• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Een Jaguar krijgt z'n glim terug

Martin Philippo

Detailing guru
1 aug 2019
658
135
Enzo Ferrari noemde de Jaguar E-type al de mooiste auto die ooit gemaakt was. Maar net zoals aan alle lekkers een einde komt, kwam ook aan dit moois een eind. De E-type werd opgevolgd door de Jaguar XJS die qua vormgeving volledig brak met de E-type en niet iedereen was daar blij mee, die XJS kreeg niet de impact van z'n voorganger. De XJS, of XJ-S in een latere versie, werd op zijn beurt weer vervangen door de Jaguar XK8. Met z'n vloeiende lijnen en sportieve uitstraling was dit een echte E-type opvolger. Designer Ian Callum vond het noodzakelijk de XK8 nog een facelift te geven en ik vind zelf, maar dat is uiteraard heel persoonlijk, dat de XK qua lijnvoering geen verbetering is. Het is wél nog steeds een ongelofelijk mooie auto, dat blijft!

Zo'n XK stond vrijdag en zaterdag hier in Noordwijkerhout voor een cosmetische onderhoudsbeurt. De auto is van een goede vriend die te weinig tijd heeft om hem optimaal te vertroetelen. Dat mocht ik dus doen.
De Jaguar is eigenlijk in een hele goede staat, weinig swirls en alleen wat krasjes hier en daar. Er zat vooral ingebakken vuil op de lak, hij voelde ruw als schuurpapier aan.
Als je hem zo ziet staan zou je zeggen dat er weinig mis mee is, de auto miste echter z'n oorspronkelijke glans.

52932241848_5c4a14a63f_c.jpg


Je zou in eerste instantie denken dat een cabriolet minder werk is: er zit immers geen dak op dat behandeld moet worden. In dit geval was dat dus duidelijk niet het geval, de cabrioletkap was ook flink vervuild door onder andere de kat van de buren die op deze Cat een fijn rustplekje vindt. Ik ben dus met de bovenkant begonnen en niet zoals gebruikelijk met de wielen.
Het dakje werd volgens beproefd recept eerst met de stofzuiger en borstelmondstuk ontdaan van vuil en kattenharen en daarna met een Monello paardenharen bosteltje ingeborsteld met een oplossing Biotex die een half uurtje in kon trekken en de enzymen z'n werk kon laten doen.

52932185260_2b709be6f1_c.jpg


Tijdens dat inweken kon ik mijn aandacht richten op de wielen. De buitenkant van de velgen was redelijk, de binnenkant had flink wat werk nodig. Met een flinke dot APC, Monello Non Ferro en een assortiment kwasten kon ik ze te lijf gaan. Een optimaal resultaat kon ik niet behalen voor wat betreft de binnenkant van de velgen, daarvoor zou ik eigenlijk de wielen van de auto af moeten halen. Wie weet komt daar een volgende gelegenheid voor. Dan kan ik ook de wielkasten wat meer aandacht geven, die zijn voorzien van een tapijt en dat is best lastig goed schoon te maken als de wielen nog aan de auto zitten.

52931205577_b6d4350d68_c.jpg


In de tussentijd had de Biotex z'n werk gedaan en kon met ruim water afgespoeld worden. Als vervolg werd de kap nogmaals geborsteld met een APC oplossing en wederom met veel water bespoten. Ik gebruik daarvoor graag de plantenspuit en niet de hogedrukreiniger. In principe moet zo'n kap dat wel kunnen hebben van een Nilfisk 120 maar better safe than sorry.

52932186055_be0f361d1f_c.jpg


Afrondend werd de kap droog gezogen met de Kärcher en het spleetvormig mondstuk. Dat is niet perse om voor het drogen want hij wordt uiteraard toch weer nat van de wasbeurt maar je haalt hiermee toch best nog wat achterblijvend maar losgemaakt vuil plus eventuele restanten reinigingsmiddel weg.

Toen was het de beurt aan de koets. Eindelijk! Ik heb het lakwerk eerst beneveld met een 1:7 APC oplossing en daarna bedekt met een schuimlaagje om het vuil wat los te weken.

52932241698_0e78a18d6e_c.jpg


Tijdens dat inweken was het een mooi koffiemomentje, we waren toen al anderhalf uur bezig :)

Het schuim met achtergebleven vuil werd daarna minutieus afgespoten om de auto zo schoon mogelijk te krijgen voor de volgende stap: de handwas. Ik vind die handwas heerlijk om te doen: lekker met je handen de lijnen van de auto volgen. De gebruikte shampoo is Nanolex Pure. Prima spul is dat.

52932241638_1d38643f4f_c.jpg


Na het afspuiten van de shampoo heb ik met een zachte kwast de randjes en kiertjes gedaan. Veel detailers doen dat in het schuimstadium maar ik vind dat je beter ziet wat je doet op een "schone" auto. Daarbij wat hulp van een APC oplossing met een heel klein scheutje Nanolex Pure voor de smering.
Na de handwas bleken er nogal wat teerspetters op de onderkant van de koets te zitten en die ging ik te lijf met Tar and Glue remover. Even laten inweken, inwrijven met een vochtige micorfiber en afspoelen.
Naast de teerspetters zaten er ook veel ijzerdeeltjes op en in de lak. Die ging ik te lijf met Monello Non Ferro en je kunt op de foto zien dat dit geen overbodige actie was:

52932241588_fa4fa9bc90_c.jpg


Na het afspoelen van de Non Ferro kon ik beginnen met kleien met Monello Dolce Verde en Born Slippy. Ook dit was niet bepaald overbodig:

52931947434_721509c714_c.jpg


Na het kleien van een auto was ik de koets graag nog even met een shampoo en washmitt om het residu Born Slippy weg te halen. Na drogen met doek en Kärcher was de auto eindelijk schoon. Ik mag zeggen: dat was al een hele stap voorwaarts in de uitstraling van de Jaguar.

Na de lunch begon ik met het polijsten. De lak van de Jaguar is behoorlijk hard, het meeste werk deed ik met Menzerna 400 op een gele Monello Raffini pad. Die 400 is echt een ontzettend fijne en veelzijdige compound, zeker op een lichtgekleurde lak als deze kun je er bijna mee finishen.
Onder de deurhendels is een microvezeldoekje, wat 400 en voldoende spierkracht soms de beste oplossing:

52932185730_a0872d6687_c.jpg


Na het eten heb ik de auto naar m'n werk gereden om daar de volgende dag verder te gaan met het polijsten. De auto verkeerde zoals gezegd al in hele goede staat. Aan passagierszijde zaten wel wat krassen, waarschijnlijk van takken van struikgewas langs de weg. Men was op vakantie geweest in Schotland met de Jaguar en daar heb je smalle weggetjes met heggen aan weerszijden, je loopt daar snel wat op weet ik uit ervaring. Die krassen gingen niet zomaar weg, ik moest zelfs opschalen naar een microvezelpad. De krassen zijn niet volledig verdwenen maar zonder extra lamplicht zijn ze niet meer zichtbaar. Ik vind dat acceptabel. Ook aan bestuurderszijde een paar krassen:

52932240638_4b93d5321d_b.jpg


Na de eerste ronde met Menzerna 400 heb ik de auto gefinisht met Menzerna 3000 op een Lake Country finishing pad. De grote stukken op de 5,5 inch pad, de details met de kleine 50 mm Flexipad en een kleine Lak Country pad. Ik vind de pads van Lake Country erg prettige pads om mee te werken moet ik zeggen.

52931204917_ed3d0356ec_c.jpg


Toen het polijsten klaar was heb ik de Jaguar twee keer afgenomen met een 50/50 IPA oplossing en nog een rondje met Gyon Prep. Vanwege logistieke problemen (lees: ik was vergeten te bestellen) had ik niet voldoende Prep voor twee keer afnemen. Maar zo werkt het ook.
Vervolgens heb ik de auto voorzien van een coating van Gyon Cancoat en daarmee kreeg hij z'n oorspronkelijke glans weer helemaal terug :)
Nog een paar plaatjes van het eindresultaat en bedankt voor het lezen.

52932241123_b182934e30_c.jpg


52931792431_1e2180e2d1_c.jpg


52931204627_75c498fa67_c.jpg


52931792536_48b9e59faf_c.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oei die was aardig vies zeg, maar met een heel mooi eindresultaat :cool:.
De uren goed besteed zodat de XK weer heerlijk staat te blinken mooi mooi.
 
  • Leuk
Reactions: Martin Philippo
Hier ook ragtop cleaner, na het reinigen en drogen nog eens de plakrol erover om dan af te werken met 303 fabric guard.
 
Mooi verslag en resultaat op een fraaie auto! De auto kon het inderdaad goed gebruiken als je de vervuiling van de klei alleen al ziet, terwijl hij er inderdaad verder al best goed uit zag.
 
  • Leuk
Reactions: Martin Philippo
De velgen doe ik meestal met Bilberry, dat blijkt ook prima om teer weg te krijgen.
Om die reden doe ik de dorpels en onderste delen ook mee.
Dat scheelt in de vervuiling van de klei. Die ik overigens nooit zo vuil laat worden, maar dat is persoonlijk.
 
  • Leuk
Reactions: Martin Philippo
Terechte opmerkingen over de klei. Wees gerust :) ik heb een paar stukken klei gebruikt op de auto en het stukje dat op de foto staat is het laatste stukje dat gebruikt is voor de dorpels en daar zat echt een ongelofelijke hoop vuil. Ik was bijna vergeten een fotootje te maken maar dit laatste stukje was meteen ook wel het meest fotogeniek. Die Billberry zal ik in gedachten houden. Is dat die van Angelwax of van Valet Pro?
De Jaguar staat helaas niet in een garage, hij staat onder een carport. Vandaar ook dat de kat van de buren vrij spel heeft, er wordt nu gedacht aan een manier om de kat te weren. Er zit geen coating op de softtop, dat komt nog een keertje. Hiervoor gebruik ik het liefst Fabsil Gold, Carclean verkoopt dat niet maar dat zouden we wél moeten doen ;) Geweldig spul, het verslaat 303 met grote afstand. Ik vraag me trouwens in alle eerlijkheid af waarin Raggtopp verschilt van een APC oplossing.
 
Prachtige auto en prachtig werk! Heb jaren geleden ook een XK gedaan maar dan in het donkerblauw. De lak daarvan was juist heeel erg zacht, dus zo zie je maar dat het kan verschillen!
 
  • Leuk
Reactions: Martin Philippo