• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Een stalen boot wassen en poetsen/beschermen

bobrosco

Detailing rookie
14 mei 2019
5
15
Ik heb hier al vaker wat tips weg weten te halen, maar kan mijn oude account niet meer bedenken dus ben maar opnieuw gaan registreren. Maar ik heb een stalen boot van een meter of 9. Nou wil ik deze gaan wassen en daarna in iets van een wax of een sealer ofzo zetten. Alleen het probleem is dat dit een monourethane verf is. Dus een 1componenten verf zonder blanke lak. Nu gaat het me niet om de enorme glans maar met name om de extra bescherming en om te zorgen dat hij makkelijk schoon te houden blijft.

Heeft iemand hier ervaring met zulke verf en welke producten het daarop goed doen en wat ik vooral niet moet gebruiken? Ik heb op het internet ook al gezocht, maar eigenlijk alles omtrent boten gaat over polyester boten en wat te doen met de hele harde gelcoat laag(die dan vaak weer gelig uitslaat bij verkeerd behandelen) Maar mijn boot is dus niet van polyester en heeft dus ook geen gelcoat.

Tips zijn dus van harte welkom. En de voorkeur gaat naar een zo lang mogelijke bescherming, met name voor het onderschip aangezien dat niet makkelijk meer te bereiken is als hij in het water ligt.
 
voor zover ik kon uitvinden is al dat spul bedoeld voor polyester boten met dus een harde gelcoat. Compleet verschillend dus met een vrij zachte 1k monourethane lak die op mijn boot zit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Reactions: PA27506
Weet niet wat precies je bedoeling is maar een mono urethane verf is niks bijzonders aan ten opzichte van andere soorten lak. Het is een standaard 1K verf die behandeld kan worden met polijstmiddelen, wax-en, coatings etc... De producten van Gyeon en Mekwaaiers van de marine lijn zijn erg goed te gebruiken.
 
  • Grappig
Reactions: PA27506
Van wat ik begreep van mensen die hier meer mee doen is het spul wat meestal aangemerkt als als marine speciaal bedoeld voor gelcoat. Gelcoat is natuurlijk iets compleet anders dan een mono urethane of wat voor lak dan ook eigenlijk. Het is veel harder en soms wat poreus wat meteen de reden is dat gelcoat geel kan uitslaan van bijvoorbeeld carnauba wax(volgens de experts op een aantal amerikaanse fora) Met gewone verf/lak zit je daar een stukje minder mee natuurlijk.

Maar ik ben dus met name opzoek naar iets wat relatief lange bescherming bied. Vooral gezien het feit dat boven de waterlijn tot het gangboord waarschijnlijk op zijn vroegst pas over 3 maand opnieuw behandeld kan worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kweet niet, maar zoals gevraagd wat wil je bereiken? Lijkt me dat de bescherming van een waxje niet het verschil zal maken.

Hoe is de kwaliteit van de lak?
Misschien raar, maar als het al van staal is, waarom spuit je het niet gewoon als de lak niet goed meer is?

Is de lak alleen dof? Wat geregeld met stalen boten gedaan wordt is, als de lak dof is, voorzichtig met waterproof schuurpapier heel ligt opschuren. Vergelijk het met polijsten, maar dan dus met schuurpapier. De pigment/kleurlak is immers nog goed, daar ga je niet doorheen, alleen de doffe laag haal je er af.
Daarna goed schoonmaken en ontvetten en vervolgens lekker soppen met de verfroller en blanke (jacht)lak met UV-filter.

Klaar ben je.
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
Standaard situatie.
Stalen motorkruiser met Epifanes monourethaan. Niets bijzonders. Monourethaan is wat harder dan de normale Epifanes lakken maar geeft naar mijn mening minder glans en droogt niet zo mooi vloeiend glad. Op een boot van afstand geen probleem. Eens in de paar jaar gewoon opnieuw lakken.
Tussendoor gewoon in de Collinite 845. Beste prijs prestatie en verwerkt zeer makkelijk. Zo min mogelijk schoonmaken met milde zeep daarna. Standtijd 4-6 maanden haalbaar.
Eventueel met de harde was van Collinite 476. Nog iets meer standtijd maar wat intensiever om aan te brengen.
Mocht de monourethaan wat dof zijn gewoon machinaal cleanen. Meestal werk ik 1 stap grover dan op auto’s.
Probeer eerst eens een gele Monello pad met Veloce. Eventueel overstappen op een paars woolpadje. Luistert allemaal niet zo nauw. Gewoon meters maken.

Groeten van een fervente watersportliefhebber.
 
Kweet niet, maar zoals gevraagd wat wil je bereiken? Lijkt me dat de bescherming van een waxje niet het verschil zal maken.

Hoe is de kwaliteit van de lak?
Misschien raar, maar als het al van staal is, waarom spuit je het niet gewoon als de lak niet goed meer is?

Is de lak alleen dof? Wat geregeld met stalen boten gedaan wordt is, als de lak dof is, voorzichtig met waterproof schuurpapier heel ligt opschuren. Vergelijk het met polijsten, maar dan dus met schuurpapier. De pigment/kleurlak is immers nog goed, daar ga je niet doorheen, alleen de doffe laag haal je er af.
Daarna goed schoonmaken en ontvetten en vervolgens lekker soppen met de verfroller en blanke (jacht)lak met UV-filter.

Klaar ben je.
lak is 3 jaar oud en niet dof of wat dan ook. Maar op 1 of andere manier krijg ik op mijn boot heel veel soort van zwart stof wat uiteindelijk smerige banen geeft die heel moeilijk weg te krijgen zijn. Dus ik zoek iets wat de boel wat beschermd, mogelijk iets glans geeft maar vooral dat je dus niet op een kale onbeschermde laklaag zit die heel stroef is en waar alle vuil zo lekker op/in vast gaat zitten.
 
Standaard situatie.
Stalen motorkruiser met Epifanes monourethaan. Niets bijzonders. Monourethaan is wat harder dan de normale Epifanes lakken maar geeft naar mijn mening minder glans en droogt niet zo mooi vloeiend glad. Op een boot van afstand geen probleem. Eens in de paar jaar gewoon opnieuw lakken.
Tussendoor gewoon in de Collinite 845. Beste prijs prestatie en verwerkt zeer makkelijk. Zo min mogelijk schoonmaken met milde zeep daarna. Standtijd 4-6 maanden haalbaar.
Eventueel met de harde was van Collinite 476. Nog iets meer standtijd maar wat intensiever om aan te brengen.
Mocht de monourethaan wat dof zijn gewoon machinaal cleanen. Meestal werk ik 1 stap grover dan op auto’s.
Probeer eerst eens een gele Monello pad met Veloce. Eventueel overstappen op een paars woolpadje. Luistert allemaal niet zo nauw. Gewoon meters maken.

Groeten van een fervente watersportliefhebber.
Dat was u zegt is precies het geval, inderdaad de epifanes monourethaan, in dit geval trouwens best mooi uitgevloeid maar dat zal wel komen door de hulp van de ervaren pro schilder. Maar ik ga de collinite eens proberen. Dat meters maken is in ieder geval een ding, daarom denk ik dat ik ook maar voor de 845ga. Ik zal al met al toch een 40-45m2 aan oppervlak moeten doen.