanke lak. Deze gaat de eigenaar waarschijnlijk opnieuw laten spuiten.
(Ik had alle plekjes op de auto waar de blanke lak niet goed was gemarkeerd, zodat ik er niet volgas overheen zou polijsten)
tempImageY9fDnG.jpg



De rest van de auto dus op dezelfde manier als de motorkap aangepakt, behalve in de buurt van scherpe randjes(en die zijn er veel bij zo'n bmw e30!), daar heb ik veel met scholl spider pad gewerkt.

tempImagezrsAse.jpg


tempImage3wyfNp.jpg


tempImageaZ5DJf.jpg

tempImageKgaALC.jpg


Chrome gepolijst. (Geen krassen verwijderd, maar wel gereinigd)

tempImagepmPUW3.jpg




tempImageoRcnxW.jpg



Kunststof trims over meerdere dagen verdeeld behandeld met auto finesse revive (oude formule) en met gyeon cure

tempImagelxxpUj.jpg




Hier vond ik geen goede after-foto van, maar misschien is het nog op de totaal plaatjes te zien.
Hieronder wel goed te zien op de zwarte trim van de voorbumper.
IMG_2216.jpg





Hieronder toch een foto gevonden met de deurstijlen soort van zichtbaar.

tempImagef4praS.jpg




Aan het interieur heb ik niet super veel tijd besteed, maar uiteraard wel alles even schoon gemaakt en opgefrist.

tempImage9tg45V.jpg



Leer gereinigd met colourlock reiniger.
tempImagepZOBDO.jpg



tempImage0H5hQV.jpg


tempImagejXOFG0.jpg



Leer gevoed met Waxaddict leather balm.
tempImagesnOFzP.jpg




Tot slot als laatste stap auto gedaan met dodo juice lime prime en daarna in de wax gezet en heb hier Petzoldts wax voor gebruikt.
Vlakbij alle scherpe randjes, vouwen en hoekjes zaten toch nog wel wat krasjes omdat ik daar heel voorzichtig ben geweest met polijsten. Dan is een glaze/finish wel erg fijn omdat ik dan met een gerust hart alles even goed kan raken met een polijstmachine.
Daarnaast geeft het een mooie glans en een spekgladde lak. Daarna in de wax zetten is dan echt een eitje.
De Petzoldts wax werkt vooral ontzettend lekker en eenvoudig. Afnemen na 15 minuutjes ongeveer ging prima. Maar na een uur of langer is ook geen probleem. Standtijd weet ik nog niet, maar ik heb mijn eigen auto hier ook meteen maar mee gedaan, dus daar weet ik over een paar maanden meer over .

Nog een paar after-foto’s:

IMG_2224.jpg


IMG_2231.jpg

IMG_2235.jpg


IMG_2200.jpg


IMG_2211.jpg

IMG_2212.jpg

IMG_2224.jpg

F63DE32A-F515-4FA8-ACF9-6225E30F48AB.jpeg

IMG_2226.jpg

IMG_2227.jpg

IMG_2230.jpg

IMG_2245.jpg


Zo, dat was hem weer
Thanks voor het lezen!

Martijn

Edit:

Ik ga die foto’s nog wel even een keer fixen. Tapatalk gooide mij er halverwege uit, dus de helft is mis gegaan
Edit2: volgens mij is het nu gelukt met de foto's. Tapatalk doet blijkbaar gewoon moeilijk met teveel foto's in hoge resolutie?
 

Bijlagen

  • tempImageGutgRM.jpg
    tempImageGutgRM.jpg
    175,2 KB · Weergaven: 43
  • tempImagenw67fB.jpg
    tempImagenw67fB.jpg
    111,7 KB · Weergaven: 34
  • tempImageRvq05Y.jpg
    tempImageRvq05Y.jpg
    132,3 KB · Weergaven: 28
  • tempImage7Bj7nC.jpg
    tempImage7Bj7nC.jpg
    117,3 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
Heerlijke detail.
Heerlijke auto's ook, heb er ook 3 gehad lang geleden.
Mooie originele Alpina velgen ook, blij om te zien dat er nog liefhebbers zijn van dit soort "echte" auto's met bumpers ipv de vervormde plastic gedrochten welke je steeds vaker ziet tegenwoordig.
 
  • Leuk
Reactions: mdlange
Een E30 M, dat is een pittig prijzig dingetje geworden. Mooie auto's. De M versie heb ik nog niet mogen ervaren maar z'n "gewone" broertje rijdt heerlijk, dat weet ik wél.
Een mooie detail, complimenten. Daar mag je trots op zijn.
 
  • Leuk
Reactions: mdlange
Leuk om te lezen dat deze oudere auto’s nog steeds zo mooi worden gevonden.
Wat Altos zegt, klopt helemaal. Als je de bumper bij zo’n auto als deze wast voel je gewoon niets mee bewegen. In dat opzicht een hele andere klasse van degelijkheid ten opzichte van modernere auto’s.
Zoals ik schreef heb ik hiervoor zo’n zelfde type auto gedetailed, maar daar mis ik eigenlijk net een paar goede foto’s van om er een mooi verhaal van te maken.

Die was er qua krassen vooraf slechter aan toe, maar was echt heel goed te corrigeren.
Het m bumper pakket gaf alleen wel veel extra werk om te polijsten. Ik heb heel veel moeten wisselen van machine en tussen 5”, 3” en 2” pads.

A917F1A5-F99C-46B2-BC90-A80C8112C556.jpeg
D4F90C7B-1005-4507-95D0-8D1B8804FCA2.jpeg
DF9FB094-F498-470A-90AF-0450FB3E1DE5.jpeg
37360077-924B-42CD-AB37-C013DB97C629.jpeg
65BD0823-7013-4C37-92A2-0F44889489CF.jpeg
726B5779-9F2E-4F6B-BB92-76EA76246789.jpeg
E60B9570-590C-4F85-A471-B8127809C8C7.jpeg
56DD6FB4-7A9D-4140-BA96-9746FFA9DB50.jpeg
99A3F45B-55E2-445A-BD7C-CA30BFA4D552.jpeg

8DDBCB6B-64D2-41A8-9988-2160B23D3552.jpeg
7660492B-DB70-4C72-A71C-6383F8150F4A.jpeg
 
Mooi werk!! Zo´n 2 deurs E30... zo onwijs heerlijk 80s. :heart:

Enne.. mocht je nog oude-formule Revive willen hebben, heb nog een 1x gebruikte fles staan. ;)
 
  • Leuk
Reactions: mdlange
Super zalige E30. Mooi werk geleverd. Handig te lezen hoe je de lak hebt aagepakt en voorzichtigheid nodig is bij de randjes...
Heb zelf nog een E30 projectje staan voor 'ooit ' eens onder hande te gaan nemen.