• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste ervaring - 915 .vs. Quartz

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.919
193
34
Leersum (Utrecht)
Hey GlimKezen & GlansPoppen! :p

Vandaag de tijd genomen om mijn testpaneel bij te werken (omdat vrouw en kind geen waarde hechten aan lakwerk) en de ''Waxaddict - Quartz'' te proberen. (Mogelijk gemaakt door Dhr. @Ferdy)

Allereerst maar eens het paneel bekijken --> Lijkt allemaal mee te vallen, maar de boel is flink naar de kl*te. :p Diepe defecten die ik niet weg ga krijgen, dus dan houd het op.

20170322_140840.jpg


20170322_141031.jpg


20170322_141039.jpg


20170322_141045.jpg


20170322_141056.jpg



Paneel volledig gepolijst -->
* Rupes 21 + S3 --> LC Orbital Blue. (1 hit, stand 6 + 1 hit, stand 4)
* Rupes 21 + S3 --> LC Orbital Orange. (1 hit, stand 4-5)


20170322_145247.jpg


20170322_151253.jpg



Paneel opgedeeld in 3 delen -->
(v.l.n.r.; Géén wax -- Quartz -- 915

Een aantal kleine likjes uit de pot was genoeg om de sectie te waxen.

20170322_153449.jpg


20170322_153957.jpg


Zowel de 915 als de Quartz héééééél dun aangebracht. Althans, ik bleef het verspreiden tot het vrijwel onzichtbaar was.

Mijn gebruikelijke wax, de 915, is heerlijk om te verwerken. Smeert lekker weg en afnemen is een eitje. Soms blijf je echter smeren/verspreiden omdat het lijkt alsof je iets niet geraakt hebt of/of je ziet donkere vlekken. Dit is met uitbuffen echter weer weg.
De Quartz vond ik eveneens lekker smeren en afnemen stelde ook niks voor. De geur is trouwens ook lekker!

Beide fijne waxen qua verwerking.


Resultaat na waxen en afnemen -->
Het is verdomd lastig om te zien, maar ik had het idee dat de Quartz een iets scherpere glans had en de 915 een warmere gloed. Dit was ook de verwachting, maar het verschil tussen beide is verbazend minimaal.

20170322_155511.jpg




Beading en Sheeting -->
Quartz <-> 915.

Opvallend is dat de Quartz een stukje gladder aanvoelde na afnemen.
Opvallend is dat ik hoge verwachtingen had van de beading en sheeting, maar gek genoeg de 915 een stuk bollere druppels had.
De sheeting leek hetzelfde, maar het zijn natuurlijk verse waxen en in mijn ervaring sheeten die altijd goed.

* Quartz vlakkere druppels en wat rommeliger <-> 915 bollere druppels en mooi strak *


20170322_162108.jpg


20170322_162135.jpg


Dit is uiteraard op een testpaneel en zal de Quartz ook op mijn auto gaan gebruiken, maar voor nu ben ik niet blown away van de Quartz. Wat mijn verwachting nog wél hoog houdt is dat de 915 binnen no-time weinig mooie beading en sheeting heeft (vóór wasbeurt) en dat de Quartz over enkele weken/maanden deze nog wel zal hebben.

We zullen het gaan zien wanneer mijn Beamert z'n ZomerPrep krijgt. :D




GREEEETZ
 
Interessant. Ben benieuwd hoe de Quartz gaat presteren op je bimmer.
Wat heb je gebruikt na het polijsten om de lak voor te bereiden op de wax?

Had eerlijk gezegd ook een extremere beading verwacht, zeker voor dat geld.
Maar het ziet er absoluut niet slecht uit.

Veel plezier ermee ;).
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Interessant. Ben benieuwd hoe de Quartz gaat presteren op je bimmer.
Wat heb je gebruikt na het polijsten om de lak voor te bereiden op de wax?
Gewoon een ontvetter. In dit geval de EX. Nogmals nagewreven met een schone doek.

Had eerlijk gezegd ook een extremere beading verwacht, zeker voor dat geld.
Maar het ziet er absoluut niet slecht uit.
Neuj, maar had inderdaad ook meer verwacht. Ik heb ook het idee dat ik misschien iets niet goed gedaan heb, ofso.



Greeetz
 
Ik mis een stap ontvetten met bv Prep. Heb je dit wel gedaan?
Gewoon een ontvetter. In dit geval de EX. Nogmals nagewreven met een schone doek.

Hoelang heb je het laten curven de Quartz?
Bij te kort curven heb je niet het maximale resultaat
Kurva! :p

Het was niet heel warm vandaag + stond in de schaduw + wind. Dus hield eerst zo'n 10-15 minuten aan terwijl ik ondertussen simpelweg een swipetest deed. Uieindelijk kon ik een droge vinger trekken.. no pun intented.. en nam hem af. Dit ging als een zonnetje.

''Apply the wax using a quality foam applicator and light pressure. The wax is extremely easy to spread so use sparingly to avoid over applying.
Curing times vary from 6 minutes on a hot day and dark colour to over 16 minutes on a cold day.
The wax is ready when it is no longer wet or oily.
Use a quality microfibre cloth with light pressure to remove the wax and buff to a final finish.''
... Volgens Waxaddict zelf.

''Voel voorzichtig met een vetvrije vinger of de wax nog een beetje plakkerig is. Is dat het geval dan kan je het residue afnemen met een hoge kwaliteit microvezeldoek, zo niet dan nog even laten drogen tot het wel droog aanvoelt.'' ... Lekker tegenstrijdig van Carclean zelf, haha! :p


Greeetz
 
Poeff... Ik denk zo'n 15 minuten?

Ik denk dat ik hem alsnog te snel heb afgenomen. Als ik jullie zo hoor, moet het goed spul zijn, dus ik moet zelf iets verkeerd gedaan hebben. De 915 duurde ook langer als verwacht tot ik hem kon afnemen, dus ik denk dat ik te ongeduldig ben geweest.

Zoiets moet het wel zijn... :p
 
Je smeert alleen te dun als je met de applicator, over de deksels van een dichte pot gaat en dat op de auto smeert.
ik heb nog nooit iemand gezien die te dun smeert. 90% smeert te dik, 10 % smeert goed.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ah, ik begon al te twijfelen, haha! :)

Dus... Waarschijnlijk netjes aangebracht, maar te snel afgenomen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze keer de wax aabracht zoals ik altijd doe, maar deze keer extra de tijd name om met vrijwel geen druk op de pad alles nog beter te verspreiden. Dit ging zelfs zó goed, dat het écht onzichtbaar was en dan is een swipetest ook moeilijk, zeg!

De 915 smeerde ik altijd dusdanig dat je een hele lichte waas zag zitten waar je dus goed de swipetest op kan doen. Nu smeer ik verder en dan is het net of je niks aanbrengt. Haha!
 
@Ric325i , @tembaco , @Bikkel , @ivo's , @nicknameless

Thanx voor de hulp, mannen! :heart:

Ik zal het met de ZomerPrep nog eens proberen. (Waarschijnlijk ook het testpaneel opnieuw, eerder als de ZomerPrep) Ik ga het dan IETS dikker opzetten en goed de swipetest uitvoeren. Tegen die tijd zal de temperatuur ook hoger liggen, dus dan heb ik minder geduld nodig, haha!

Misschien probeer ik het binnenkort al op de kont van de BMW. Kan ik mooi nog even oefenen met aanbrengen/afnemen én de duurzaamheid een beetje peilen.



Greeetz
 
Das weer een mooie test en beschrijving. Heb vandaag ook de quartz aangebracht maar als ik het hier zo lees ga ik hem zeker te kort hebben laten curen zo'n 8 a 10min hij was wel droog

Met welke doek heb jij hem afgenomen?
Heb zelf de eerste keer echt lopen kloten krijg hem niet afgenomen.
 
Goed bezig Q!

Ben zelf ook van plan om de Quartz als LSP binnenkort te gaan gebruiken op de 508SW (zomerprep, uhhh; zal wel lenteprep worden).
Nog geen ervaring met de Quartz, wel met de Subzero
Wat ik me afvraag bij jou test: heb je de Quartz niet te dik gesmeerd?
Ik weet dat het een panel-potje is, maar ik tel 5 aangebrachte likjes op de pad.
Hiermee heb je dus 1/3 motorkap mee ingesmeerd.
Als ik soms lees dat soms een paar likjes (uit een "grote" pot) genoeg is voor een hele wagen......
(denk dat ik om de Subzero op te brengen op de Peugeot 508SW, dus geen kleine wagen, plm. 15 vegen met de pad uit de glazen pot nodig had. Was 1e keer Subzero, schaar mij trouwens tot de 90% van Bikkel :oops:)