• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Een stappenplan voor een beginner

mimoosh

Detailing trainee
21 jul 2017
2
32
Hi allen,

Na lang op het forum te hebben gekeken, verschillende stappenplannen te hebben doorlopen en het een en ander te hebben aangeschaft wil ik toch voor het eerst mijn auto (Renault Megane Estate; nieuw; nog niet gewassen sinds aanschaf) eens goed met hand wassen.

Op basis van diverse topics heb ik het volgende plan opgesteld waar ik graag mee wil beginnen in een wasbox bij de lokale wasstraat (ANAC):

Stap 1 | Velgen
- Schoonspuiten van de velgen met hogedrukspuit (van de wasstraat);
- Met behulp van Meguiars - Super Thick Microfiber Wash Mitt en Dodo Juice - Born to be Mild shampoo de velgen wassen;
- Velgen afspuiten met hogedrukspuit;
- Velgen behandelen met Monello - Non-Ferro en EZ Detail GO (borstel);
- Velgen afspuiten met hogedrukspuit.

Stap 2 | Pre wash
- Schoonspuiten van de auto met hogedrukspuit incl. shampoo;
- Paar minuten in laten trekken;
- Shampoo weer afspuiten met hogedrukspuit.

Stap 3 | Wassen en drogen
- Gebruik van 2 emmers en Dodo Juice - Born to be Mild shampoo;
- Volledig wassen auto met shampoo en washandschoenen: een Gyeon - Q²M Smoothie Wash Mitt voor zichtbare gedeeltes alsook de deurposten en randen rondom achterklap en een Monello - Wash Mitt voor de randen rondom de onderkant van de auto;
- Auto schoonspuiten met hogedrukspuit;
- Auto geheel drogen met Gyeon - Q²M Silk Dryer XL - 70x90cm, van boven naar beneden;
- Moeilijk bereikbare delen drogen met separate doek: Monello - Senza Acqua Drying Towel.
- Velgen drogen met een wat “ouder” microvezeldoekje: Poorboys World - Deluxe Mega Towel – Geel.

Stap 4 | Kleien
- Detailspray (Poorboys World - Spray and Wipe) spuiten op het te kleien onderdeel (incl. glas);
- In één richting kleien (Dodo Juice - Supernatural Fine Detailing Clay);
- Afdoen met doek (Monello - Piccolo Nero).

Stap 5 | Spraycoating

- Spraysealant (Dodo Juice Future Armour) verdelen op microvezelpad (Monello - Disco Duo applicator pads) en aanbrengen op paneel;
- Direct nawrijven met microvezeldoek (Gyeon Q²M BaldWipe).

Stap 6 | Ruiten en interieur
- Glasreiniger (Gyeon – Glass) dun aanbrengen op de ruiten met pad (Monello - Edgeless Soft Foam Hand Applicator);
- Afnemen met microvezelpad wafel microvezeldoek (Monello Vetro Bianco);
- Ruitenspray (Turtle Wax - Clearvue Rain Kleer) verdelen op microvezelpad (Monello - Disco Duo applicator pads) en aanbrengen op een deel van de ruit;
- Nawrijven met microvezeldoek (Monello - Piccolo Nero).
- Binnenkant ruiten reinigen met punt 1 en 2;
- Overig interieur reinigen met allesreiniger (Dodo Juice Basics of Bling Detailing Spray) en microvezeldoek (Monello - Piccolo Nero).

In elke stap wil ik overigens een nieuwe schone doek gebruiken. De vraag aan jullie is of dit een logisch plan is en of er nog op- of aanmerkingen zijn? Kan ik bijvoorbeeld zonder de auto weer te wassen de spraycoating opdoen na het kleien? Is het nodig om tussen het wassen en kleien de auto te drogen of kan ik dit beter naderhand doen? Zijn er nog bepaalde producten die ik moet verdunnen? Volgens mij alleen de Spray and Wipe 1:1? Daarnaast hoor ik graag of er nog specifieke attentiepunten zijn in de diverse stappen (hoelang moet ik de Turtle Wax laten intrekken).

Thnx!
 
Laatst bewerkt:
Detailing spray (Dodo Juice Basics of Bling Detailing Spray) gebruiken om kunststof glans
die doet niks met kunststof. lekker wassen met shampoo en als het nodig is dressen met een kunststof dressing...

Auto geheel drogen met Gyeon - Q²M Smoothie Wash Mitt, van boven naar beneden;
1 mitt voor de hele auto? Ik denk dat een doek toch beter is

Schoonspuiten van de auto met hogedrukspuit incl. shampoo;
meestal is wasbox shampoo niet wax vriendelijk...

Overig interieur reinigen met allesreiniger (Dodo Juice Total Wipe Out)
ik zou hier eerder een interieur detailer voor pakken. TWO is nogal een heftige reiniger en dat heeft een nieuwe auto niet meteen nodig. Kijk eens naar waxaddict interior detailer of poorboys die blauwe blekker ruikende ben de naam effe kwijt.
 
  • Leuk
Reactions: Zuyd
die doet niks met kunststof. lekker wassen met shampoo en als het nodig is dressen met een kunststof dressing...
Ok. Dan laat ik die weg en hou ik het bij de shampoo. Auto is nieuw dus een dressing lijkt me op dit moment niet echt nodig.

1 mitt voor de hele auto? Ik denk dat een doek toch beter is
Foutje... Moest Gyeon - Q²M Silk Dryer XL - 70x90cm zijn!

meestal is wasbox shampoo niet wax vriendelijk...
Ok. Dan hou ik hier rekening mee en doe ik zonder shampoo. Dan was ik hem 2x waarbij de eerste keer heel voorzichtig?

ik zou hier eerder een interieur detailer voor pakken. TWO is nogal een heftige reiniger en dat heeft een nieuwe auto niet meteen nodig. Kijk eens naar waxaddict interior detailer of poorboys die blauwe blekker ruikende ben de naam effe kwijt.
Zou ik TWO kunnen vervangen voor de Dodo Juice Basics of Bling Detailing Spray om te reinigen? Of is dit meer een product voor exterieur?

Natural Look?
Ik ga deze toevoegen op mijn lijstje voor mijn eerstvolgende bestelling! :)
 
Laatst bewerkt:
Allereerst, welkom op het forum. Stel je even voor in het daarvoor bestemde topic.

Er zijn wel een paar puntjes die ik anders zou doen.

Bij stap 2:
Bedoel je foamen neem ik aan? Breng dit aan op een droge auto. Dan zal de foam meer effect hebben omdat het beter blijft "hechten"'aan het vuil om het vervolgens af te voeren.

Bij stap 3:
Hoef je de auto niet per se te drogen als je erna gaat kleien. Je kan dit wel doen als je denk dat het water te snel gaat drogen en gaat zorgen voor kalk vlekken.

Stap 5:
Ik weet niet of ik de Future Armour droog zou gebruiken. Wees hier wel voorzichtig mee dat je dus kleine oppervlakten neemt om drogen te voorkomen. Misschien de Supernatural Acrylic Spritz nemen in plaats van.

Die laatste handeling van stap zou ik gewoon vervangen door een kunststof dressing. Kunststof gaat niet glanzen van een detail spray.

Stap 6:
Spuit een glasreiniger op een MF pad en verdeel het over het glas. Neem het vervolgend af met bv de Vetro Bianco. Op deze manier zit niet je hele deurpaneel of dashboard onder de glasreiniger.

Je hoef de auto niet opnieuw te wassen alvorens een spraysealant aan te brengen. Ik zou persoonlijk een cleaner er tussen door doen. Wellicht een met een korrel. Zoiets als Lime Prime of Rejuvenate van AutoFinesse. Dit verwijderd ook nog eens vuil wat er met kleinen niet afgaat. Dus heb je een perfecte ondergrond voor de spraysealant.

Alleen Spray & Wipe zou ik 1:1 aan lengen. De rest laten voor wat het is.

De beschrijving van de Turtle wax rain kleer staat op het flesje. Ik doe meestal een voorraam voor de helft. Vervolgens de andere kant (passagier kant) en terug de bestuurders kant afnemen.
 
De stappen die je noemt zijn prima (op- en aanmerkingen hierop meegenomen). In plaats van een spraywax zou ik een vloeibare of vaste wax nemen (bijv. Collinite).

Ik vraag me alleen af of de eigenaar van die waxbox blij zal zijn als jij daar uren staat te werken (en alle wachtende klanten totdat jij eindelijk klaar bent....)