• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Eerste detail: Skoda Citi-Go

Mace

Detailing guru
3 mrt 2020
156
138
Na heel veel lezen op dit forum, talloze youtube filmpjes en veel teveel (volgens mijn vrouw) aankopen bij CC, afgelopen weekend mijn eerste detail gedaan: De Citi-Go van mijn vrouw, gebutst en gedeukt en vol met krassen, vogelpoep plekken en een acne huidje van teer, boomsap en andere aanpapsels....Een heerlijk testobject!
Hier in de buurt een bedrijfspandje van een kennis mogen gebruiken, zodat ik na het wassen en drogen ongestoord en in alle rust kan klooien...

De staat waarmee ik begon:
Skoda vies.jpeg


Niet al te vies, twee weken geleden voor het laatst gewassen, dus merendeel stuifmeel en ander 'stilstand' vuil.
Eerst de wielen schoonmaken met Poorboys APC+D 1:10, daarna Gyeon Q²M Iron op de velgen en Gyeon Q²M TireCleaner op de banden:
Skoda_Tire.jpeg


De bandjes twee weken geleden nog in de Gyeon Q² Tire gezet en dat is nog goed te zien! Heerlijk werken aan de lage delen op mijn karretje:
Skoda1.jpeg


Na de banden gefoamd met Gyeon Q²M Foam:
Skoda foam.jpeg


Daarna gewassen met Gyeon Q²M Bathe Essence en daarna ingespoten met Gyeon Q²M Iron, afgespoten en een rondje Gyeon Q²M Tar gedaan (blijkbaar is andere volgorde beter, las ik later), daarna nog een keer gefoamd en gedroogd. Daarna gekleid met Gyeon Q²M Clay Mild en Q²M ClayLube (ca. 1:10 aangelengd). Ondanks goede lubricatie, klei heel regelmatig in elkaar vouwen en bijna geen druk, toch op veel plaatsen behoorlijke "marring"....Na wat gegoogle denk ik dat de klei te hard was, was echt moeilijk kneden. Leerpuntje voor de volgende keer: Even in een beker warm water, zodat de klei zachter wordt. Omdat ik toch ging polijsten, niet zo'n probleem, daar is deze detail voor!


Toen op lage snelheid naar de poetsplek (500m op binnenwegen) en alles geïnstalleerd:
Skoda werkplek.jpeg

U ziet:
  • Stanley koffer vol doeken;
  • Dremel met Ali-express polijst-attachment en pads;
  • Polishing Power DAP Evo Gyeon edition, met Gyeon Q²M Compound+, Q²M Compound en Q²M Polish. Daarnaast Gyeon Q²M Finish Eccentric, Q²M Polish Eccentric, Q²M Cut Eccentric en Q²M Heavy Cut Pad Eccentric, allemaal in 145mm en 80mm;
  • Buffbrite Flamethrower LED Light Kit
  • Wheel-bucket om de pads na reinigen in droog te draaien;
  • Stanley tas vol met diverse flessen voor de poets, o.a. Gyeon Q²M Prep, Q²M Glass, Q² Tire en Poorboys Tornado Pad Cleaner en Black Hole en Collinite Liquid Insulator Wax No. 845.
Daarna rondje om de auto om de ergste plekken te spotten. Omdat ik alleen licht van boven heb in de hal, gebruik gemaakt van de Buffbrite Flamethrower LED Light om de lak goed te inspecteren. Werkte toen nog (later meer) perfect:

Swirls:
Skoda swirls.jpeg


Kras over bijna heel het voorportier (slechte foto, in de cirkel):
Skoda scratch.jpeg


Ingebrande vogel poep:
Skoda6 birdies.jpeg


En nog meer ellende:
Skoda drama.jpeg


Vol goede moed begonnen met een test-spot: Op aanraden van CC begonnen met een Gyeon Q²M Cut Eccentric en Q²M Compound. Na twee dambordjes was de compound bijna weg en vervolgens uitgepoetst. De swirls en klei-marring waren weg, maar toch nog redelijk krassen zichtbaar. Nog een rondje gedaan en dat was arg acceptabel:
Skoda 2x Compound+.jpeg


Vervolgens op volgende stuk direct grof erop met de Gyeon Q²M Heavy Cut Pad en Q²M Compound plus, die een langere verwerkingstijd (gok op 3 bordjes) heeft. Dit was direct beter, maar wel wat krasjes zichtbaar van de grove compound. Hierna erover met de Gyeon Q²M Cut Eccentric en Q²M Compound en afgemaakt met de Gyeon Q²M Polish Eccentric en Q²M Polish.

Met deze combinatie de liggende delen van de auto gedaan. Door elk deel 3 keer te doen en telkens na een pass de pads uitspoelen met de Poorboys Tornado Pad Cleaner (top spul!) werd het al snel later en besloot alleen nog het linker-voorportier te doen, omdat ik dan nog mijn Dremel met attachment kon uitproberen. Omdat ik geen licht van de zijkant heb in de hal, de DAP met de Buffbrite Flamethrower LED Light zo gepositioneerd dat het paneel goed uitgelicht werd. Helaas stopte de Buffbrite er ineens mee. Dacht eerst dat hij opgeladen moest worden, dus hem aan de lader gelegd, toen ging hij spontaan wel weer aan. Draadje eruit en hij was weer dood. Gelukkig had ik mijn powerbank bij, dus kon nog doorgaan. Met de kleine padjes kun je heel precies werken, nadeel van de Dremel is dat hij moeilijk te reguleren is qua snelheid. Goede nieuws was dat de hele kras weg gepolijst kon worden.

Rond 19.00 de deur dicht getrokken en met spierpijn en een tevreden gevoel naar huis.

Zondag rond 10 uur weer aanwezig om de rest van de zijkanten te doen. Deze waren minder slecht dan de liggende delen, dus hier met de combi Gyeon Q²M Cut Eccentric en Q²M Compound en Gyeon Q²M Polish Eccentric en Q²M Polish gewerkt.

Na een paar uur doorploeteren was het tijd om me op de 'hoekjes en gaatjes' te concentreren.....Dat doe ik de volgende keer dus andersom, want natuurlijk is je polijst net te dik aangebracht op zo'n klein padje en spettert het heerlijk over je gedane delen...:( Na dit ook te hebben afgerond, begonnen met een rondje Poorboys Black Hole op de Gyeon Q²M Finish Eccentric. Hierna naar huis om te eten en daarna nog terug om een rondje Collinite 845 te doen, ook weer op de DAP met Gyeon Q²M Finish Eccentric.

Daarna versleten, maar met een voldaan gevoel naar huis en hem vanochtend opgehaald:
Skoda ready.jpeg


Skoda kras weg.jpeg
Skoda dak strak.jpeg
Skoda links voor.jpeg
Skoda poep weg.jpeg


Voor een eerste keer, uiterst tevreden! Een hoop geleerd en nog wat verder uitzoek werk, zoals hoelang je die Gyeon Compound(+) en Polish nu door moet laten werken.
Daarnaast gemerkt dat licht ECHT heel belangrijk is, dus bij CC ook maar gelijk 2 Scangrip Multimatch R met statief besteld.

Volgende klus al geregeld: Een zwarte Seat die nagenoeg grijs is.....Eerst nog even bijkomen van de spierpijn.... ;)
 
@Mace : mooi resultaat..
wat betreft je vraag : Een hoop geleerd en nog wat verder uitzoek werk, zoals hoelang je die Gyeon Compound(+) en Polish nu door moet laten werken.
Op de zijkant van het busje Gyeon staat normaal gezien de uitleg...
Hierbij de uitleg van de Gyeon site:
BEST PRACTICE AND PRO-TIPS FROM YVES HEYLEN
Q²M Compoud+ is unlike any other cutting polish. With its water base, both speed and temperature shall be reduced to get the best results. Work in small sections, moving the machine slowly across the surface. TIP: Q²M Compound+ has its highest cutting abilities during the first period of the work cycle. Each attempt should take no longer than 45 seconds.

IMG_2127.JPG
Product
verspreiden op lage snelheid en verder verwerken op medium snelheid..
 
  • Leuk
Reactions: Esmid en Jansen
Niet meteen het makkelijkste testobject, maar schitterend resultaat behaald. Altijd heel prettig als je overdekt kan detailen.
 
Daar word je toch blij van; mooi gedaan hoor. Vind je vrouw het nu nog steeds 'teveel'? Zij rijdt immers weer rond in een schitterende bolide!
 
@Mace : mooi resultaat..
wat betreft je vraag : Een hoop geleerd en nog wat verder uitzoek werk, zoals hoelang je die Gyeon Compound(+) en Polish nu door moet laten werken.
Op de zijkant van het busje Gyeon staat normaal gezien de uitleg...
Hierbij de uitleg van de Gyeon site:
BEST PRACTICE AND PRO-TIPS FROM YVES HEYLEN
Q²M Compoud+ is unlike any other cutting polish. With its water base, both speed and temperature shall be reduced to get the best results. Work in small sections, moving the machine slowly across the surface. TIP: Q²M Compound+ has its highest cutting abilities during the first period of the work cycle. Each attempt should take no longer than 45 seconds.

Bekijk bijlage 126854
Product
verspreiden op lage snelheid en verder verwerken op medium snelheid..
Ja, had ik ook gelezen, maar snapte die niet....45 seconden de tijd om een heel paneel te doen? Dat is een behoorlijk tempo... Op een ander site vond ik:
You should use Gyeon Q²M Compound+ with a machine. For best results using a dual action polisher, Gyeon Q² Compound+ should be applied to freshly decontaminated paint using either a Gyeon Q²M Eccentric Heavy Cutting Pad or a Gyeon Q²M Eccentric Cutting Pad. Only 3-4 pea-sized drops of product are required per 18 x 18 area, and these should be worked in thoroughly at 4000-5000 orbits per minute (speed 4-5 on most dual action polishers) until only a hint of residue remains. This residue should then be buffed off carefully.

Wie het weet.... ;)

@RoCo Ze is er nu heel blij mee!

CitiGo beads.jpeg


Heerlijke beads!
 
  • Leuk
Reactions: Esmid
@Mace :
Die 45 seconden zijn idd niet om het ganse paneel te doen.. :rolleyes:
je werkt normaal in vierkanten van +/- 40/40 cm en daar tellen die 45 seconden voor..:)
Ik werk ook rond stand 4 op de DAP, heb gemerkt dat, als je hogere toeren gaat dat het product rapper stoft en niet aangenaam werkt..
 
Wat een leuk verslag en wat een mooi resultaat. Het wagentje ziet er erg goed uit. Leuke details heeft hij ook met de striping en rode vlakken.
 
@Mace :
Die 45 seconden zijn idd niet om het ganse paneel te doen.. :rolleyes:
je werkt normaal in vierkanten van +/- 40/40 cm en daar tellen die 45 seconden voor..:)
Ik werk ook rond stand 4 op de DAP, heb gemerkt dat, als je hogere toeren gaat dat het product rapper stoft en niet aangenaam werkt..
Het autootje is niet zo groot, dus deed bijv de helft van de motorkap in één keer. Maar dat is best groter dan 40*40.

Net even 'droog' geoefend op een 40*40 vlak, maar in tempo dat ik aanhield, ben ik dan niet eens klaar met een rondje van links naar rechts. Moet mijn tempo dan zoveel omhoog?
 
Leuk klusje, hoor! :D

Vervolgens op volgende stuk direct grof erop met de Gyeon Q²M Heavy Cut Pad en Q²M Compound plus, die een langere verwerkingstijd (gok op 3 bordjes) heeft. Dit was direct beter, maar wel wat krasjes zichtbaar van de grove compound
Ik ken de Compound+ niet uit eigen ervaring, maar 3 damborden kunnen doen voordat het afgebroken is... Dan zou ik denken dat je vrij vlot beweegt met de machine of je gebruikt meer polijstmiddel.

Over een vlak van 45/45cm ongeveer doe ik ook meer dan 45s, gok ik zo. (Eerste dambord)
 
Volgens Gyeon is het product "afgebroken" na 45 seconden .. ik doe ook langer dan 45 sec op een stuk van 40x 40 maar als ik merk dat het product uitgewerkt is, veeg ik het product af en inspecteer mijn werk om nadien eventueel nog verder te werken op datzelfde stuk.. uiteraard met nieuwe compound op de pad..
je mag / kan uiteraard langer doorwerken op een paneel, doch als het product uitgewerkt is heeft dat nog weinig zin..
 
Volgens Gyeon is het product "afgebroken" na 45 seconden .. ik doe ook langer dan 45 sec op een stuk van 40x 40 maar als ik merk dat het product uitgewerkt is, veeg ik het product af en inspecteer mijn werk om nadien eventueel nog verder te werken op datzelfde stuk.. uiteraard met nieuwe compound op de pad..
je mag / kan uiteraard langer doorwerken op een paneel, doch als het product uitgewerkt is heeft dat nog weinig zin..
Ik vond juist dat ik vrij lang door kon gaan en de Compound nog werkte. Ik heb het maar even aan CC zelf ook gevraagd, as I'm just a newbie.... :D