• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer auto in de wax zetten

Kloy

Detailing addict
1 nov 2020
70
72
Brabant
hoi ik wil mijn auto in de vakantie eens een keer goed gaan aanpakken zover het kan. Wassen doe ik al enige tijd met een aantal emmers zoals ik hier geleerd heb ;)
Dus wasmiddelen en doeken enzo heb ik al in huis. Maar wat ik nu wil gaan doen is wassen, kleien(nieuw voor me) heb al wel klei in huis van monello. Glij middel van Dodo.
Hier heb ik gelezen over autoglym srp wat ik wellicht wil toepassen om daarna nog een wax te gaan smeren (collonite 845)
Polijsten wil ik nog niet aan gaan beginnen komt misschien later nog wel eens.
Het gaat trouwens om een zilveren Volvo V70. Dus kom maar op met tips en producten als aanvulling! Kan ik nog wat van leren
 

Bijlagen

  • 4C26525E-2DF1-4CD9-A202-8DD6C63C61A8.jpeg
    4C26525E-2DF1-4CD9-A202-8DD6C63C61A8.jpeg
    303,7 KB · Weergaven: 176
  • 60097200-3993-46FF-8383-691BD7F8A3D4.jpeg
    60097200-3993-46FF-8383-691BD7F8A3D4.jpeg
    211,4 KB · Weergaven: 171
Zoveel mensen, zoveel wensen.
Zoveel wensen, zoveel producten. ;)

Wassen, kleien, SRP, wax... dat is een optie. Mijn stappenplan zou anders zijn, namelijk;

1) Wassen. (Handwas zoals we hier kennen, bij voorkeur eerst een voorwas)
2) De-ironizer om roestende ijzerdeeltjes aan te pakken. (Lichte kleur lak)(Monello - NonFerro 1L + sprayer indien nodig)
3) Kleien. (Monello - Dolce Verde + Dodo Juice claylube is prima)
4) Glaze, alleen als het duidelijk effect heeft. (Lime Prime Lite / Black Hole of White Diamond / etc)
5) Waxen. (Collinite - 845 is prima)

Aangezien je de auto goed wilt aanpakken, zou ik de SRP skippen omdat dit een All-In-One is en je misschien wel sneller klaar bent met alle stappen, maar je ook werking inlevert per stap.
Vandaar dus bovenstaande stappen waarbij je even moet checken of een glaze iets voor je doet of niet. Zo niet, overslaan en de oliën van de 845 gebruiken om de lak misschien nog wat te voeden.

Is de auto zichtbaar mooier als hij nat is? Dan kan de lak voeding gebruiken d.m.v. een glaze of alleen de voeding van een wax.
Wil je lichte krasjes verbergen of de lak wat doen opleven qua kleur, idem dito.


Je kan na je noeste arbeid er ook voor kiezen om je werk zolang mogelijk te behouden en dus een boostend product te gebruiken bij wasbeurten of nadien. Zo houd je de bescherming simpel up-to-date, zoals bij het gebruik van wetcoats, bescherming-foams, spraywaxen-en-sealants, detailsprays met toevoegingen, etc. ;)
 
Oke stap 2 is een goeie daar heb ik nog wel spul voor staan.
Dan zal ik eens ff gaan kijken of hij tijdens het wassen mooier wordt. Zitten genoeg krasjes en beschadigingen op dus misschien is het dan toch wel leuk om er ook een glazen aan te wagen
 
Verwacht geen wonderen van een glaze. Het is een prachtig product maar het vult géén krasjes en beschadigingen. Althans, mijn ervaring is dat alleen swirls gemaskeerd worden. Echte krasjes haal je vooral weg met polijsten.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Een glaze KAN bizar veel verhullen. Ik ben nu niet bij mijn PC, maar ik heb 50/50-foto's waarbij er flinke defecten verhuld werden. (Krassen op een deur door een opspringende hond)

Staan ook ergens op het forum. (Pug 206, donkerblauw)
 
Ow hij hoeft er ook niet nieuw uit komen te zien maar vindt het ook wel leuk om te gaan proberen.
Met zo'n "sample" kan ik de wagen wel een keer of meerdere keren doen lijkt me toch?
 
@Quantoxx: Ik ben het met je eens, mits goed toegepast kan een glaze kan veel verhullen. Waar ik moeite mee heb is dat een glaze soms gezien wordt als een wondermiddel waarmee krassen en beschadigingen eenvoudig en volledig weg te werken.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@Martin Philippo - Jup, het ligt er ook maar net aan wat de staat van de lak is. De auto's waar het bij mij zo goed werkte, waren dan ook in vrij slechte staat.
Soms zó slecht dat een metallic lak bijna verkrijt leek. :p

@Kloy - Als je lekker dingen wilt proberen, dan zou ik het gewoon eens doen. Volgens mij heeft Poorboys World inderdaad sample-flesjes en hier moet je wel genoeg aan hebben. (Spul smeert flink uit)
 
Vind het nog niet zo gek wat TS wil doen hoor.
SRP is een zwaar onderschat product hier m.i. Het is een glaze, lichte korrel en wax. Daar de colli overheen is prima, omdat je dan ook een mooie standtijd hebt.
Ik heb hier al hele mooie foto’s voorbij zien komen waarbij SRP werd gebruikt. Die peug van @Quantoxx bijv, maar er was ook iemand in Noorden vh land die elk weekend een autootje zo netjes maakte. Ben de naam ff kwijt. Doe ook maar eens in forum zoeken met term SRP. Vind je hoop voorbeelden.

Kortom, prima eerste stap, gewoon beginnen @Kloy en van daaruit weer verder.
 
Ik heb ook wel eens NFS (dodo juice need for speed) gebruikt en afgetopt met een dodo Wax wat ook goed resultaat gaf indertijd.
 
Die peug van @Quantoxx bijv, maar er was ook iemand in Noorden vh land die elk weekend een autootje zo netjes maakte. Ben de naam ff kwijt.

Gevonden:
”Die jongen uit het Noorden” is Dennis Boersma, @DennisBoersma zoek maar eens op, heeft hoop foto’s in de show offs. Alleen is die al tijdje niet meer actief geweest. Die deed de auto’s met t handje en SRP.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Ja @Marcel1973 ik heb het hier ook ergens gelezen vandaar dat ik erover ben begonnen. Maar dan ga je kijken, lezen beetje op YouTube rondhangen en dan kom je weer allerlei andere combinaties tegen.
Maakt het allemaal lekker duidelijk :joy:
Zal er wel in de basis op neer komen dat er heel veel producten goed werken en samen te combineren zijn.
Voor nu zit ik ziek thuis dus komt het er toch nog niet van en heb ik de tijd om nog wat meer keuzestress tot me te nemen :laughing:
 
Autoglym SRP is een schitterend product! Je reinigt de lak door het polijst effect, het bevalt een glaze en een verzegeling. Daar boven op een wax van Collinite en je creëert een heel mooi langdurig resultaat.

Zoals @Marcel1973 al schreef, zwaar onderschat. Jaren geleden was SRP erg populair, maar door alle technologieën en hippe merken is het wat op de achtergrond geraakt. Tip: met een flesje van 325ml kun je jaren vooruit.

Uiteraard de eerdere stappen in acht nemen: wassen, kleien, ontijzeren.
 
Ik zelf kan de ultra glaze van Autofinesse ook aanraden. Heb deze zelf toegepast op mijn wagen voor ik er een wax over deed. Lak werd erg glad en de metallic sprong eruit.