• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer detailen stappenplan: BMW E91 330i LCI Sapphir Schwarz Metallic

Wouter_BMW

Detailing guru
3 sep 2016
720
153
37
Harlingen
Hallo allemaal, hier mijn eerste berichtje op dit forum. Op aanraden van een collega volg ik het al een tijdje, erg interessant om te lezen. Mijn M3 heb ik een lakverzegelingsbehandeling laten geven, omdat ik het risico niet wilde nemen om deze auto te laten 'mislukken.' Ik vind het wel belangrijk dat m'n auto's goed beschermd zijn tegen invloeden van buitenaf en daarnaast is het natuurlijk veel leuker om met een schone auto voor de dag te komen. Tot ik op dit forum kwam dacht ik ook dat ik redelijk psychopathisch was bij het schoonhouden van de BMW's, maar gelukkig viel dit mee!

Mijn E91 is inmiddels 6 jaar oud en was ondanks een zeer goede staat van onderhoud boven en onderhuids, toch echt toe aan iets meer vertroeteling om de 'showroomstatus' wat terug te halen. Verschillende stappenplannen en adviezen volgend, de nodige producten in huis gehaald.

Ik ben begonnen met een hogedruk voorwas in de lokale wasbox, om zand en vuil te verwijderen. Vooral ook de wielkasten gespoeld tijdens deze stap.

Vervolgens de auto naar een locatie gereden waar ik het volledige stappenplan af kon werken: de garage waar de auto's in onderhoud zijn heeft een ruimte beschikbaar gesteld, alsmede goede mobiele verlichting om optimaal zicht te hebben tijdens de klus. Bij de voorbereiding ook gezorgd voor ruim voldoende mitts en microvezel doeken, vooral van Monello.

Op locatie de auto gewassen met twee emmer systeem en de Thick Mitt van Monello:
- Eerst wassen met Autoglym Bodywork Shampoo
- Auto nat inspuiten met Citrus Tar and Glue remover en met de mitt gewassen
- Auto nat gelaten, inspuiten met Non-Ferro en met de mitt wassen en goed afspoelen
- Auto gewassen met dubro om te ontvetten en laatste schoonmaakmiddelen te verwijderen, zeer goed rondom naspoelen, inclusief velgen, wielkasten en andere lastig bereikbare plaatsen.
Na deze was stappen de auto redelijk goed droog gemaakt en naar binnen gereden voor de rest van de behandeling.

Hierna heb ik de auto gekleid, voor het eerst dat ik dit gedaan heb.
- Poly-Elastic clay van Poorboys
- 1/1 verdunde Spray and Wipe van Poorboys
Het viel mij echt op hoe glad de auto hiervan wordt, al die verhalen zijn dus waar. Ook meteen de voorruit meegenomen, om deze goed schoon te maken.

Vervolgens het hele polijst proces. Wat een pokkewerk is dat afplakken!!! Maar voor iemand met mijn machinale polijst ervaring, wel verstandig. Op diverse adviezen een DAP-900 set met Scholl Concepts S3/S30 aangeschaft. Fantastisch ding.
- Nat met 3M korrel 3000 wat steenslag reparaties van een lakstift geschuurd. Levensgevaarlijk en hoe eng is het om de krasjes daarvan op je motorkap te zijn!!!
- Begonnen met vlak voor vlak de hele auto een hit te geven met de S3. Direct resultaat, op de harde BMW lak werkt dit dus echt. Ieder vlak goed afnemen en het viel mij op hoeveel krasjes er bij hit nummer 1 al verdwenen. De motorkap en het dak heb ik 2 hits met de S3 gegeven om ongeveer 90% van de krasjes weg te krijgen.
- Stap 2 in het polijsten was de S30 om de auto glad af te werken. Fantastisch wat een resultaat!! Een veel diepere glans dan ik ooit in de lak gezien heb. Met daglicht wat door de ramen naar binnen viel, zie de foto's, echt een adembenemende diepte in de metallic lak.
Alle polijst residu goed uitgepoetst en het grootste deel van de afplak tape verwijderd.

Na het machinaal polijsten heb ik mijn ramen rondom met Clearvue van Turtle wax (hun enige goede product??) met de hand gepolijst. Dit doe ik vaker, hierdoor hou ik m'n zicht rondom goed bij.

Tijd voor een goede wax. Al een hele tijd gebruik ik de HD wax van Autoglym, omdat hij super makkelijk verwerkt en een fantastisch resultaat geeft op donkere auto's.
- Aanbrengen met de meegeleverde vochtige applicator, op alle oppervlaktes rondom, behalve de voorruit.
- Uitpoetsen met de rode polishing pad op de DAP. Het geeft niet als je rubbers raakt, die voed je met de wax.
- Nawrijven met een grote microvezeldoek om de het mooiste resultaat te bereiken.

Als afsluiting alle tape eraf en de voorruit in de Rain-X, misschien vinden mensen dit niks, maar ik zweer erbij, gebruik m'n ruitenwissers nooit, dus geen kras risico op de voorruit.

De velgen waren goed meegewassen en gereinigd met de Non-Ferro en de wheel wooly van Monello.
- Autoglym Alloy Wheel sealer aangebracht met een microvezel sponsje.
- Autoglym Instant Tyre Dressing aangebracht op de zijden van de banden, in twee lagen voor het mooiste resultaat.

Het interieur is helemaal uitgezogen en alle roosters en panelen met een kwastje van stof ontdaan. Met Autoglym Vinyl and Rubber Care de 'harde' oppervlaktes behandeld, slechts kort in laten werken om glimmen te voorkomen.

De motorruimte was goed schoon, echter na het wassen en polijsten alle randen en ruimten goed schoongemaakt met een sopje en dubro.
- Plastic onderdelen (kleppendeksel, filterbehuizingen) met Vinyl and Rubber Care behandeld
- Onderkant motorkap in de HD wax.

Vanaf de vroege ochtend was het inmiddels al begin van de avond, tijd om het resultaat nog vlug even bij daglicht op de foto te zetten!
In de herfst is het nu natuurlijk de kunst om de auto bij te houden, de M3 staat binnen bij de kachel, maar de E91 moet er aan geloven... Ik ben zelf ontzettend blij met het resultaat! Mochten jullie als doorgewinterde poetsers echter commentaar of tips hebben, dan is dat natuurlijk welkom!
IMG_1688.jpg

Na de vier was stappen

IMG_1703.jpg

Flank na het kleien
IMG_1709.jpg

Druk aan de gang, na 1 hit S3 op de gehele auto
IMG_1715.jpg

De linker flank na de S30 hit, daglicht laat goed het metallic effect zien, 90% van de krasjes lijkt weg!
IMG_1745.jpg

Mooi diffuus licht om nog even een plaatje te schieten
IMG_1749.jpg

Blij met het resultaat van een dagje last-van-je-rug kweken!
 
  • Leuk
Reactions: JanMarten en PeterS
Ik heb de Monello Raffini pads gebruikt. De gele pad voor de S3, de witte voor de S30. Uitpoetsen van de was met de rode. Uit voorzorg had ik een 4" oranje cutting pad extra besteld naast de DAP 900 starter kit waar de andere pads in zaten. De 4" wilde ik beschikbaar hebben voor de 'lastig' te bereiken plaatsen. Uiteindelijk heb ik deze niet gebruikt.
 
Ja, het was een probeersel. De wax wrijft met een doek al ontzettend makkelijk uit. Machinaal blijft er ook heel veel zitten inderdaad, ik had echter wel het idee dat er een meer gelijkmatige laag ontstond en de wax beter ingebracht werd. Daarna met een doek handmatig helemaal uitgepoetst en plaatsen met iets teveel wax bijgewerkt. Het resultaat is mooier dan normaal en ook het druppeleffect na een regenbui is veel gelijkmatiger en mooier dan na het handmatig aanbrengen van de wax.
 
Hmm... Ik zou het idee hebben dat zowel bij machinaal al handmatig er maar een minuscuul laagje daadwerkelijk hecht aan de lak en de rest simpelweg weer afgenomen word. Vandaar dat je een wax bijna onzichtbaar aanbrengt, de rest moet je toch weer afnemen. Vandaar dat ik ook nog nooit een onregelmatige beading heb gezien, denk ik. :p



Greetz