• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Een volvo rijder

Lu cas

Detailing rookie
21 sep 2016
6
2
124
Hallo iedereen

Ik heb me zojuist aangemeld op dit forum omdat ik veel vragen heb omtrent het uiterlijk van mijn auto. Maar eerst zal ik me even voorstellen. Mijn naam is Lucas, woon in Eindhoven. Mijn eerste auto was een volvo 144 uit 1973. Daarna twee 340's gehad en nu een 850 T5R. Heb een tijdje als automonteur gewerkt, daarmee gestopt en toen HBO gaan studeren (commerciële economie). Daar ben ik momenteel nog mee bezig.

Ik ben een persoon die eigenlijk vooral aandacht besteed aan de technische staat van de auto en vaak minder aan het uiterlijk. Chrome won't get you home, dat motto zeg maar. Mijn kennis omtrent detailing is daarom ook nagenoeg nihil. Ik heb mijn 850 pas een tijdje en ben nu bijna klaar met al het (preventief) onderhoud en kan daarom nu gaan focussen op het uiterlijk.

De vorige eigenaar was waarschijnlijk iemand die net als ik, qua exterieur verzorging vaak niet verder kwam dan een keertje per jaar wassen. De lak is vies, dof en lelijk. Er zitten krassen in en het mist diepte en glans. Ik hoop dat ik hier veel kan leren en de 850 weer in volle glorie kan herstellen.

IMG-20160303-WA0002_zpsjgve2eae.webp

Laatst bewerkt:
Welkom Lucas,

Laatste tijd redelijk wat Volvo berijders erbij voor mijn gevoel.
Probeer de stappenplannen maar eens goed door te lezen.

Beetje zelfbevlekking ;
https://forum.Carclean.com/threads/stap-stap-stappenplan-van-moi.16253/

• Leuk
Reacties: Lu cas
Weet iemand wat doorgaans de hardheid is van de lak die op de 850's van 1995 gezet zijn? Ik heb namelijk gelezen dat sommige auto's hele harde lakken hebben en andere weer zachtere. Weet iemand waar de 850 staat op de schaal van hardheid?

Mooie volvo, een wolf in schaapskleren.
Die kleur groen kun je heel mooi laten glimmen lijkt me zo.

Een testspot zal uitwijzen hoe hard je lak is, misschien je lakdikte laten meten, dan weet je ook meteen waar eventueel delen gespoten zijn.
Over het algemeen zijn Volvo lakken vrij hard.

• Leuk
Reacties: Lu cas
Jup, in mijn ervaring zijn deze aardig hard, maar het kan maar zó anders zijn. Een DAP zou toch wel een must zijn, ook omdat er best wel wat oppervlakte is.

Greetz

Ik ontkom schijnbaar niet aan machinaal poetsen. Is geen probleem, het loont waarschijnlijk enorm in voldoening wanneer het klaar is :)

Nu heb ik wel een aantal vragen, er zijn nog wat onduidelijkheden na het doorspitten van allerlei tutorials.

Dien ik na het kleien altijd eerst een cleaner te gebruiken voordat ik ga polijsten?
Wat zijn de meest ideale weersomstandigheden om met de lak van de auto bezig te zijn? Ik ben namelijk genoodzaakt buiten te werken.
Wat vinden jullie van (gekookte?) lijnolie voor verweerde plastic stootstrippen?

Na het kleien kun je beginnen met polijsten. Echter als je DJ glij middel gebruikt dan moet je de auto wel snel even wassen voordat je gaat polijsten.

Koude lak is altijd goed. In de zon werken is niet goed voor de producten en voor jezelf niet ;)

Lijnolie gebruik je in de keuken oftewel geef het aan je vrouw...

@mdlange
Ik weet niet of je wel eens gekleid hebt met DJ maar dat spul is net gelatine. Glijen als een malle.
Er blijft namelijk ontzettend veel zeep op de auto hangen die je niet zomaar weg veegt of af spoelt.
Als je er dan een DAP op zet krijg je allemaal zeep bellen....

• Leuk
Reacties: Soepergrover
Ja, ik gebruik het ook. Na een deel kleien neem ik het af met een doek. Je ziet inderdaad wel wat vegen in tegenstelling tot kleien met detail spray. Maar met polijsten geen zeepbellen gezien, haha.

Ooh okeey... Nou ja iedere gek z'n gebrek.

Ik vindt het ietsjes te glad allemaal dan, maar voor de topic starter Lu cas ;

Je hoeft dus niet perse te wassen na het kleien met DJ.

Trouwens, ik neem inderdaad nooit af met een doek, evenveel moeite om even snel te wassen...

• Leuk
Reacties: mdlange
Klopt, als je niet afneemt is het sowieso handig om ff te wassen. Soms tikt je klei een vuiltje los zonder deze op te pakken. Wel zo handig om deze niet onder je machine te krijgen.

Ik was van plan de mcguiars clay kit te kopen, daar zit alles in. Maar ik zal onthouden na het kleien de auto nog een keertje te wassen.
Wat is vervolgens een geschikt polijst middel om een lelijke, geleefde en licht bekraste lak aan te pakken? Houd er aub ook rekening mee dat ik geen hele dure top of the line producten hoef/zoek. Wat voor jullie professionals een matig resultaat geeft is voor mij waarschijnlijk al een wereld van verschil!

Welkom Lu cas, veel lees-, en leermomenten gewenst op het forum.
Ik moet je wel waarschuwen: eenmaal geroken aan het detailen zal het virus toeslaan, en zal je steeds meerdere produkten willen uitproberen.
Met alleen een klei- en polijstbeurt ben je er namelijk nog niet.........lees de stappenplannen maar eens door!
Wat te denken van het juist wassen, met een goede shampoo, beschermen van je lak (wax, sealant of coating), behandelen van kunststof trims, velgen, banden, interieur, enz. enz.
Tip: staar je niet blind op Mequair's; er zijn (vaak) betere / goedkopere alternatieven.
Succes met de T5R, mooie wagen en dito spec's!